Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ballmer är lite som dagens Elon Musk. Man kan kalla dem för korkade, men de har en ekonomisk strategi. Ballmer ville att Apple skulle misslyckas med iPhone och då valde att förnedra den så mycket som han kunde. Det betyder inte att han verkligen tyckte detta.

Det finns facit i hand, Microsoft misslyckades totalt. Oavsett strategi och utspel har Microsoft förlorat enorma belopp på deras fiasko med mobiler. Pengar som istället Apple och Google håvar in varje år.

Microsoft klarar sig bra ändå, de tar ut årliga överpriser för många produkter som saknar konkurrens.

Permalänk
Medlem

Hoppade på med Iphone 3GS, och hoppade småningom av, gillade inte inlåsningen. Körde sen Samsung Galaxy fram till S5, därefter LG G7 och nu Xiamo Mi10T Pro. Alltså bytt väldigt sällan. Xiaomi med Android 12 fungerar helt ok och känner inget sug att byta till Iphone igen, bara en sån sak som 5000mAh batteri med snabbladdning på Xiaomi är rena drömmen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kört iphone sen 3gs. Tror det blev en ny typ varje år då i början för utvecklingen gick riktigt snabbt. Nuförtiden byter jag ut den kanske var tredje år om någon ny funktion som jag måste ha kommer.

Permalänk
Medlem

Hoppade på ganska omedelbart med en iPhone 2G privat och har sedan dess inte vänt om utan stannat kvar i den världen. Telefonen i sig ligger i en låda här hemma och fungerar vad det verkar fortfarande.

Har genom jobb fått Android lurar i omgångar men dessa kändes aldrig genomtänkta och stabila (ja vi tycker alla olika om detta) så när möjlighet gavs så byttes även där till iPhone för min del.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Bästa iPhone minnet skulle väl vara när Steve Jobs förolämpade alla kunder när han sa "you're holding it wrong".

Permalänk
Medlem

Min iPhone-resa

När nyheten kom, att Apple hade släppt en telefon blev jag genast väldigt sugen. Jag hittade tillslut ett företag på Blocket som sa sig importera och sälja iPhones i Sverige, men det blev aldrig någon iPhone i det läget. See tråd om företaget Sommarlagret Factory Outlet.

Jag fick leta efter andra sätt att få tag i ett exemplar. Som tur är hade jag en kompis som befann sig en längre period i USA under 2008 och jag bad honom att köpa en till mig. Om jag inte minns fel så skickade jag ca. 3300 kr till honom. Upplägget var att man köpte telefonen billigt i en Apple-butik, sedan aktiverade man den via iTunes hemma och valde ett abonnemang.

Medan jag väntade på att min kompis skulle återvända till Sverige läste jag på om Jailbreak och Unlocking. När jag äntligen fick telefonen i handen var jag redan "expert" och kunde smärtfritt jailbreak'a, låsa upp och aktivera telefonen, därmed använda den med mitt Comviq-abonnemang. Inget abonnemang behövdes därför tecknas via iTunes och jag kom billigt undan.

Efter några månader tappade jag telefonen från sängbordet i en pöl med utspillt vatten. Batteriet och laddningskontakten hade kortslutits och telefonen var stendöd. Då jag inte hade något annat alternativ började jag läsa på om hur jag kunde reparera den själv. Jag beställde ett nytt batteri och andra smådelar från Kina och bytte dessa på telefonen. På den telefonen, iPhone gen. 1, satt batteriet fastlött och det var svårt att öppna den, men det gick bra till slut.

Jag fortsatte använda telefonen efter den lyckade reparationen. Därefter kom Apple iPhone 3G till Sverige. Min klasskompis bror hade tidigt köp en iPhone 3G och hade på kort tid efter köp lyckats spräcka displayglaset. Eftersom jag hade erfarenhet av en tidigare iPhone-reparation bad min klasskompis mig att kika på den. Jag beställde återigen delar från Kina och lyckades reparera telefonen. (Genom åren har jag förmodligen reparerat ett hundratal iPhone's.)

Tillslut köpte även jag en iPhone 3G och har därefter ägt i princip samtliga modeller fram tills dagens datum. De senaste åren har jag slutat att Jailbreak'a mina telefoner då jag inte längre ser behovet. Alla funktioner som tidigare saknades, som gav anledning till Jailbreak, finns nu. I början kunde man inte ens flytta ikonerna, spela in video eller skicka MMS. App Store existerade inte, men det var jävligt coolt att kunna zooma in på bilder med två fingrar och swipa mellan musikalbum.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Min första var en ipod touch. Tror baserad på iphone 3G's hårdvara. Den var grym så länge man hade wifi. Man hade liksom en "smartphone", typ

Första telefonen i modern stupning blev sen en HTC Desire för Android var nytt och spännande och man kunde sideloada osv utan tillverkarens/os-makarens godkännande, vilket jag tänkte borde bli viktigt för mitt smartphone-användande. Det visade sig sen inte vara så värdefullt för mig.

HTC släppte motvilligt uppdateringar till den i två år innan de ville låtsas som att den inte fanns och det fick mig att byta till laget som hållit branschledande långtidssupport till deras telefoner.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Min första smartphone var en iPhone 4 då android 2010 inte alls var speciellt bra.

Men sedan bytte jag till android för iPhone för små.

Men efter ca 10 år av android bytte jag tillbaka till iPhone med en 12 mini förra året för att Androidtelefoner nu har blivit för stora.

Ironiskt hur man kommer tillbaka till iPhone för samma anledning som man lämnade iPhone. Tyvärr är 13 mini sista minitelefonen enligt alla rykten men hoppas på att SE så småningom för iPhone 12 skärmen.

Så trött på alla 200g+ mobiler på nära 7 tum som knappt får plats i fickan utan att ramla ut och även om den får plats så kan man inte ha dem i fickan för att de är så tunga att ens byxor bokstavligen ramlar ner. Det går någorlunda med jeans men skärp blir måste. Värre med mjukbyxor shorts och träningsbyxor. Får ofta ta på sig en hoodie med stora fickor bara för att få plats med telefon även om det är för varmt för det och har man inte fickor med lås flyger ofta mobilen ut. Så tar hellre att skärmen är lite för liten för spel och det är lite trångt att skriva än problemen med de stora mobilerna som ramlar ur fickorna och går sönder.

Lite därför jag inte hoppat in i smartphone-träsket. Är de små och behändiga så ser jag inte, gubbe som jag är och kan inte med att skriva på dem, och de stora är som du skrev, för stora. Väntar på att de kommer i böjligt format så man kan skrynkla ihop dem och stoppa i jeansfickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Bästa iPhone minnet skulle väl vara när Steve Jobs förolämpade alla kunder när han sa "you're holding it wrong".

Var det när man höll den "fel" och telefonen tappade mottagning? 😁 Låter som att det kan ha med varandra att göra!

Permalänk
Medlem

Pappa köpte den första 2G men tyckte inte vidare om den. Han köpte en HTC Desire istället och blev frälst på Android och hade flera HTC på rad.

Jag hoppade på 3GS och älskade den. Hade den stora lagringen på 32GB och fyllde det med DVD filmer rippade med Handbrake.
På den tiden var Appstore underbart fritt från skräp appar och det fanns stort sett ingen reklam. Doodle Jump, Tilt to Live och Solomons Keep var awesome!

Permalänk
Medlem

Rätt så sjukt, verkligen den dagen som hela världen förändrades.
Fanns Sweclockers på den tiden? Hade varit kul att hitta gamla diskussioner eller nyhetsartiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Rätt så sjukt, verkligen den dagen som hela världen förändrades.
Fanns Sweclockers på den tiden? Hade varit kul att hitta gamla diskussioner eller nyhetsartiklar.

Jag minns den tiden och de var ju många som resonerade som Balmer. Jag är inte oskyldig heller 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jag minns den tiden och de var ju många som resonerade som Balmer. Jag är inte oskyldig heller 😂

Hold on, balmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hold on, balmer?

Steve Ballmer*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hahaha, underbart klipp! Man kan se den interna stressen, jag lyckades hitta ett klipp från hans kontor några dagar tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Rätt så sjukt, verkligen den dagen som hela världen förändrades.
Fanns Sweclockers på den tiden? Hade varit kul att hitta gamla diskussioner eller nyhetsartiklar.

Såklart sweclockers fanns. Fast vi var rätt få som var Mac-användare här för 20år sedan.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Jag minns den tiden och de var ju många som resonerade som Balmer. Jag är inte oskyldig heller 😂

Det pågick långt innan iPhone lanserades. Till stor del hörde det emot att de var emot 3G strålning och 3G master och dessa smartphones som kom några år innan iPhone hånakrattades åt. Detta av hur många orsaker som helst, svindyra, tunga och kass batteritid. Och varför skulle man vilja surfa på mobilen? Behöver man surfa så går man hem och sätter sig vid datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt en iPhone än, och så länge notifikationssystemet på iOS inte ändras så kommer jag inte heller göra det. Jag tycker mycket mer om hur notifikationssystemet fungerar på Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Rätt så sjukt, verkligen den dagen som hela världen förändrades.
Fanns Sweclockers på den tiden? Hade varit kul att hitta gamla diskussioner eller nyhetsartiklar.

Klart Sweclockers fanns. Sajten har inget med införandet av iphone att göra 😀

Det går fint att bläddra bak till 2007 bland trådarna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Chromatic:

Rätt så sjukt, verkligen den dagen som hela världen förändrades.
Fanns Sweclockers på den tiden? Hade varit kul att hitta gamla diskussioner eller nyhetsartiklar.

Tror inte man testade telefoner på den tiden men lite retrovibbar finns kvar efter en snabb sökning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Såklart sweclockers fanns. Fast vi var rätt få som var Mac-användare här för 20år sedan.

Jodå, minns att swec dissade den för att den inte kunde skicka MMS.

MMS:ar ni mycket idag?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jodå, minns att swec dissade den för att den inte kunde skicka MMS.

MMS:ar ni mycket idag?

På den tiden fanns inga andra appar att skicka bilder med, så det var en större sak på sin tid.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jodå, minns att swec dissade den för att den inte kunde skicka MMS.

MMS:ar ni mycket idag?

Jag hade inte MMS på min Jolla för 5år sedan heller. Eller emoji.

Permalänk
Medlem

Hoppade på IPhone tåget ganska sent och är fortfarande kvar.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Rekordmedlem

Hade ett väldigt kort tag en ur-iphone men när jag märkte att den inte gick att få igång ens som telefon utan att registrera ett kreditkort så lämnades den tillbaka och jag har sedan dess aldrig velat ha en iphone, de gjorde om sina krav efter ett tag men bara tanken på att behöva registrera kreditkortsuppgifter för att få igång den var så befängd att jag hållit mig långt borta sedan dess.
Sedan var de ju även rätt störiga med att kräva itunes i början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte en 3gs. Efter någon vecka så blev den jailbreakad bara så man kunde använda något så banalt som en filhanterare.
Efter ett tag så låg den mest på hyllan o blev ersatt med en zte blade som flashades med cyanogenmod.

Enda o förmodligen sista apple produkt jag köpt om det inte går att byta OS eller att man åtminstone kan få administratörsrättigheter på sig egen apparat utan allt för mycket besvär.

Permalänk
Medlem

Innan iPhonen så brydde jag mig så gott som noll om mobiltelefoner o hade fått alla mina gratis från brorsan när han skaffade ny, men när iPhonen kom så visste jag direkt att jag ville ha en. Både jag o brorsan fick tag på varsin genom en kompis som var i staterna o hälsade på. Blev ju jailbreak direkt för att ens kunna använda dom hemma i Sverige, men jailbreaken öppnade ju också upp för annat som Apple så fint låste, som t ex att kunna tanka ner nya appar o spel, kunna byta bakgrundsbild, mmsa osv. Trevlig telefon det där på sin tid!
Sen när iPhone 4 kom så var jag såklart tvungen att byta upp till den, bildnörd som jag är, den där retina-skärmen var ju sååå fin! Fortsatte självklart att jailbreaka trots att det inte längre krävdes för att använda telefonen i landet, men alla små o stora tweaks osv var ju helt oumbärliga. Körde vidare med den tills den blev så seg att jag behövde installera om den, men den ominstallationen innebar att jag var tvingad av Apple att köra senaste versionen av IOS som var långsam som standard på min fyra, då tröttnade jag helt på Apples instängda grejer o köpte mig en Motorola Moto G istället. Redan utan root på den så var jag betydligt mer fri att göra vad jag ville med den än med en jailbreakad iPhone, men självklart körde jag in root o Cyanogenmod på den också o det var som en helt ny jättefri värld! Har dock inte köra in root på min nuvarande 1+5, men det finns ju fortfarande grejer där jag saknar.

Men ja, sen jag gick över till Android har jag aldrig nånsin längtat tillbaks till Apples inlåsta telefoner, men jag uppskattar ändå det dom gjorde när dom introducerade världen för den typen av lur som vi alla rockar idag.

Permalänk
Medlem

Jag minns Microsofts hån. Var något i stil med "men den har ju inte ens ett fysiskt tangentbord". Visar lite hur hopplöst träiga Microsoft var på den tiden.

Sen tror jag inte Steve Jobs hade varit nöjd alls om han såg hur dåligt hans arv förvarades. Men det går inte säga annat än att de ruskade om ordentligt när det begav sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft en egen iPhone, får tacka lanseringen för att den satte lite extra fart på den pågående utvecklingen av Android.

Min första var en ZTE Blade sent 2010. Fick kolla upp det för det kändes som att det borde ha varit längre tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag minns Microsofts hån. Var något i stil med "men den har ju inte ens ett fysiskt tangentbord". Visar lite hur hopplöst träiga Microsoft var på den tiden.

Sen tror jag inte Steve Jobs hade varit nöjd alls om han såg hur dåligt hans arv förvarades. Men det går inte säga annat än att de ruskade om ordentligt när det begav sig.

Varje tråd som handlar om Apple ska du kommentera hur dåligt det är. Har du verkligen inget bättre för dig?

De gör bra produkter som en stor del av befolkningen gillar. Uppenbarligen inte du. Släpp det och gå vidare i livet så kan vi andra få diskutera mer konkret kring produkterna. Eller är vi kanske en sekt då? Eller kanske bara dumma i huvudet som du skrev i en annan tråd.