Linuxdist för utveckling (go, python mm)

Permalänk
Medlem

Linuxdist för utveckling (go, python mm)

Hejsan,

Jag skall precis installera Linux på min laptop (En lenovo med en Ryzen 3500U krets) och insåg att jag kanske vill testa en ny distribution, har bara inte har så bra koll på hur utbudet ser ut idag. Har jobbat som Linux sysadmin så det behöver inte vara den mest konsumentvänliga distributionen men jag vill inte heller installera något som innebär för mycker merjobb. Senast använde jag PopOS vilket fungerade bra och var väldigt streamlineat. Men det kanske finns något annat som är ännu trevligare?

Datorn kommer jag använda till hobbyprojekt för att lära mig lite nya programmeringsspråk på fritiden, på jobbet är det Microsoft ekosystem som gäller med Azure, .NET, C# osv. Tanken är att hämta lite information utanför den bubblan så det blir nog mindre .NET på denna datorn till fördel för Go och Python. Men kanske också lite Rust och Elixir mm.

Är det någon här som sitter inne på tips? Vad använder ni själva och vad gjorde att ni föll för just den distributionen?

Permalänk
Medlem

Jag kör på Ubuntu LTS-releaser. De är enkla att installera och har en stor användarbas. Körde på Debian tidigare med bytte över till Ubuntu för att de hade en kortare release-cykel än Debian.

Programmerar mest go och javascript och kör med Jetbrains IDE:er. Smidigt att kunna installera med snap för att kunna köra senaste releasen och inte vara låst till vad som finns i det frysta paket-repositoriet.

Det finns såklart nyare och coolare distributioner, men jag vill bara att att det fungera. Fokusera på att skriva kod.

Permalänk

Jag har huvudsakligen erfarenhet av Ubuntu och Fedora, med Fedora som min huvudsakliga Linuxdistro hemma, och (fortfarande) en hel del Ubuntu LTS på jobbet. Även om jag kör Arch på en leklaptop låtsas jag inte som att den ser tillräckligt med användning för att jag ska kunna kalla mig särskilt erfaren med den distributionen.

I grund och botten: Vill du ha så stort communitystöd som möjligt tror jag inte det finns något som slår Ubuntu. Snaps förändrar ju förutsättningarna en hel del vad gäller tillgång till nyare programvara/bibliotek, men jag hade nog inte kört LTS på en arbetsstation, även om det är vad du vill ha på en server.

Fedora rör sig lite snabbare än Ubuntu utan att fördenskull kännas som ett riskabelt val. Det är ett bra val om du vill känna dig hemma på RedHat-sidan av verkligheten; exempelvis om du jobbar för eller vill jobba för något av de mer traditionella större företag som kör Linux i stor skala. Här har du mer strukturerad och centraliserad information om distributionen, men det innebär också mindre chans att få svar om du har en fråga som inte besvaras av de officiella eller semiofficiella siterna/forumen.

På speldatorn var det just att officiellt stöd för nya kärnor och bibliotek brukar komma en aning snabbare som lockade mig över till Fedora - plus lite nostalgi: Min första distribution som jag använde till vardags var en RedHat 5 någon gång runt mitten/slutet av 90-talet.

I övrigt håller jag med @cp_ i att distributionen inte spelar särskilt mycket roll. Hitta något som inte stoppar käppar i hjulen för dig och koda på.

Permalänk
Medlem

Tack för de bra svaren, jag hoppade tanken på att testa något nytt och hippt efter er kloka feedback och gav mig på research om Fedora 36 och Ubuntu 22.04 istället.

Efter att ha läst en hel del om distributionerna landade jag i att pröva Fedora 36, det verkar vara en väldigt trevlig distribution såhär långt. Gnome 42 funkar väldigt bra i vaniljutförandet och i övrigt verkar Fedora ha implementerat väldigt mycket ny bra teknik, t.ex zstd och btrfs. Även Ubuntu är uppenbarligen väldigt moget och rakt genom bra men det blev Fedora denna gången då jag tidigare använt många Debian derivat. Lite nytt blir trots allt Fedora då, även om det kanske inte direkt är "det hippa bland kidsen"

Noterade också hur sjukt långt applikationspaketeringen kommit de senare åren, inte nog med de pakethanterare som finns native (apt och yum) men nu finns ju också Snaps, Flatpaks och Appimages. Borde förenkla mycket för de som inte har Linuxerfarenhet sedan tidigare.

Det är kul att Linux är så jävla bra på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyon:

Tack för de bra svaren, jag hoppade tanken på att testa något nytt och hippt efter er kloka feedback och gav mig på research om Fedora 36 och Ubuntu 22.04 istället.

Efter att ha läst en hel del om distributionerna landade jag i att pröva Fedora 36, det verkar vara en väldigt trevlig distribution såhär långt. Gnome 42 funkar väldigt bra i vaniljutförandet och i övrigt verkar Fedora ha implementerat väldigt mycket ny bra teknik, t.ex zstd och btrfs. Även Ubuntu är uppenbarligen väldigt moget och rakt genom bra men det blev Fedora denna gången då jag tidigare använt många Debian derivat. Lite nytt blir trots allt Fedora då, även om det kanske inte direkt är "det hippa bland kidsen"

Noterade också hur sjukt långt applikationspaketeringen kommit de senare åren, inte nog med de pakethanterare som finns native (apt och yum) men nu finns ju också Snaps, Flatpaks och Appimages. Borde förenkla mycket för de som inte har Linuxerfarenhet sedan tidigare.

Det är kul att Linux är så jävla bra på skrivbordet

Det låter klokt. Håller med om att Snaps, Flatpack mfl. gör distributionen mindre viktig. Bara man får igång någon grafisk miljö så är man i hamn, smidigare än att installera Windows.

Permalänk
Medlem

Manjaro! Om du inte vill ta stora steget till Arch direkt. Oslagbar

Snaps är skräp. Flatpaks och AppImage är trevligt dock.