Flera olika WIFI-routrar, hur skulle ni gjort?

Permalänk

Flera olika WIFI-routrar, hur skulle ni gjort?

Hej!

Jag har 3st olika TP-link routrar (2x Archer C80 1x äldre) som delar samma nätverk på ett café. (Endast en som har DHCP igång)

Vad är bästa lösningen för att minimera problem?
Vi har ett par olika trådlösa kortterminaler, nätverkskameror, nätverkskassor m.m.

1. Sätta samma SSID på allihopa och streama dem med samma setup?

2. Något TP-link MESH grej?

3. Fortsätt köra olika SSID....

TACK!

Permalänk
Medlem

Äsch, blev fel i första svaret.

Oavsett vilken lösning du väljer kan det vara en bra ide att köra flera olika nät så du har ett nät för t.ex. gästerna och sedan ett eget nät för betalaapparater och sådant som bör vara separerat i nätverket.

Du skriver inte exakt vad problemet är, svårt att ge något råd om vad du behöver göra för att förbättra situationen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om allt funkar nu behöver ni egentligen inte göra något.
Sålänge betalmaskiner osv inte sitter på samma nät, det är rent idiotiskt ur ett säkerhetsperspektiv, ni bör dela in allt i olika VLAN/nät.

Permalänk

Vi delar aldrig ut några wifi-lösenord. Så frivilligt delar vi inte ut något.

Det som är lite besvärligt idag är att olika betalterminaler har olika WIFI-routrar de ansluter till, därför när i sällsynta fall om vi behöver flytta på en betalterminal så tappar den uppkoppling.

Tanken var i början att bara skriva in närmaste WIFI-routern så att de inte ofrivilligt ansluter till någon A/P långt bort. Hungriga kunder i Sverige är de värsta som finns, allt ska helst inte ta mer än 1min. Så att vi får wifi-strul mitt i allt vore katastrofalt.

MESH låter i teorin toppen att ha 1 nät med 1 wifi ssid/pass sammankopplat över en stor byggnad, men har hört vissa som haft enorma problem.
Därför jag ville höra vad ni tycker, tack.

Permalänk

Bygg en pfsense router dator köp några AP till den.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Bygg en pfsense router dator köp några AP till den.

Glömde skriva att det ska vara relativt plug and play. Har ej hälsa eller tid till att bygga något stort eget. :<

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123 aha.

Beroende på om du ska göra allt själv så kanske ett mesh system är bra. Det kanske är lite knepigt att få upp ett mesh system som klarar de behov ni har. Har man kunder som vill använda wifi kan man bygga ett till LAN förutsatt det inte blir för krångligt med kablar etc. Då har man två separata LAN som funkar typ plug N play, med enkelt utrustning. Inget VLAN att konfigurera etc. Det enda lite knepiga är hur man håller datanäten separerade från varandra i routern eftersom jag antar dom då delar på samma anslutning till Internet.

Jag rekommenderar alltid att man ska ha så enkla datanät som möjligt beroende på förutsättningar efter det blir enklare att felsöka och enklare att snabbt skaffa prylar om något går sönder.

T.ex. en typ av fusk variant är att köra flera APs med samma SSID men på olika kanaler, om man då förflyttar sig kommer t.ex. din smartphone att koppla över till den mottagning som är bäst. Det kräver dock att man måste logga in på alla APs en gång med telefonen så att uppgifterna finns i telefonen. Om det funkar på betalsystem och liknande vågar jag inte svara på men i ett enkelt wifi man har hemma duger det.

Numera finns mesh system som löser en hel del problem men det kräver att man kan konfigurera det. Det finns en hel del videos på YT som visar olika system och hur man gör osv. Det kanske räcker för att få ihop någon som funkar ?

Det går ju alltid att vända sig till företag som kan hjälpa till att fixa något som funkar bättre.

Har inte företagen som säljer betalsystem och liknanden produkter som fixar problem med dålig signal från WiFi etc ?

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@stefaneriksson123 aha.

Beroende på om du ska göra allt själv så kanske ett mesh system är bra. Det kanske är lite knepigt att få upp ett mesh system som klarar de behov ni har. Har man kunder som vill använda wifi kan man bygga ett till LAN förutsatt det inte blir för krångligt med kablar etc. Då har man två separata LAN som funkar typ plug N play, med enkelt utrustning. Inget VLAN att konfigurera etc. Det enda lite knepiga är hur man håller datanäten separerade från varandra i routern eftersom jag antar dom då delar på samma anslutning till Internet.

Jag rekommenderar alltid att man ska ha så enkla datanät som möjligt beroende på förutsättningar efter det blir enklare att felsöka och enklare att snabbt skaffa prylar om något går sönder.

T.ex. en typ av fusk variant är att köra flera APs med samma SSID men på olika kanaler, om man då förflyttar sig kommer t.ex. din smartphone att koppla över till den mottagning som är bäst. Det kräver dock att man måste logga in på alla APs en gång med telefonen så att uppgifterna finns i telefonen. Om det funkar på betalsystem och liknande vågar jag inte svara på men i ett enkelt wifi man har hemma duger det.

Numera finns mesh system som löser en hel del problem men det kräver att man kan konfigurera det. Det finns en hel del videos på YT som visar olika system och hur man gör osv. Det kanske räcker för att få ihop någon som funkar ?

Det går ju alltid att vända sig till företag som kan hjälpa till att fixa något som funkar bättre.

Har inte företagen som säljer betalsystem och liknanden produkter som fixar problem med dålig signal från WiFi etc ?

Hej! Jag ska nog googla lite på ifall folk är nöjda med OneMesh via TP-link.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123 inga problem.

Det finns en hel del videos på YT om just Ubiquiti och TP-Link mesh system.

Jag är själv lite sugen på att prova just TP-Links system. Även om Ubiquiti antagligen är något bättre så tycker jag TP-Link är betydligt mer prisvärt och om man inte har behovet av ett supersnabbt system finns det ju ingen vits med att slösa bort pengarna på något man ändå inte kommer ha nytta av. Jag har lekt lite med Ubiquitis system och provade cirka 10-12 APs inpluggade in ett trådat LAN. Allt funkade men det jag definitivt inte gillade var controller mjukvaran på en PC, det var ingen höjdare för det var riktigt segt. Jag har dock inte provat deras cloud key eller dedikerad hårdvara för att styra dessa system, vad jag kan förstå så ska dessa vara betydligt bättre och att föredra framför PC mjukvaran.

Hoppas det löser sig för dig, lycka till med installationen.