Skanna fotografier i JPEG/Exif, TIFF eller PNG?

Permalänk
Inaktiv

Skanna fotografier i JPEG/Exif, TIFF eller PNG?

Ska skanna fotografier och valde högsta upplösning (600 dpi) och hög JPEG-bildkvalité. Funderar dock på om det är "rätt"? Ska jag kanske välja TIFF eller PNG istället och varför?

Det är allt från små till stora fotografier, svartvita och i färg. Vill veta vilka inställningar jag bör välja för att bevara bilderna bäst.

Förstår att man kan redigera PNG och TIFF utan att förlora bildkvalité och det är ju önskvärt. Kommer vilja beskära och kanske ändra ljus och kontrast.

Både PNG och TIFF ska ta mer plats (oklart hur mycket mer) men utrymme är inget större problem och blir det ett problem så löser jag det tänker jag. Vill bara säkra bilderna inför framtiden.

PNG är enklare att dela än TIFF men bilderna ska inte upp på nätet fast det vore ändå bra att enkelt kunna dela.

Tar gärna emot tips och råd innan jag börjar då det är en hel del arbete.

Permalänk
Inaktiv

Provade skanna med 600 dpi i hög JPEG-bildkvalité och i PNG format. JPEG blev 9,47 MB och PNG 24,1 MB. Så mer än dubbelt så stort. PNG blir större än systemkamerabilder fast i JPEG-format då.

Kanske onödigt med PNG eller vad säger ni? Antar TIFF är ännu större.

Inte så insatt i foto så vet inte exakt vad dpi är eller har för betydelse men tänker alltid bra att maxa allt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska efterbehandla bilderna scannar du i max upplösning till en icke-förstörande komprimering som tiff eller png. När du gjort dina ändringar och är nöjd med resultatet kan du exportera till jpeg om du vill, i vad du tycker är lagom storlek för lagring.

Anledningen är att varje gång du sparar en bild som jpeg försämras kvaliten något, se https://fstoppers.com/education/about-jpeg-images-and-their-q... för exempel.

Är utrymmet inget problem kan du även behålla dem i PNG/TIFF om du vill, särskilt om du inte kommer ha möjlighet att scanna in bildena igen kan det vara en god ide.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Om du ska efterbehandla bilderna scannar du i max upplösning till en icke-förstörande komprimering som tiff eller png. När du gjort dina ändringar och är nöjd med resultatet kan du exportera till jpeg om du vill, i vad du tycker är lagom storlek för lagring.

Anledningen är att varje gång du sparar en bild som jpeg försämras kvaliten något, se https://fstoppers.com/education/about-jpeg-images-and-their-q... för exempel.

Tack för svar. Jag var nära på att bara "tuta och köra" tills jag upptäckte att inställningarna var på 300 dpi och standard JPEG-bildkvalité. Så fick avbryta då jag blev osäker på valen.

Så 600 dpi i TIFF eller PNG. Så kan jag exportera till JPEG vid behov.

Då återstår det bara att välja TIFF eller PNG. Båda verkar ju icke-förstörande men oklart vad mer som skiljer dem åt eller varför man väljer det ena framför det andra. Det enda jag kan komma på är att PNG funkar på nätet och delas enklare än TIFF som jag knappt känner till.

Skrivet av Aphex:

Är utrymmet inget problem kan du behålla dem i PNG/TIFF om du vill, särskilt om du inte kommer ha möjlighet att scanna in bildena igen kan det vara en god ide.

Låter vettigt. Har dåligt med utrymme internt i datorn men gott om plats på extern HDD. Bara använt 35 GB av 500 GB. Dock vet jag inte hur stor plats alla dessa fotoskanningar kommer ta men jag har ändå planer på att köpa en NAS så får bli en stor i den.

Permalänk
Hedersmedlem

TIFF stöder CMYK färg vilket tryckerier brukar vilka ha. Välj PNG om det är smidigast, bildkvaliten borde bli densamma.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa mer om formaten:
https://medium.com/hd-pro/jpeg-tiff-png-svg-file-formats-and-...

Personligen skulle jag valt PNG, förutom för foton som jag känner är extra viktiga för mig och som jag bedömer som extra troligt att jag vill redigera framgent. Där skulle jag köra TIFF.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Då återstår det bara att välja TIFF eller PNG. Båda verkar ju icke-förstörande men oklart vad mer som skiljer dem åt eller varför man väljer det ena framför det andra. Det enda jag kan komma på är att PNG funkar på nätet och delas enklare än TIFF som jag knappt känner till.

TIFF är ett väldigt komplext bildformat och är stöd för nästan löjligt mycket funktionalitet, och kan t.ex. rakt av innehålla en JPEG-bild eller använda samma komprimering som PNG använder. TIFF är alltså inte ett icke-förstörande format som PNG utan har stöd för många olika komprimeringsformat.

Det hänger alltså väldigt mycket på exakt hur programmet du använder för att skanna använder TIFF på, så vad som är bäst för dig får du nog tyvärr testa dig fram till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

TIFF stöder CMYK färg vilket tryckerier brukar vilka ha. Välj PNG om det är smidigast, bildkvaliten borde bli densamma.

Skrivet av Gorian:

Här kan du läsa mer om formaten:
https://medium.com/hd-pro/jpeg-tiff-png-svg-file-formats-and-...

Personligen skulle jag valt PNG, förutom för foton som jag känner är extra viktiga för mig och som jag bedömer som extra troligt att jag vill redigera framgent. Där skulle jag köra TIFF.

Skrivet av perost:

TIFF är ett väldigt komplext bildformat och är stöd för nästan löjligt mycket funktionalitet, och kan t.ex. rakt av innehålla en JPEG-bild eller använda samma komprimering som PNG använder. TIFF är alltså inte ett icke-förstörande format som PNG utan har stöd för många olika komprimeringsformat.

Det hänger alltså väldigt mycket på exakt hur programmet du använder för att skanna använder TIFF på, så vad som är bäst för dig får du nog tyvärr testa dig fram till.

Tack för input. Känner mig inte helt säker på hur jag vill göra. Tänkte också PNG först men så läste jag detta: https://www.scanyourentirelife.com/tiff-vs-png-file-format-hu...

Tydligen är TIFF standarden för skanna fotografier och lämpligt för arkivering. Känns ju spontant som jag ska välja TIFF då men samtidigt, som ni skriver, verkar TIFF mer komplext.

Jag gör inget kommersiellt men för mig är dessa historiska bilder (släkt från en annan tid, föräldrars uppväxt, barndom) mer värdefullt för mig än något annat.

Lite rädd för att TIFF kanske är svårt att "hantera" (varför det nu skulle vara det?) men jag förstår att det är olämpligt för dela på nätet. Det lär dock inte bli aktuellt att dela allt på nätet då det skulle bli för mycket.

Nån gång i framtiden vill jag skicka utvalda bilder för tryck (fotoböcker, tavlor). Dock vet jag inte exakt vilka bilder det blir och jag har redan gjort en rensning fysiskt, men det är ändå en hel del och alla kommer jag inte trycka även om jag vill ha alla digitalt.

Använder medföljande programvara vilket är Canon IJ Scan Utility och skannern heter CanoScan LiDE 400.