Asrock bekräftar DDR4 till "Raptor Lake"

Permalänk
Melding Plague

Asrock bekräftar DDR4 till "Raptor Lake"

Moderkort utrustade med styrkrets Z690, H670, B660 eller H610 förbereds för nästa generation Intel-processorer. Både DDR5- och DDR4-varianter inkluderas.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Ja inte så konstigt.
De har ju redan utvecklat DDR4 stöd för Socket 1700 till Core 12000 Alder Lake serien.
Krävs troligen inte så mycket merjobb att låta Core 13000 Raptor Lake serien behålla stödet.

Däremot tror jag att när Intel kommer med nästa Socket efter LGA 1700 så kommer nog DDR4 stödet ryka.

Vad jag förstått så var det ändå en del merjobb att ta fram och validera för både DDR5 och DDR4 på LGA 1700 jämfört med om de enbart kört DDR5.
En sak om de kan återanvända det mesta, vilket jag tror går så länge de håller sig till samma socket och arkitektur.

Men i framtiden när de ska lansera ny socket efter LGA 1700 och DDR5 är mycket mer etablerat än när Alder Lake lanserades. Då känns det onödigt att lägga extra resurser på DDR4 stöd.

Permalänk
Medlem

Bra att biosstödet kommer tidigt så att de moderkort som säljs när 13xxx finns att köpa förhoppningsvis fungerar på nyköpta moderkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad jag förstått så var det ändå en del merjobb att ta fram och validera för både DDR5 och DDR4 på LGA 1700 jämfört med om de enbart kört DDR5.
En sak om de kan återanvända det mesta, vilket jag tror går så länge de håller sig till samma socket och arkitektur.

Men i framtiden när de ska lansera ny socket efter LGA 1700 och DDR5 är mycket mer etablerat än när Alder Lake lanserades. Då känns det onödigt att lägga extra resurser på DDR4 stöd.

ja, det är det, men sålänge DDR5 är dyrare så tjänar Intel på det eftersom de kan sälja fler brädor och CPU till priskänsliga konsumenter. Räkna med att DDR4-stöd försvinner den generation när DDR4 är dyrare än DDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

ja, det är det, men sålänge DDR5 är dyrare så tjänar Intel på det eftersom de kan sälja fler brädor och CPU till priskänsliga konsumenter. Räkna med att DDR4-stöd försvinner den generation när DDR4 är dyrare än DDR5.

Borde det inte räcka med att DDR4 och DDR5 är (ungefär) samma pris per GB ?

Om DDR4 är samma pris för långsammare minne så finns det ändå ingen större mening med att köpa DDR4 över DDR5.
Ja om man nu inte redan har moderkort som stöder DDR4 och inte DDR5.

Permalänk

Man kan ha ddd4 minne liggande hemma. Problemet är ju dyrare moderkort + cpu man köper, ju mindre procentuellt tjänar man på att använda ens gamla minnen. Och jag gissar på att basic modellen ändå blir lite dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och jag gissar på att basic modellen ändå blir lite dyr.

Dagens alderlake finns från strax under 600kr och moderkort hittar du från 1000kr så det är väl ganska normala priser för basic modellerna. Jag gissar på att det är främst de som väljer i5 eller lägre som kör alder lake och framtida raptor lake med DDR4. Speciellt om man köper Pentium eller celeron.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dagens alderlake finns från strax under 600kr och moderkort hittar du från 1000kr så det är väl ganska normala priser för basic modellerna. Jag gissar på att det är främst de som väljer i5 eller lägre som kör alder lake och framtida raptor lake med DDR4. Speciellt om man köper Pentium eller celeron.

Jag har en 7700K som blr skruttas, till denna 64GB ram. Med det nya om det går att fixa för runt 2000kr blir det en schyst nas. Jag får se. Jag vill då ha en svalare processor än min befintliga, annars spara dessa 2000kr.
Med den nya kan jag köra Windows 11, men vill jag ha windows 11 på nasen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har en 7700K som blr skruttas, till denna 64GB ram. Med det nya om det går att fixa för runt 2000kr blir det en schyst nas. Jag får se. Jag vill då ha en svalare processor än min befintliga, annars spara dessa 2000kr.
Med den nya kan jag köra Windows 11, men vill jag ha windows 11 på nasen..

Förutsatt att det fungerar som det bör och bara är värmen och windows 11 stöd så skulle jag lägga lite tid på att optimera volt/frekvens på 7700k. Jag skulle i alla fall inte bry mig om windows 11 stöd på nas.