Permalänk
Medlem

Tips till nybörjare vid lödning

Hej hopp.

Tyvärr råkade min fru spilla ett stort glas mjölk rätt ner i sitt sprillans nya tangentbord för 1800 spänn. Som om inte det vore illa nog så hade hon sedan sönder 4 st brytare när hon tog av tangenterna för att göra rent efter sig. Jag är inte speciellt sugen på att köpa ett nytt tangentbord åt henne då det hon hade sönder endast var en månad gammalt, så jag tänkte försöka mig på att laga det. Efter diverse googlande hittade jag en guide om hur man kunde byta brytare och beställde prompt ett par brytare från ett företag i Tyskland.

Har dock inte lött något sedan adventsljusstaken i tekniken i 8:an (många, många år sedan) så jag undrar om ni har några generella tips? Flussmedel, behöver man sådant? Är det speciellt lödtenn för elektronik eftersom det ska leda ström? Behöver jag en vakuumpump för att suga upp tennet efter mig? Eller räcker det med en sån där fläta? Behövs det ens? Behövs tenn ens eller kan jag bara hetta upp den nuvarande lödningen, trycka ut brytaren och sedan återupphetta det gamla tennet och sätta i den nya brytaren?

Mvh,
nybörjare inom lödning

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Finns jätte många bra tips på youtube.

Fluss - gör att tennet smälter, du kan ha flytande variant eller använda tenn med flussmedel inuti. Svårt att löda utan.

Lödtenn - skall vara för elektronik, finns på biltema eller kjell & Co.
Hittar du äldre lödtenn med bly i så är det enklare att löda men är mindre bra för miljön.(Tennet smälter vid lägre temperaturer)

Vakuumpump eller lödfläta? - Gör du inte fel så behöver du ingen, själv använder jag mest vakuumpump, men båda kan ofta få jobbet gjort.

Behövs tenn ens eller kan jag bara hetta upp den nuvarande lödningen, trycka ut brytaren och sedan återupphetta det gamla tennet och sätta i den nya brytaren?
- Ofta svårt att återvärma tenn (beror även på vilket tenn tillverkaren använt), men använder du flussmedel borde du inte behöva mer tenn.

Permalänk

Separat flussmedel brukar inte behövas om du kör med flusstråd.

Sug eller fläta personligen föredrar jag fläta framför sug men är nog mest smaksak.

Ska de va rätt så är väl rekommenderat att suga upp gamla tennet och dra på lige nytt men går ofta få en bra lödning med det gamla men brukar behöva blandas ut med lite fräsht isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Se till att du har god ventilation där du löder så du inte andas in för mycket ångor, det är inte nyttigt, särskilt av blyat lödtenn, tex under spisfläkten kan vara en bra ide. Jag brukar breda ut en eller flera gamla tidningar där jag ska arbeta så att jag inte råkar göra märken med lödkolven eller tennet.
Jag rekommenderar dig att använda blyfritt lödtenn av hälsoskäl, även om det är svårare att få till bra lödningar med blyfritt lödtenn. Blyfritt lödtenn kräver högre temperatur än blyat lödtenn så se till att du har en lödkolv som blir varm nog för att smälta det blyade lödtennet inom rimlig tid.
Dina första lösningar kommer antagligen inte vara särskilt bra så köp/hitta något att öva på, någon gammal elektronikpryl eller typ detta (https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/bygg...).
En lödstation där du kan ställa in temperaturen är enklare att använda en än en "dum" lödkolv. Jag brukar använda en vakumsug för att få bort gammalt lödtenn, ej provat att använda fläta. Eftersom du antagligen kommer göra flera dåliga lödningar i början behöver du ett sätt att få bort lödtenn.
Kolla igenom några youtube video där de går igenom grunderna så du vet hur en kallödning ser ut etc. Jag har en farbror som lärt mig så har ingen koll på några exempel, men det finns nog massor med bra guider där ute.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag rekommenderar dig att använda blyfritt lödtenn av hälsoskäl, även om det är svårare att få till bra lödningar med blyfritt lödtenn.

Lödtenn med en blyhalt på eller över 0.3% får sedan 2018 över huvud taget inte säljas till privatpersoner.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Är det någon skillnad i ledningsförmåga för tenn med bly/blyfritt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Skrivet av Tanari:

Tack för svaren!

Är det någon skillnad i ledningsförmåga för tenn med bly/blyfritt?

nej.

fördelen med blyfritt är att det inte är lika giftigt och är hållbarare.
blytennet lider av blyröta vilket leder till at lödpunkterna med tiden kommer bli dåliga även om det tar väldigt lång tid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beroende på hur brytarna är lödda så kan det vara lite meck att få bort dom.
Ett tips är kanske att leta reda på någon som redan har koll och grejer i närheten.

Permalänk
Rekordmedlem

För mig innebär vakumpump en avlösningsstation och det lär inte behövas och de är också ganska dyra så det är inget man skaffar bara för nått enklare lödande, en tennsug och fläta lär räcka och bli över.
En lödstation med tempstyrning är det man vill ha för att löda men för brytare går det nog bra med en liten lödkolv också om man tycker en lödstation är för dyrt.

Har du inte lött elektronik innan så skaffa nått skrot du kan öva på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nej.

fördelen med blyfritt är att det inte är lika giftigt och är hållbarare.
blytennet lider av blyröta vilket leder till at lödpunkterna med tiden kommer bli dåliga även om det tar väldigt lång tid.

Det är självklart att man lagar tangentbordet med blyat lod, speciellt som nybörjare inom lödning.
Med blyröta antar jag att du menar en lödfog som är utsatt för mekanisk stress, och som med tiden "kryper" och till slut ger avbrott? Faktum är att blyat lod fortfarande används inom vissa undantagna områden inom industrin, till elektronik med höga krav på tillförlitlighet och tillgänglighet.
Att hävda att blyfritt lod är bättre för miljön är också tveksamt egentligen, och när det gäller att löda om fyra brytare vid ett enskilt tillfälle i livet så har det faktiskt ingen betydelse. Det är annat för de som yrkesmässigt utsätts för ångorna (som är flussmedel, inte bly!) varje dag.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nej.

fördelen med blyfritt är att det inte är lika giftigt och är hållbarare.
blytennet lider av blyröta vilket leder till at lödpunkterna med tiden kommer bli dåliga även om det tar väldigt lång tid.

Det där är inte sant.

Man lödder med blyat tenn fortfarande i flygplan och rymdfarkoster.
Oblyat tenn klarar inte av temperatur variationer på samma sätt som blyat tenn.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Lödtenn med en blyhalt på eller över 0.3% får sedan 2018 över huvud taget inte säljas till privatpersoner.

I början var företagen lite slappa med det, men idag verkar de ha skärpt sig. Börjar bli svårare och svårare att få tag på som privatperson tyvärr, snart får jag nog be någon "köpa ut" för att få tag på det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Håll spetsen ren

se till att ha rent där du jobbar och en bra plats att lägga ifrån dig lödpennan när du inte använder den (den är väldigt varm och jag har många små brännmärken efter sådant, man kan råka slita i sladden etc)

Andas inte in ångorna, var på en väl ventilerad plats. Kan du ha bra lä är ute inte en dum idé

Prova först men något icke-kritiskt, löd inte direkt på det som inte får gå sönder. I det här fallet är det kanske de trasiga kontakterna, men se till att inte skada kretskorten och annat

Löd loss och frilägg varje kontaktyta separat, oftast enklare än att försöka värma allt samtidigt (då låste mycket vara mycket varmt länge)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är onödigt att diskutera blyade lödtenn för de säljs inte på "normala" ställen och det är inte heller nått som behövs på nått så simpelt som ett tangentbord så gör det inte mer komplicerat, går man in på en vanlig elektronikladebutik får man idag tag i blyfritt tenn och inte blyhaltigt eller nått silverlegerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En lite äldre tutorial från Pace men lika relevant idag :

https://youtube.com/playlist?list=PL926EC0F1F93C1837

En modernare för SMT:

https://youtu.be/5uiroWBkdFY

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Se till att du har god ventilation där du löder så du inte andas in för mycket ångor, det är inte nyttigt, särskilt av blyat lödtenn, tex under spisfläkten kan vara en bra ide. Jag brukar breda ut en eller flera gamla tidningar där jag ska arbeta så att jag inte råkar göra märken med lödkolven eller tennet.
Jag rekommenderar dig att använda blyfritt lödtenn av hälsoskäl, även om det är svårare att få till bra lödningar med blyfritt lödtenn. Blyfritt lödtenn kräver högre temperatur än blyat lödtenn så se till att du har en lödkolv som blir varm nog för att smälta det blyade lödtennet inom rimlig tid.
Dina första lösningar kommer antagligen inte vara särskilt bra så köp/hitta något att öva på, någon gammal elektronikpryl eller typ detta (https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/bygg...).
En lödstation där du kan ställa in temperaturen är enklare att använda en än en "dum" lödkolv. Jag brukar använda en vakumsug för att få bort gammalt lödtenn, ej provat att använda fläta. Eftersom du antagligen kommer göra flera dåliga lödningar i början behöver du ett sätt att få bort lödtenn.
Kolla igenom några youtube video där de går igenom grunderna så du vet hur en kallödning ser ut etc. Jag har en farbror som lärt mig så har ingen koll på några exempel, men det finns nog massor med bra guider där ute.

Skrivet av twit:

Lödtenn med en blyhalt på eller över 0.3% får sedan 2018 över huvud taget inte säljas till privatpersoner.

Detta visste jag inte men underlättar för TS när hen ska skaffa lödtenn.

Skrivet av mrqaffe:

För mig innebär vakumpump en avlösningsstation och det lär inte behövas och de är också ganska dyra så det är inget man skaffar bara för nått enklare lödande, en tennsug och fläta lär räcka och bli över.
En lödstation med tempstyrning är det man vill ha för att löda men för brytare går det nog bra med en liten lödkolv också om man tycker en lödstation är för dyrt.

Har du inte lött elektronik innan så skaffa nått skrot du kan öva på.

Hade inte koll på skillnaden mellan tennsug och vakuumpump, jag menar tennsug.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är onödigt att diskutera blyade lödtenn för de säljs inte på "normala" ställen och det är inte heller nått som behövs på nått så simpelt som ett tangentbord så gör det inte mer komplicerat, går man in på en vanlig elektronikladebutik får man idag tag i blyfritt tenn och inte blyhaltigt eller nått silverlegerat.

nej det behövs inte, men det är mycket lättare att löda med.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nej.
fördelen med blyfritt är att det inte är lika giftigt och är hållbarare.
blytennet lider av blyröta vilket leder till at lödpunkterna med tiden kommer bli dåliga även om det tar väldigt lång tid.

Det är ingen skillnad i hållbarhet mellan blyat och blyfritt. Dock kan blyfritt ställa till problem med att det med tiden växer ut små trådar som kan orsaka kortslutning (kallas för "whiskers" om jag minns rätt). Jag har besökt ett företag i Skottland som kan konvertera komponenter från blyfritt till blyat just för att slippa dessa problem, speciellt militärt där man har extrema krav på hållbarhet.
Blyfritt kräver dessutom högre lödtemperatur vilket kan ställa till problem med vissa komponenter. Miljön är viktig men om man bortser från denna är blyat lödtenn bättre i alla avseenden. Tack och lov har jag tillräckligt för min livstid.

/ B

Permalänk
Medlem

tips om du är nybörjare så köp no clean fluss medel. borde räcka med en flusspenna no clean. annars får du köpa isopropanol och rengöra flussresterna efteråt. jobbat i 15år med kretskorts utveckling/tillverkning så extremt mkt lödning och lödnings certifikat man har för att få göra allt. pma om du har frågor då jag också bor i gbg.
på jobbet har vi både pb och rohs tenn men allt går över mer mot rohs.
som privatperson så kan du enbart köpa rohs tenn. kolla vilken diameter på tenn tråden du tror är optimalt för din lödning ifall det är tajt eller gott om utrymme vill ju inte få löddbryggor eller spikes, sen finns det ju varmlödning och kall lödning båda är ju inte godgända men för hemmabruk så ska det inte vara några problem om du råkar göra det ena eller andra.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

lr skriv i tråden är bättre så andra också kan läsa ifall nån skulle vara i samma sits.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Det är ingen skillnad i hållbarhet mellan blyat och blyfritt. Dock kan blyfritt ställa till problem med att det med tiden växer ut små trådar som kan orsaka kortslutning (kallas för "whiskers" om jag minns rätt). Jag har besökt ett företag i Skottland som kan konvertera komponenter från blyfritt till blyat just för att slippa dessa problem, speciellt militärt där man har extrema krav på hållbarhet.
Blyfritt kräver dessutom högre lödtemperatur vilket kan ställa till problem med vissa komponenter. Miljön är viktig men om man bortser från denna är blyat lödtenn bättre i alla avseenden. Tack och lov har jag tillräckligt för min livstid.

/ B

föredrar blyat alla dagar i veckan, spec för ytmontering av komponenter då det är lödpasta som komponenter placeras på och ska sen igenom en lång ugn med förvärming i början av ugnen för att sedan bli varmare ju längre in kortet går sen så går värmen ner sista biten av ugnen för att kyla ner(motverkar sprickor spänningar etc i lödningar m.m). blyat behöver inte alls samma värme i ugnarna så går åt mycket mindre ström till ugnarna, flytandekvävet till ugnarna(tar bort syret) är desamma dock till både pb å rohs dock. vissa komponenter måste efterlödas för hand pga av den högre värmen i ugnen med blyfritt(rohs). stämmer bra det kallas för whiskers. dom trådarna har en förmåga att lossna med tiden och landar dom fel så kan det bli kortslutning. det går dock att motverka med lack, väldigt vikigt att man använder rätt lacktyp också, visa kort reagerar med vissa lacktyper och vissa reagerar med andra. sen är det inte alltid man kan använda lack alls också.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

tips ta med dej grejen du ska löda och åk till Elfa butiken, dom hjälper dej med vad som behövs för din löddning ska bli så bra å enkel som möjligt

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanari:

Hej hopp.

Tyvärr råkade min fru spilla ett stort glas mjölk rätt ner i sitt sprillans nya tangentbord för 1800 spänn. Som om inte det vore illa nog så hade hon sedan sönder 4 st brytare när hon tog av tangenterna för att göra rent efter sig. Jag är inte speciellt sugen på att köpa ett nytt tangentbord åt henne då det hon hade sönder endast var en månad gammalt, så jag tänkte försöka mig på att laga det. Efter diverse googlande hittade jag en guide om hur man kunde byta brytare och beställde prompt ett par brytare från ett företag i Tyskland.

Har dock inte lött något sedan adventsljusstaken i tekniken i 8:an (många, många år sedan) så jag undrar om ni har några generella tips?
Mvh,
nybörjare inom lödning

Jag började själv mixtra .. med en mobil, videosarna jag hitta använde sig alla av någosorts flytande löd-pasta (vid rums temp).. nu såhär i efterhand antar jag att det bara var flux-pasta/sås? idk.

efter att nästan ha vandrat din väg vet jag iallafall att; fristående flux/fluss-pasta är viktigt, det fungerar ungefär som kylpastan för cpun.. fast istället för att en god värme-kontakt skapas, så fräter fluxpastan bort det isolerande luften genom metall-oxidation, så en god svets-kontakt kan skapas med tennet.
(lödtråden har iofs fluss, men det är antonymt med en stock kylare, har jag förstått det som? dvs det funkar men otillräckligt för endel applikationer)
ibland är det också ett måste att ha en teknik orienterad lödkolv, med inställbar temp och ett litet alt utbytbara värme-element.
vakumpump är ibland ett måste i tighta applikationer där man inte kan dassa på en fläta.. tex i mobiler

summan av kardemumman var ...att det vart mer prisvärt för mig att köpa en nyare telefon

MVH
en som gav upp :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

tips om du är nybörjare så köp no clean fluss medel. borde räcka med en flusspenna no clean. annars får du köpa isopropanol och rengöra flussresterna efteråt. jobbat i 15år med kretskorts utveckling/tillverkning så extremt mkt lödning och lödnings certifikat man har för att få göra allt. pma om du har frågor då jag också bor i gbg.
på jobbet har vi både pb och rohs tenn men allt går över mer mot rohs.
som privatperson så kan du enbart köpa rohs tenn. kolla vilken diameter på tenn tråden du tror är optimalt för din lödning ifall det är tajt eller gott om utrymme vill ju inte få löddbryggor eller spikes, sen finns det ju varmlödning och kall lödning båda är ju inte godgända men för hemmabruk så ska det inte vara några problem om du råkar göra det ena eller andra.

Skulle nog vilja påstå att de där pennorna främst lämpar sig för den som har lite erfarenhet, och kanske då särskilt vid produktion, där allt är rent och snyggt, och losslödning inte finns med i bilden. För nybörjaren tror jag det är betydligt enklare att använda tacky (gel), särskilt så när det är små delningar och risken för bryggning är överhängande.

Personligen använder jag tacky till nästan allt där kolofoniumbaserat fluss är aktuellt numera. Har även MG 835 (flytande kolofoniumbaserat) och syrabaserat i varsin Bonpen som komplement, men de används nästan bara i specialfall, typ vid reparationsjobb av väldigt korroderade grejer som är svåra att rengöra mekaniskt, eller där man vill ha inträngning redan innan upphettning.

Köper man tacky från Elfa, Electrokit, etc, är nog det mesta de saluför vettigt. Beställer man från Amazon, Ebay, etc bör man kolla upp ordentligt först. Amtech NC-559 är det jag råkar ha hemma om man vill ha ett specifikt köpråd, funkar utmärkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Jag började själv mixtra .. med en mobil, videosarna jag hitta använde sig alla av någosorts flytande löd-pasta (vid rums temp).. nu såhär i efterhand antar jag att det bara var flux-pasta/sås? idk.

efter att nästan ha vandrat din väg vet jag iallafall att; fristående flux/fluss-pasta är viktigt, det fungerar ungefär som kylpastan för cpun.. fast istället för att en god värme-kontakt skapas, så fräter fluxpastan bort det isolerande luften genom metall-oxidation, så en god svets-kontakt kan skapas med tennet.
(lödtråden har iofs fluss, men det är antonymt med en stock kylare, har jag förstått det som? dvs det funkar men otillräckligt för endel applikationer)
ibland är det också ett måste att ha en teknik orienterad lödkolv, med inställbar temp och ett litet alt utbytbara värme-element.
vakumpump är ibland ett måste i tighta applikationer där man inte kan dassa på en fläta.. tex i mobiler

summan av kardemumman var ...att det vart mer prisvärt för mig att köpa en nyare telefon

MVH
en som gav upp :/

Det du såg var nog tacky flux/flussgel som jag bubblar om i förra inlägget

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

tips ta med dej grejen du ska löda och åk till Elfa butiken, dom hjälper dej med vad som behövs för din löddning ska bli så bra å enkel som möjligt

Elfa har inga butiker kvar, den sista stängde vid jul 2020. Göteborgsbutiken (eg Mölndal) stängde för uppåt 15 år sedan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Elfa har inga butiker kvar, den sista stängde vid jul 2020. Göteborgsbutiken (eg Mölndal) stängde för uppåt 15 år sedan.

sedär ja, det visste jag inte :/ så gåre när man får allt man behöver via jobbet

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Det du såg var nog tacky flux/flussgel som jag bubblar om i förra inlägget

ja, jo jag förstår nu i efterhand att jag missuppfatta.. men vad är detta tacky flux-gel.. är det fortfarande endast för att hjälpa tennet flyta ut eller är det även tenn i denna gel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon125263:

ja, jo jag förstår nu i efterhand att jag missuppfatta.. men vad är detta tacky flux-gel.. är det fortfarande endast för att hjälpa tennet flyta ut eller är det även tenn i denna gel?

Flussmedel är för att lodet ska flyta ut bättre och ta bort/förhindra oxidation, det är ett hjälpmedel som underlättar och ökar kvaliten på själva lödningen och inget som ingår i lödförbandet när den är färdig. Tacky syftar på att det har en förmåga att "hålla fast" komponenter innan de är fastlödda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

ja, jo jag förstår nu i efterhand att jag missuppfatta.. men vad är detta tacky flux-gel.. är det fortfarande endast för att hjälpa tennet flyta ut eller är det även tenn i denna gel?

"Tacky flux" och "flussgel" är engelskt respektive svenskt begrepp för samma sak. Båda används av svenska återförsäljare. Vad det är och hur det funkar har du fått beskrivet av föregående skribent

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!