RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Någon som vet vilka modeller man skulle hålla sig borta från om man inte hade PCI4? För mig man fick sämre prestanda på vissa av dem om man inte hade PCI4. Kommer inte ihåg vilka bara.

AMDs 6400 och 6500 serien blir väldigt begränsad av bussen, då den bara har x4 PCI-E banor.
Minns inte om det var något om busshastigheten på 5500 serien, eller bara om det var att 4GB versionen var markant sämre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Lembritt:

AMDs 6400 och 6500 serien blir väldigt begränsad av bussen, då den bara har x4 PCI-E banor.
Minns inte om det var något om busshastigheten på 5500 serien, eller bara om det var att 4GB versionen var markant sämre.

Så 6600 och 6700 ska vara safe då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Så 6600 och 6700 ska vara safe då?

Japp 😃

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Det är väll ändå inte aktier vi pratar om ? Om man behöver ett nytt grafikkort så köper man väll det till det priset som gäller just nu man sitter väll ändå inte och väntar tills priset går ner ytligare i såfall så är det ju aldrig ett köp läge eftersom priset allt kommer gå neråt med tiden.

Jag var själv på jakt efter nytt kort, bevakade priserna lite på Webhallen. Sen kom dagen då jag hade lite "extra pengar", men priset på det kort jag tänkte köpa då, det gick upp..

Slutade med att jag köpte ett RX6650XT i lördags.
Orkade inte vänta på att "priserna kommer sjunka".
Mycket nöjd med mitt köp oavsett vad..

Permalänk
Medlem

Mindfactory har nu Powercolor RX 6700 XT Fighter för 499 euro:

https://www.mindfactory.de/product_info.php/12GB-Powercolor-R...

Jag är verkligen så osäker nu på om det är en bra idé att köpa. Mitt GTX 970 är verkligen trött, men samtidigt har jag gamla spel som jag kan köra till åtminstone början av hösten... Men sen vet jag inte om kortet är billigt nu för att 6700 XT blivit ersatt, och det här är tillfälligt. Prisskillnaden till 6750 XT är ju rätt stor.

Det hjälper också att det här är ett av få kort i klassen som passar in i Ghost S1.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av MisterSaiZo:

Jag var själv på jakt efter nytt kort, bevakade priserna lite på Webhallen. Sen kom dagen då jag hade lite "extra pengar", men priset på det kort jag tänkte köpa då, det gick upp..

Slutade med att jag köpte ett RX6650XT i lördags.
Orkade inte vänta på att "priserna kommer sjunka".
Mycket nöjd med mitt köp oavsett vad..

Fast nu svarar du på en månad gammalt inlägg och priserna har faktiskt sjunkit sen dess.

Så den som höll sig en månad sparade nån tusenlapp eller kanske två.

Permalänk
Medlem

Finns ett rx6800 för 8000 på Amazon. Dock skickas det inte av amazon så hur legitimt det är, står nog skrivet i stjärnorna.

Därför länkar jag inte till produkten, men söker man på XFX SPEEDSTER SWFT319 så kommer den fram.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

MSI Radeon RX 6700 XT MECH 2X
5999 SEK på Komplett.

https://www.komplett.se/product/1182010/datorutrustning/dator...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

XFX Radeon RX 6600 SWFT 210
3749 SEK på Komplett.

https://www.komplett.se/product/1197029/datorutrustning/dator...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det här en bra 6800xt kort?
Känns som att allt ska reas ut nu när nästa serie är på ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Är det här en bra 6800xt kort?
Känns som att allt ska reas ut nu när nästa serie är på ingång.

Skulle säga att det är snäppet över referens, dvs duger om du inte vill kunna överklocka maximalt och/eller ha ett mycket tyst kort med bra temp. Personligen skulle jag nog undvika allt från 3070/6800 och uppåt nu när vi bara är några månader från nästa generation, vet inte ens om jag skulle slå till på ett nytt 6800xt för 6000:- i dagsläget om jag letade GPU.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

ASUS TUF 6900XT TOP Edition 13,150kr. Med €250 cashback från ASUS. Så runt 10,7kkr efter cashback.
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-6900-XT-16GB...

ASUS TUF 6900XT OC GAMING 12,749kr Proshop. Men med €200 cashback från ASUS så runt 10.7kkr efter cashback.
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-6900-XT-TUF-...

Det finns cashback på även andra ASUS AMD GPUs och andra ASUS prylar.
Från lite olika retailers, så inte bara PROSHOP.
https://promotion.asus.com/en/nordics/summer-cashback-2022 För mer info.

Edit 1: Hade länkat till ett 6800xt istället för 6900xt.
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-6800-XT-TUF-...
Edit 2: Lite rättelse angående 2 olika TUF 6900xt modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

ASUS 6900XT 12,749kr Proshop. Men med €250 cashback från ASUS så runt 10kkr för ett 6900xt TUF OC, verkar vara en rätt ok deal ändå.
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-6900-XT-TUF-...

Det finns cashback på en del andra ASUS AMD GPUs och andra prylar. Från lite olika retailers, så inte bara PROSHOP.
https://promotion.asus.com/en/nordics/summer-cashback-2022 För mer info.

Edit: Hade länkat till ett 6800xt istället för 6900xt.
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-6800-XT-TUF-...

Bara en liten rättelse, men tror att det där är O16G-versionen som ”bara” har €200 i cashback.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Bara en liten rättelse, men tror att det där är O16G-versionen som ”bara” har €200 i cashback.

Du har rätt, jag kollade lite slarvigt. Plus att jag var inte ens medveten om att det fanns en TUF TOP Edition, så utgick från att den dyrare var OC den billigare var non OC.

Permalänk
Medlem

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/178567/tuf-rx6900xt-t16g...

Jimm's har ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition för 1050€ och så får man 250€ i Asus cashback.
Så 800€ (~8400Kr) för ett 6900 XT TUF Gaming TOP Edition är väl inte helt dåligt.

Vad säger de som är mera insatta är det ett ''bra köp'' eller är det bättre att vänta tills AMD och Nvidia släpper nya grafikkort?

Kollade att jag skulle få nästan dubbelt bättre prestanda jämfört med mitt 5700 XT Red Devil som kostade 500€ för nästan 3 år sen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/178567/tuf-rx6900xt-t16g...

Jimm's har ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition för 1050€ och så får man 250€ i Asus cashback.
Så 800€ (~8400Kr) för ett 6900 XT TUF Gaming TOP Edition är väl inte helt dåligt.

Vad säger de som är mera insatta är det ett ''bra köp'' eller är det bättre att vänta tills AMD och Nvidia släpper nya grafikkort?

Kollade att jag skulle få nästan dubbelt bättre prestanda jämfört med mitt 5700 XT Red Devil som kostade 500€ för nästan 3 år sen.

Om du är villig att spendera runt 9-10k på en GPU hade jag väntat. 4080/7800xt kommer säkert gå att knipa på launch för det priset, antagligen i Oktober/November. Visst det är ett tag men ditt 5700xt kanske duger tills dess. I vilket fall är det inget dåligt köp du har gjort, grattis

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om du är villig att spendera runt 9-10k på en GPU hade jag väntat. 4080/7800xt kommer säkert gå att knipa på launch för det priset, antagligen i Oktober/November. Visst det är ett tag men ditt 5700xt kanske duger tills dess. I vilket fall är det inget dåligt köp du har gjort, grattis

Inte köpt något ännu. Men har spanat in det kortet en längre tid och sett de haft 25+ i lager hela tiden så gissar de inte tar slut i första taget.

Oroar mig att det blir likadant vid launch som med 6000 serien att man inte hinner köpa något innan de få de har i lager är slut så då kan det ju bli att man i värsta fall får betala överpris eller vänta ytterligare ett år eller två före man kan köpa dem till vettigt pris.

Men kanske det blir bättre tillgång på 7000/4000 serien så priserna blir lite lägre?
Känns ju lite surt också om man köper ett och så när de nya korten kommer så får man samma prestanda mycket billigare. Men kan ju även bli att om man inte köper ett och de nya korten blir dyrare för samma prestanda så ångrar man att man inte köpte ett.

Mitt 5700 XT duger väl men vore ju trevligt med nästan dubbelt mera FPS. Å andra sidan tyckte jag 500€ var i högsta laget när jag köpte det så 800€ känns som jävligt mycket för ett grafikkort.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Inte köpt något ännu. Men har spanat in det kortet en längre tid och sett de haft 25+ i lager hela tiden så gissar de inte tar slut i första taget.

Oroar mig att det blir likadant vid launch som med 6000 serien att man inte hinner köpa något innan de få de har i lager är slut så då kan det ju bli att man i värsta fall får betala överpris eller vänta ytterligare ett år eller två före man kan köpa dem till vettigt pris.

Men kanske det blir bättre tillgång på 7000/4000 serien så priserna blir lite lägre?
Känns ju lite surt också om man köper ett och så när de nya korten kommer så får man samma prestanda mycket billigare. Men kan ju även bli att om man inte köper ett och de nya korten blir dyrare för samma prestanda så ångrar man att man inte köpte ett.

Mitt 5700 XT duger väl men vore ju trevligt med nästan dubbelt mera FPS. Å andra sidan tyckte jag 500€ var i högsta laget när jag köpte det så 800€ känns som jävligt mycket för ett grafikkort.

Alltså nästa generation är garanterat dyrare än denna sett till MSRP, vad du får betala i verkligheten är mer osäkert. Du kan också vänta in 7600xt som lär vara runt 6900xt för kanske 5k. Att vänta kan man dock göra i evigheter, ibland är det värt att bara slå till om det känns rätt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Alltså nästa generation är garanterat dyrare än denna sett till MSRP, vad du får betala i verkligheten är mer osäkert. Du kan också vänta in 7600xt som lär vara runt 6900xt för kanske 5k. Att vänta kan man dock göra i evigheter, ibland är det värt att bara slå till om det känns rätt.

Sant.
Men om det är som du säger att man skulle få 6900 XT prestanda för 5K om några månader så känns det dumt att betala 8,4K för ett 6900 XT nu.

Men blir väl att se om jag köper ett eller om jag väntar in 7000/4000 serien.

Tack för dina synpunkter!

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Alltså nästa generation är garanterat dyrare än denna sett till MSRP, vad du får betala i verkligheten är mer osäkert. Du kan också vänta in 7600xt som lär vara runt 6900xt för kanske 5k. Att vänta kan man dock göra i evigheter, ibland är det värt att bara slå till om det känns rätt.

Är det ett betrott rykte att 7600xt får 6900xt prestanda? Låter högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Är det ett betrott rykte att 7600xt får 6900xt prestanda? Låter högt?

Jag skulle säga det utifrån att MLID på youtube har bra track record. Man får väl göra sin egen avvägning om hur sant man tror något är men enligt mig låter det rimligt.

Värt att tänka på är att 7600xt (eller vad den kommer heta) lär kostar runt 400$ och för den pengen tycker jag 6900xt prestanda är rätt rimligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag skulle säga det utifrån att MLID på youtube har bra track record. Man får väl göra sin egen avvägning om hur sant man tror något är men enligt mig låter det rimligt.

Värt att tänka på är att 7600xt (eller vad den kommer heta) lär kostar runt 400$ och för den pengen tycker jag 6900xt prestanda är rätt rimligt.

Tycker det låter mycket med tre steg i ett generationsskifte 6900xt-6800xt-6700xt-6600xt (7600xt).

Har inte sett något sådant rykte, enbart att 4070 skulle vara likvärdigt ett 3090. Får kolla in MLID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Är det ett betrott rykte att 7600xt får 6900xt prestanda? Låter högt?

Såna här grejer är nästan alltid en fråga om viskleken: någon säger att Navi 33 planeras att slå Navi 21, någon annan tar detta som ett rykte att Navi 33 kommer att slå Navi 21, och en tredje ”översätter” detta till toppkortet för respektive chip. Inte ens om det första ryktet är sant är det säkert att allt detta slår in - främst är det så att AMD inte varit konsekventa med produktnamn kontra kodnamn, men också för att prestandan är en kombination av flera saker. Det kan exempelvis vara så att Navi 33 skall slå Navi 21 på RT, men inte rasterisering.

AMD älskar att göra tre chip i storlek 1:2:3, ungefär. När de uppgraderar en generation gillar de att öka varje chip med en 40%, plus minus. Mer på senare tid (från 2015 eller så) har de börjat hoppa över kort i en generation och återanvända gamla, vilket gör det svårare att läsa. Det allra sista har de börjat återanvända designer, där Navi 22 är samma layout på sina shaders som Navi 10, istället för att dra upp storleken till en 56 CU eller så, vilket hade passat med mallen.

Om jag hade gissat, är planen att 7600XT skall bli 40% snabbare än 6600XT. Detta kan uppnås med en Navi 33 med större cache och högre klockfrekvens. Det kan också uppnås med en gammal Navi 22, eller en nedkapad Navi 33 om den nu är bättre än så. En dubblering av prestanda vid samma pris och samma effekt tror jag inte på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Såna här grejer är nästan alltid en fråga om viskleken: någon säger att Navi 33 planeras att slå Navi 21, någon annan tar detta som ett rykte att Navi 33 kommer att slå Navi 21, och en tredje ”översätter” detta till toppkortet för respektive chip. Inte ens om det första ryktet är sant är det säkert att allt detta slår in - främst är det så att AMD inte varit konsekventa med produktnamn kontra kodnamn, men också för att prestandan är en kombination av flera saker. Det kan exempelvis vara så att Navi 33 skall slå Navi 21 på RT, men inte rasterisering.

AMD älskar att göra tre chip i storlek 1:2:3, ungefär. När de uppgraderar en generation gillar de att öka varje chip med en 40%, plus minus. Mer på senare tid (från 2015 eller så) har de börjat hoppa över kort i en generation och återanvända gamla, vilket gör det svårare att läsa. Det allra sista har de börjat återanvända designer, där Navi 22 är samma layout på sina shaders som Navi 10, istället för att dra upp storleken till en 56 CU eller så, vilket hade passat med mallen.

Om jag hade gissat, är planen att 7600XT skall bli 40% snabbare än 6600XT. Detta kan uppnås med en Navi 33 med större cache och högre klockfrekvens. Det kan också uppnås med en gammal Navi 22, eller en nedkapad Navi 33 om den nu är bättre än så. En dubblering av prestanda vid samma pris och samma effekt tror jag inte på.

Låter mer rimligt imo. Isf skulle kanske ett 7600xt motsvara ett 6800 (ej xt).

Som du säger är det enbart spekulationer, men det är ju såklart kul att gissa.

Permalänk
Medlem

Det är finns ju chans att AMD gör en större die på navi33 vilket gör att 6900xt kan uppnås. Som sagt, inget är sant för än AMD själva visar upp något.

Det är också väldigt knepigt att hålla lineupen vettig om navi33 ”bara” hamnar kring 6800 då navi32 o 31 blir så mycket snabbare. Antingen får de bättre GPUerna bli svindyra eller så gör AMD en stor navi33 på relativt billiga TSMC 6nm och klockar skiten ur det tills det är kring 6900xt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är finns ju chans att AMD gör en större die på navi33 vilket gör att 6900xt kan uppnås. Som sagt, inget är sant för än AMD själva visar upp något.

Ja, det är det jag menar med vi inte vet hur kodnamnen kopplas till modellnummer. Om Navi 33 är ett jättechip så blir det inte någon 7600XT utan ett dyrare kort, och så får de använda något annat till 7600XT - typ en rebadge av 6650XT eller 6700nånting, eller något annat Navi. Ryktesspridarna antar bara rakt av att eftersom Navi 23 är en 6600XT så är Navi 33 en 7600XT, och det vet vi faktiskt inte. 5600XT var en nedkapad Navi 10, bara som exempel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Låter mer rimligt imo. Isf skulle kanske ett 7600xt motsvara ett 6800 (ej xt).

Som du säger är det enbart spekulationer, men det är ju såklart kul att gissa.

Jag har funderat i de banorna också, att det är i nivå med en 6800 vanilla. Det chippet har 60 CU på max 2.1GHz, medan Navi 33 enligt ryktena har 32. Om det då klockas till 3 GHz som ryktena säger, krävs det en förbättrad IPC på ungefär 30% för att ekvationen skall gå ihop. Det är mycket, men inte alldeles orimligt om vi antar att det är ett medel och de förbättrar raytracing massivt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ja namnen är ju ointressanta som du säger men att Navi33 kan prestera runt ett 6900xt är ändå det jag tror på OM rykten kring die storleken stämmer. Är det en lika stor krets som Navi23 så håller jag definitivt med dig om att 6800 ish prestanda är att förväntas.

Då kommer också självklart priset vara lägre eftersom 4070 lär prestera avsevärt bättre för en inte så mycket större slant. Däremot om den landar på 400$ får man ju anta att kortet kan prestera som ett 6800xt minst. Allt annat vore ju sådär imo. Intressant blir det!

För att inte prata om modell-/kodnamn: rykten säger att AMDs ~400$ kort lär prestera runt 6900xt med 8GB. Raster ligger säkert lite under medan RT ligger säkert lite över. Sen får man ta detta med hur stor nypa salt man vill

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT