Netflix vs HBO Max vs Amazon Prime

Permalänk
Medlem

Netflix vs HBO Max vs Amazon Prime

Hej!

Just nu betalar jag endast för Netflix så har inte så mycket koll på de andra streamingtjänsterna.
Har tyvärr hört ganska mycket negativt om Netflix senaste tiden. Bland annat då en ökning av priset samt sämre utbud.

Ni som har bytt till någon av dessa andra: Har det varit värt det? Inget du kommer sakna från Netflix, gällande utbud? Vad är fördelarna med de andra streamingtjänsterna enligt dig? Vad är bäst enligt dig?

Är lite inne på att testa Amazon Prime eller HBO Max men blir lite väl dyrt att ha Netflix + 1 av dom så blir isåfall att jag säger upp Netflix.

Permalänk
Avstängd

Amazon Prime för:

The Expanse
The Boys
Invincible

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Om filmtjänser inte på något sätt belönar att man är trogen och är kvar, så kör då en månad var på olika ställen.
Det enda är att HBO Max har månag för halva priset och då inte kan säga upp utan att få högre avgift.

Permalänk
Medlem

Jag kör båda. Hbo max 44.50 kr, prime 59 kr i månaden. HBO max kostar iof 89 kr i månaden om man inte hoppade på erbjudandet i våras.
Helt klart värt pengarna jämfört med Netflix.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har prime och netflix. Netflix är det som försvinner först med långa kliv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Man ska komma ihåg att Prime är mycket mer än en filmtjänst. Det ingår även fri frakt, en Twitch-prenumeration och datorspel. Nu närmar sig Prime Day så jag tror att de delade ut ca 30 spel förra veckan och ytterligare kommer närmsta två veckorna. T.ex. Mass Effect Legendary Edition och Need for Speed Heat hävdas det. Allt för 46 kr i månaden om man har årsprenumeration. Bara en standard Twitch-prenumeration kostar 43 kr i vanliga fall.

I övrigt så blir det ju väldigt specifikt vilka serier man vill se. Just nu är Star Wars (Disney+), Star Trek (Paramount+), The Boys (Amazon Prime) och Stranger Things (Netflix) på tapeten. I september kommer nya The Lord of the Rings-serien till Prime. Vill man se deras egna serier så krävs det förmodligen att man hoppar runt. Du nämner att Netflix fått sämre utbud men de kommer inte tappa sina egna produktioner.

Permalänk
Avstängd

Har Netflix och HBO, och dessutom Disney+. Sen snyltar jag på min farsas Viaplay men det används i princip inte för det finns inget bra där, och så kör jag Hulu via VPN. Men jag hade Prime ett tag också.

För mig är Netflix fortfarande den jag använder absolut mest. Disney är kul när det kommer något nytt Star Wars typ, men sonen kollar en del (dock inte lika mycket som på Netflix han heller). Utan Hulu hade jag kanske kollat mer på det som är för vuxna, det som inte hör till Disney, SW eller Marvel typ, men nästan allt sånt som finns där finns på Hulu också. HBO används väldigt lite, men det finns ett par serier jag följer och ett gäng till som jag har ambitionen att kolla på men det har inte blivit av på ganska lång tid. Men att man har halva priset "för evigt" så länge man behåller abonnemanget gör förstås att jag drar mig för att säga upp det.

Prime sa jag upp för det var väldigt få grejer där som lockade, och många av grejerna som de pushade hårt och kallade egenproducerade var ju egentligen producerade av Hulu och kom alltså dit långt tidigare. Bildkvaliteten var inte heller så mycket att hurra för, och appen hade ett något jobbigt gränssnitt. Detta kanske har blivit bättre sedan jag sa upp det för ett eller två år sedan dock. Sen tar det emot lite att ge pengar till Bezos också, men det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem

Alla har ju olika serier. Hur ska vi kunna berätta för dig vad du tycker är bäst?

Tekniskt levererar alla fullgod kvalité så låt innehållet välja åt dig. Eller som redan sagts, byt lite då o då. Då hinner nya säsonger komma innan du roterat tillbaks till Netflix.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Man väljer det som har utbud man tycker om typ.

Jag har netflix för det är enda tjänsten som har mycket serier ifrån Asien.
HBO har inget direkt för mig.
Primevideo har jag ändå eftersom har använder amazon prime till annat, men kollar väldigt sällan på det.
Disney+ hade inget direkt för mig som var värt att ha en aktiv prenumeration på, bättre än hbo o prime för mig dock.

Betala för tjänster bara för se 1 serie typ kommer jag aldrig göra, finns andra sätt då.

Permalänk
Medlem

Har endast HBO kvar pga den låga kostnaden.
Kollar sällan på TV utan brukar kolla intressanta saker på Youtube istället.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

Hemma hos oss så har vi Netflix, HBO Max & Disney och det utnyttjas till max av min sambo som förmodligen kollat igenom 80% av Netflix bibliotek gällande serier oavsett om de är 1/10 eller 10/10. HBO är definitivt en bra tjänst om man gillar deras utbud. Disney kör vi mest när släktens ungar är på besök etc, eller man är sugen på annat som inte NF eller HBO har. Tycker dom är nice, hade jag haft dom om jag vore singel, tvek.

Glömde avsluta meningen
Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

kolla vad dem har för utbud och välj baserat på det, omöjligt för oss att ge dig en jämförelse annat än priset.

Permalänk
Medlem

Jag gick från Netflix och Disney+ till HBO Max och Prime. Jag personligen tycker att det är lika bra utbud (Alltså mer än jag hinner titta på) som på Netflix och Disney+.
Skillnaden är en halvering av priset. Så för mig var det värt det.
Men jag skaffade HBO MAX när det var för halva priset dealen också.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Om man inte handlar massa på amazon & bara vill ha Primevideo så kostar det 29 kr i Sverige.

Permalänk
Medlem

Avslutade precis mitt netflix-abonnemang med följande anledningar:

179:- för UHD som ändå känns sämre än Prime/Disney är för dyrt
Alldeles för få bra filmer numera
Använder HBO, Prime och Disney
Netflix känns som en dokumentärtjänst numera.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har själv försök kolla NetFlix av och till, främst serierna, men det känns som nästan alla är minst 4 avsnitt för långa i förhållande till faktiskt innehåll. Och så allt woke som ska in överallt, även om det så är någon som spelar massmördare så kan ge sig tusan på att dom bekräftar sina offer på alla sätt och vis innan det är dags att möta evigheten. Men att döma av vad jag hört verkar även Amazon osv ha rätt svår att bara tänka underhållning utan agenda...

Gäller väl att hålla sig borta från allt amerikanskt kanske...

Permalänk
Medlem

Netflix, Prime och HBO Max.
Netflix kändes otänkbart att göra sig av med för ett par år sen men nu är det en tidsfråga innan det ryker. Prime och HBO är väl inte jättemycket bättre var för sig men en dryg hundralapp för båda jämfört med 179:- för Netflix.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag kollar egentligen så lite att inte ens HBO för 45 kr i månaden är värt det, men jag har alltid tyckt HBO gjort skitbra serier så jag är nöjd hur som helst ändå. Snyltar på mors Discovery + ibland och det finns verkligen inget för mig där, förutom när kanal 5 visar fotboll (jag har inte kabel-tv så min enda chans att se 5:an är via Disc +).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Gäller väl att hålla sig borta från allt amerikanskt kanske...

Ja, är man en extra känslig snöflinga i behov av konstant bekräftad världsbild så är det nog inte fel att skapa sig ett eget "safe space".

Om jag ska hålla mig till ämnet så har jag inget emot Netflix förutom att det alldeles åt helvete för dyrt. Man får helt enkelt klämma in någon Netflix-månad om året där man ser ikapp det man "missat".

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Benham20:

Hej!

Just nu betalar jag endast för Netflix så har inte så mycket koll på de andra streamingtjänsterna.
Har tyvärr hört ganska mycket negativt om Netflix senaste tiden. Bland annat då en ökning av priset samt sämre utbud.

Ni som har bytt till någon av dessa andra: Har det varit värt det? Inget du kommer sakna från Netflix, gällande utbud? Vad är fördelarna med de andra streamingtjänsterna enligt dig? Vad är bäst enligt dig?

