Excel: Formel för att hitta dubbelbokningar

Permalänk
Medlem

Excel: Formel för att hitta dubbelbokningar

Hej,

Jag har kört fast här... Och kryssar fingrarna för hjälp.

Vi genererar ett Excel dokument från databasen..
Det jag behöver finna ut av när det gått en dubbelbokning.

Arket ska se efter en match på först <total sum>, där sen matcha <ID> för att finna eventuella raderna som blivit dubbelbokad.

Om det annars skulle finna ett sätt att matcha <total sum> med klockslaget med en intervall på 5-10 minuter.. Hade det varit den mest optimala lösningen..

Hoppas någon förstår vad jag är på jakt efter.

Tack för hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ofta genererar ni den här filen?
Nu har jag inte Excel på min privata dator men under Custom Formatting (vad det nu heter på svenska) har jag för mig det finns ett färdigt alternativ att markera dubbletter av rader.

Permalänk

Som vanligt problem med många olika lösningar, men jag har svårt att se någon bra lösning mer än att kontrollen borde utföras när man matar in data i databasen. Inte efter att någon först ha gjort en export och kontrollerar den. När man gör exporten från databasen kan man göra en valideringskontroll genom sql.

När man har fått rapporten i excel så kan man där använda sig av formler och slå ihop kolumner, men även vba. Men helst vill man ju att dessa ska finnas i excelfilen som genereras och det går ju, men då går vi tillbaka till att en kontroll med sql sats är otroligt mycket enklare.
Självklart kan man även skapa en Excel-Addin med det man vill ha.

Permalänk
Medlem

Hej @Andreaz1 och tack!

Vi hämtar info ca 2-4 gånger i månaden..
Jepp, den funktionen funkar.. Men inte optimalt (I alla fall inte när jag försöker).
Då måste jag fortfarande leta mig igenom +20 000 linjer..

Hade jag fått till formeln jag drömmer om, hade jag kunnat sortera i tabellen efter <Match>.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som vanligt problem med många olika lösningar, men jag har svårt att se någon bra lösning mer än att kontrollen borde utföras när man matar in data i databasen. Inte efter att någon först ha gjort en export och kontrollerar den. När man gör exporten kan man göra en valideringskontroll genom sql.

När man har fått rapporten i excel så kan man där använda sig av formler och slå ihop kolumner, men även vba. Men helst vill man ju att dessa ska finnas i excelfilen som genereras och det går ju, men då går vi tillbaka till att en kontroll med sql sats är otroligt mycket enklare.
Självklart kan man även skapa en Excel-Addin med det man vill ha.

Jag är helt enig med dig.. men nu är tyvärr läget så att vi inte får en snabb och enkel lösning direkt i databasen..
Idag är Excel räddningen för mig.

Permalänk
Medlem

Om det är en fil som inte används för något annat, så att du kan pilla i den fritt:

0) Gör en ny kolumn, och numrera raderna som 1, 2, 3 osv med Fill. Detta är bara så att du skall kunna återfå den ursprungliga ordningen sedan om det är viktigt.
1) Sortera hela filen efter "total sum"
2) Gör ytterligare en ny kolumn, där du jämför fälten på en rad med raden ovanför. Typ så här:

IF(AND(A7=A6;B7=B6);"X";"")

3) Autofilter på X i den nya kolumnen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tusen tack!

Fungerar mer en bra!

Tack igen!

Skrivet av mpat:

Om det är en fil som inte används för något annat, så att du kan pilla i den fritt:

0) Gör en ny kolumn, och numrera raderna som 1, 2, 3 osv med Fill. Detta är bara så att du skall kunna återfå den ursprungliga ordningen sedan om det är viktigt.
1) Sortera hela filen efter "total sum"
2) Gör ytterligare en ny kolumn, där du jämför fälten på en rad med raden ovanför. Typ så här:

IF(AND(A7=A6;B7=B6);"X";"")

3) Autofilter på X i den nya kolumnen.