Sjunkande efterfrågan tvingar AMD och Nvidia att minska kretsbeställningar

Permalänk
Medlem

Steg 1: Öka priset (efterfrågan minskar)
Steg 2: Minska utbudet (efterfrågan ökar)
Steg 3: Öka utbudet, varsågod konsumenter, här har ni, alla glada (speciellt tillverkarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja och dem underifrån säger "Vi har inte råd att konsumera, inflationen gick upp". Då är ditt förslag att fortsätta med samma produktion, bygga gigantiska lager och sälja till förlust. Ditt företag hade varit i händerna på kreditgivarna väldigt fort. Avstyckat och sålt.
Nvidia behöver snarare titta på uppsägningar och svarta siffror framgent, inte utökad produktion.

Planekonomerna i riksbankerna går igenom sin största prövning någonsin.

Jag har inte sagt något om att sälja till förlust, men det minsta man kan begära som inte borde uppröra någon är väl att åtminstonne något kort i respektive SKU går få tag på till MSRP: Det är ju ett pris Nvidia själva rekommenderar och om de inte klarar av att hålla det priset så är det Nvidias prissättning från första början som är problemet. Fri marknad i all ära men ska det även innefatta att ljuga konsumenterna rakt upp i ansiktet om vad en produkt kommer att kosta? Det tycker inte jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt något om att sälja till förlust, men det minsta man kan begära som inte borde uppröra någon är väl att åtminstonne något kort i respektive SKU går få tag på till MSRP: Det är ju ett pris Nvidia själva rekommenderar och om de inte klarar av att hålla det priset så är det Nvidias prissättning från första början som är problemet. Fri marknad i all ära men ska det även innefatta att ljuga konsumenterna rakt upp i ansiktet om vad en produkt kommer att kosta? Det tycker inte jag.

Det är ett rekommenderat listpris, en prognos, inget annat. Jag har ingen aning vad ÅF köper in korten för och vilka påslag dem gör, troligtvis har alla kunnat mjölka i samtliga led nu när efterfrågan varit galen. Förmodligen närmar sig priserna MSRP. Jag anser ju mindre kontroll du har över hela produktionskedjan, desto svårare blir det att "utlova" priser. Nvidia har inte det. Dem sköter inte sin egna tillverkning eller försäljning, det är chipdesigners.

Min riksbankschef har ju ett inflationsmål på 2%. Fråga den centrala myndigheten, hur lätt det var med prognoser och prissättning?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det är ett rekommenderat listpris, en prognos, inget annat. Jag har ingen aning vad ÅF köper in korten för och vilka påslag dem gör, troligtvis har alla kunnat mjölka i samtliga led nu när efterfrågan varit galen. Förmodligen närmar sig priserna MSRP. Jag anser ju mindre kontroll du har över hela produktionskedjan, desto svårare blir det att "utlova" priser. Nvidia har inte det. Dem sköter inte sin egna tillverkning eller försäljning, det är chipdesigners.

Min riksbankschef har ju ett inflationsmål på 2%. Fråga den centrala myndigheten, hur lätt det var med prognoser och prissättning?

Riksbanken är bra lustig. Om målet är en inflation på 2 procent enligt ett visst mål så borde de göra vad de kan för att hålla det målet. Det håller jag med om. Men tyvärr så agerar de ofta efter andra principer vilket jag tycker är fel. Politiker har ju nu fått gå in och försöka städa upp deras röra med olika förslag för att de inte gör sitt jobb och jag hoppas att den nye är minste flummig och mer handfast än inges. "You had one job" passar bra här. Men det är en annan diskussion egentligen.

Rörande MSRP så kan de väl skrota det helt då om det är så löst definierat. Eller åtminstonne göra vad de kan I sin länk av distributionskedjan för att det ska bli verklighet. Annars är det värdelöst. Det skapar bara falska förhoppningar och krossade drömmer för miljontals oskyldiga konsumenter, helt i onödan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Nvidia och AMD är båda publika bolag och förväntar sig därför dela med sig av vissa siffror. Centralbanker har lagar att följa, men medlen de har påverkar bara penningpolitik och nu har mycket utanför penningpolitiken i sig påverkat. D.v.s. det är politikerna som ställt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Ozzed: Nvidia och AMD är båda publika bolag och förväntar sig därför dela med sig av vissa siffror. Centralbanker har lagar att följa, men medlen de har påverkar bara penningpolitik och nu har mycket utanför penningpolitiken i sig påverkat. D.v.s. det är politikerna som ställt till det.

Delvis ja. Men Nvidia hade nog fått sina kort sålda och gjort lika god vinst även utan att sälja stora volymer Geforce-kort till miners

Och riksbanken.. deras mål är att hålla inflationen på 2%. Att då killgissa att "det här är bara tillfälligt" är i min mening utanför deras jurisdiktion och uppdrag.

Sen var det väl deflation någon gång under pandemin, men de sänkte inte räntan för "det känns inte rätt att vidta åtgärder som ökar efterfrågan just nu", vilket ju indikerar att deras uppdrag skulle sträcka sig längre än att med sina till buds stående medel försöka hålla inflationen runt 2%, men så är det ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hurra! Nu kommer priserna på grafikkort äntligen gå ner! Det är slut på sötebrödsdagarna där framförallt Nvidia gottar sig i orimliga vinster och vi får se hur de anpassar sig till den nya verkligheten. Hur de än vänder och vrider kommer efterfrågan att minska tack vare inflationen och den avsvalnande miningmarknaden och de sitter med en massa tillverkningskapacitet. Vad göra? Sänka priserna såklart eller sitta med en massa osålda dyra kort som de måste sänka ännu mer senare. Priserna kommer garanterat att gå ner drastiskt väldigt snart. Tipset är att vänta så länge ni kan med att köpa nytt nu. Om många gör det kommer prisfallet bli ännu större. Det är faktiskt konsumenterna som styr allt med sina plånböcker.

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än att skratta åt denna "nyheten".... försökte leka "fina" i kanten, LHR låste det flesta korten för att bergränsa efterfrågan, nu kommer baksmällen!

Låt haters kommentera!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Delvis ja. Men Nvidia hade nog fått sina kort sålda och gjort lika god vinst även utan att sälja stora volymer Geforce-kort till miners

Varför skulle Nvidia bry sig om vem de säljer till? De vill bara sälja så mycket som möjligt. Att de "stryper" vissa kort är för att de vill sälja andra dyrare kort till miners. Inte för att de vill att så många kort som möjligt går till gamers, det struntar de garanterat i. Det låter mycket bättre om de påstår att de "bryr sig om gamers".

Permalänk
Medlem

De får sätta priset vart de vill, men jag kommer inte köpa graffekort dyrare än 6-7k. Om konsekvensen blir att jag får sämre grafik så är det tråkigt men något jag kan leva med. På sikt borde det innebära att fler aktörer ger sig in på GFX-marknaden, då den är så o-optimerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

De får sätta priset vart de vill, men jag kommer inte köpa graffekort dyrare än 6-7k. Om konsekvensen blir att jag får sämre grafik så är det tråkigt men något jag kan leva med. På sikt borde det innebära att fler aktörer ger sig in på GFX-marknaden, då den är så o-optimerad.

Inget varar för evigt! Det är på väg att vända nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Varför skulle Nvidia bry sig om vem de säljer till? De vill bara sälja så mycket som möjligt. Att de "stryper" vissa kort är för att de vill sälja andra dyrare kort till miners. Inte för att de vill att så många kort som möjligt går till gamers, det struntar de garanterat i. Det låter mycket bättre om de påstår att de "bryr sig om gamers".

Kundvård, långsiktighet, goodwill. Om det inte påverkar resultatet negativt så är det liksom gratis bra PR. Men det är klart att de inte har en skyldighet att göra något annat än att försöka gå med vinst.

Dock påverkas ju bilden av dem negativt långsiktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag anser ju mindre kontroll du har över hela produktionskedjan, desto svårare blir det att "utlova" priser. Nvidia har inte det. Dem sköter inte sin egna tillverkning eller försäljning, det är chipdesigners.

Då tycker jag inte att dom kan/bör säga ett MSRP heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För att en fri marknad ska fungera så bör det finnas flera aktörer. Nvida och AMD har haft ett slags oligopol. Detta ihop med att de inte kan producera den mängd som marknaden vill ha.

Jag ser det som artikeln tar upp som en självklarhet och förväntad händelse. Man borde tycka att marknaden i de rika länderna borde bli lite mättare då en väldigt stor skara har datorer som idag ändå fungerar hyfsat bra. Såklart att alla vill ha bättre dator, men min poäng är att denna extrema köpkraft på att lägga väldigt mycket pengar på nya datordelar kanske har minskas.

Ja, att det skulle bli en backlash av allt detta (pandemin, mining) var ju väntat - men det var ju svårt att veta hur länge den skulle pågå och hur stora satsningar det behövdes för att överkomma problemet på kort sikt. Nu kom det plötsligare än någon kunde ana och det ställer till problem för Nvidia. Som tur är för dem har folk vant sig betala mer för datordelar, då speciellt grafikkort, men otur för dem är att räntor, mat och -bensinpriser nu minskar folks köpkraft radikalt så antagligen kommer nya datorer inte ligga på allas köplista. Iaf inte högst upp och som mest prioriterat. Svåra och intressanta tider väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Delvis ja. Men Nvidia hade nog fått sina kort sålda och gjort lika god vinst även utan att sälja stora volymer Geforce-kort till miners

Och riksbanken.. deras mål är att hålla inflationen på 2%. Att då killgissa att "det här är bara tillfälligt" är i min mening utanför deras jurisdiktion och uppdrag.

Sen var det väl deflation någon gång under pandemin, men de sänkte inte räntan för "det känns inte rätt att vidta åtgärder som ökar efterfrågan just nu", vilket ju indikerar att deras uppdrag skulle sträcka sig längre än att med sina till buds stående medel försöka hålla inflationen runt 2%, men så är det ju inte.

Riksbanken kan höja räntan, men vet du vad banker kan ju låna EUR hemma i Finland (eller vart de vill hålla hus) och dylikt så att skilja väldigt mycket från ECB är ju inte riktigt hållbart.

Under restriktionstiden låg räntan på noll procent. Skulle grafikkort blivit billigare med minusränta? Det finns inte någon statistik från Riksbanken som tyder på att det skulle varit deflation. Det stora som gjort att inflationen sprungit iväg är ju också energipriserna, det är en rad olika politiska beslut som påverkar dessa. Energibolagen drar ju nytta av att driva på hela den processen tyvärr.

Permalänk
Medlem

Alla ni som sitter och ondgör er över hur onda och per automatik genomruttna företag är enbart för att de för tillfället åtnjuter en för dem gynnsam situation på marknaden, hur resonerar ni när situationen är den omvända?

Sitter ni verkligen då och propsar på att få betala fullpris när det tex är rea?? Eller är det kul med fri marknad så länge det gynnar en själv och sen är det bara piss?

Dubbelmoralen här på sosseclockers är fascinerande att beskåda ibland...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Born_HardCORE:

Alla ni som sitter och ondgör er över hur onda och per automatik genomruttna företag är enbart för att de för tillfället åtnjuter en för dem gynnsam situation på marknaden, hur resonerar ni när situationen är den omvända?

Sitter ni verkligen då och propsar på att få betala fullpris när det tex är rea?? Eller är det kul med fri marknad så länge det gynnar en själv och sen är det bara piss?

Dubbelmoralen här på sosseclockers är fascinerande att beskåda ibland...

Spel och Appleclockers skulle jag vilja kalla dem. Apple hoppar vi över nu.

Men när det gäller spel så är det lite så att det finns stora problem i världen, nej jag pratar ej om Rysslands invasion i Ukraina, klimatmötet, svälten, Covid. Jag pratar om det gigantiska problemet att det har släpps nya spel som kräver bättre grafikkort och det finns mängder av personer som behöver köpa nya grafikkort, men grafikkorten hade både blivit svindyra och svåra att få tag på.

De andra problemen jag nämnde löses säkerligen av sig själva, men just grafikkort till spel borde staten gå in och reglera, både hur mycket de får kosta och att grafikkort inte köps för att använda till andra saker som forskning.

Min poäng är att grafikkortbristen har ställt till med stora problem, de konsumenter som främst ska använda grafikkort till nöje är knappast en grupp som stater borde särbehandla eller något. Utan precis som många får vänta skitlänge på sin jobbdator så är det att acceptera läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Spel och Appleclockers skulle jag vilja kalla dem. Apple hoppar vi över nu.

Men när det gäller spel så är det lite så att det finns stora problem i världen, nej jag pratar ej om Rysslands invasion i Ukraina, klimatmötet, svälten, Covid. Jag pratar om det gigantiska problemet att det har släpps nya spel som kräver bättre grafikkort och det finns mängder av personer som behöver köpa nya grafikkort, men grafikkorten hade både blivit svindyra och svåra att få tag på.

De andra problemen jag nämnde löses säkerligen av sig själva, men just grafikkort till spel borde staten gå in och reglera, både hur mycket de får kosta och att grafikkort inte köps för att använda till andra saker som forskning.

Min poäng är att grafikkortbristen har ställt till med stora problem, de konsumenter som främst ska använda grafikkort till nöje är knappast en grupp som stater borde särbehandla eller något. Utan precis som många får vänta skitlänge på sin jobbdator så är det att acceptera läget.

Hur ska du ha det (se fetmarkerat)? Bra om du bestämmer dig innan du börja skriva ett inlägg...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Born_HardCORE:

Hur ska du ha det (se fetmarkerat)? Bra om du bestämmer dig innan du börja skriva ett inlägg...

Jag var ironisk. Det andra stycket min poäng är min åsikt. Och det är skitråkigt att många som jag får ställa in samhällsprojekt för vi ej kan få komponenter, men det är inte mycket att göra åt denna sak.
Jag ser dock inte gamers som en grupp som borde särbehandlas och gå före andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag var ironisk. Det andra stycket min poäng är min åsikt. Och det är skitråkigt att många som jag får ställa in samhällsprojekt för vi ej kan få komponenter, men det är inte mycket att göra åt denna sak.
Jag ser dock inte gamers som en grupp som borde särbehandlas och gå före andra.

Okej, det framgick inte så tydligt.

Komponentbristen är jobbig men den kommer att lösa sig. Man får bara inse att det tar tid att skala upp så pass avancerad och dyr teknik som kretsarna tillverkas med idag.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Det finns lösningar på den här frågan. Någonstans får man acceptera att nvidia och amd gör precis vad de vill och någon "fri marknad" kommer inte leverera billiga och bra grafikkort inom snar framtid. Spelarna och spelutvecklarna borde slå in på en annan väg.

Det finns roliga spel med enkel grafik. Den större bristen idag är inte spel med fin grafik utan spel som faktisk är roliga att spela. Man får känslan av att hela spelvärlden har svårt att greppa vad som är ett "bra spel" utan det blir mest snack om strålspårning och realistiskt hår. Man kvantifierar upplevelsen så att den går att mäta vilket givetvis är bra för industrin men det börjar nå vägs ände med dessa priser. När man tänker på klassiker som Heroes of magic and magic 3 eller Baldurs gate 2 är det ju knappast de häftiga effekterna som står i centrum. Att skapa sådana spelupplevelser ställer inga större krav på hårdvara, däremot kreativitet, art direction och så vidare.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det finns lösningar på den här frågan. Någonstans får man acceptera att nvidia och amd gör precis vad de vill och någon "fri marknad" kommer inte leverera billiga och bra grafikkort inom snar framtid. Spelarna och spelutvecklarna borde slå in på en annan väg.

Det finns roliga spel med enkel grafik. Den större bristen idag är inte spel med fin grafik utan spel som faktisk är roliga att spela. Man får känslan av att hela spelvärlden har svårt att greppa vad som är ett "bra spel" utan det blir mest snack om strålspårning och realistiskt hår. Man kvantifierar upplevelsen så att den går att mäta vilket givetvis är bra för industrin men det börjar nå vägs ände med dessa priser. När man tänker på klassiker som Heroes of magic and magic 3 eller Baldurs gate 2 är det ju knappast de häftiga effekterna som står i centrum. Att skapa sådana spelupplevelser ställer inga större krav på hårdvara, däremot kreativitet, art direction och så vidare.

Det kommer att komma en punkt ser jag när Ray Tracing är väldigt väletablerat och vi har realistiskt hår med mera som du snackar om är stort fokus idag när det väl är på plats och vi har tillräckligt kraftig hårdvara att även de lägsta korten klarar detta på ett smärtfritt sätt då tror jag att fokuset på det kommer försvinna till viss del för då har vi nått en realism som är väldigt hög och då kommer skriket efter det och minska tror jag men just nu är det en hel del fokus absolut.

Permalänk
Medlem

Lägre priser på de nya korten kanske så de blir av med krestsarna ?!?

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm