Permalänk
Medlem

Dator på budget (nybörjare)

Hej! Jag skulle behöva uppdatera min dator då den går på 8 år nu och börjar strula. Jag spelar inte så mycket spel (men intresset kan komma upp i framtiden, dock inget jag vill lägga pengar på nu) men redigerar väldigt mycket bilder och tittar på mycket videos. Jag spenderar också mycket tid på datorn, flera timmar om dagen.

Jag gillar verkligen denna datorlåda (såg att någon skrev att det var trångt, men vill ha detta om det funkar) & rgb regnbågseffekten.

Jag kan ingenting om datorbygge (någon hjälpte mig att sätta ihop min nuvarande också) och detta blev resultatet när jag gick igenom de olika komponenterna på inet & googlade "xx good for photo editing" + lagom bra reviews. Jag har en ganska liten budget och vill hålla mig under 10 000. Behöver inte en dator med super prestanda så länge den kan hantera mycket fotoredigering & streaming.

Ser det okej ut eller finns det något jag rekommenderas att byta ut? Uppskattar hjälpen!

https://www.inet.se/datorbygge/b1307731/dator

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpa en 5600G istället för 4500 och då skippa grafikkortet. Du får en bättre processor och du får bättre prestanda på grafiken och sparar dessutom några kronor. Lägg lite mer pengar på mer RAM istället, du har användning för det när du redigerar foton.

Dessutom får du lite mer luft i chassit på det sättet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag skulle nog köpa en 5600G istället för 4500 och då skippa grafikkortet. Du får en bättre processor och du får bättre prestanda på grafiken och sparar dessutom några kronor. Lägg lite mer pengar på mer RAM istället, du har användning för det när du redigerar foton.

Dessutom får du lite mer luft i chassit på det sättet.

Menar du lägga till ett ram? (man kunde bara välja samma så 16 + 16?). Jag försökte göra ändringarna men inet kräver att man har ett grafikkort, så jag kunde inte klicka vidare...
(Det blev 10399 kr om jag lade till ett till ram kort till och tog bort grafikkortet samt ändrade till 5600, hade varit lite över budget men ändå ok... Dock verkar det inte möjligt om de ska sätta ihop datorn åt en)

Permalänk
Medlem
Skrivet av regurr:

Menar du lägga till ett ram? (man kunde bara välja samma så 16 + 16?). Jag försökte göra ändringarna men inet kräver att man har ett grafikkort, så jag kunde inte klicka vidare...
(Det blev 10399 kr om jag lade till ett till ram kort till och tog bort grafikkortet samt ändrade till 5600, hade varit lite över budget men ändå ok... Dock verkar det inte möjligt om de ska sätta ihop datorn åt en)

16GB räcker iofs för det mesta men just redigering kan vara lite minneskrävande. Menar dock att du i sådana fall byter ut de du valt till ett 16+16-kit så du får 32GB. Men som sagt, det kan säkert räcka med de du valde från början.

Det låter märkligt att man måste ha med ett grafikkort. Så borde det inte vara om du väljer en processor med inbyggd grafik. Föreslår att du kontaktar Inet och frågar varför det blir så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gick in på länken till ditt bygge och tog bort grafikkortet samt ändrade till 5600G istället för 4500.

Gick utan problem för mig.

https://www.inet.se/datorbygge/b1307744/hmm

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

16GB räcker iofs för det mesta men just redigering kan vara lite minneskrävande. Menar dock att du i sådana fall byter ut de du valt till ett 16+16-kit så du får 32GB. Men som sagt, det kan säkert räcka med de du valde från början.

Det låter märkligt att man måste ha med ett grafikkort. Så borde det inte vara om du väljer en processor med inbyggd grafik. Föreslår att du kontaktar Inet och frågar varför det blir så.

Åhh inbyggd grafik, nu funkar det (var en av de lite dyrare som hade det, den jag valde var utan)

Då ser det ut så här, tänker att jag isåfall kan prova 16 först men om det känns som det behövs så kan jag lägga till en 16 till senare?
https://www.inet.se/datorbygge/b1307747/dator-2

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av regurr:

Jag redigerar väldigt mycket bilder

Antar att det är Adobe? Köp i så fall Intel!!!
Lightroom Classic: 12th Gen Intel Core vs AMD Ryzen 5000 Series

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

intelcore i5 12600 ligger högre på den listan men matchar inte moderkortet & kylaren, bytte dem men blev 741 kr dyrare & förlorade rgb fläktarna som jag gillar rent estetiskt... Är det värt det tro? (den andra låg på 1015 & detta på 1116- dock vet jag inte vad det betyder haha).

https://www.inet.se/datorbygge/b1307752/dator-3-intel

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av regurr:

intelcore i5 12600 ligger högre på den listan

Jo, alla Intel ligger högre än typ alla AMD, därför du borde köra på Intel.

Skrivet av regurr:

intelcore i5 12600 matchar inte moderkortet & kylaren

Intel har en annan sockel än AMD. Bara att byta moderkort, inga problem.

Skrivet av regurr:

förlorade rgb fläktarna som jag gillar rent estetiskt...

Du kan ha en AIO med RGB till en Intel processor också.

Skrivet av regurr:

(den andra låg på 1015 & detta på 1116- dock vet jag inte vad det betyder haha)

Den andra???
5600X är INTE samma som 5600G. Ganska stor skillnad i prestanda.

Skrivet av regurr:

Är det värt det tro?

Absolut, vill du spendera lite mindre så har du 12400 att välja på också.

Här är en hyffsat rimlig för 10K.
https://www.inet.se/datorbygge/b1307755/10k

  • Intel är snabbare i Adobe

  • 32GB RAM

  • 1TB SSD som är mycket snabbare

  • Den har inte Z690, men jag valde 12600K bara på grund av rean, annars är 12600 + B660 mer länpligt för TS.

  • Nätaggregatet har längre garanti tid, dock mindre fläkt.

  • Windows köper du separat i efterhand mycket billigare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av regurr:

Åhh inbyggd grafik, nu funkar det (var en av de lite dyrare som hade det, den jag valde var utan)

Då ser det ut så här, tänker att jag isåfall kan prova 16 först men om det känns som det behövs så kan jag lägga till en 16 till senare?
https://www.inet.se/datorbygge/b1307747/dator-2https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1307747/dator-2

Det kan var lite vanskligt att lägga till två extra stickor senare, det bör vara exakt likadana i sådana fall för att det ska fungera så bra som möjligt. Men, prova med det du valt och se hur det går. Det beror nog mycket på hur stora bilder du jobbar med och hur många du har igång samtidigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Detta moderkort är 60kr billigare men har även trådlöst nätverk, kanske kunde vara något?
https://www.inet.se/produkt/1903743/gigabyte-b660-ds3h-ax-ddr...

Sedan skulle jag köpa en mindre M.2 NVMe SSD för endast operativsystem + program.
1000GB M.2 NVMe SSD är för mig inte riktigt klokt, systemras med sparfiler på samma disk är inte kul.
Oavsett moderkort har du flertalet M.2 NVMe platser, dock har Asus-kortet 3st där Gigabyte har 2st.

Kanske t.o.m. slopa den mekaniska hårddisken helt.
Kör en mindre M.2. NVMe för operativsystem + program, en större för lagring.
Lägg senare till en ytterligare M.2. NVMe för mer lagring när den första tar slut, med Asus-kortet (3st).

Valde du/ni Seasonsic's nätaggregat för att det är passivt, är väl inte så att 650W behövs, direkt?
Visst, det verkar vara modulärt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon325100:

Detta moderkort är 60kr billigare men har även trådlöst nätverk, kanske kunde vara något?
https://www.inet.se/produkt/1903743/gigabyte-b660-ds3h-ax-ddr...

Förvisso WiFi, men sämre på andra punkter.

Skrivet av anon325100:

Sedan skulle jag köpa en mindre M.2 NVMe SSD för endast operativsystem + program.
1000GB M.2 NVMe SSD är för mig inte riktigt klokt, systemras med sparfiler på samma disk är inte kul.

NVMe till Win, program och projekt.
HDD till arkiv.

Skrivet av anon325100:

Valde du/ni Seasonsic's nätaggregat för att det är passivt, är väl inte så att 650W behövs, direkt?

Längre garanti och högre effekt

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv

Såhär skulle ett sådant system kunna se ut.

Har slopat den mekaniska hårddisken helt, snabb Gen3 M.2. NVMe på 500GB för operativsystem + program.
Lagring på 1000GB (M.2 NVMe) dock Gen4 istället för Gen3, snabbare då du laddar stora mängder data (bilder).
I övrigt samma komponenter, Asus moderkort (3st M.2 platser) en ledig vid byggnation för expandering lite senare.

Dock inget Windows i kundvagnen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/33gEARVk9Gg03kNJjXNGzVgEwnA/datorbygge-dator-3-endast-m-2-nvme

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

NVMe till Win, program och projekt.

Lägg ALDRIG projekt (känslig data) på samma disk som Windows.

Separera diskarna, moderkortet har 3st platser, se ovan kundvagn.
Lägg senare till en sista M.2 när den första 1000GB börjar ta slut, my 2 cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Den andra???
5600X är INTE samma som 5600G. Ganska stor skillnad i prestanda.

Haha du kan räkna med att min kunskapsnivå ligger på att dator går brrr så jag förvirrar säkert ihop saker!
Reagerar på att "seagate berracuda desktop" har många dåliga omdömen på livslängden? Men är det kanske något man bara får förvänta sig? (Min budget är kroniskt låg så lång livslängd är ett stort plus)

Wifi på datorn hade varit bra då jag inte har mycket plats till skrivaren i samma rum, men annars funkar en usb wifi adaptor antar jag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av regurr:

Wifi på datorn hade varit bra då jag inte har mycket plats till skrivaren i samma rum, men annars funkar en usb wifi adaptor antar jag?

Absolut, dongle funkar fint, dock ej för långa avstånd.
Så ur denna aspekt är det bättre att satsa på moderkortet från Asus med en extra M.2 plats, enligt mig.
Jag menar, det är 2022, vem vill sitta på mekaniska hårddiskar, M.2 går framåt/framåt/framåt, billigare och billigare.

Permalänk
Medlem

Bara något att notera. Om du skulle vilja spela lite enklare spel så är Intels integrerade GPU mycket sämre än AMDs.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon325100:

Lägg ALDRIG projekt (känslig data) på samma disk som Windows.

Optimala är ju en snabb NVMe SSD för operativsystem och program, en NVMe SSD till projekt, hårddisk till lagring, hårdisk till off-site backup och en annan backup på ett annat lagringsmedia (SSD funkar men blir dyrt, så ofta har de med mycket data band). Men det funkar ju inte riktigt på den här budgeten...

Att jobba från samma disk som operativet är ju inget problem, så länge man gör backup på sina projektfiler till en annan lagringsenhet löpande.
Men på en tajt budget så skulle jag förespråka en NVMe för operativsystem, program och projekt med frekvent backup av projekten till en hårddisk för arkiv. My 2 cents.

Skrivet av regurr:

Reagerar på att "seagate berracuda desktop" har många dåliga omdömen på livslängden? Men är det kanske något man bara får förvänta sig? (Min budget är kroniskt låg så lång livslängd är ett stort plus)

BarraCuda är väl inte den bästa, men funkar. Purple å andra sidan är lite fel sort... De är optimerade för skrivning 24/7, inget annat. Långsamma, litet buffertminne.
IronWolf eller WD Red är mer lämpade för långsiktig lagring.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

Absolut, dongle funkar fint, dock ej för långa avstånd.
Så ur denna aspekt är det bättre att satsa på moderkortet från Asus med en extra M.2 plats, enligt mig.
Jag menar, det är 2022, vem vill sitta på mekaniska hårddiskar, M.2 går framåt/framåt/framåt, billigare och billigare.

Hmm den blir lite över budget med windows dock, 11 281... 10 500 känns som det absolut högsta jag kan sträcka mig, ska köpa ny skärm också så det blir en häftig summa med dålig ekonomi.
Vet inte om jag förstår det rätt med känslig info- men om det gör någon skillnad så sparar jag alla filer & de flesta program på en extern hårddisk? (behöver inte flytta några filer när jag byter dator nu för allt finns på burken & online)

Skrivet av Alphahanne:

Bara något att notera. Om du skulle vilja spela lite enklare spel så är Intels integrerade GPU mycket sämre än AMDs.

Jag spelar mest på konsol men det kan hända om det kommer ut något co-op spel jag inte kan få tag på min konsol som jag vill spela med vänner ibland. Senaste var "It takes two", så det är verkligen inte ofta, kanske någon gång om året medans bildredigering används flera dagar i veckan... Så jag tror det är ok!

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

BarraCuda är väl inte den bästa, men funkar. Purple å andra sidan är lite fel sort... De är optimerade för skrivning 24/7, inget annat. Långsamma, litet buffertminne.
IronWolf eller WD Red är mer lämpade för långsiktig lagring.

(Ahh haha jag tog bara något slumpmässigt som inte hade dåliga reviews & inte var för dyrt) Jag hade tänkt beställa den imorgon om jag kommer fram till ett slutsats så jag får kolla upp dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Förvisso WiFi, men sämre på andra punkter.

NVMe till Win, program och projekt.
HDD till arkiv.

Längre garanti och högre effekt

Ifall det är VRM så Gigabyte B660 DS3H (ATX) vs ASUS Prime PLUS förmodligen ganska likvärdiga matx version B660M DS3H har sämre VRM men skulle faktiskt lagt lite extra och satsa på ASUS TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4 1690 kr.

https://www.inet.se/produkt/1903707/asus-tuf-gaming-b660-plus...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av regurr:

Hmm den blir lite över budget med windows dock, 11 281... 10 500 känns som det absolut högsta jag kan sträcka mig, ska köpa ny skärm också så det blir en häftig summa med dålig ekonomi.
Vet inte om jag förstår det rätt med känslig info- men om det gör någon skillnad så sparar jag alla filer & de flesta program på en extern hårddisk? (behöver inte flytta några filer när jag byter dator nu för allt finns på burken & online)

Jag förstår, om budget/ekonomi är högsta prioritet, köp det billigaste alternativet. Jag brukar däremot alltid avråda folk från att inhandla överhuvudtaget om budget är en restriktion. Bättre att vänta tills du väl har mer pengar än vad själva inköpet kommer kosta, inte förrän då du har råd.

Hursomhelst, personligen förespråkar jag en modernare M.2 NVMe-uppsättning då du köper en dator år 2022.
Datorn skall fortsätta att vara modern i många herrans år framöver, speciellt då din nuvarande dator är 8 år. Samma livscykel kommer du sitta med den mekaniska hårddisken år 2030 (naivt tänkt) inget direkt kul. Har själv ersatt alla mina mekaniska diskar med M.2 NVMe, eller extern SSD, eller NVMe i diskkabinett. Detta kostar pengar, givetvis, men jag tror du kommer klara dig gott med 500GB+1000GB initiellt. Lagring är alltid något som kan expanderas, och om du då skall prioritera livslängd/modernt, kör på NVMe. Om totalkostnaden står och faller med inköpet av Windows skulle jag avråda dig från inköp helt och hållet.

Angående din fråga om extern hårddisk, skillnaden som uppstår är hur snabbt den kan läsa/skriva. Detta jämfört med en intern hårddisk, som oftast idag är just M.2 NVMe, trots att den externa kanske är SSD.

Min slutgiltiga rekommendation är en mindre M.2 för operativsystem + program, en ytterligare M.2 för projekt/lagring, sedan en ytterligare M.2. för ren lagring när första disken börjar bli full och behovet ökar, sedan är min rekommendation att införskaffa en extern SSD som arkiv/lagring som även är portabel där du kan flytta data fysiskt istället för att ladda upp?

Har du tittat något på Mac Mini?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Alphahanne:

Bara något att notera. Om du skulle vilja spela lite enklare spel så är Intels integrerade GPU mycket sämre än AMDs.

Skrivet av regurr:

Jag spelar mest på konsol men det kan hända om det kommer ut något co-op spel jag inte kan få tag på min konsol som jag vill spela med vänner ibland. Senaste var "It takes two", så det är verkligen inte ofta, kanske någon gång om året medans bildredigering används flera dagar i veckan... Så jag tror det är ok!

Stadia och Geforce Now finns ju om det är så sällan. Börjar du spela mer är ju datorn på alla sätt och vis redo för ett ordentligt grafikkort.

Skrivet av Anders9110:

Ifall det är VRM så Gigabyte B660 DS3H (ATX) vs ASUS Prime PLUS förmodligen ganska likvärdiga matx version B660M DS3H har sämre VRM

Nä, det var faktiskt inte det jag tänkte på.

  • 3 vs 2 st M.2

  • 2.5 Gbit/s vs 1 Gbit/s

  • 2 vs 1 st USB 3.1 Gen 2

Skrivet av anon325100:

Har du tittat något på Mac Mini?

+1

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Minsta modellen då, 8GB/256GB, M1.
Jag menar, operativsystemet medföljer i priset, knäpptyst, liten, sval.
MacOS, dealbreaker? Tänker själv slopa Windows, vad den kostar + extern lagring, inte fel.

Inga 800kr för att bygga ihop systemet, välj 16GB/512GB om du har extrapengar.
Du kommer dock fantastiskt långt med 8GB RAM när det gäller MacOS vs. Windows.
8GB RAM på MacOS är inte samma sak som 8GB RAM på Windows, kolla lite på YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

Minsta modellen då, 8GB/256GB, M1.
Jag menar, operativsystemet medföljer i priset, knäpptyst, liten, sval.
MacOS, dealbreaker? Tänker själv slopa Windows, vad den kostar + extern lagring, inte fel.

Inga 800kr för att bygga ihop systemet, välj 16GB/512GB om du har extrapengar.
Du kommer dock fantastiskt långt med 8GB RAM när det gäller MacOS vs. Windows.
8GB RAM på MacOS är inte samma sak som 8GB RAM på Windows, kolla lite på YouTube.

Känns som diskussionen har kommit lite långt iväg- Har redan valt bort färdiga datorer, gillar inte hur de ser ut & det visuella är viktigt för mig, så jag vill ha det i ett specifikt valt chassi. Är ganska petig då det chassit jag valde var det enda på hela sidan som jag gillade mycket. Gillar också idéen av ett fönster in så jag kan se när det behövs städas.

Har inget intresse av en mac, att släppa windows 7 och gå över till 11 blir så mycket förändring jag kan hantera haha. Hade en macbook i många år och gillar verkligen inte macOS. Min nuvarande pc kostade runt 8000 kr inkl montering & windows 7, är fortfarande nöjd med dens prestanda i största allmänhet! Det är bara att den har blivit lite långsam & inte riktigt kan buffra youtube videos väl längre, samt att den har den senaste veckan börjat stänga av sig själv. Allt annat är jag fortfarande nöjd med (funkar klockrent på bildredigering fortfarande). Tror verkligen inte mitt behov är högre än 10 000 med tanke på att jag fortfarande är nöjd med denna gamla burken.

Planerar på att fortsätta med min externa hårddisk, + online för det allra viktigaste ifall den externa dör. Har inget direkt känsligt (det är nästan bara bilder/filmer på min vovve) så är inte orolig över att de lagras online, & det underlättar när jag vill dela med andra. Så internt minne är inte en så stor prioritet för mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av regurr:

Känns som diskussionen har kommit lite långt iväg- Har redan valt bort färdiga datorer, gillar inte hur de ser ut & det visuella är viktigt för mig, så jag vill ha det i ett specifikt valt chassi. Är ganska petig då det chassit jag valde var det enda på hela sidan som jag gillade mycket. Gillar också idéen av ett fönster in så jag kan se när det behövs städas.

Har inget intresse av en mac, att släppa windows 7 och gå över till 11 blir så mycket förändring jag kan hantera haha. Hade en macbook i många år och gillar verkligen inte macOS. Min nuvarande pc kostade runt 8000 kr inkl montering & windows 7, är fortfarande nöjd med dens prestanda i största allmänhet! Det är bara att den har blivit lite långsam & inte riktigt kan buffra youtube videos väl längre, samt att den har den senaste veckan börjat stänga av sig själv. Allt annat är jag fortfarande nöjd med (funkar klockrent på bildredigering fortfarande). Tror verkligen inte mitt behov är högre än 10 000 med tanke på att jag fortfarande är nöjd med denna gamla burken.

Planerar på att fortsätta med min externa hårddisk, + online för det allra viktigaste ifall den externa dör. Har inget direkt känsligt (det är nästan bara bilder/filmer på min vovve) så är inte orolig över att de lagras online, & det underlättar när jag vill dela med andra. Så internt minne är inte en så stor prioritet för mig!

Grym feedback, menar du hårddisk med "minne"?

Släpp isåfall den mekaniska hårddisken, den/de extra 1000GB M.2 NVMe, kom ned i pris, köp endast en mindre M.2 NVME för operativsystemet där du samtidigt kan ha tillfällig datalagring (mellanlandning) medan det laddas upp online, alternativt precis som du säger så använder du dig av befintlig extern hårddisk.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/UIEEAY--uX8v8otFsmUS-Z0zyc0/datorbygge-dator-4-endast-500gb

Hittar du någon som kan bygga åt dig sparar du ytterligare 800kr, då nere strax under 8000kr. Skall jag vara riktigt ärligt känns det däremot som att 8000kr är mycket pengar då du verkar nöjd med nuvarande system. Måste fråga, vad har du för internetuppkoppling? Att videos inte buffrar på YouTube och att det skulle vara bundet till en föråldrad processor känns väldigt långsökt. Dessutom om du har problem med plötsliga avstängningar skulle det potentiellt vara så enkelt att endast byta ut nätaggregatet, då för 599kr, lite skillnad mot 8000/10000kr.

Om jag säger såhär, du verkar vara 80% nöjd med nuvarande dator, svårt att motivera så mycket pengar för nytt.
Kanske bara nytt chassi för ett uppdaterat utseende, nytt nätaggregat för stabilitet (om det nu är det som spökar)?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inget förslag på paket. Men tänker mig att det vore inget problem att få ihop en dator för postarens behov utan att gå upp mot 10000kr. Om vi lyssnar på original postarens behov så är 3 st SSD, 12600k osv lite väl. En lite billigare Intel CPU av 12-serien tillsammans med säg 2st SSD (skulle också skippa mekanisk), 32GB minne, eftersom det inte kostar så mycket samt är framtidssäkert, samt AIO RGB om postaren nu vill ha det.

Varför köpa 12600k till exempel. Antar att överklockning inte är första prioritet.

Att behålla gamla datorn är väl heller inget vidare tips, kan få mycket bättre upplevelse med en dator som inte är 8 år gammal utan att behöva spendera så mycket pengar.

Vad har du för dator för tillfället förresten? Komponenter?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emil_fh:

Varför köpa 12600k till exempel. Antar att överklockning inte är första prioritet.

Alla gick på detta, antar jag, inklusive mig själv, handlar inte bara om överklockning, utan högre frekvens.

#19649225

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av emil_fh:

Varför köpa 12600k till exempel. Antar att överklockning inte är första prioritet.

Schysst rea, knappt dyrare än 12600(utan K). Typ bästa prestandan för bildredigering inom satt budget om man inte är dumsnål på alla andra komponenter.
Sen klarar man sig självklart på en billigare processor också. Som jag redan skrivit skulle nog 12400(utan F) vara ett bra val om man vill spara lite pengar.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Absolut, vill du spendera lite mindre så har du 12400 att välja på också.

Nästan lika snabb som 5600X, lite billigare än 5600X (dock lite dyrare moderkort, men man får å andra sidan med IGPU.) och snabbare än 5600G.

Blev mest Photoshop för 12400 eftersom att Pudget inte testat den och jag inte hittade Lightroom hos någon annan, vet dock inte ens vad TS använder...

Skrivet av emil_fh:

Men tänker mig att det vore inget problem att få ihop en dator för postarens behov utan att gå upp mot 10000kr.

Inga problem. Här är en schysst dator för 7k som kommer redigera helt okej. Bara 500GB lagring och 16GB RAM, men det går ju att uppgradera i framtiden om det behövs.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/T4MEAeIe6HQh90dAnczsbzRyKXA/7k

Går att komma ännu billigare undan med 12100(ej F) (snabbare i Adobe än 5600G som är betydligt dyrare), billigare moderkort, 3200 MHz RAM, 80+ Bronze nätaggregat och billigare chassi också om man nödvändigtvis vill nedåt. Inte att rekommendera dock!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/hoMEAUCW0p7lETFEltDu5-bv89k/5-5k-billigaste-ok-ingen-rekommendation

Skrivet av anon325100:

Måste fråga, vad har du för internetuppkoppling? Att videos inte buffrar på YouTube och att det skulle vara bundet till en föråldrad processor känns väldigt långsökt. Dessutom om du har problem med plötsliga avstängningar skulle det potentiellt vara så enkelt att endast byta ut nätaggregatet, då för 599kr, lite skillnad mot 8000/10000kr.

Om jag säger såhär, du verkar vara 80% nöjd med nuvarande dator, svårt att motivera så mycket pengar för nytt.

Kanske att en vanlig ominstallation av Windows kan få ordning på saker och ting till och med.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av regurr:

Hmm den blir lite över budget med windows dock, 11 281... 10 500 känns som det absolut högsta jag kan sträcka mig, ska köpa ny skärm också så det blir en häftig summa med dålig ekonomi.
Vet inte om jag förstår det rätt med känslig info- men om det gör någon skillnad så sparar jag alla filer & de flesta program på en extern hårddisk? (behöver inte flytta några filer när jag byter dator nu för allt finns på burken & online)

Jag spelar mest på konsol men det kan hända om det kommer ut något co-op spel jag inte kan få tag på min konsol som jag vill spela med vänner ibland. Senaste var "It takes two", så det är verkligen inte ofta, kanske någon gång om året medans bildredigering används flera dagar i veckan... Så jag tror det är ok!

(Ahh haha jag tog bara något slumpmässigt som inte hade dåliga reviews & inte var för dyrt) Jag hade tänkt beställa den imorgon om jag kommer fram till ett slutsats så jag får kolla upp dem!

Enklare för oss alla att hjälpa, vad är total budget med skärm och annat?

Skulle spontant säga att prestandan i Adobe med en modern dator inte är så viktig, inte så att det kreativa blir snabbare på en snabbare dator, bara slutrendering och filter och sådant. 10% skillnad mellan AMD eller intel är ganska oviktigt i slutänden. Dock får man mot förmodan ofta mer för pengarna med Intel idag, så håller med att det är en vettig rekommendation

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enklare för oss alla att hjälpa, vad är total budget med skärm och annat?

Skulle spontant säga att prestandan i Adobe med en modern dator inte är så viktig, inte så att det kreativa blir snabbare på en snabbare dator, bara slutrendering och filter och sådant. 10% skillnad mellan AMD eller intel är ganska oviktigt i slutänden. Dock får man mot förmodan ofta mer för pengarna med Intel idag, så håller med att det är en vettig rekommendation

10 000 kr för datorn, kommer troligtvis köra på en skärm mellan två till tre tusen (utbudet är inte super på vita skärmar när jag kollat), hade också varit ok att köpa en wifi usb adaptor vid behov.

Skrivet av emil_fh:

Vad har du för dator för tillfället förresten? Komponenter?

Gick in och kollade om jag använde samma konto då och det gjorde jag tydligen, datorn är 7 år gammal (gissningen var närma iallafall!). När jag bad om hjälp med att sätta ihop den var det bara ca 8000 budget och att den skulle vara ok med att redigera videos & spela mmos. Jag gör inget av de längre så behoven har ändrat sig ganska rejält sedan dess (den var aldrig ok på att redigera videos med men funkade till allt annat jag gjorde på den tiden)

Vill inte komma undan alltför billigt då jag vill att den ska klara av mycket användning under lång tid framöver...! Har 100/10 fiberanslutning men har också en surface pro som funkar perfekt, så det måste vara datorn som har något problem... Hursomhelst är jag mentalt redo att skaffa nytt. Är nöjd med den nu i övrigt men jag kommer nog inte vara lika nöjd med den när jag vant mig vid kapaciteten av en nyare dator...

Är tacksam över alla alternativ som har föreslagits! Jag gillar idén av högt ram (& rgbn på team group 32gb också). Vilken cpu är bäst av de som har rekommenderas med tanke på livslängd och belastning (man kan nog förvänta sig att jag ofta har 40+ tabbar uppe med pausade videos, många program igång samtidigt & några foton öppnade i photoshop at all times. Är också på datorn minst 5 timmar om dagen, troligtvis mer)?