Sjunkande efterfrågan tvingar AMD och Nvidia att minska kretsbeställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Låt oss då titta på hur det sett ut historiskt. Nedan har jag listat xx70 sedan 570 och frammåt, justerat för inflation och lagt på 25% moms då jag tagit MSRP från amerikanska marknaden där moms inte redovisas direkt i butikspriset.

570: 4508Kr
670: 6001Kr
770: 6004Kr
970: 4957Kr
1070: 5659Kr
2070: 7179Kr
3070: 7018Kr

Så det man kan se är att det fråb 20-serien och frammåt skett en väldigt saftig prisökning inom samma klass av kort. Sen vet vi ju att MSRP och det verkliga priset inte stämt alls på 30-serien och knappt på 20-serien heller, men MSRP är ju ändå en indikation på vad Nvidia tycker att korten borde kosta. Så över 6 generationer har priset för samma klass av kort gått upp över 50%, om man räknar bort inflationen. Sen får man väl dra sina egna slutsatser av det men så ser det i alla fall ut.

Inflation är brett. Du menar justerat för en korg av konsumentprisindex möjligtvis som utförs av centralbyråkrater? Såvitt jag vet är ett 3070 nästan dubbelt upp mot ett 1070 prestandamässigt, och då bör vi ju rimligen ha deflation enligt den teori som SCB använder. Dvs produktförbättringar eller gulare citroner ska räknas av från prisökningen.

Över dessa 6 generationer tror jag ökning av ny penningmängd och inflation klassat av den mer Österrikiska skolan är mellan 50-80%. Kolla på Producentprisindex istället, lite mer volatilt men där rapporteras ju kostnader för att producera.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det är inte min grej att leka med låtsaspengar, och det hade blivit en intressekonflikt för mig att ha aktier i något företag alls. Tänk om jag haft aktier i AMD. Nvidia etc... min trovärdighet här skulle bli rätt låg och det skulle bli tröttsamt att jämf få höra "Det sägar du bara för att du äger aktier hos dem", så sådant där tar jag inte i med tång.

Nej det bästa är väl om du köper upp en tillräckligt stor position för att göra dig hörd i styrelserummet, då kan du själv proklamera för ledningen och resten av ägarna vad det bästa beslutet framgent är.

Då kan du ju själv föreslå att producera till förlust, och du skjuter till nya medel löpande utan att deras procentuella ägande minskar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Inflation är brett. Du menar justerat för en korg av konsumentprisindex möjligtvis som utförs av centralbyråkrater? Såvitt jag vet är ett 3070 nästan dubbelt upp mot ett 1070 prestandamässigt, och då bör vi ju rimligen ha deflation enligt den teori som SCB använder. Dvs produktförbättringar eller gulare citroner ska räknas av från prisökningen.

Över dessa 6 generationer tror jag ökning av ny penningmängd och inflation klassat av den mer Österrikiska skolan är mellan 50-80%. Kolla på Producentprisindex istället, lite mer volatilt men där rapporteras ju kostnader för att producera.

Det är den här jag använt. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Och den är väl baserad på KPI, eller om de nu bytt till KPIF nu när riksbanken gjort det. Jag vet faktiskt inte. Hur som haver så borde det väl vara bättre än att låtsas som om inflationen inte finns alls. Men orkar du ta fram en mer rättvis jämförelse så är det väl bara köra på

Skrivet av Maarus:

Nej det bästa är väl om du köper upp en tillräckligt stor position för att göra dig hörd i styrelserummet, då kan du själv proklamera för ledningen och resten av ägarna vad det bästa beslutet framgent är.

Då kan du ju själv föreslå att producera till förlust, och du skjuter till nya medel löpande utan att deras procentuella ägande minskar.

Vem har sagt något om att producera till förlust? I de flesta (alla?) länder så är det väl i någon mån lagstadgat att företag skall ha som mål att gå med vinst, så det räcker nog inte att sitta i en styrelse om det nu var så att jag ville omvandla företag till ideella organisationer (det vill jag inte).

Däremot så kan det vara på sin plats med lite kundvård. Nvidia la alla ägg i samma korg, bajsade på gamers och satte sitt hopp till miners. Nu är miners borta, men gamers är kvar. Då ska vi ha något tillbaka men deras svar på att priserna börjar sjunka är då att minska produktionen. Det är tacken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De har absolut börjar gå in i väggen sett till bandbredd och vi vet redan från tidigare försök att även om det rent prestandamässigt fungerar att öka bredden mot VRAM fungerar det inte riktigt sett till effektutveckling.

Fast vet inte om jag skulle säga att "AMD körd med cache istället, och verkar lyckats bättre". AMD med med RDNA2 ca en halvnods fördel mot Nvidias Ampere serie. 6900XT ligger mellan 3090 och 3080 i 1080p, strax under 3080 i 4k, det i spel som använder traditionell rastrering. 6900XT drar marginellt mindre ström än 3080.

Så absolut visar detta att en stor cache fungerar rätt bra som ett substitut för mer bandbredd, alla fall för just detta fall.

Trots en halvnods nackdel har Ampere ändå rejäla fördelar inom andra områden. I titlar som använder raytracing är 3090/3080 mellan 40-80 % snabbare än 6900XT (lite beroende nivån av raytracing).

I GPGPU-accelererad 3D rendering är 3090/3080 mer än 2,5 gånger så snabb som 6900XT. Just 3D-rendering är nog extremfallet, men även inom andra GPGPU-områden har Nvidia just nu en klar fördel över AMD.

Precis som för CPUer verkar det finnas specifika områden där en väldigt stor cache gör nytta och för GPUer kan fungera som ersättare för mer VRAM-bandbredd. Men precis som för CPUer ser det inte ut som den generella prestandabooster som mer avancerad logik historiskt medfört.

