Permalänk

Eldsjälar inom journalism

Hej!

Jag upplever att den stora majoriteten journalister starkt prioriterar att göra reportage om nyheter som är enkla att rapportera om, t. ex när en myndighet har beslutat att väcka åtal eller starta utredning. Problemet är att nyhetstips om t. ex missförhållanden eller korruption är sällan enkla att rapportera om eftersom den sortens brott ofta är icke-bekräftade även om det finns massor av bevis. Om t. ex personer inom en myndighet uppenbart begår uppsåtligt tjänstefel, kommer ofta inte myndigheten själv att erkänna det, även om den borde vara objektiv och utreda enskilda korrupta personer till följd av bevis. Just därför är media viktigt för ett demokratiskt samhälle.

Redaktioner i stil med Uppdrag Granskning är svåra eftersom det ska bli "bra TV". Även Föreningen Grävande Journalister kan vara svårt att få gehör från.

Jag undrar om jag skulle kunna få tips på några "eldsjälar" inom journalism i Sverige som har ett driv av att rapportera om missförhållanden och korruption, även fast att det kan krävas en hel del granskning av material som lämnas till journalisten. Skriv i så fall gärna namn på journalist och redaktion de tillhör!

Tacksam för alla tips!

*EDIT*
Det går även bra att skicka tips på journalist i direkt meddelande till mig, om det känns lämpligare.

Permalänk
Medlem

Den bästa jag vet om slutade ju nyligen efter hundratals mordhot/osv till honom och familjen och polisen gör absolut ingenting även om dom får veta ALLT om den som gjorde det.
Sedan går ju både polis och regeringen ut med att dessa "journalister" får skylla sig själva.

Så att hitta vettiga journalister som INTE är en del av maktapparaten och P.K skiten i sverige idag är ju nästintill omöjligt.
Om det finns några som är anställda av gammelmedia som svt/sr/DN/osv så är dom ju skiträdda för att råka granska fel person/sak då dom skulle få sparken oerhört fort och det troligen utan att hinna publicera nån artikel.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Den bästa jag vet om slutade ju nyligen efter hundratals mordhot/osv till honom och familjen och polisen gör absolut ingenting även om dom får veta ALLT om den som gjorde det.
Sedan går ju både polis och regeringen ut med att dessa "journalister" får skylla sig själva.

Lamotte var dock mer intresserad av att dra på sig offerkoftan och sälja in sig till sin klick anhängare än faktisk journalistik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av VivoVivo123:

Jag undrar om jag skulle kunna få tips på några "eldsjälar" inom journalism i Sverige som har ett driv av att rapportera om missförhållanden och korruption, även fast att det kan krävas en hel del granskning av material som lämnas till journalisten. Skriv i så fall gärna namn på journalist och redaktion de tillhör!

Varför vill du ha denna information, tänker du anställa folk?

Orsaken till min dumma fråga är att de som har ett stort driv inom att gräva information om något i princip alltid har ett stort politisk intresse. Detta speglas ofta av det denna person gräver fram och det blir ensidigt och ofta vinklat. Så hitta en objektiv journalist är i princip omöjligt. Dessutom är en objektiv neutral nyhet skrivet av en äkta nihilist ganska tråkig.

När det gäller större media så har de självklart ett vinstintresse och vill ha artiklar som drar mycket läsare. Men sedan så har de en politisk agenda som genomsyrar det mesta som de rapporterar.

Det finns en strategi som handlar om att försöka läsa fler olika artiklar för att försöka få en generell bild. T.ex. de problem sverige har, kolla vad tidningar i andra länder tyder för att bredda ens bild.

*edit*
Men vill man hitta information om missförhållande på arbetsplatser. Ja det finns många som skriver mycket om detta, men räknar med att personen med detta driv ofta är extremt långt till vänster. Exakt samma gäller andra saker, hyresrätt problem.
Tar vi granskare av slöseri av skattepengar så långt åt höger.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför vill du ha denna information, tänker du anställa folk?

Orsaken till min dumma fråga är att de som har ett stort driv inom att gräva information om något i princip alltid har ett stort politisk intresse. Detta speglas ofta av det denna person gräver fram och det blir ensidigt och ofta vinklat. Så hitta en objektiv journalist är i princip omöjligt. Dessutom är en objektiv neutral nyhet skrivet av en äkta nihilist ganska tråkig.

När det gäller större media så har de självklart ett vinstintresse och vill ha artiklar som drar mycket läsare. Men sedan så har de en politisk agenda som genomsyrar det mesta som de rapporterar.

Det finns en strategi som handlar om att försöka läsa fler olika artiklar för att försöka få en generell bild. T.ex. de problem sverige har, kolla vad tidningar i andra länder tyder för att bredda ens bild.

*edit*
Men vill man hitta information om missförhållande på arbetsplatser. Ja det finns många som skriver mycket om detta, men räknar med att personen med detta driv ofta är extremt långt till vänster. Exakt samma gäller andra saker, hyresrätt problem.
Tar vi granskare av slöseri av skattepengar så långt åt höger.

Nej, jag tänker inte anställa folk. Men jag är nyfiken på vad det finns för möjligheter i Sverige att tips om korruption eller missförhållanden faktiskt kan leda någonvart inom journalistik om det finns konkreta bevis. Jag vill inte gå in mer än så på detalj utan tänker att denna tråden gärna får vara en lite mer öppen diskussion om konceptet + tips om journalister som är lämpade att ta korruption eller missförhållanden på allvar.

Du gav exempel på ämnet missförhållanden på arbetsplatser. Vad finns där för journalister/redaktioner som är intresserade av det?
Vet du andra journalister/redaktioner för andra kategorier av missförhållande?

*EDIT*
Det går även bra att skicka tips på journalist i direkt meddelande till mig, om det känns lämpligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Den bästa jag vet om slutade ju nyligen efter hundratals mordhot/osv till honom och familjen och polisen gör absolut ingenting även om dom får veta ALLT om den som gjorde det.
Sedan går ju både polis och regeringen ut med att dessa "journalister" får skylla sig själva.

Så att hitta vettiga journalister som INTE är en del av maktapparaten och P.K skiten i sverige idag är ju nästintill omöjligt.
Om det finns några som är anställda av gammelmedia som svt/sr/DN/osv så är dom ju skiträdda för att råka granska fel person/sak då dom skulle få sparken oerhört fort och det troligen utan att hinna publicera nån artikel.

Jo det var tråkigt. Janne Josefsson är den enda jag kommer att tänka på annars som varit lite obekväm.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Det här är ett sånt geggigt kaninhål att ge sig ner i, så jag tänker att jag cirkulerar lite kring det med mina fem cent istället.

Svensk journalism är ingen homogen massa som tycker si och tänker så. Därmed inte hävdat raka motsatsen. Det finns uppenbara brister i att ha så centrala och stora delar av den tunga, svenska nyhetsverksamheten beläget i Stockholm, och där de anställda journalisterna är genomsvenska 25-35-åringar, uppvuxna och boende någonstans strax utanför tullarna, som har eller väntar småbarn och vars politiska läggning är lite röd och lite grön. Jag har dock, i min förvisso rätt begränsade erfarenhet, upplevt en väldig vördnad inför ideal som en balanserad och konskevensneutral rapportering, och jag vill slå ett slag för alla dessa anställda ändå. Jag tror att gemene tvivlare på massmediala journalister som yrkeskår, och slänger sig med sånt som PK-eliten och Sosse-medlöpare och andra fräsiga tillmälen man lärt sig på Twitter, har mycket värre föreställningar om journalister och redaktionsarbete än så som verkligheten ser ut. Nu kommer någon länka till någon undersökning som någon vresig bloggare har gjort som pekar på motsatsen, och det behöver inte vara fel. Däremot är det sannolikt väldigt snedvridet för att passa sin publik -- någonting man inte är sen att anklaga just public service samt de stora mediehusen för.

Vidare finns en herrans massa mekanismer som dikterar det redaktionella urvalet, alltså vad som blir nyheter och inte. Det finns redaktörer och företagshierarkier och maktförhållanden och klickbeten och besökssiffror och Facebooktrafik och reklamintäkter och så vidare och så vidare i alla oändlighet. Det är inte heller säkert att det du tycker kvalificerar som en nyhet, från din begränsade horisont som konsument, är någonting som kan bära upp en hel nyhetsapparat.

Dold text

Oaktat diskussionen om vilka som blir journalister och vad de gör och inte gör: Jag har inte järnkoll på alla granskande redaktioner i Sverige, men utöver Uppdrag Granskning finns ju också Kalla Fakta på TV4 och Kaliber på Sveriges Radio. Om tips som inkommer till dem leder någonvart är ju lite svårt att säga, eftersom det beror lite på vad man tipsar om. Utöver hela redaktioner/program, så har de stora tidningarna garanterat anställda som är mer belästa än andra på vissa områden (och därmed bättre lämpade att ta sig an ett visst material). Skolinspektionen kanske bevakas en journalist, Inspektionen för vård och omsorg av en annan. Dessa får man nog be att komma i kontakt med då, via telefonväxel eller mejl.

Detta förutsätter ju så klart man vill vända sig till nyhetskanaler som agerar inom ett pressetiskt system, med självreglerande funktioner och en granskningsnämnd som kan pröva enskilda publiceringar och så vidare. Agerar man lite mer i egen sak, med önskan om publicering som hänger mest på att någon form av "journalist" är villig att tolka materialet på samma sätt som du, då får man nog vända sig till ytterkantsaktörer -- och de varken kan eller vill jag tipsa om.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

En aspekt att ta i beaktande är att det inte på förhand går att säga vem som utför bra journalistik eller ej. Från det att artiklar är lästa till att de är mer eller mindre färdiganalyserade som en del av historia så är det svårt att tala om hur pass grävande, neutralt och värdefullt journalistens arbete har varit.
Grävande journalister blir snabbt kända, åtminstone inom sin inriktning och bland sina offer. Oftast får man bara ett scoop på sig, sen är man bränd och motas i grind av vem som än önskar fortsätta sin verksamhet utan allmänhetens vetskap.
Alltså, när man får reda på en bra grävande journalist så är journalistens magnum opus redan gjort och fler kommer förmodligen inte.
Så vad söker man, är det verkligen journalisten, eller är det journalistens arbete?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag har stort förtroende för Kvartal, men Jörgen Huitfeldt i spetsen. De försöker i min mening höja kvalitén på svensk journalistik.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Grävande journalister blir snabbt kända, åtminstone inom sin inriktning och bland sina offer. Oftast får man bara ett scoop på sig, sen är man bränd och motas i grind av vem som än önskar fortsätta sin verksamhet utan allmänhetens vetskap.

Både ja och nej, får man nog säga. Här pratar vi om något slags wallraffande, alltså att i någon mån själv utsätta sig för den miljön man vill rapportera om, utan att verka bakom genom någon yrkesmässig arbetsroll. Beblanda sig med nazister eller militanta djurrättsaktivister, nästla sig in i prostitutions- och trafficking-verksamhet och så vidare. Det kan ju vara betydligt oskyldigare grejer också, som att posera som tiggare eller att ta arbete som matbud i innerstan.

Och ja, där har man ju i princip ett försök på sig, utifall att den journalistiska produkten får ett genomslag och att man därigenom blir känd. I någon mån är det väl journalistiskens motsvarighet till att snutar arbetar "undercover". Det är något slags ultimat reportergräv, men grävande journalistik kan och sker väl oftast med betydligt öppnare kort än så.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag tar 1000 kronor i timmen och nås enklast via Swish.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner