Sjunkande efterfrågan tvingar AMD och Nvidia att minska kretsbeställningar

Permalänk
Medlem

Måste svida för Nvida. De har kunnat tillverka färre grafikkort men ändå tjäna lika mycket. Nu blir det, -God damn, vi har överskott, hur ska vi nu kunna hålla fantasipriserna uppe?!?11!!

Precis som Ozzed skriver så är det tre tusen för mycket för ett 3070. Jag skulle knappt vara intresserad även om det var tre tusen billigare. Nvidia gör rätt så stora vinster som gör att jag tycker att det är ockerpriser och därav av princip gör att jag inte vill köpa. Visst, det finns fler företag som gör skrämmande vinster, men det är samma där som gör att min köplust har försvunnit.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Bättre o ha kvar datorn 4 år till med sänkta inställningar än att köpa till fantasipriser.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Nu tar du kanske i lite väl med vad en okej lön är, alla bor inte i stockholm.
Men jag som tjänar 140:- timmen brutto (vilket är en helt okej lön för att vara okvalificerad vårdpersonal, där standard ligger på 125) hade inte haft några problem att lägga ut 8000:- på något jag verkligen vill ha efter en månads sparande om det hade varit så att min fru jobbade också.

Utvecklare som drar in 35k+ och har normala ekonomiska förhållanden, där de antingen är singel eller alla vuxna i hushållet har egen lön så tycker jag det nästan är lite barnsligt att klaga på att de måsta spara "i flera dagar" för att köpa lyxleksaker.

Nu prissätts ju inte produkter olika beroende på var i landet man bor. I alla fall inte grafikkort.

Jag tog min egen län som exempel och tänkte att den är väl ganska låg ändå med tanke på att jag ändå har 3000kr lägre än vad medianlönen ligger på. Alltså inte medellönen. Men har man lägre lön blir det ju ännu mer timmar man får lägga för att ha råd, vilket i så fall bara förstärker mitt exempel ännu mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Eeh om du ska räkna på det viset så låter det billigt.

Om det inte är en fri marknad vad är alternativet?

Nu är jag inte helt säker på om Ozzed menade brutto eller netto.
Men om man räknar 187,50 kr brutto i timmen (3000kr brutto på 16 timmar) så får man väl jobba ytterligare en dag för att täcka skatten, alltså för att få ut något liknande netto.
Det är ju svårt att direkt handla med pengar som försvinner i skatt innan man får dem.
Sen är det långt från alla som tjänar 180+ kr i timmen (även brutto).

Sen har de flesta människor andra utgifter än rena nöjeskostnader.
Inte alla som har jättemycket kvar i månaden efter hyror/räkningar/lån/etc/etc är betalda.

Så för många blir "Nvidia tycker alltså att man ska jobba två dagar mer" betydligt mer än så.

Säg någon som bara kan spara ca 1000kr i månaden till något valfritt/onödigt.
Då blir 3000kr extra istället 3 månaders extra väntan.
Då har så klart en stor del av lönekontot gått till andra utgifter än sitt egna nöjeskonto.
Men många har lån och barn och bil och grejer som kostar.

Jag tror ändå att det är en minoritet av de som jobbar minst 50% som bor hemma hos föräldrarna, betalar kanske 1000-2000kr hemma och kan lägga 90% av lönen på nöjen/sparande/valfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Om Apple sänker sin kretstillverkning med 10%, betyder detta då att när iPhone 14 släpps så kommer den bli dyrare pga "ökande kostnader gentemot kretsar" genom att dom plötsligt har färre kretsar än vad dom hade tänkt sig?

Om nu Nvidia har problem med att hitta en ersättare för alla kretsar så varför inte välja fordonsbranschen. Allt för många modeller från flera märken har pausat sin produktion pga brist av kretskort. Dom betalar nog gärna för att få sina kretsar, troligtvis för högre än "normala" priser. Med tanke på att detta var ju en av anledningarna till dessa nya fabriker skulle byggas för.

Som jag förstått det så vill bilindustrin ha chip i gamla nedlagda tillverkningsprocesser. Typ 45-90nm och ännu äldre. Dessa lades väl ned av tillverkarna under pandemin för att spara pengar. Sen står biltillverkarna där och vägrar vara innovativa och skyller på chip brist.

Hade varit bättre tycker jag om Nvidia bara pumpat ut kretsar, sänkt MSRP och tagit mer av marknaden. Men de verkar vilja göra en Apple och bibehålla höga priser. Trist.

https://fortune.com/2021/09/17/chip-makers-carmakers-time-get...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Miningmarknaden.

Glöm inte scalparna. De djävlarna förstörde en hel del för folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det är fortfarande en mycket lönsam marknad idag. Det jag inte förstår är varför inte AMD släpper 1-2modeller som prispressare för att ta marknadsandelar från Nvidia.

AMD har ju inte skurit ner ordrarna på RDNA3-korten, så de vill kanske försöka det. Fan trot…

Skrivet av MacAllan:

Vore inte detta ett bra tillfälle för bilindustrin att komma ikapp, mig veterligen är dom fortfarande inte helt ikapp på avancerade kretsar.

7nm är rätt litet för bilindustrin. Bristen just nu är primärt på 28nm, samt allt runtomkring ett chip.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu är jag inte helt säker på om Ozzed menade brutto eller netto.
Men om man räknar 187,50 kr brutto i timmen (3000kr brutto på 16 timmar) så får man väl jobba ytterligare en dag för att täcka skatten, alltså för att få ut något liknande netto.
Det är ju svårt att direkt handla med pengar som försvinner i skatt innan man får dem.
Sen är det långt från alla som tjänar 180+ kr i timmen (även brutto).

Sen har de flesta människor andra utgifter än rena nöjeskostnader.
Inte alla som har jättemycket kvar i månaden efter hyror/räkningar/lån/etc/etc är betalda.

Så för många blir "Nvidia tycker alltså att man ska jobba två dagar mer" betydligt mer än så.

Säg någon som bara kan spara ca 1000kr i månaden till något valfritt/onödigt.
Då blir 3000kr extra istället 3 månaders extra väntan.
Då har så klart en stor del av lönekontot gått till andra utgifter än sitt egna nöjeskonto.
Men många har lån och barn och bil och grejer som kostar.

Jag tror ändå att det är en minoritet av de som jobbar minst 50% som bor hemma hos föräldrarna, betalar kanske 1000-2000kr hemma och kan lägga 90% av lönen på nöjen/sparande/valfritt.

Yes. Total tankevurpa från min sida. Om man fick hela sin bruttolön på kontor så hade det ju varit en helt annan sak

Räknar vi istället på 136Kr/h netto, så fick man med "Normala" priser jobba 25,7h för att ha råd med ett xx70. Med dagens priser får man istället jobba 47.7h för att ha råd med samma klass av kort. alltså 22 extra timmar. Det är mer än en halv arbetsvecka för att få samma klass av kort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men kommer inte Nvidia behöva de till 4000 serien eller är det andra kretsar? Sen är det inte värt nu att bara återställa priserna och fortsätta producera. Vet många som är intresserade av grafikkort till normal pris. Måste ju fortfarande ge de någon vinst. Skumt det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Yes. Total tankevurpa från min sida. Om man fick hela sin bruttolön på kontor så hade det ju varit en helt annan sak

Räknar vi istället på 136Kr/h netto, så fick man med "Normala" priser jobba 25,7h för att ha råd med ett xx70. Med dagens priser får man istället jobba 47.7h för att ha råd med samma klass av kort. alltså 22 extra timmar. Det är mer än en halv arbetsvecka för att få samma klass av kort.

Det har väl dock avhandlats väldigt många gånger vid det här laget att ’samma klass av kort’ inte existerar, från generation till generation har Nvidia godtyckligt namngett olika prestanda/pris/gpu-klasser med olika namn

Det chip som idag heter 3070ti (xx104) hette ibland x60 och ibland x80

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har väl dock avhandlats väldigt många gånger vid det här laget att ’samma klass av kort’ inte existerar, från generation till generation har Nvidia godtyckligt namngett olika prestanda/pris/gpu-klasser med olika namn

Det chip som idag heter 3070ti (xx104) hette ibland x60 och ibland x80

Det relevanta borde ändå vara vilken SKU Nvidia väljer att placera olika chip och binns i. Fanns väl t. ex något 1060 kort som hade "KO" på slutet för att markera att det var en nedbinnad 1080 TI egentligen, men det kostade inte mer än andra 1060 för det (kan ha helt fel om generation här men principen är densamma).