För att återknyta till artikeln: Nvidia/AMD kanske ska vara extra oroande kring växande lager av nuvarande generation så här inför lansering av nästa generation. Ska vi tro ryktena kommer nästa generation som väntat prestera bättre, men det verkar komma med klart högre total effekt också. Så om man inte är ute efter toppmodellerna kanske det inte blir någon större uppgradering mot att nuvarande generation.

Kan inte riktigt dra mig till minnes att någon större nyhet har introduceras i DirectX/Vulkan heller, det kommer kanske dröja till nästa konsolgeneration? Så ska man sälja GPU-uppgraderingar på något så får det bli på högre prestanda och/eller högre prestanda per krona.

Om vi specifikt tittar på minnesgränssnittet, tycker jag att AMD lyckades bättre, av ett väldigt enkelt skäl - de låg efter innan. Om vi går tillbaka till 2016 och jämför Polaris med Pascal, behövde AMD 33% mer bandbredd för att matcha Nvidia (580 mot 1060 6GB, närmaste jämförelsen). Även med RDNA1 mot Turing behöver AMD mer bandbredd för samma prestanda, även om det är svårare att hitta en lika bra jämförelse.

Med RDNA2 har AMD inte bara kommit ikapp, utan gått om. De har smalare gränssnitt och lägre minnesfrekvens, men håller ändå jämna steg. Motsvarande gäller för strömförbrukningen - AMD låg efter, och har gått om. Den stora skillnaden är cachen, som verkar ha varit mycket effektiv. Även med den massiva cachen är Navi21 byggd med något färre transistorer (26.8B mot 28.3B för GA102), och den använder väsentligt billigare minnen.

Sen är det naturligtvis så att cachen inte fungerar lika bra i alla lägen, men syftet med grafikkort för spel är väl att de skall vara bra att spela med, eller hur?

Svagheten inom raytracing kan nog lättast förklaras med att det är AMDs första försök, medan det för nVidia är andra varvet. Jag såg en analys av skillnaden nånstans, även om jag inte hittar den nu, men i korthet saknar AMD en av de strukturer som Nvidia har för att accelerera raytracing. Det verkar inte ha något att göra med minnesbandbredden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Kan detta påverka tillgången på PS5 och Xbox series x? Aldrig tidigare har nya populära konsoler varit svåra att få tag på så länge. Konsolerna är så gamla så de snarare borde vara dags och rea ut dem med 2st spel på köpet eller liknande för att locka fler köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Först och främst bör vi kanske undvika varianter av Godwins lag om vi vill ha en konstruktiv diskussion.

Fast det är väl ändå relevant? Antingen har vi en marknadsekonomi eller så har vi det inte. Har vi det inte utan har ett system där tillgång och efterfrågan inte styr priser får det betecknas som någon form av kommunism/marxism. Sådana system har testats av ett flertal länder och i allmänhet har det faktiska utfallet inte blivit så bra i längden. I allmänhet monterar man ner demokratin och jagar oliktänkande men det var ju inget jag anklagade dig för att vilja.

Citat:

Det som stör mig med att de drar ner på produktionen är att en artificiellt strypt tillgång kommer leda till högre priser. Både Nvidia och AMD har täljt guld ur pandemin och miners, så det är inte som att de måste dra ner på produktionen för att överleva.

Fast det är ju en rimlig effekt av att ha en marknadsekonomi, förväntar sig tillverkarna att efterfrågan minskar är det ju också rimligt att de ser över utbudet givet att de är vinstmaximerande. (Här tycker vi uppenbarligen olika, jag ser inget problem med att företag vill gå med så stor vinst som möjligt).

Citat:

Sen, ja, det är klart att det är ett stort problem att det finns så få aktörer. Då försvinner blåslampan att det inte går ta hur höga priser som helst eftersom konkurrenterna enkelt kan knipa köpare genom att sänka sina priser, så jag hoppas att det går bra för Intel när de väl får ut sina riktiga kort på en bredare marknad. Jag har ju tidigare varit inne på att jag tycker man ska lagstifta bort mining för att få bort den kundgruppen, men nu verkar det inte behövas då mining verkar ha börjat sin sista resa på egen hand, utan statlig hjälp Så det kan vi lämna därhän.

Här är vi relativt överens, en fri marknad fungerar inte så bra om det bara är ett fåtal företag på denna. Jag ser problem med mining givet energiåtgången (som väl är i klass med ett mindre land) men annars tycker jag att konsumenterna för göra vad de vill med de produkter de köpt. Du har ju i andra trådar argumenterat för att konsumenten skall få göra vad den vill med den produkt denna köpt (gällande överklockning).

Citat:

Och återigen, lämna epitetsmetandet i byrålådan om du vill ha en konstruktiv diskussion. Miners och Scalpers har också betalningsvilja men ändå så har de flesta butiker något i stil med "max en per kund". Är det marxistleninism att vara för sådanna system så visst, men det känns som att du missar den stora bilden med ett så snävt resonemang.

Jag tycker ”max en per kund” var en lite märklig ”lösning”. Rimligare hade varit att höja priserna ytterligare (och här tycker vi uppenbarligen olika). Det är ju ytterst få varor i Sverige och övriga västvärlden där det finns begränsningar på hur många man får köpa. Vill jag köpa två grafikkort och är villig att betala priset dessa kostar förstår jag inte riktigt varför jag inte skall få göra det. Förklaring är väl gissningsvis att butikerna ägnade sig åt någon form av kundvård och se till att grafikkorten gick till gamers och inte miners.

Citat:

Innovationen drivs av att den som har den bästa produkten får flest köpare.

Nu vill jag inte ha det så, så börja inte ens på den avkroken, men ponera att både AMD och Nvidias "70-SKU" max får kosta 3500Kr. Om de presterar lika så kan man anta att de skulle dela på kunderna ungefär 50-50, men om AMD utvecklar en ny "70-SKU" med bättre prestanda än Nvidias motsvarighet, så skulle ju AMD sakta men säkert norpa åt sig hela marknaden om inte Nvidia utvecklar en ny generation med bättre prestanda så du missar en del i din analys. Dessutom har innovation drivit mänskligheten framåt i alla tider, långt innan någon fick för sig att slå mynt av den, så det där håller inte.

Den som uppfann hjulet fick antagligen inte betalt för det. Men om vi håller oss till grafikkortsmarknaden är det ändå rimligt att tro att Nvidia/AMD/Intel vill slå mynt av de investeringar de gör. Intel har rimligen plöjt ner ganska stora summor pengar för att ta sig in på grafikkortsmarknaden. Hade priserna på något sätt hållits på en nivå som är mycket lägre än de vi har idag är det inte säkert att kalkylen hade gått ihop och Intel hade inte gått in på grafikkortsmarknaden. I förlängningen hade vi då haft två istället för nu tre aktörer. Jag hade gärna sett ännu fler aktörer, tre är kanske inte heller tillräckligt många. Beroende på hur Intel positionerar sig borde deras intåg ändå innebär lägre priser för konsumenterna (och är i linje med hur det är i en marknadsekonomi, finns det vinster att göra drar marknaden till sig nya aktörer). Ditt exempel där AMD utvecklar nya grafikkort och Nvidia inte gör det och AMD därmed tar över marknaden är ju ett exempel på en kapitalistisk idé om att driva innovation och ligger från min synvinkel i linje med ett system om vinstmaximerande företag (sen uppfanns det ju saker i exempelvis Sovjetunionen med även fast det inte var en marknadsekonomi så jag får ge dig rätt i att vissa uppfinningar/utveckling kommer ske ändå).

Citat:

Löner i Sverige sätts inte utefter vilket värde arbetsgivaren tycker att man tillför dennes organisation. Vore det så skulle vi alla få jobba nästan gratis. Som de flesta företag i Sverige så sätts lönerna efter förhandlingar mellan abetsmarknadens parter. Min "motpart" i det här fallet är Almega, som i hur många år som helst haft som utgångspunkt att vi helst ska ha noll procent i löneökning. Så om arbetsgivaren och dess organisation fått bestämma själva så hade det inte sett ljust ut för någon.

Här tycker jag du har fel. Jag är medveten om att lönerna i Sverige i allmänhet sätt av kollektivavtal. Men var kommer då denna satta lönenivå ifrån som förhandlas fram mellan arbetsmarknadens parter? Om värdet på det en anställd producerar skulle vara lägre än vad lönekostnaden är kommer företaget att gå i konkurs i förlängningen. Man behöver inte heller arbeta gratis (även om arbetsgivarna säkerligen skulle vilja det) så länge som arbetsgivaren kan ta ut någon form av vinst per anställd (riskfria räntan + någon procent i vinst)

Citat:

Huruvida min lön är rätt eller inte har jag ingen aning om. Enligt unionen så ligger snittet 10 000Kr högre, men jag misstänker att deras riktmärken utgår från hur det ser ut i storstäderna och närmaste "stora" stad där jag bor är Jönköping så...

Var mest ett exempel på det märkliga att begränsa den fria marknaden för vissa företag utan att då i förlängning se att ett sådant system också rimligen skulle begränsa andra områden som idag styrs av tillgång och efterfrågan.

Citat:

Det hade varit en rätt bra affär 2010 att köpa aktier 2010, Ja. Nvidias aktie stod då runt 2-3 dollar

Men det är inte min grej att leka med låtsaspengar, och det hade blivit en intressekonflikt för mig att ha aktier i något företag alls. Tänk om jag haft aktier i AMD. Nvidia etc... min trovärdighet här skulle bli rätt låg och det skulle bli tröttsamt att jämf få höra "Det sägar du bara för att du äger aktier hos dem", så sådant där tar jag inte i med tång.

Möjligt att din trovärdighet skulle bli lägre men du behöver väl inte berätta det på forumet! 😊

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Ok hur prissätter du en ny produkt?
Vem är det som ska bestämma?

Jag kan också tycka det är för dyrt idag men tydligen finns det folk som har råd och vill betala.

Om vi har regelverk för att företagen sköter sig så kan de väl få sätta vad för pris de vill. Nu pratar jag om ”lyxvaror” och inte t ex medicin.

Det där regelverket som företagen ska följa, minns du RAM-kartellen? Samsung eller vilken tillverkare som det var.. de höll ju inne med tillverkningen för att kunna pressa priserna upp på marknaden.

Sen i lilla Sverige har vi faktiskt en aning planekonomi Det går inte att förneka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Fast det är väl ändå relevant? Antingen har vi en marknadsekonomi eller så har vi det inte. Har vi det inte utan har ett system där tillgång och efterfrågan inte styr priser får det betecknas som någon form av kommunism/marxism. Sådana system har testats av ett flertal länder och i allmänhet har det faktiska utfallet inte blivit så bra i längden. I allmänhet monterar man ner demokratin och jagar oliktänkande men det var ju inget jag anklagade dig för att vilja.

Fast det är ju en rimlig effekt av att ha en marknadsekonomi, förväntar sig tillverkarna att efterfrågan minskar är det ju också rimligt att de ser över utbudet givet att de är vinstmaximerande. (Här tycker vi uppenbarligen olika, jag ser inget problem med att företag vill gå med så stor vinst som möjligt).

Här är vi relativt överens, en fri marknad fungerar inte så bra om det bara är ett fåtal företag på denna. Jag ser problem med mining givet energiåtgången (som väl är i klass med ett mindre land) men annars tycker jag att konsumenterna för göra vad de vill med de produkter de köpt. Du har ju i andra trådar argumenterat för att konsumenten skall få göra vad den vill med den produkt denna köpt (gällande överklockning).

Jag tycker ”max en per kund” var en lite märklig ”lösning”. Rimligare hade varit att höja priserna ytterligare (och här tycker vi uppenbarligen olika). Det är ju ytterst få varor i Sverige och övriga västvärlden där det finns begränsningar på hur många man får köpa. Vill jag köpa två grafikkort och är villig att betala priset dessa kostar förstår jag inte riktigt varför jag inte skall få göra det. Förklaring är väl gissningsvis att butikerna ägnade sig åt någon form av kundvård och se till att grafikkorten gick till gamers och inte miners.

Den som uppfann hjulet fick antagligen inte betalt för det. Men om vi håller oss till grafikkortsmarknaden är det ändå rimligt att tro att Nvidia/AMD/Intel vill slå mynt av de investeringar de gör. Intel har rimligen plöjt ner ganska stora summor pengar för att ta sig in på grafikkortsmarknaden. Hade priserna på något sätt hållits på en nivå som är mycket lägre än de vi har idag är det inte säkert att kalkylen hade gått ihop och Intel hade inte gått in på grafikkortsmarknaden. I förlängningen hade vi då haft två istället för nu tre aktörer. Jag hade gärna sett ännu fler aktörer, tre är kanske inte heller tillräckligt många. Beroende på hur Intel positionerar sig borde deras intåg ändå innebär lägre priser för konsumenterna (och är i linje med hur det är i en marknadsekonomi, finns det vinster att göra drar marknaden till sig nya aktörer). Ditt exempel där AMD utvecklar nya grafikkort och Nvidia inte gör det och AMD därmed tar över marknaden är ju ett exempel på en kapitalistisk idé om att driva innovation och ligger från min synvinkel i linje med ett system om vinstmaximerande företag (sen uppfanns det ju saker i exempelvis Sovjetunionen med även fast det inte var en marknadsekonomi så jag får ge dig rätt i att vissa uppfinningar/utveckling kommer ske ändå).

Här tycker jag du har fel. Jag är medveten om att lönerna i Sverige i allmänhet sätt av kollektivavtal. Men var kommer då denna satta lönenivå ifrån som förhandlas fram mellan arbetsmarknadens parter? Om värdet på det en anställd producerar skulle vara lägre än vad lönekostnaden är kommer företaget att gå i konkurs i förlängningen. Man behöver inte heller arbeta gratis (även om arbetsgivarna säkerligen skulle vilja det) så länge som arbetsgivaren kan ta ut någon form av vinst per anställd (riskfria räntan + någon procent i vinst)

Var mest ett exempel på det märkliga att begränsa den fria marknaden för vissa företag utan att då i förlängning se att ett sådant system också rimligen skulle begränsa andra områden som idag styrs av tillgång och efterfrågan.

Möjligt att din trovärdighet skulle bli lägre men du behöver väl inte berätta det på forumet! 😊

I så fall så har vi redan kommunistdiktatur då marknaden faktiskt är reglerad i någon form. Det finns tillsynsmyndigheter som granskar uppköp, förbud mot kartellbildning och så vidare, så oavsett vad du eller jag tycker så är marknaden inte fri. Sen kanske du tycker den är "tillräckligt fri" medans jag gärna sett hårdare tillsyn, men helt fri är den ju inte.

Fast vill du verkligen ha ohemmad vinstmaximering? I så fall så hade ju Nvidia under miningboomen helt paysat RTX och bara sålt CMP, till ett rätt mycket högre pris dessutom. Det hade inte varit kul för gamers, och inte ens för miners som då fått vänta längre på att få igen sin investering.

Ja, vi är nog helt överens här. Jag vill inte ens se begränsningar för miners, i den mån att om du köpt ett LHR-kort och knäcker spärren på ett kort du själv äger... Ja då är det så. Det är ditt kort och du ska få göra vad det vill. Det som det handlar om är att göra det svårare för "fel" kundgrupp att överhuvudtaget få tag på korten, men jag vill inte se begränsningar i vad man får göra med det man själv äger sålänge det inte innebär fara för liv hälsa och egendom så i den meningen är jag väl ganska liberal då antar jag

Ja, man kan se det som att det är butikens frihet att välja vem de vill sälja till och till vilket pris, hur många etc, sålänge det inte är att klassa som diskriminering. Men om alla kunder omfattas av samma begränsningar så ser jag inget problem och det är fortfarande rättvist. Annars får man ju en orättvis fördel bara för att man är tät, eller snabb, eller vad du vill. Med god tillgång hade inte den situationen uppstått, men eftersom butikerna ändå sålde slut på allt de hade oavsett begränsningarna så tror jag de kände att de kunde skapa lite goodwill där.

Om Intel beslutade sig för att ge sig in på grafikkortsmarknaden på grund av bubblade priser till följd av pandemin och mining så.... Är de nog lagom glada nu Man får hoppas att de gjort det av andra orsaker, annars blir det nog jobbigt om priserna återgår till där jag helst vill att de skall ligga
Ja, alltså min poäng vad att sålänge det finns mer pengar att tjäna i kölvattnet av nya innovationer så kommer folk att innovera. Sen var det ju i sig ett lite absurt exempel men det var mer för att poängtera att innovationen inte bara drivs av att hela tiden öka realvinster. Så länge det finns mer än en aktör på marknaden och endera aktör inte har 100% marknadsandel kommer det alltid finnas ett incitament att driva utvecklingen framåt, även om företagen inte fritt fick öka realpriserna på sina produkter.

Lönerna sätts väl efter förhandligar. Almega och motsvarande vill aldrig öka lönerna, facken vill alltid öka mer än var det tillslut landar. Men "marknadsmässiga" i den mån att de strikt styrs av tillgång och efterfrågan är de absolut inte. Om det vore så så skulle jobb som inte krävde någon utbildning alls ha extremt mycket lägre löner än vad vi ser idag, och yrken med spetskompetens som kanske besitts av ett fåtal personer i Sverige eller världen skulle tjäna astronomiska summor. Sedan har du strejker, lockouts, och hela den biten så ska man gå in på allt så blir det plötsligt väldigt komplext.

Men viss styrning av tillgång och efterfrågan finns ju absolut. Kunde du "data" tidigt 90-tal så fick du i många fal mer betalt än idag, även utan hänsyn till inflationen, men nu för tiden är det inte specialistkompetens att inte vara helt bortkommen vad gäller datorer så reallönerna är lägre, så visst finns det inslag av marknadsekonomi även i lönesättning.

Nej man har väl ingen skyldighet att berätta om och i vilket företag man äger aktier. Men det blir ju även en inre konflikt. Jade jag haft aktier i Nvidia så hade ju en del av mig hoppats att miningboomen aldrig tog slut och att pandemin och dess effekter på efterfrågan var konstant. Så det skulle kännas fel av många anledningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gissar att dom betalat ganska bra för kretstillverkningen dom förbeställt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Däremot så kan det vara på sin plats med lite kundvård. Nvidia la alla ägg i samma korg, bajsade på gamers och satte sitt hopp till miners. Nu är miners borta, men gamers är kvar. Då ska vi ha något tillbaka men deras svar på att priserna börjar sjunka är då att minska produktionen. Det är tacken.

De säljer till vem de vill och antagligen till de som är lättast att ha att göra med.

Det är bara att inse att du och dina spelemän inte är universums mittpunkt och ni kan definitivt inte diktera hur Nvidia sköter sina affärer. Om du vill bestämma får du gott ta och starta en egen firma där du kan göra hur du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Om Apple sänker sin kretstillverkning med 10%, betyder detta då att när iPhone 14 släpps så kommer den bli dyrare pga "ökande kostnader gentemot kretsar" genom att dom plötsligt har färre kretsar än vad dom hade tänkt sig?

Om nu Nvidia har problem med att hitta en ersättare för alla kretsar så varför inte välja fordonsbranschen. Allt för många modeller från flera märken har pausat sin produktion pga brist av kretskort. Dom betalar nog gärna för att få sina kretsar, troligtvis för högre än "normala" priser. Med tanke på att detta var ju en av anledningarna till dessa nya fabriker skulle byggas för.

mja, nu är det inte motsvarande tillverkning som är problemet för bilarna som nvidia har överskott av.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Sänk priserna så kommer folk handla. Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Konstigt att efterfrågan plötsligt är låg samtidigt som krypto har crashatde igen. Alla mina techkournalister och YTers sa ju att den ökade efterfrågan inte var pga krypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ställ din tabell mot detta, 970-2070 tillverkades väl på TSMC 16/12 nm?

<Uppladdad bildlänk>

Om det ska vara den millimeterrättvisa med "korrekta vinstuttag i varje led" känns prisökningen tyvärr väldigt motiverad

Och då har vi inte sett GPUern på 5 nm än...

För försiktighets skull kanske man bör påpeka att siffrorna i den tabellen är spekulationer ursprungligen från en analytiker på IBS.
Det finns inte någon egentlig "prislista" från TSMC, kunderna tecknar avtal, som dessutom är konfidentiella. Man kan till exempel inte se någon post i en kvartalsrapport från AMD där det står "130000 TSMC 7nm wafers - 1,23 mdr USD".

Så siffrorna är spekulativa från början men den enda kommentaren jag såg från någon som borde veta bättre när de här siffrorna började valsa runt på internet var "less". Men hur mycket mindre? I vilka volymer? För vilka kretsar? ("Processed wafers" - men olika kretsar kräver olika mycket processing.) För vilken kund? (Taiwaneserna har uttryck på kinesiska för olika kunders olika vikt för dem. Någon som tror att Apple och Marvell t.ex. har samma avtal?)

Det är också lätt att misstolka vad siffrorna representerar. Priserna är inte fasta över tid, priset på en processad wafer sjunker för en nod när produktionskapaciteten ökar, och senare när den inte längre är den mest attraktiva bleeding edge noden. (Dessutom förbättras yield, så priset per chip sjunker ännu något mer.)
Så här ser en nyare tabell från IBS ut:

Den tabellen du länkade är från 2016-2017, ovanstående som jag länkar är från årsskiftet 2018-2019, så IBS ägnar sig som grädde på moset åt framåtsyftande prognoser. Men notera vad ett par år har gjort med prisskattningen för t.ex. 5nm.
Så - ja, de nya noderna är dyrare per processad wafer. Men nej, läget är inte fullt så eländigt som man kan ledas att tro heller. Hur eländigt är det då? Tja, vad sägs om "ganska eländigt"? 😉

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

För försiktighets skull kanske man bör påpeka att siffrorna i den tabellen är spekulationer ursprungligen från en analytiker på IBS.
Det finns inte någon egentlig "prislista" från TSMC, kunderna tecknar avtal, som dessutom är konfidentiella. Man kan till exempel inte se någon post i en kvartalsrapport från AMD där det står "130000 TSMC 7nm wafers - 1,23 mdr USD".

Så siffrorna är spekulativa från början men den enda kommentaren jag såg från någon som borde veta bättre när de här siffrorna började valsa runt på internet var "less". Men hur mycket mindre? I vilka volymer? För vilka kretsar? ("Processed wafers" - men olika kretsar kräver olika mycket processing.) För vilken kund? (Taiwaneserna har uttryck på kinesiska för olika kunders olika vikt för dem. Någon som tror att Apple och Marvell t.ex. har samma avtal?)

Det är också lätt att misstolka vad siffrorna representerar. Priserna är inte fasta över tid, priset på en processad wafer sjunker för en nod när produktionskapaciteten ökar, och senare när den inte längre är den mest attraktiva bleeding edge noden. (Dessutom förbättras yield, så priset per chip sjunker ännu något mer.)
Så här ser en nyare tabell från IBS ut:
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/04/Screen-Shot-2019-04-19-at-7.41.30-PM-1480x516.png

Den tabellen du länkade är från 2016-2017, ovanstående som jag länkar är från årsskiftet 2018-2019, så IBS ägnar sig som grädde på moset åt framåtsyftande prognoser. Men notera vad ett par år har gjort med prisskattningen för t.ex. 5nm.
Så - ja, de nya noderna är dyrare per processad wafer. Men nej, läget är inte fullt så eländigt som man kan ledas att tro heller. Hur eländigt är det då? Tja, vad sägs om "ganska eländigt"? 😉

Självklart är inte priset statiskt, men den tabell du har här visar ju i sak samma sak: ska det vara "millimeterrättvisa" där alla led ska få exakt samma del av kakan så är en prisökning på CPU/GPU i samma "nivå" (om vi nu säger att en viss "nivå" definierar av kretsar som håller ungefär samma kretsarea mellan generation, skulle de krympa skulle jus prestanda i stället bli rätt konstant vilket gör uppgradering lite poänglöst).

Nu fungerar det i.o.f.s. inte så. AMD/Intel/Nvidia/Apple etc har ju alla passat på att öka sina marginaler under deras "goda" år, det kommer bli tuffare för dem alla framåt (bara kolla på hur mycket av dessa företags börsvärde som gått upp i rök under 2022).

Givet kryptohaveriet ska det bli spännande att se hur Nvidias värdering kommer stå sig kontra övriga, än så länge står den sig hyfsat stabilt mot Intel: Nvidia är ca ~2,5 gånger Intels värdering (vilket säger en del om hur viktigt GPGPU blivit för datacenter...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

De säljer till vem de vill och antagligen till de som är lättast att ha att göra med.

Det är bara att inse att du och dina spelemän inte är universums mittpunkt och ni kan definitivt inte diktera hur Nvidia sköter sina affärer. Om du vill bestämma får du gott ta och starta en egen firma där du kan göra hur du vill.

Jag trodde vi redan avhandlat att det inte går? Startar jag en egen firma så kan jag ju bara bestämma över min firma, och knappt ens set så jag enligt lag är skyldig att gå med vinst, men att starta eget företag är totalt meningslöst då jag definitivt inre kan bestämma över eller påverka Nvidia.

Att köpa aktier i Nvidia eller gå längre och sitta i styrelsen hjälper inte heller, då även Nvidia är ett aktiebolag och är skyldiga att slava för sina aktieägare, och att kunna köpa hela Nvidia med mina ~23 000Kr i månaden efter skatt är inte realistiskt heller.

Och att starta ett eget grafikkortsföretag är inte heller så troligt då inte ens Intel med sina bottenlösa miljarder i tillgångar verkar lyckas särskilt bra.

Det som återstår är att göra min röst hörd som användare av deras produkter. Och det är precis det jag gör

Ja, jag har röstat med plånboken. Senast jag köpte ett nytt grafikkort icke-begagnat var typ 10 år sedan. Sedan dess har det varit begafnat, så det var länge sedan Nvidia fick mina pengar.

Det som svider och gör mig lite ledsen i ögat är att när 30-serien släpptes så tänkte jag köpa ett grafikkort. Visst, MSRP var i saftigaste laget. Men tyckte ändå att de levererat en bra prestandaökning mellan generationerna. Sen blev det som det blev. Priserna rusade iväg och jsg tyckte inte Nvidia brydde sig tillräckligt. Så det slutade ändå med att jag köpte ett begagnat 1080 TI för 4000Kr, och det går inte tävla med den prestandan per krona.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag vet att vi aldrig kommer få svar på frågeställningen, men jag är genuint nyfiken på varför vi har/har haft dom priser vi har, och vem det är som håvat in dom stora pengarna. Vem/vilka i ledet har bidragit mest till slutpriset till konsument?

Har nVidia/AMD utannonserat ett för lågt MSRP som ÅF inte kan hålla för att inköpspriserna är för höga?
Är det tredjepartstillverkarna som lagt på ett för högt påslag?
Man hör ju titt som tätt från svenska ÅF att det är låg vinstmarginal på datorkomponenter, stämmer detta?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag vet att vi aldrig kommer få svar på frågeställningen, men jag är genuint nyfiken på varför vi har/har haft dom priser vi har, och vem det är som håvat in dom stora pengarna. Vem/vilka i ledet har bidragit mest till slutpriset till konsument?

Har nVidia/AMD utannonserat ett för lågt MSRP som ÅF inte kan hålla för att inköpspriserna är för höga?
Är det tredjepartstillverkarna som lagt på ett för högt påslag?
Man hör ju titt som tätt från svenska ÅF att det är låg vinstmarginal på datorkomponenter, stämmer detta?

Det är inte svenska ÅF i alla fall, antingen partnertillverkare eller gpu-makarna själva. I början försökte de nog sälja korten för ’rätt’ pris men eftersom distributörer och andra i ledet ändå tog betalt vad folk ville betala så tror jag att de höjde priserna (vilket också syns på msrp för senare korten). Tänk också på att Nvidia sålt mer kort än på länge, trots dessa priser, så de har nog skrattat hela vägen till banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag trodde vi redan avhandlat att det inte går?

Det har avhandlats flera gånger, men du fortsätter att snyfta på att tillverkarna minsann ska göra som du tycker trots att din åsikt för dessa företag är helt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det har avhandlats flera gånger, men du fortsätter att snyfta på att tillverkarna minsann ska göra som du tycker trots att din åsikt för dessa företag är helt irrelevant.

Man har rätt att ha och uttrycka åsikter för att försöka påverka underifrån, öven om den det gäller inte bryr sig. En fjärils vingslag och allt det där. Man kan tycka att företag ska göra något även om det inte ligger någon exekutiv tyngd i varken tyckandet eller skaandet Så det kommer jag fortsätta med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja, antingen får folk spara länge eller ta onödiga krediter/lån/avbetalningar över 36 månader och ha gammal hårdvara man betalar för, till ett högre pris ändå. Priserna är ju fortfarande höga.

Detta måste ju ses som nån form av oligopolspel?

- Eller så kommer Sony och Microsoft få en löjligt mycket större kundbas än vad de tidigare haft - tills grafikkortsjättarna har tappat tillräckligt för att sänka priserna för att återfå kunder.

Jo jo, vi får se vad som händer.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Nostalgiclocker här. Köpte ett (imho) lower midrange-kort för ca 500kr kring 2010 (hd4650) . Rejält lyft mot ett budgetkort för 200kr (Nvidia 8400) som i sin tur utklassade grafikchipet på mitt moderkort. Intern grafik på cpu har ju ätit upp fördelarna med den här typen av billiga kort.

Men, marknad fungerar inte alltid så bra med få spelare. Vi kan hoppas Intel lyckas röra om det lite. Man kan diskutera konkurrenslagstiftning, speciellt om det finns funktioner som stänger ute konkurreens. Just här vet jag inte om man kan sätta dit Nvidia för det, då amd trots allt är en stark spelare speciellt på konsoller.

Att priserna är hutlösa, tja, tillräckligt många tjänar tillräckligt bra för att köpa ändå. Kan dock tänka mig att många yngre och folk i länder med lägre löner har det svårare. Å andra sidan kan man spela väldigt många spel om man accepterar lägre upplösning och grafikinställningar.

Jag är socialist och ingen marknadskramare, men just när det gäller grafikkort är jag förvånad att jag ens orkade skriva detta inlägg

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte 5000kr men väl 7000-9000kr. Svenska ÅF priser är dock galet mycket högre än resten av världen t ex USA eller Tyskland. Vet ej varför men troligen pga för lite konkurrens.

Vi har hög moms i Sverige (förutom all annan hög skatt). Priser i USA är alltid exklusive delstatsskatter som tillkommer på MSRP. Men visst priserna är högre i Sverige vilket iofs är sant för alla typer varor och tjänster...

Visa signatur

AMD 3700X, ASUS ROG STRIX X570-Gaming, Aorus RX 6800XT, 16Gb Corsair Vengence 3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Yes. Total tankevurpa från min sida. Om man fick hela sin bruttolön på kontor så hade det ju varit en helt annan sak

Räknar vi istället på 136Kr/h netto, så fick man med "Normala" priser jobba 25,7h för att ha råd med ett xx70. Med dagens priser får man istället jobba 47.7h för att ha råd med samma klass av kort. alltså 22 extra timmar. Det är mer än en halv arbetsvecka för att få samma klass av kort.

Men om det inte bara ska vara något teoretiskt tankeexperiment/hypotetiskt scenario, utan något närmare verkligheten.

Då har de flesta människor andra utgifter utöver nöjeskontot.
De flesta människor kan inte lägga hela eller nästan hela lönen på nöjeskontot.

Ska man ha råd att lägga 80-100% av lönen på nöjen får man troligtvis hamna i någon kategori av

A) Bo hos föräldrarna och bo billigt. Kanske betala 1000-2000kr hemma eller dyl och ha resten till vad man vill.

B) Tjäna väldigt bra. Om man har "normala utgifter" och ska kunna lägga 80+% av lönen på nöjen så får man kanske ha runt 100kkr i månaden.
För en person som tjänar över en bruttomiljon om året så blir det dock betydligt färre arbetade timmar för att tjäna in 3000kr.
Däremot är det relativt få som har 100kkr+ i månadslön.

C) Ha annan inkomst än lön. Säg exempelvis att man lever på kapitalinkomst men ändå arbetar och lägger hela lönen på nöjeskontot.

D) Dubbelarbetar. Man kan leva på inkomsten från ena arbetet och lägga 100% av inkomsten från det andra arbetet på nöjen. Men då är det ju ändå totalt mer arbetande om man räknar samma båda jobben och inte räknar de separat.
Sen är ju även frågan hur mycket det är värt att lägga på ett spelkort om man kanske bara har tid/ork att spela några timmar i månaden.

Så ser man till verkligheten så blir det i praktiken fler timmar för de flesta än vad bara motsvarande timmar lön ger.
Men dels är det svårare att räkna på något slags genomsnitt eftersom olika människor har så olika förutsättningar i livet.

Sen kan man ju också argumentera att,
Verkligheten? Pfft. Vem vill leva i verkligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om det inte bara ska vara något teoretiskt tankeexperiment/hypotetiskt scenario, utan något närmare verkligheten.

Då har de flesta människor andra utgifter utöver nöjeskontot.
De flesta människor kan inte lägga hela eller nästan hela lönen på nöjeskontot.

Ska man ha råd att lägga 80-100% av lönen på nöjen får man troligtvis hamna i någon kategori av

A) Bo hos föräldrarna och bo billigt. Kanske betala 1000-2000kr hemma eller dyl och ha resten till vad man vill.

B) Tjäna väldigt bra. Om man har "normala utgifter" och ska kunna lägga 80+% av lönen på nöjen så får man kanske ha runt 100kkr i månaden.
För en person som tjänar över en bruttomiljon om året så blir det dock betydligt färre arbetade timmar för att tjäna in 3000kr.
Däremot är det relativt få som har 100kkr+ i månadslön.

C) Ha annan inkomst än lön. Säg exempelvis att man lever på kapitalinkomst men ändå arbetar och lägger hela lönen på nöjeskontot.

D) Dubbelarbetar. Man kan leva på inkomsten från ena arbetet och lägga 100% av inkomsten från det andra arbetet på nöjen. Men då är det ju ändå totalt mer arbetande om man räknar samma båda jobben och inte räknar de separat.
Sen är ju även frågan hur mycket det är värt att lägga på ett spelkort om man kanske bara har tid/ork att spela några timmar i månaden.

Så ser man till verkligheten så blir det i praktiken fler timmar för de flesta än vad bara motsvarande timmar lön ger.
Men dels är det svårare att räkna på något slags genomsnitt eftersom olika människor har så olika förutsättningar i livet.

Sen kan man ju också argumentera att,
Verkligheten? Pfft. Vem vill leva i verkligheten?

Det är klart att det blir isolerat för det var ju ett isolerat exempel för att försöka omsätts det ökade priset i något annat än pengar. De flesta får sin inkomst från att arbeta så jag tyckte det var passande att visa att man får arbeta betydligt fler timmar för att ha råd med samma klass av grafikkort.

Att vissa vill lägga sina nöjespengar på annat är inte relevant i sammanhanget. Att vissa har det så knapert att de inte har råd att lägga något alls på nöjen är förjävligt och något som måste åtgärdas snarast.. Men inte heller relevant för det vi diskuterar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är den här jag använt. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Och den är väl baserad på KPI, eller om de nu bytt till KPIF nu när riksbanken gjort det. Jag vet faktiskt inte. Hur som haver så borde det väl vara bättre än att låtsas som om inflationen inte finns alls. Men orkar du ta fram en mer rättvis jämförelse så är det väl bara köra på

Det rättvisa är väl att du lägger på siffrorna och antar en betydligt högre inflation än statsmakterna påstår? Kan jag ringa till statliga Vattenfall och påtala att elpriset stigit högre än KPI? Det är ju samma KWh som förra året?

Jag gav dig PPI, eller ny penningmängd.

Jag sa ju till dig att du kan köpa in dig i Nvidia så kan du ändra policy till kundvård istället för lönsamhet. Självklart ska dem minska produktionen, TSM har höjt priserna för dem rejält, och nu börjar dessutom konsumtionen samt ekonomin gå in i en avkylning.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

6500Kr för ett 3070. Det är 3000Kr för mycket. Det ör 16 arbetade timmar på en helt OK lön. Nvidia tycker alltså att man ska jobba två dagar mer än man brukade för att ha råd med deras "mellanklass". Jag skulle nog säga att det fortfarande är frånstötande när man börjar fundera på vad höjningen faktiskt innebär i ett större och längre perspektiv

Skrivet av Ozzed:

Nu prissätts ju inte produkter olika beroende på var i landet man bor. I alla fall inte grafikkort.

Jag tog min egen län som exempel och tänkte att den är väl ganska låg ändå med tanke på att jag ändå har 3000kr lägre än vad medianlönen ligger på. Alltså inte medellönen. Men har man lägre lön blir det ju ännu mer timmar man får lägga för att ha råd, vilket i så fall bara förstärker mitt exempel ännu mer.

33 000 kr brutto låter det som du syftar på. Det vore över både medel och median

Bara för att partnertillverkarna har kunnat ta överpriset betyder inte att Nvidia har fått alla dessa pengar eller att de kan lösa problemet med att skicka ut massor kretsar. Sen är ju det du börjar tillverka idag ute i handeln typ åtta månader senare.

Brutto tänkte jag på
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

33 000 kr netto låter det som du syftar på. Det vore över både medel och median

Bara för att partnertillverkarna har kunnat ta överpriset betyder inte att Nvidia har fått alla dessa pengar eller att de kan lösa problemet med att skicka ut massor kretsar. Sen är ju det du börjar tillverka idag ute i handeln typ åtta månader senare.

Nej. Jag räknade på nettolön ja, men blev ifrågasatt att det låter väldigt hlgt. Det man får på kontor är ju brutto så jag justerade det i inlägget här. #19649133

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det rättvisa är väl att du lägger på siffrorna och antar en betydligt högre inflation än statsmakterna påstår? Kan jag ringa till statliga Vattenfall och påtala att elpriset stigit högre än KPI? Det är ju samma KWh som förra året?

Jag gav dig PPI, eller ny penningmängd.

Jag sa ju till dig att du kan köpa in dig i Nvidia så kan du ändra policy till kundvård istället för lönsamhet. Självklart ska dem minska produktionen, TSM har höjt priserna för dem rejält, och nu börjar dessutom konsumtionen samt ekonomin gå in i en avkylning.

Den bästa och varaktigaste förändringen kommer alltid underifrån från de som påverkas mest

Sen är jag inte ekonom. Men om riksbanken och övriga centralbanker valt KIP/KPIF eller motsvarande så är det väl det man får förhålla sig till. Gillar du inte det kan du ju alltid bli riksbankschef och ändra på hur inflationen mäts

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den bästa och varaktigaste förändringen kommer alltid underifrån från de som påverkas mest

Sen är jag inte ekonom. Men om riksbanken och övriga centralbanker valt KIP/KPIF eller motsvarande så är det väl det man får förhålla sig till. Gillar du inte det kan du ju alltid bli riksbankschef och ändra på hur inflationen mäts

Ja och dem underifrån säger "Vi har inte råd att konsumera, inflationen gick upp". Då är ditt förslag att fortsätta med samma produktion, bygga gigantiska lager och sälja till förlust. Ditt företag hade varit i händerna på kreditgivarna väldigt fort. Avstyckat och sålt.
Nvidia behöver snarare titta på uppsägningar och svarta siffror framgent, inte utökad produktion.

Planekonomerna i riksbankerna går igenom sin största prövning någonsin.

Visa signatur

=)