Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Iphone fyller 15 år!

Idag är det 29 juni och det betyder att det är 15 år sedan Apple släppte lös Iphone i USA. I samma veva lyckades Apple revolutionera hela mobilvärlden och forma den till det vi har idag. Telefonens riktiga födelsedag bör ju firas ordentligt med en regelrätt tråd om telefonen.

Kuriosa om Iphone:

  • Första versionen släpptes 29 juni 2007 i USA, men i Sverige fick vi vänta till 8 juli 2008

  • Över 200 olika patent fick Apple beviljade i samband med utvecklingen av Iphone

  • Utsågs av Time Magazine till Årets uppfinning 2007

  • Under presentationen av Iphone sades revolutionary och game-changer en kvarts miljon gånger*

  • Iphone var inte första telefonen med stöd för Itunes, detta var Motorola ROKR E1

  • En av de mest populära applikationerna till Iphone var en öl-drickar-applikationen iBeer

Lade du någonsin vantarna på första generationens Iphone, eller hoppade du på tåget senare? Vilka har varit dina favoritfunktioner Iphone-serien erbjudit? Varför blev 3D Touch aldrig en större grej? Var det verkligen modigt av Apple att slopa hörlursuttaget? Skriv ner dina bästa Iphone-minnen i tråden!

Nedan har ni presentationen från januari 2007 där Steve Jobs visade upp telefonen och vad den kunde göra framför en stor mängd överdrivet exalterade teknikjournalister och annat löst Apple-folk. Extra kul är det att se publiken exalteras över möjligheten att scrolla med ett finger och nypa för att zooma in och ut.

*Obs! Ej korrekta siffror, men typ sant.

Permalänk
Medlem

"Fienden" skrattade år Apple när de plötsligt skulle in i telebranchen.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på iPhone tåget när de släppte sin 3GS, sen dess har man hängt kvar i apple träsket.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Permalänk

Aldrig ägt en iPhone. Det hänger ihop med min ekonomiska situation. Hade smartphones på 1990 talet, men slutet av 200X talet så var det inte dags att köpa en dyr telefon. Sedan har jag försökt få en mobil som uppfyller mina grundkrav så bra som möjligt till så lågt pris.
Det som skulle få till mig att köpa en iPhone idag är: Usb C. Ingen kamerahål på framtiden om jag ska köpa en sådan dyr mobil som iPhone 6,7" är och nej jag har ingen dyr android. Och de vik/rullbara mobilerna måste floppa om jag idag ska köpa en dyr ej vikbar.

Hörlursuttaget använder jag än idag. Jag vet inte när jag började med Bluetooth headset, kanske år 2002 eller något. Men under dessa 20år har jag ännu inte prövat på ett trådlös headset med bättre drifttid ("batteritid") än trådbundna, där jag dessutom kan plugga in dem i nästan vad som helst och de bara fungerar.

Obs jag har använt ipad och iPhone en hel del men aldrig ägt.

*edit*
Jag var ironisk med trådbundna och batteritid. Men helt ärligt gillar jag användarvänlighet. Dessa trådlösa om de så har 200h batteritid ska man komma ihåg att ladda och tar batteriet slut är är man ibland körd. (viktigt möte)
Nej, trådbunden headset bara fungerar.

Permalänk
Medlem

Ägde Iphone 4s, den var rapp i ca 1.5 år och sen var det nog det sämsta mög jag ägt efter det.
Inte haft en iphone igen men har inte mycket emot dem egentligen längre, tidigare var det ofantligt dyrt med iphone men idag är ju allt dyrt... Jag gillar bara inte IOS lika mycket som android.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fick en iphone 3g vid release, då mammas chef inte tyckte om den. En av de sämre telefoner jag använt.. gick inte att mmsa, skicka filer via bluetooth, filma, sätta bakgrundsbild, egen ringsignal etc(ni vet sådanna viktiga saker när man går i högstadiet)

Systern fick den så gick jag sj tillbaka till sony ericsson med en w508.

Skaffade dock en iphone 4 sen när den kom ut, och det var överlag en väldigt bra upplevelse för sin tid.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Fick en iphone 3g vid release, då mammas chef inte tyckte om den. En av de sämre telefoner jag använt.. gick inte att mmsa, skicka filer via bluetooth, filma, sätta bakgrundsbild, egen ringsignal etc(ni vet sådanna viktiga saker när man går i högstadiet)

Systern fick den så gick jag sj tillbaka till sony ericsson med en w508.

Skaffade dock en iphone 4 sen när den kom ut, och det var överlag en väldigt bra upplevelse för sin tid.

Jag köpte en billig Samsung Android runt 2010. Minns inte vilken modell, Det kan ha varit Samsung Galaxy GT-i7500 från 2009. En matbutik reade ut den för 500kr, där det ingick en hel del att ringa för typ 200kr och en månads surf.

I vilken fall om man skulle ringa på den så sega in i ringappen sedan tryckte man t.ex. på 0, och man väntade, väntade och väntade, sedan klickade man på 0 igen och man väntade, väntade och tillslut kom 2st 0:or. Och så var mobilen hela tiden i gränssnittet.

Jag har svårt att komma ihåg exakt varför denna mobil ej blev min primära telefon, men jag använde den ej mycket efter den månads surf som ingick.

Permalänk
Medlem

Ett grattis är väl på sin plats då. Själv gick jag över till iOS iom iPhone 11 som överlevt mängder med fall och liknande. Planerar att inte uppgradera den på minst 1 år, helst till iPhone 15. Skulle batteriet bli helt kaputt så ger jag mig och försöker byta det tänker jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag var lite för ung för att ens hänga med att iPhone kom så det dröjde tills iPhone 4 innan jag såg en tjej i högstadiet ha en och jag fick tillfälle att låna den nån gång av henne en sväng och sen dess har jag varit helt övertygad om att iPhone är bäst. Känslan, ljuden, skärmen, flytet i animationerna, m.m.

Jag själv var inte särskilt rik och inte mina föräldrar heller så jag körde med någon sketen knapptelefon och sedan en begagnad Android telefon (körde typ Android 1.5) men sen en vacker Maj dag 2013 tror jag så hade jag sparat ihop nog med pengar och då beställde jag min första egna iPhone, en 4S. Sen dess har jag haft 5, 6+, 7, X, XS, 12 Pro Max och nu 13 Pro Max.

Provade Android igen 2019-2020 nån gång men nepp, blev aldrig riktigt nöjd med det. Gillade absolut att det bara var att köra igång en FTP server eller koppla in USB till datorn så kom man åt alla filer och några andra grejer, men njae, kändes aldrig riktigt rätt så jag är nog fast med iPhone tillsvidare.

Happy birthday.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Grattis 🥂 Grymma telefoner med snygg design

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag köpte en billig Samsung Android runt 2010. Minns inte vilken modell, Det kan ha varit Samsung Galaxy GT-i7500 från 2009. En matbutik reade ut den för 500kr, där det ingick en hel del att ringa för typ 200kr och en månads surf.

I vilken fall om man skulle ringa på den så sega in i ringappen sedan tryckte man t.ex. på 0, och man väntade, väntade och väntade, sedan klickade man på 0 igen och man väntade, väntade och tillslut kom 2st 0:or. Och så var mobilen hela tiden i gränssnittet.

Jag har svårt att komma ihåg exakt varför denna mobil ej blev min primära telefon, men jag använde den ej mycket efter den månads surf som ingick.

Huga, ja de billiga androidlurarna var ju riktigt, riktigt dåliga också.. Min syster hade en Sony ericsson "shakira" innan hon fick iphonen, som jag tror hon fick gratis med sitt abonnemang. Minns att den var ungefär lika sirapsslö som samsungen du beskriver!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Min första iphone var en 3G. Sedan dess har jag haft en 4, 5S, 6S, 7 och nu har jag en 11 Pro.

Permalänk
Medlem

Snart kommer det finnas vuxna som aldrig känt till ett liv utan smartphones.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Minns fortfarande dagen jag fick min 3GS. Vilken sjuk grej, alla skulle känna och klämma nyfiket! Google Earth var också något som fick folk att tappa hakan, haha!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Sen jag fick se en Iphone 3G irl i mellanstadiet blev jag såld. Sen när vissa fick 4s tappade jag hakan ytterligare lite till. Hade Android på den tiden och det dröjde först till 2014 innan jag fick ärva farsans 4s men det var ändå underbart. Sedan dess har jag kört iPhone (förutom nåt halvår med en Sony) och jag har egentligen aldrig känt för att byta.

Är väldigt ärrad sedan Androids tidiga dagar. Tyckte det var rent skräp och telefonernas design såg ut som leksaker i jämförelse. Dagens Androids verkar ju prima men nu har telefonintresset svalnat av ordentligt sedan min Xs. Ska försöka köra på den tills 2023 års iPhone som förhoppningsvis kommer med en ny design.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag var i New York vid släppet, och var sjukt nära att köpa en. Detta trots att den var bunden till AT&T och ingen jailbreak fanns ännu, samt att jag var fattig student. Men jag var i butiken och fingrade på den, och fick ett enormt ha-begär. Som tur är lyckades jag rädda min personliga ekonomi och valde att vänta tills släppet i Sverige. Då kom ju även app store och sånt, och telefonen blev mer användbar. Plus 3G.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Första minnet av smartphone var en Iphone 3GS, när man kände på en och gick in på Sweclockers.com med den i butiken Grafit i Luleå. Wow-känslan var skyhög för mig.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Snart kommer det finnas vuxna som aldrig känt till ett liv utan smartphones.

Nu kände jag mig VÄLDIGT gammal xD (35)

Permalänk

Var på CES det året, samtidigt som Apple hade sin keynote. Känslan var att folk packade ihop och gick hem, fanns inget på den mässan som hade något nyhetsvärde efter det.

Några månader senare så flög jag till New York för releasen och plockade på mig så många telefoner jag kunde till vänner och bekanta. Har fortfarande kvar min.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Hade kollegor som jobbade på sonyericsson som konsulter. Det var inte helt muntert när SE insåg att de inte längre bara kunde öka Mpixel på kameran och lägga till mer lagring och kalla det en ny generation
Sedan ballmers kommentar:

Sedan gick det ju för MS telefoner som för deras Zune. f
Min första var nog 3GS, sedan dess har jag bara haft företagsiphone (som blev uppskattade trots att de inte hade tangentbord).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Klev på tåget med iPhone 4 körde Windows Mobile telefoner innan dess. Älskar linux, men android telefoner har aldrig känts lockande när jag testat kollegors telefoner.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Lade du någonsin vantarna på första generationens Iphone...

Bilderna är från Augusti 2007 när den anlände till mitt skrivbord brevid min qtek s200.
Var engagerad i 99mac på den tiden och iPhone 2g importerades via 99mac.

Dock hade jag under flera år linux-telefoner som tex Jolla istället som primär smartphone innan jag tillslut gav upp och återgick till iphonen.

Permalänk

Måste vara ett tryckfel, det kan omöjligt var för 15 år sedan. Jag minns ju det som igår.

Skrivet av Pepsin:

Snart kommer det finnas vuxna som aldrig känt till ett liv utan smartphones.

Tanken svindlar.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Hade kollegor som jobbade på sonyericsson som konsulter. Det var inte helt muntert när SE insåg att de inte längre bara kunde öka Mpixel på kameran och lägga till mer lagring och kalla det en ny generation
Sedan ballmers kommentar:
https://www.youtube.com/watch?v=eywi0h_Y5_U

Sedan gick det ju för MS telefoner som för deras Zune. f
Min första var nog 3GS, sedan dess har jag bara haft företagsiphone (som blev uppskattade trots att de inte hade tangentbord).

Fast sony satsade stort på smartphones. Jag ägde SE P800 från 2002, kort därefter kom P910:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sony_Ericsson_P910
Problemet var att de floppade rejält som jag hade beskrivit ovanför. Folk ville ej bära med sig en dyr, tung, dyr tegelsten och de ändå inte hade billigt mobilt internet. Så tegelstenen gav inte så mycket funktionalitet, kameran på den sög också.

Apple gjorde första iPhone som slog igenom stora massan, det handlade om att satsa skitmycket, anstränga sig till det yttersta och ha tur med teknikutvecklingen. Om man ser på dokumentärer kring iPhone så kunde Apple ha konkursat om denna hade floppat.
och det är inte självklart att man då skulle få till en tillräckligt bra touchpad för fingerar, där en stor del handlar om kod som Apple har gjort för att detektera var man hade klickat. (jag minns inte detaljer, men än det tas upp i dokumentärer)

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg hur sjukt coolt jag tyckte multi touch var när jag såg det första gången https://www.youtube.com/watch?v=ac0E6deG4AU. Sedan några månader senare kom iPhone ut.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Snart kommer det finnas vuxna som aldrig känt till ett liv utan smartphones.

Finns väl redan idag skulle jag säga. Personer som är födda 2003-2004 har ju ändå inget större minne av sina första år utan smartphones.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

"Fienden" skrattade år Apple när de plötsligt skulle in i telebranchen.

Ballmer var helt korkad och förstod inte hur bra denna var redan från start. Bidrog stort att Microsoft tappade hela mobilmarknaden. Nu har de börjat ta igen lite genom att erbjuda helt ok företagsinriktade appar för Android och Iphone.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Ballmer var helt korkad och förstod inte hur bra denna var redan från start. Bidrog stort att Microsoft tappade hela mobilmarknaden. Nu har de börjat ta igen lite genom att erbjuda helt ok företagsinriktade appar för Android och Iphone.

Ballmer är lite som dagens Elon Musk. Man kan kalla dem för korkade, men de har en ekonomisk strategi. Ballmer ville att Apple skulle misslyckas med iPhone och då valde att förnedra den så mycket som han kunde. Det betyder inte att han verkligen tyckte detta.

Sedan kunde mycket väl iPhone misslyckas precis som smartglasögon, 3Dtv, VR på 90talet floppade. Det gäller att få till produkten så bra så den stora massan anser det är något de vill ha.
Närmast ligger de vikbara mobilerna, det har kommit några versioner. Typ alla har varit förluster för tillverkarna, kommer de slå igenom? Det beror mycket på om de lyckas med att förbättra skärmtekniken. I efterhand om en sådär 15år så kanske man kan prata om de vikbara mobilerna och säga att det var idiotisk av vissa företag att hoppa på eller inte hoppa på. Har man facit i hand, så är det mycket enklare att argumentera.

Permalänk
Medlem

Min första smartphone var en iPhone 4 då android 2010 inte alls var speciellt bra.

Men sedan bytte jag till android för iPhone för små.

Men efter ca 10 år av android bytte jag tillbaka till iPhone med en 12 mini förra året för att Androidtelefoner nu har blivit för stora.

Ironiskt hur man kommer tillbaka till iPhone för samma anledning som man lämnade iPhone. Tyvärr är 13 mini sista minitelefonen enligt alla rykten men hoppas på att SE så småningom för iPhone 12 skärmen.

Så trött på alla 200g+ mobiler på nära 7 tum som knappt får plats i fickan utan att ramla ut och även om den får plats så kan man inte ha dem i fickan för att de är så tunga att ens byxor bokstavligen ramlar ner. Det går någorlunda med jeans men skärp blir måste. Värre med mjukbyxor shorts och träningsbyxor. Får ofta ta på sig en hoodie med stora fickor bara för att få plats med telefon även om det är för varmt för det och har man inte fickor med lås flyger ofta mobilen ut. Så tar hellre att skärmen är lite för liten för spel och det är lite trångt att skriva än problemen med de stora mobilerna som ramlar ur fickorna och går sönder.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.