Det som i alla fall folk sett som "Budget" är väl xx60 och nedåt, och sedan är mellanklass upp till xx70 TI och "prestandakorten" är xx80 och uppåt. Det är ju den bilden Nvidia själva velat förmedla och som folk har gått efter. Men med dagens priser så finns varken budgetklassen eller knappt ens mellanklassen kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det jag inte förstår är varför inte AMD släpper 1-2modeller som prispressare för att ta marknadsandelar från Nvidia.

AMD har inte tillräcklig kapacitet hos TSMC för att kunna spotta ut både CPU och GPU, och då har de helt enkelt valt att prioritera CPU:er. Kanske blir ändring på det till hösten som artikeln spekulerar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För att en fri marknad ska fungera så bör det finnas flera aktörer. Nvida och AMD har haft ett slags oligopol.

Det kallas kartellbildning, bara att dom aldrig kommer erkänna det 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Att priserna har ökat med fortioelvatusen procent har inget med saken att göra?

Permalänk
Skrivet av Kvicksilver:

När 2 år gamla kort fortfarande ligger på priser som är 30-40% norr om lanseringspriset så kan man inget annat än hoppas att de förblir osålda. Ett 3080 borde inte kunna säljas för mer än 5000 i nuläget, men ändå försöker de att kränga dem för 11k vilket är helt absurt.

Inte 5000kr men väl 7000-9000kr. Svenska ÅF priser är dock galet mycket högre än resten av världen t ex USA eller Tyskland. Vet ej varför men troligen pga för lite konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har väl dock avhandlats väldigt många gånger vid det här laget att ’samma klass av kort’ inte existerar, från generation till generation har Nvidia godtyckligt namngett olika prestanda/pris/gpu-klasser med olika namn

Det chip som idag heter 3070ti (xx104) hette ibland x60 och ibland x80

Vet inte om du vill ha en ”Technically correct”-gif här, men…3070 Ti är en komplett GA104. Sista gången en komplett xx104 hette x60 var GTX460 - för 12 år sen. Nvidia har använt trasiga 104 med massor avstängt som x60 ett antal gånger, men det är en annan sak. 12 år är länge i den här branschen. Komplett -04 har varit en x80 nästan varje gång fram till Turing, när det blev en 2070 istället.

Poängen med modellnummer är att man vill att en kund som köpte en x70 förra gången skall köpa en (x+2)70 nu. Nvidia är mycket duktiga på att utnyttja detta beteende.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om någon månad när nya korten kommer lär det bli brist igen. AMD och Nvidia lär inte behöva oroa sig över att inte kunna sälja sina grafikkort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det kallas kartellbildning, bara att dom aldrig kommer erkänna det 😉

Karteller är olagliga, så det är klart att de inte kommer att erkänna det. Oligopol innebär att det finns ett fåtal säljare, så det är bara en beskrivning av läget. Det är inte heller så ovanligt med oligopol, och då är det naturligt att misstänka samarbete. Svenska banker är absolut ett oligopol, till exempel, och de beter sig misstänkt likt en kartell ibland.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Prishistorik över vad en motsvarande SKU har kostat bakåt i tiden är en rätt bra indikator. Sen får man såklart justera för inflation och sådant.

Och det faktum att för varje tillverkkingsnod så blir det mer komplext och dyrare. Med mera.

Oavsett, att hänga upp sig på "vad saker kostade förr" (vilket jag märkt är något av Nostalgiclockers favoritsyssla) makes inte mkt sense. Det förutsätter att alla runtliggande faktorer alltid är konstanta, vilken uppenbarligen inte är fallet.

Sen vet jag inte varför du raljerar över fri marknad. Grafikkort verkar i högsta grad inom den fria marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

6500Kr för ett 3070. Det är 3000Kr för mycket.

Är det? Säger vilken kommunist-diktator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Måste svida för Nvida. De har kunnat tillverka färre grafikkort men ändå tjäna lika mycket. Nu blir det, -God damn, vi har överskott, hur ska vi nu kunna hålla fantasipriserna uppe?!?11!!

Precis som Ozzed skriver så är det tre tusen för mycket för ett 3070. Jag skulle knappt vara intresserad även om det var tre tusen billigare. Nvidia gör rätt så stora vinster som gör att jag tycker att det är ockerpriser och därav av princip gör att jag inte vill köpa. Visst, det finns fler företag som gör skrämmande vinster, men det är samma där som gör att min köplust har försvunnit.

Håller med helt å hållet. Om man håller på såhär som företag så kommer snart datorspelsbranchen vara lika stor som VR är eftersom ingen längre har råd. Snacka om att döda sin egna bransch och inkomst!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Karteller är olagliga, så det är klart att de inte kommer att erkänna det. Oligopol innebär att det finns ett fåtal säljare, så det är bara en beskrivning av läget. Det är inte heller så ovanligt med oligopol, och då är det naturligt att misstänka samarbete. Svenska banker är absolut ett oligopol, till exempel, och de beter sig misstänkt likt en kartell ibland.

Precis. Det är därför dom aldrig kommer erkänna det som jag skrev 😉

Nä, men skämt åsido. Jag tror inte det finns en diskussion mellan företagen att hålla uppe priserna gemensamt. Däremot så jar dom troligen tyst överenskommelse att inte sänka sina priser pga bristen. De har ju fått sålt allt ändå, varför isf sänka priserna? De tar helt enkelt rygg på varann i prissättningen. Vi kan bara hoppas på att Intel vill komma in i branschen som en räddare, men troligast är att även dessa tar rygg på amd och Nvidia. Först när det finns för många grafikkort ute på marknaden från olika företag, så kan priserna falla. Men det är klart, om företagen redan innan detta händer sänker beställningar för att fortsatt kunna ta ut stora intäkter per kort så kommer detta aldrig hända.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och det faktum att för varje tillverkkingsnod så blir det mer komplext och dyrare. Med mera.

Oavsett, att hänga upp sig på "vad saker kostade förr" (vilket jag märkt är något av Nostalgiclockers favoritsyssla) makes inte mkt sense. Det förutsätter att alla runtliggande faktorer alltid är konstanta, vilken uppenbarligen inte är fallet.

Sen vet jag inte varför du raljerar över fri marknad. Grafikkort verkar i högsta grad inom den fria marknaden.

I en fri marknad så hade god tillgång och låg efterfrågan inneburit ett lägre pris än vad vi nu ser.

Sen är det klart att det är ett utmärkt verktyg att titta på hur det sett ut historiskt. Det är ju det man har som referens för vad en viss klass av kort borde kosta. Prestanda per krona skall inte minska generation till generation. Det är inget jag hittar på utan även välrenommerade experter som Steve på gamers nexus har sagt det. Så att man som konsument skall kunna vänta sig mer för pengarna när teknik utvecklas är inget främmande koncept.

Inte heller handlar det ju om att företagen måste öka priserna för ett behålls sanna lönsamhet, utan tittar man på kvartalsrapporter och årsrapporter så har deras lönsamhet inte bara bibehållits utan ökat kraftigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I en fri marknad så hade god tillgång och låg efterfrågan inneburit ett lägre pris än vad vi nu ser.

Sen är det klart att det är ett utmärkt verktyg att titta på hur det sett ut historiskt. Det är ju det man har som referens för vad en viss klass av kort borde kosta. Prestanda per krona skall inte minska generation till generation. Det är inget jag hittar på utan även välrenommerade experter som Steve på gamers nexus har sagt det. Så att man som konsument skall kunna vänta sig mer för pengarna när teknik utvecklas är inget främmande koncept.

Inte heller handlar det ju om att företagen måste öka priserna för ett behålls sanna lönsamhet, utan tittar man på kvartalsrapporter och årsrapporter så har deras lönsamhet inte bara bibehållits utan ökat kraftigt.

Men hur ska en myndighet/panel bestämma ett pris? Ska de ta hänsyn till alla andra produkter som ett hushåll kan tänkas köpa?
Om du enbart köper datorer och äter nudlar och inte har några andra kostnader ska du betala ett högre pris? När är priset rättvist? Jag måste ju t ex betala för ungarnas kläder, kläder, annan mat än nudlar osv.

Vi har aldrig haft mer pengar i plånboken och kunna köpa vad vi i princip vill. Behöver knappt spara längre för att köpa något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"Det är inget jag hittar på utan även välrenommerade experter som Steve på gamers nexus har sagt det."

Jamen dåså. Det står på internet så det måste vara sant?

Höga priser på kommande serier borde ju inte påverka folk så väldans mycket då kryptonissar och komponentbrist har låtit folk fortsätta spara pengar inför kommande konsumering längre än de hade räknat med. Borde finnas rejält med buffrar där ute i stugorna.

Permalänk

Jag har inte köpt grafikkort på flera år, dels för att mitt 5700 XT är okej fortfarande och för att priserna är runt 2,5 gånger högre än de borde. Dessutom är det löjligt dålig performance increase per generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I en fri marknad så hade god tillgång och låg efterfrågan inneburit ett lägre pris än vad vi nu ser.

Sen är det klart att det är ett utmärkt verktyg att titta på hur det sett ut historiskt. Det är ju det man har som referens för vad en viss klass av kort borde kosta. Prestanda per krona skall inte minska generation till generation. Det är inget jag hittar på utan även välrenommerade experter som Steve på gamers nexus har sagt det. Så att man som konsument skall kunna vänta sig mer för pengarna när teknik utvecklas är inget främmande koncept.

Inte heller handlar det ju om att företagen måste öka priserna för ett behålls sanna lönsamhet, utan tittar man på kvartalsrapporter och årsrapporter så har deras lönsamhet inte bara bibehållits utan ökat kraftigt.

Egentligen ska elektroniken vara mycket dyrare då västländerna helt lagt ner sin egna inhemska tillverkning av kretsar. Det gäller även råvarorna för att framställa, och energin/el som krävs.

Ett företags huvudsyssla är inte att bibehålla lönsamheten utan att växa den för sina aktieägare. Att bibehålla är att tappa inflationsjusterat. Gör du inte detta är du snart uppköpt, nerlagd och utkonkurrerad.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I en fri marknad så hade god tillgång och låg efterfrågan inneburit ett lägre pris än vad vi nu ser.

Det finns alltid en viss tröghet. Inte minst nedåt. Men tror du på fullaste allvar och om nu "ingen" köper dessa kort som du säger finns i god tillgång så kommer priserna inte att gå ner, tids nog? Att tillverkarna hellre har dem skräpande på lager, bara för att jävlas?

Citat:

Sen är det klart att det är ett utmärkt verktyg att titta på hur det sett ut historiskt. Det är ju det man har som referens för vad en viss klass av kort borde kosta. Prestanda per krona skall inte minska generation till generation. Det är inget jag hittar på utan även välrenommerade experter som Steve på gamers nexus har sagt det.

Vad det handlar om är en rätt korkad hang-up på att produkter med ett visst konstant NAMN (som 70 i tex 3070) ska ha konstant pris, när inte andra, mkt mer för prislappen relevanta faktorer inte nödvändigtvis är konstanta alls. Rejält jäkla ogenomtänkt, för att uttrycka sig snällt.

Och delar Steve det tankesättet så kan man konstatera att han är allt annat än expert på allt han uttalar sig om...

Citat:

Inte heller handlar det ju om att företagen måste öka priserna för ett behålls sanna lönsamhet, utan tittar man på kvartalsrapporter och årsrapporter så har deras lönsamhet inte bara bibehållits utan ökat kraftigt.

Och? Finns inget i begreppet fria marknaden som förhindrar att företag tjänar mer med tiden (balanseras dessutom ofta av de företag som tjänar mindre med tiden eller tom likvideras helt och hållet).

Det är väldigt mkt "ska" i dina påståenden. Vem tänker du ska reglera att det uppnås?

För at the end of the day rör det sig nog mest om att folk tenderar att förväxla dessa "ska" med "jag vill". Det positiva i det hela är att man kan bidra till påverkan här, aka "rösta med din plånbok"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Men hur ska en myndighet/panel bestämma ett pris? Ska de ta hänsyn till alla andra produkter som ett hushåll kan tänkas köpa?
Om du enbart köper datorer och äter nudlar och inte har några andra kostnader ska du betala ett högre pris? När är priset rättvist? Jag måste ju t ex betala för ungarnas kläder, kläder, annan mat än nudlar osv.

Vi har aldrig haft mer pengar i plånboken och kunna köpa vad vi i princip vill. Behöver knappt spara längre för att köpa något.

Skrivet av BMac:

Jamen dåså. Det står på internet så det måste vara sant?

Höga priser på kommande serier borde ju inte påverka folk så väldans mycket då kryptonissar och komponentbrist har låtit folk fortsätta spara pengar inför kommande konsumering längre än de hade räknat med. Borde finnas rejält med buffrar där ute i stugorna.

Skrivet av Maarus:

Egentligen ska elektroniken vara mycket dyrare då västländerna helt lagt ner sin egna inhemska tillverkning av kretsar. Det gäller även råvarorna för att framställa, och energin/el som krävs.

Ett företags huvudsyssla är inte att bibehålla lönsamheten utan att växa den för sina aktieägare. Att bibehålla är att tappa inflationsjusterat. Gör du inte detta är du snart uppköpt, nerlagd och utkonkurrerad.

Skrivet av ipac:

Det finns alltid en viss tröghet. Inte minst nedåt. Men tror du på fullaste allvar och om nu "ingen" köper dessa kort som du säger finns i god tillgång så kommer priserna inte att gå ner, tids nog? Att tillverkarna hellre har dem skräpande på lager, bara för att jävlas?

Vad det handlar om är en rätt korkad hang-up på att produkter med ett visst konstant NAMN (som 70 i tex 3070) ska ha konstant pris, när inte andra, mkt mer för prislappen relevanta faktorer inte nödvändigtvis är konstanta alls. Rejält jäkla ogenomtänkt, för att uttrycka sig snällt.

Och delar Steve det tankesättet så kan man konstatera att han är allt annat än expert på allt han uttalar sig om...

Och? Finns inget i begreppet fria marknaden som förhindrar att företag tjänar mer med tiden (balanseras dessutom ofta av de företag som tjänar mindre med tiden eller tom likvideras helt och hållet).

Det är väldigt mkt "ska" i dina påståenden. Vem tänker du ska reglera att det uppnås?

För at the end of the day rör det sig nog mest om att folk tenderar att förväxla dessa "ska" med "jag vill". Det positiva i det hela är att man kan bidra till påverkan här, aka "rösta med din plånbok"...

Låt oss då titta på hur det sett ut historiskt. Nedan har jag listat xx70 sedan 570 och frammåt, justerat för inflation och lagt på 25% moms då jag tagit MSRP från amerikanska marknaden där moms inte redovisas direkt i butikspriset.

570: 4508Kr
670: 6001Kr
770: 6004Kr
970: 4957Kr
1070: 5659Kr
2070: 7179Kr
3070: 7018Kr

Så det man kan se är att det fråb 20-serien och frammåt skett en väldigt saftig prisökning inom samma klass av kort. Sen vet vi ju att MSRP och det verkliga priset inte stämt alls på 30-serien och knappt på 20-serien heller, men MSRP är ju ändå en indikation på vad Nvidia tycker att korten borde kosta. Så över 6 generationer har priset för samma klass av kort gått upp över 50%, om man räknar bort inflationen. Sen får man väl dra sina egna slutsatser av det men så ser det i alla fall ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vet inte om du vill ha en ”Technically correct”-gif här, men…3070 Ti är en komplett GA104. Sista gången en komplett xx104 hette x60 var GTX460 - för 12 år sen. Nvidia har använt trasiga 104 med massor avstängt som x60 ett antal gånger, men det är en annan sak. 12 år är länge i den här branschen. Komplett -04 har varit en x80 nästan varje gång fram till Turing, när det blev en 2070 istället.

Poängen med modellnummer är att man vill att en kund som köpte en x70 förra gången skall köpa en (x+2)70 nu. Nvidia är mycket duktiga på att utnyttja detta beteende.

Det jag menade är ju att oavsett så ändras det hela tiden. 2070/3070 borde hetat 2060/3060 och kostat hälften av vad de gjorde om allt ska vara som förr

Jag minns som jag sagt förr när jag köpte 6950 för 2000kr till min kompis, de gick dessutom att låsa upp till 6970 med nytt bios (båda två lyckades och gick att klocka en hel del)

Nej man kan inte jämföra allt med allt, men priserna har verkligen gått upp en hel del