Behöver jag nytt nätagg till Z590?

Permalänk

Behöver jag nytt nätagg till Z590?

Hej!

Tänkte uppgradera datorn och har fått tag på en 11600K till ett fint pris. Jag tänkte mig att köra den i befintlig låda (FD Define R5) på ett Z590-kort med en Arctic Liquid Freezer II 360 som kylare. (och till vidare fortsätta använda mitt 1070 OC för grafiken)

Dock börjar jag fundera nu om mitt nätagg är för gammalt för att funka med moderkortet. Det är ett Fractal Design Newton R3 600W och om jag läser rätt så har mitt agg 4 + 4 pin 12V till moderkortet och de Z590:or jag kikat på kräver 4 + 8 pin 12V - är det rätt eller har jag missförstått något?

Visst är det ett gammalt agg, men det hade varit najs att klara sig med det i nuläget. Tacksam för insikter och synpunkter!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kjell Brel:

Hej!

Tänkte uppgradera datorn och har fått tag på en 11600K till ett fint pris. Jag tänkte mig att köra den i befintlig låda (FD Define R5) på ett Z590-kort med en Arctic Liquid Freezer II 360 som kylare. (och till vidare fortsätta använda mitt 1070 OC för grafiken)

Dock börjar jag fundera nu om mitt nätagg är för gammalt för att funka med moderkortet. Det är ett Fractal Design Newton R3 600W och om jag läser rätt så har mitt agg 4 + 4 pin 12V till moderkortet och de Z590:or jag kikat på kräver 4 + 8 pin 12V - är det rätt eller har jag missförstått något?

Visst är det ett gammalt agg, men det hade varit najs att klara sig med det i nuläget. Tacksam för insikter och synpunkter!

Min åsikt är att införskaffa 850w om du nu är intresserade av z590 osv

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet behöver bara den extra 4-pinnaren kopplas in om behov finns. Du kommer inte i närheten av att maxa en 8-pin med en 11600K.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Såvitt jag vet behöver bara den extra 4-pinnaren kopplas in om behov finns. Du kommer inte i närheten av att maxa en 8-pin med en 11600K.

Så jag vet också så behövs bara 4 pinnarn vid behov , eller tänker jag fel 😑. Vet inte

Permalänk
Skrivet av fragande:

Såvitt jag vet behöver bara den extra 4-pinnaren kopplas in om behov finns. Du kommer inte i närheten av att maxa en 8-pin med en 11600K.

Men det är ju toppen!

Tack så mycket. Visst klarar jag mig med R3:ans 600W för mitt tänkta system?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Men det är ju toppen!

Tack så mycket. Visst klarar jag mig med R3:ans 600W för mitt tänkta system?

Effekten räcker och blir över med råge så det ska inte vara några problem Det sker väl ett visst åldrande av kondensatorer och annat som gör att t.ex. rippel kan öka med åren men det är nog ingen större fara. Speciellt om det inte gått hårt/varmt och det sitter hyfsade kondensatorer i.

Börjar det närma sig 10 år eller så kan det väl vara idé att sikta på byte framöver kanske. Brukar dra gränsen där någonstans personligen men det är egentligen inte baserat på något annat än att det känns bra Har inte sett några långtidstester så jag vet inte hur pass mycket åldrande påverkar egentligen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070