Är lite inne på att testa Amazon Prime eller HBO Max men blir lite väl dyrt att ha Netflix + 1 av dom så blir isåfall att jag säger upp Netflix.

Alla har sina för och nackdelar.

Netflix: Enormt utbud generellt, finns något för alla att kolla på men inget "måste se" enligt mig. Netflix har även mest anime av alla tjänster, bättre än Crunchyroll när det kommer till subtitles också.

HBO: Deras originella serier likt Chernobyl, The Pacific, House of the Dragon, Band of Brothers osv är I särklass det bästa dessa plattformer kan erbjuda. Nackdelen är att resten som inte är HBO-originals är massa B-skräp enligt mig.

Prime: Har ett par riktiga högproduktion serier som The Boys, The Expanse och senaste sagan om ringen (den är rätt bra faktiskt). Man får leta lite, men finns några hyggliga. Annars fyllt med "slökoll medan man käkar"-skräp likt HBO.

Viaplay: Gillar man skandinavisk TV och film är detta vart man vänder sig. Enormt utbud av däckare och mer verklighetsförankrade serier. Får även in en del rätt moderna filmer med jämna mellanrum.

Sedan har du även Apple+ och Disney+, dessa har jag knappa erfarenheter med. Det lilla jag testat Apples tjänst var jag inte imponerad i alla fall. Mycket film lär köpas utöver prenumerationen.

Mitt tips till dig är att varva mellan tjänsterna. Kolla upp i förväg vad som kan tänkas intressera dig och kolla igenom dessa, byt sedan till annan tjänst med innehåll som verkar intressant. Finns ingen poäng att sitta på massa samtidigt (även om jag själv gör det, men det är sambons fel som använder dessa som vanlig slö-TV o bläddrar "kanaler" )

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har Netflix, HBO, Prime och Disney+. Netflix är väl själva streamingbasen hos oss, med tillfälliga uthopp till resterande tjänster när det släpps intressanta serier. Som det ser ut nu så ska Prime och Disney+ bort. HBO får nog stanna pga av lanseringspriset ~45 SEK/månad som skulle vara på livstid. Finns ju dock rykten om att den där livstiden närmar sig snabbt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag har både HBO Max och Amazon. Netflix gav jag upp för ett par år sedan då jag märkte att jag spenderade mer och mer tid på att försöka hitta något värt att se. Otaliga är de serier och filmer som jag börjat på men inte sett färdigt. Jag brukar kolla på kollegans Netflix på jobbet (jag har ett övervakningsarbete så vi har möjlighet att titta när det är dött)
så jag ser vad de har att bjuda på, och har inte sett att det idag har något som motiverar mig att börja med Netflix igen.

Överlag tycker jag att utbudet har blivit sämre på alla streamingtjänster. Men Amazon Primes originalserier har gått om HBO's tycker jag (undantaget deras försök i fantasy-genren) dvs. har sett färdigt fler av Amazons serier än HBO's (nyare alltså, HBO's gamla kvalitetsserier håller fortfarande tycker jag)
Sen att jag av någon anledning bara behöver betala 29kr för Amazon skadar ju inte heller.
Men det bästa tipset är som nämnts att varva och testa. Än så länge går det ju utmärkt. Men det skulle inte förvåna mig om det kommer så att man måste binda sig för längre tid än en månad.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Disney+ För haverikommissionen är riktigt värt att subba iallafall för 1 månad , grym dokumentärserie om flygplanskrascher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Ja, är man en extra känslig snöflinga i behov av konstant bekräftad världsbild så är det nog inte fel att skapa sig ett eget "safe space".

Om jag ska hålla mig till ämnet så har jag inget emot Netflix förutom att det alldeles åt helvete för dyrt. Man får helt enkelt klämma in någon Netflix-månad om året där man ser ikapp det man "missat".

99 kronor i månaden för att få sitt eget universum låter inte så farligt dyrt, kanske Musk skulle satsat på NetFlix istället för Twitter

Permalänk
Medlem

Kör HBO Max, Amazon Prime, Disney+ & Apple TV+=> alla dessa erbjuden 4K HDR som standard. På Netflix får du betala extra för detta, vilket enligt mig är helt oacceptabelt. Så bojkottar netfliix.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE