40 år sedan Commodore 64 såg dagens ljus

Permalänk
Hedersmedlem

Jag minns en jul när min pappa jagade efter Elite på floppy åt mig. Det visade sig finnas en inne på Sveavägen (den tiden då många icke-dator-butiker också hade spel och sånt) så han tog sig dit efter jobbet mitt i julrushen, trots att det var en stor omväg, bara för att få tag i den sista kopian de hade. Det är sånt man minns. Att sen spelet också var underbart gör det minnet inte sämre ...

... nu är jag sugen att spela lite sånt igen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Den tiden tar man sig när det gäller en C64. Så är det bara!

Två C64, en 1571 diskettenhet, en VIC20, en A500 (med A590 HDD+Fast RAM) och en A1200 med 68030-kort

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Två C64, en 1571 diskettenhet, en VIC20, en A500 (med A590 HDD+Fast RAM) och en A1200 med 68030-kort

Tjusigt! Hoppas dessa fungerar och används flitigt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Man får gratulera!
Som för flera tidigare skribenter lade C64:an grunden för min yrkeskarriär.

Började faktiskt med att dela en VIC20 med en klasskompis som vi kånkade mellan oss och lärde oss basic på. Med 3.5kB basic minne tog det inte lång tid innan vi vuxit ur den maskinen. Fick till slut 1986 råd med en egen C64C och bandstation för 1995 kr som jag mestadels spelade på, men även en del programmering. Då man var 10 år var man ju inte direkt expert på engelska, minns att jag satt med föräldrarnas lexikon och bläddrade febrilt för att översätta.
Lyckades efter ytterligare 2 år få råd att köpa en diskettstation vilket ju var fantastiskt om man jämför med slöa band som skulle spolas.
Ytterligare ett par år senare gjorde jag "misstaget" att följa med en klasskompis hem som hade köpt en Amiga 1000, så då började det sparas igen. Sålde min C64 för 3500 kr vilket var nästan samma jag betalat ny minus alla disketter. Köpte sen en Amiga 500, men den blev jag aldrig lika fäst vid och använde den bara som spelmaskin.

När jag för ett par år sedan var nere i soprummet där vi har en behållare för elektronikskrot ser jag att nån hjärtlös människa slängt en C64C och en 1541-II drive + lite disketter och några joystickar som jag baxade upp, och den funkade klockrent. Var ju grym nostalgi att att kicka igång några gamla spel, och poke 53280,0 mindes man ju som det var igår.
Fick senare också tag på en gratis C128 + 1571 drive som en gammal kompis köpte när han bodde i USA, konverterade den nyligen till PAL.

Är ju också rätt fantastiskt hur mycket ny både hård och mjukvara till C64 som fortfarande släpps, och tidningen ZZAP! 64 har börjat ges ut igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Ja det fanns bara två. Visst ett tag fanns Texas Instruments Ti99/4A, Ataris 400/800 och senare XL/XE serien men de var irrelevanta här hemma. Samma sak med Dragon 32/64, Lambda 8300, Jupiter ACE etc. De försvann efter något år. 9 av 10 hemdatorägare 1983-1986 ägde en Spectrum eller en 64:a.

Hmm... Du räknar upp mångt fler än två

Däremot så kan det kanske stämma att det endast var två av betydelse, men antar att det gör en hel del ledsna. Tänker då på dom som ägde en Atari eller Sinclair ZX80/81.

Att konsum inte förde dom, är en annan sak

En liten notering om sålda enheter i världen:
1. C64 (17 millions)
2. Apple II models (5 millions units sold according to Gamplan's Encyclopedia of Game Machine, a very long life also in the 16-bit era)
3. Spectrum models (5 millions according to Encyclopedia, strong in Europe, weak in USA)
4. Atari 400/800/XL/XE (2 millions in the USA + rest of the world, so not less than 2.5 millions, leader of the market 1979-1982, long life till 1991)
5. TI 99-4/A (2.5 millions according to Encyclopedia, a strong seller in the first years)
6. Amstrad CPC (2.5 millions according to Encyclopedia)
7. Vic-20 (2 millions according to Encyclopedia)
8. Tandy TRS-80 (1.5 million according to Jeremy Reiner)
9. Acorn BBC A/B(1 million according to Encyclopedia)

Källa: https://atariage.com/forums/topic/183619-total-number-of-a8-u...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Jag och lillebrorsan fick en i julklapp 1986. Året efter uppgraderades den till en Amiga 500.
Fast vi bara hade datorn ett år så känns minnena från det året så mycket längre. Speciellt musiken var fantastisk. Jag kunde ladda upp spel bara för att lyssna på musiken som rullade under laddningen. Martin Galway och Rob Hubbard är fortfarande stora musikaliska genier i min bok.

Jag minns också myten om att Jack Tramiel personligen stöttade olika "cracker" grupper för att göra spel så lättillgängliga som möjligt. Det känns faktiskt lite logiskt i och med att det var den absolut största "sales pitchen" för en C64. Jag minns själv hur hårt jag lobbade till mina föräldrar att få en med motiveringen att man inte skulle behöva köpa några spel.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... Du räknar upp mångt fler än två

Däremot så kan det kanske stämma att det endast var två av betydelse, men antar att det gör en hel del ledsna. Tänker då på dom som ägde en Atari eller Sinclair ZX80/81.

Att konsum inte förde dom, är en annan sak

En liten notering om sålda enheter i världen:
1. C64 (17 millions)
2. Apple II models (5 millions units sold according to Gamplan's Encyclopedia of Game Machine, a very long life also in the 16-bit era)
3. Spectrum models (5 millions according to Encyclopedia, strong in Europe, weak in USA)
4. Atari 400/800/XL/XE (2 millions in the USA + rest of the world, so not less than 2.5 millions, leader of the market 1979-1982, long life till 1991)
5. TI 99-4/A (2.5 millions according to Encyclopedia, a strong seller in the first years)
6. Amstrad CPC (2.5 millions according to Encyclopedia)
7. Vic-20 (2 millions according to Encyclopedia)
8. Tandy TRS-80 (1.5 million according to Jeremy Reiner)
9. Acorn BBC A/B(1 million according to Encyclopedia)

Källa: https://atariage.com/forums/topic/183619-total-number-of-a8-u...

Tänkte mest på marknaden. Min Spectrum kom från Lagergrens i Skellefteå. Jag fick den i julklapp, fast fick välja ut den i förväg. Jag tror 16kb versionen gick på 1995 kr. När vi kom dit försökte handlaren sälja på oss en Ti99-4/A som var nedsatt till 999 kr. men Texas var redan då på väg att dra sig tillbaka från hemdatorer.

Först hade jag drömt en 600 XL men det stod snart klart att Atari skulle sopas bort från Sverige. Tror dom bytte generalagent 2-3 ggr. men fick aldrig fart på försäljningen. Vic-20 fanns ju före Spectrum men försvann innan den så den var inte en direkt konkurrent mer än ett år kanske, sedan tog ju 64:an över.

Jag har inget emot de andra märkena men det var Spectrumen och 64:an (samt kanske i viss mån Vic-20) som formade en generation här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Tänkte mest på marknaden. Min Spectrum kom från Lagergrens i Skellefteå. Jag fick den i julklapp, fast fick välja ut den i förväg. Jag tror 16kb versionen gick på 1995 kr. När vi kom dit försökte handlaren sälja på oss en Ti99-4/A som var nedsatt till 999 kr. men Texas var redan då på väg att dra sig tillbaka från hemdatorer.

Först hade jag drömt en 600 XL men det stod snart klart att Atari skulle sopas bort från Sverige. Tror dom bytte generalagent 2-3 ggr. men fick aldrig fart på försäljningen. Vic-20 fanns ju före Spectrum men försvann innan den så den var inte en direkt konkurrent mer än ett år kanske, sedan tog ju 64:an över.

Jag har inget emot de andra märkena men det var Spectrumen och 64:an (samt kanske i viss mån Vic-20) som formade en generation här i Sverige.

Vet inte vad man säger om forma en generation, förutom då att Sinclair Spectrum och Commodore 64 var dom som såldes med mer marknadsföring, då främst Commodore 64.
Sinclair körde med en egen Basic på en i grunden enkel hårdvara, Commodore fortsatte med den MS-Basic dom en gång köpte in för Commodore PET, därav användandet av Peek och Poke för att kunna göra något med hårdvaran som som satt i Vic-20, Commodore 64/128 med flera.

Själv så hade jag aldrig någon av dom, däremot en uppsjö andra, såsom:
Jupiter Ace (var intresserad av språket Forth) , Sinclair ZX-81 (beställd som byggsats ifrån England), Oric 1, Dragon-32, TEXET
TX 8000 och någon Colourvision Colour (har glömt namnet på den...) med Z80 CPU.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Vet inte vad man säger om forma en generation, förutom då att Sinclair Spectrum och Commodore 64 var dom som såldes med mer marknadsföring, då främst Commodore 64.
Sinclair körde med en egen Basic på en i grunden enkel hårdvara, Commodore fortsatte med den MS-Basic dom en gång köpte in för Commodore PET, därav användandet av Peek och Poke för att kunna göra något med hårdvaran som som satt i Vic-20, Commodore 64/128 med flera.

https://geekygalsswe.files.wordpress.com/2015/07/commodore-pet-original.png?w=1180

Själv så hade jag aldrig någon av dom, däremot en uppsjö andra, såsom:
Jupiter Ace (var intresserad av språket Forth) , Sinclair ZX-81 (beställd som byggsats ifrån England), Oric 1, Dragon-32, TEXET
TX 8000 och någon Colourvision Colour (har glömt namnet på den...) med Z80 CPU.

Jag tror att de mest sålda formade en generation just därför även om det förstås fanns de som ägde ett annat märke. Var nog många som till slut hamnade i IT branschen just då deras intresse väckts på pojkrummet, från spel till att kanske plita lite i basic osv.

Dragon 32, ja den kunde ha hamnat i min ägo. Vår lokala Radio och TV försäljare hade dessa datorer. Mitt val kom nog från alla tidningar. Min Hemdator, Hemdatorn och Datorhobby hette dom väl? Där satt man ju och läste recensionerna. Dessutom var vi 4 i byn och hade mer eller mindre kommit överens om att köpa likadana datorer för att kunna byta och kopiera spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Jag tror att de mest sålda formade en generation just därför även om det förstås fanns de som ägde ett annat märke. Var nog många som till slut hamnade i IT branschen just då deras intresse väckts på pojkrummet, från spel till att kanske plita lite i basic osv.

Dragon 32, ja den kunde ha hamnat i min ägo. Vår lokala Radio och TV försäljare hade dessa datorer. Mitt val kom nog från alla tidningar. Min Hemdator, Hemdatorn och Datorhobby hette dom väl? Där satt man ju och läste recensionerna. Dessutom var vi 4 i byn och hade mer eller mindre kommit överens om att köpa likadana datorer för att kunna byta och kopiera spel.

Dragon 32 var en Okey dator för spel, antagligen även för programmering, fastän jag själv tappade intresset på den, vet uppriktigt sagt inte varför.

Den första datorn som jag gjorde något program på var en mainframe på gymnasiet med RTTY-Terminaler och en rätt strikt basic tolk, fick en kopia av manualen på tisdagen och på torsdagen skulle vi ha första lektionen i basic.
Jag trodde då att jag helt förstått hur basic fungerade, så jag skrev ett enkelt program som skrev ut grafik på papper i RTTY-Terminalen, det fungerade. Jag kände att jag hade lyckats, tills... Grafiken skrevs igen och igen och igen... Det gick i slinga!

Basic'en krävde att man gav kommandot END på sista raden, om inte så startade det om igen och igen...
Hur som, dom var tvungna att göra en resett på mainfram'en för att få stopp på loopen.
Då stod jag med några meter papper med grafisk utskrift, samt irriterade blickar från övriga klassen.

Annars så var min favorit CPU från den tiden MOS 6502 då maskinkoden var så enkel att komma ihåg, därefter så kom National Semiconductor INS8060 (SC/MP II), följd av Texas Instrument TMS9900, som egentligen var en 16-bits CPU där mycket beräkning/logik skedde i arbetsminnet, det var inget hinder på den tiden då arbetsminnet var bra mycket snabbare än den tidens CPU'er.

Edit: Hittade en nostalgisida med DMZ (Datormagazin) med scannade upplagor av DMZ för åren 1986-1995.
https://dmzarkivet.se/
Tyvärr så är många scanningar endast på fram och baksida, men en del verkar vara kompletta som denna https://dmzarkivet.se/pdf/198708.pdf

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Edit: Hittade en nostalgisida med DMZ (Datormagazin) med scannade upplagor av DMZ för åren 1986-1995.
https://dmzarkivet.se/
Tyvärr så är många scanningar endast på fram och baksida, men en del verkar vara kompletta som denna https://dmzarkivet.se/pdf/198708.pdf

Vad jag kan se så verkar väl nästan alla upplagor vara kompletta. Jag gjorde ca 20 olika stickprov och ingen av de jag testade hade bara fram och baksida, alla jag testade var kompletta. Vilka nummer är det som endast har fram och baksida?

Jag vill minnas att det var en medlem här på Sweclockers som har skannat in alla nummer och lagt upp dom på den sidan.

Permalänk
Medlem

Oooh. Det arkivet kände jag inte till alls. Har en hel del gamla DMZ kvar själv i en kartong men det är ju avsevärt mycket behändigare såhär.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Vad jag kan se så verkar väl nästan alla upplagor vara kompletta. Jag gjorde ca 20 olika stickprov och ingen av de jag testade hade bara fram och baksida, alla jag testade var kompletta. Vilka nummer är det som endast har fram och baksida?

Jag vill minnas att det var en medlem här på Sweclockers som har skannat in alla nummer och lagt upp dom på den sidan.

Helt rätt!

Missade att där var en sid bläddring upp till vänster, lätt att bli bortskämd när man trillar in på en scanning som det bara är att scrolla på

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Digital fyndjägare

Atari 50: The Anniversary Celebration
https://www.youtube.com/watch?v=CQKwj_hi-Gc&t

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •