Valve smyger in sämre SSD i Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Valve smyger in sämre SSD i Steam Deck

Sedan slutet av maj har vissa modeller med 256 och 512 GB lagring utrustats med SSD-enheter begränsade till två banor PCI Express 3.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är lite för mycket sånt här och den första tanken går tillbaka till en populär skärm runt 2008 som fick en betydligt sämre panel efter ett tag utan att ändra beteckningen. (jag tror det var en Samsung) Folk läste recensioner på hur bra folk tyckte skärmen var, sedan fick de själva en annan mycket sämre som hade samma beteckning.
Och Apple nya M2 8GB ram, 256GB har sågas på många ställen nu som ett dåligt köp p.g.a. slöare ssd. Där folk har kommit fram till att orsaken att det går jobba så bra på en 8GB ram macbook är att den använder sin supersnabba ssd som en slags swapminne väldigt ofta. (tur att denna ssd är så enkel att byta då de slits mycket snabbare än ram)

I vilken fall så kan även Steam Deck swapa mycket på sin ssd lagring som en 8GB Macbook och då märker man prestandaskillnad där man i vanliga fall inte hade märkt detta. Det som återstår är tester gjorde precis som på Apples M2. Vi andra kan prata om att det inte borde påverka ett skit eller det visst påverkar, men ser man tester så har man bättre underlag.

Permalänk
Medlem

Enligt Valve själva så har de ju testat skillnaden. Hade varit intressant att se deras testrapport så man kan se metod och resultat.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och Apple nya M2 8GB ram, 256GB har sågas på många ställen nu som ett dåligt köp p.g.a. slöare ssd.

M2 är en ny produkt, Apple har inte försämrat M2, den lanserades med de specifikationerna.

Valve har ändrat sin produkt i efterhand så ditt andra exempel (skärmen) är relevant.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

M2 är en ny produkt, Apple har inte försämrat M2, den lanserades med de specifikationerna.

Valve har ändrat sin produkt i efterhand så ditt andra exempel (skärmen) är relevant.

Självklart. Min poäng var dock att ssd prestanda kan påverka där man inte tror den påverkar.

Jag själv tror att väldigt många inklusive mig hänger upp på vad minnen kallas för. Utan istället se det som minneshierarki. Ju mer minne man har av det högst upp, ju mindre kan man med samma last belasta minnet längre ner och det blir mindre viktigt. Så om spelet ligger på en slö cdskiva eller en en supersnabb ssd, ja det går få liknande prestanda ändå om man man har väldigt mycket minne högre upp i minneshierarkin.
Därför är min åsikt denna gång att jag vill se tester innan jag försöker dra en slutsats.

Permalänk
Medlem

Kollade precis och har x4 i min 512GB enhet. Fick den i slutet av April.
Tråkigt dom gör sånt här.. Även om det inte ska bli någon prestanda skillnad så vill man såklart inte få "sämre" grejer.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag mer nöjd att jag köpte 64GB-versionen och själv uppgraderade till 512GB. Fick min steamdeck precis i början på Juni.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Om den tidigare x4 disken inte levererar snabbare hastighet än vad x2 tillåter, och den nya x2 disken är lika snabb som x4 disken, så gör det väl ingenting alls?

Är lite som att en biltillverkare smyger in en ändring i hastighetsmätaren, som nu bara går upp till 240km/h istället för tidigare 280km/h. Bilen kan inte komma upp ens i 230km/h, men nog fasen kommer det komma någon stolle som gnäller att det är en nedgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Om den tidigare x4 disken inte levererar snabbare hastighet än vad x2 tillåter, och den nya x2 disken är lika snabb som x4 disken, så gör det väl ingenting alls?

Är lite som att en biltillverkare smyger in en ändring i hastighetsmätaren, som nu bara går upp till 240km/h istället för tidigare 280km/h. Bilen kan inte komma upp ens i 230km/h, men nog fasen kommer det komma någon stolle som gnäller att det är en nedgradering.

Den är långsammare, https://www.pcgamer.com/valve-says-steam-decks-ssd-change-imp...

Återstår väl att se om det gör någon skillnad i praktiken.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av JBerger:

Om den tidigare x4 disken inte levererar snabbare hastighet än vad x2 tillåter, och den nya x2 disken är lika snabb som x4 disken, så gör det väl ingenting alls?

Är lite som att en biltillverkare smyger in en ändring i hastighetsmätaren, som nu bara går upp till 240km/h istället för tidigare 280km/h. Bilen kan inte komma upp ens i 230km/h, men nog fasen kommer det komma någon stolle som gnäller att det är en nedgradering.

Det ser ut att vara långsammare enhet, men det är nog sannolikt att det som Valve säger inte gör någon skillnad i praktiken iom att även x2 inte direkt är långsamt heller. Inte helt omöjligt att man valt att göra det för att få ut fler enheter snabbare, om det har varit en av flaskhalsarna i tillverkningen.

Permalänk
Medlem

En vild gissning är väl att detta är en av sakerna som möjliggör den högre produktionstakten de annonserade nyligen. Under rådande omständigheter kan jag tycka att det känns som rätt val, men man hade ju kunnat kommunicera det tydligare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

En vild gissning är väl att detta är en av sakerna som möjliggör den högre produktionstakten de annonserade nyligen. Under rådande omständigheter kan jag tycka att det känns som rätt val, men man hade ju kunnat kommunicera det tydligare.

Ja det hade varit det rimliga, gå ut med varför man byter och visa vilka tester man gjort för att motivera varför det inte spelar någon roll enligt Valve.

Permalänk
Medlem

Apple byter ned sig på basmodellen

Folk: 90 inlägg om hur anti consumer det är samt varför apples kunder är dumma.

Steam byter ned sig på en befintlig modell

Folk:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Apple byter ned sig på basmodellen

Folk: 90 inlägg om hur anti consumer det är samt varför apples kunder är dumma.

Steam byter ned sig på en befintlig modell

Folk:

Skillnaden är att Valve har många år av goodwill i sin bank medan Apple har det motsatta.
Det gör rätt mycket för många.
Så tills tester bevisar motsatsen så väljer jag att lita på Valve.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ryssfemma:

Apple byter ned sig på basmodellen

Folk: 90 inlägg om hur anti consumer det är samt varför apples kunder är dumma.

Steam byter ned sig på en befintlig modell

Folk:

Haha när jag såg nyheten om nedgraderingen på Steamdeck någon annan stans har jag suttit och väntat på kommentarsfältet här på Swec om hur det är en giltig strategi.

Jag kan dock tycka att grundtanken hos Valve är korrekt; så länge spelprestandan inte påverkas kan jag tycka det är sak samma. Kanske dags att lugna ner sig med bandbredden hos SSDer nu. Dom är "tillräckligt" snabba med 1.5GB/s, kanske dags att pressa priserna nu istället för att pressa prestandan.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kollade precis och har x4 i min 512GB enhet. Fick den i slutet av April.
Tråkigt dom gör sånt här.. Även om det inte ska bli någon prestanda skillnad så vill man såklart inte få "sämre" grejer.

Skrivet av JBerger:

Om den tidigare x4 disken inte levererar snabbare hastighet än vad x2 tillåter, och den nya x2 disken är lika snabb som x4 disken, så gör det väl ingenting alls?

Är lite som att en biltillverkare smyger in en ändring i hastighetsmätaren, som nu bara går upp till 240km/h istället för tidigare 280km/h. Bilen kan inte komma upp ens i 230km/h, men nog fasen kommer det komma någon stolle som gnäller att det är en nedgradering.

Även om det inte påverkar nuvarande spel så är ju frågan också ifall detta påverkar hastighet för kommande spel.
Om Steam Deck har stöd för Smart Access storage så kan det ju bli rätt stor skillnad framöver vilket inte syns i nuvarande titlar.

Förmodligen så har Deck stöd för detta eftersom att konsolerna verkar ha det, PS5 i separat skräddarsydd krets och i Xbox Series är det troligen en del av GPU:n istället. Kan ju vara så att Decks GPU är för svag och då ändå inte kan dra så stor nytta av hastigheten ändå.

Permalänk
Medlem

Att skriva ut information om det är ju dock morsattsen mot att smyga ut med det. Värre är de som bara byter komponenter som faktiskt påverkar prestanda och låtsas som ingenting.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Att skriva ut information om det är ju dock morsattsen mot att smyga ut med det. Värre är de som bara byter komponenter som faktiskt påverkar prestanda och låtsas som ingenting.

Problemet är att man inte vet vilken man får. Men innan man gapar och svär så bör man få veta hur det påverkar. Det var inte länge sedan folk började svära om att nya PS5an presterade sämre med nya mindre heatsink. Efter mer granskning visades att första kritiken var felaktig.

Detta med att inte veta vad man får har även gällt revidering på konsoler. Ibland speciellt förr, så innebar varje ny revidering av konsoler främst nya kopieringsskydd och folk ville ha äldre versioner. I butik visste man inte vad man fick.

Så problemet är inte på något sätt nytt. Men vi får se tester och som Fearnox ovanför skrev om Smart Access storage så kan det påverka i framtiden. Jag tycker dock man får vara lite releatisk. Om skillnaden är så liten så man en märker det i praktiken så är det något man får leva med.

*edit*
Det värsta exemplet med att få en dålig produkt version som jag såg var en som köpte en svindyr åkbar gräsklippare för runt 30 000kr från en svensk butik. Han fick en som var över 5år gammal och den hade stått i lagret så lång tid. Där butiken sa att det var exakt samma version, inget hade hänt dessa år och ville inte ta tillbaka den.. Så med att vissa få en sämre produkt är ett generellt problem för många produkter.

Permalänk
Medlem

Det här dåligt, men bara lite.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Då förväntar jag mig ett lägre pris därefter också.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

En vild gissning är väl att detta är en av sakerna som möjliggör den högre produktionstakten de annonserade nyligen. Under rådande omständigheter kan jag tycka att det känns som rätt val, men man hade ju kunnat kommunicera det tydligare.

Exakt. Jag vill använda enheten även som en portabel dator, och inte bara för spel. Har häromdagen bekräftat order och betalt. Känns som en trist nergradering som de verkar smyga om.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen högpresterande enhet i övrigt så jag kan inte tänka mig att det gör minsta skillnad i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt. Jag vill använda enheten även som en portabel dator, och inte bara för spel. Har häromdagen bekräftat order och betalt. Känns som en trist nergradering som de verkar smyga om.

Varit oinsatt vad gäller steam deck, men kan man t.ex. dual boota steam os med ubuntu osv eller vad är tanken?

Permalänk
Medlem

Det är egentligen helt irrelevant vad för spelprestanda som kan observeras- steamdeck är presenterad som vara en fullgod dator med linux. Därav är spelprestanda inte det viktigaste för SSD då spel sällan pressar alltför hårt där.

Och helt oavsett vad för prestandaskillnad som kan eller inte kan observeras även för annat bruk så behöver det visas tydligt att livslängd är samma på SSD, eller ges alternativ att ändra sin beställning. Jag har beställt den största versionen specifikt för att jag ville vara säker att få den bästa möjliga config och inte behöva öppna den - om nu risken är att jag får en sämre version skulle jag isåfall vilja ändra till att inte ha någon m2 SSD alls så jag kan sätta in en egen "riktig" som inte enbart är med 2 lanes.

De kan ju säga vad de vill men jag har använt mig en hel del av SSDs och skillnaden mellan SATA, m2 3.0 x2/x4, m2 4.0 kan vara stor när man faktiskt belastar dem, att ändra hårdvara efter benchmarks och reviews redan gjort även för de som förbokat långt tillbaka är inte okej.

Jag hoppas på att anvämda min enhet till en del annat än spel, så är inget stort fan av att de liksom går cirklar runt sanningen så här.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Ett potentiellt scenario är ju att den nya disken inte påverkar prestandan nämvärt, drar mindre ström (som ger längre batteritid), genererar mindre värme och därmed är stabilare...

I den här typen av enheter så får man kanske titta på helhetsbilden innan man går bananas.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Snacka om en storm i ett vattenglas.
Dessutom har de skrivit ut informationen.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Nu blev jag mer nöjd att jag köpte 64GB-versionen och själv uppgraderade till 512GB. Fick min steamdeck precis i början på Juni.

Tänkte göra likadant, 64GB, kommer testa lite med minneskort och när man känner att det behövs en SSD så köper man en billigare (än vad steam tar) sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Snacka om en storm i ett vattenglas.
Dessutom har de skrivit ut informationen.

Fast hur hjälper det folk som betalat och får en sämre version än väntat för att de inte gick ut med informationen i tid? Samt att du betalar likadant för att kanske få en sämre version?

"Tack för att du bokade din resa till Hawaii, vi vill att så många som möjligt ska få resa, så du får åka till Mallorca istället, det är ju också en solig ö och vi anser att du kommer ha det lika bra där!"

Permalänk
Medlem

Är ju alltid problematiskt att byta komponenter som inte har identisk spec i befintliga produkter...

Misstänker ju dock att de har rätt angående att det inte lär ha någon noterbar påverkan i spel, så för det huvudsakliga användningsområdet så gör det nog detsamma.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Visst är det lite sniket men den 2230 SSD Valve använder är väl knappast ett prestandamonster och 2x PCIe 3.0 2GB/s är sannolikt även det långt över vad kontrollern/cache i praktiken kan hantera.

Då 2GB/s praktiken maxar runt 1.5GB/s så förlorar man visserligen lite prestanda då Kioxias 2230 SSD maxar ut vid 1.9GB/s och den integerade Kingston 512gb kommer upp till 2.4GB/s som mest, sequentiellt, i teorin.

I verkligheten antaligen ingen skillnad alls då 98% så det du gör inte är ren sequentiell läsning. De flesta kan inte se skillnaden mellan NVMe och SATA vid spelande och ett 100MB/s SD-kort är okej. Så viss nitlott, men å andra sidan är Valve faktiskt öppna med att du kanske får en 2x PCIe.