Helgsnack: Erfarenhet av begagnathandel?

Permalänk
Medlem

Säljer en hel del grejer, köper nästan aldrig begagnat. Jag kanske ser på saker lite annorlunda än andra.. jag anser att köparen skall ta 100% risk vid alla affärer över nätet.

Detta gäller såklart när jag är köpare likaså! Då är det min uppgift som köpare att minimera oddsen för eventuella missförstånd eller blåsningar genom research och kontrollera säljaren tills den grad att jag känner mig trygg (namn, adress, bild på varan med signatur + dagens datum t ex) med affären.

Orkar jag inte med ovan eller om prisskillnaden kontra nyköp understiger en viss summa så är det bara köpa nytt och vara skyddad av konsumentköplagen.

Sweclockers marknad
Säljes: ~40 annonser, 0 problem.
Köpes: ~10, 2st blåsningar. Båda har dock löst sig efter påtryckningar till deras familjer om att göra det hela till polisärenden.

Facebook
Inga problem vid säljes, däremot flockas ju en viss klientel till dessa annonser av någon anledning, mycket svammel. föredrar Blocket eller swec

Blocket
100+ Köp/sälj utan problem.

Tradera
Den i särklass sämsta köp/sälj-sidan på internet 💀 Varför? Tradera ger köparen större rättigheter än säljaren. Vid mina två senaste försäljningar som översteg ett visst belopp låste Tradera mina pengar och höll dom i mer än en vecka. Bedriver Tradera någon slags Bankverksamhet? Vart är min ränta? Kommer aldrig mer använda skiten om jag inte blir tvingad.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Kört via Tradera, Swedroid och Sweclockers. Köper bara av Sweclockers då jag är för snål att betala annonsavgiften. Swedroid är gratis. Har klarat mig hittills från att bli blås. FB Market är rena djungeln. Skulle sälja en iPhone 12 PRO Max 128GB. Har aldrig fått så många nya ”vänner”. Kompispris, osv. Sålde till slut en som sa att han skulle köp för utsatt pris. Givetvis skulle han pruta. Då sa jag att regeringen hemma sa att jag inte släpper den för lägre än utsatt pris. Annars skulle jag få sova på soffan en vecka. Nåja, köp och sälj begagnat är kul. Kan hitta många fynd här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Mesta tycker jag går rätt hyfsat att sälja faktiskt.
Men värst är fordon av något slag. Sålt ett antal bilar privat och alltid är det folk som ska pruta på telefon(och då ett rejält skambud). Brukar bara säga till dom att komma och kolla på fordonet i fråga och ta diskussionen på plats. Men då brukar dom för det mesta sluta svara av någon anledning.

När det gäller elektronik, datorprylar eller liknande så brukar jag faktiskt skänka det mesta, om det nu inte är värt en jävla massa pengar. Allt för att slippa krångla, och man gör oftast någon person glad istället.

Under förutsättning att du som säljare faktiskt talar sanning om fordonets skick i annons kan man lika gärna göra upp eventuellt prut innan besök så slipper man det på plats. Du som säljare har då övertaget på plats och kan neka vidare prutning när köpare redan åkt till dig och siktat in sig på att slutföra köpet. Oftast köper folk då iaf. Sällan man åker vidare om det inte är något helfel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Kört via Tradera, Swedroid och Sweclockers. Köper bara av Sweclockers då jag är för snål att betala annonsavgiften. Swedroid är gratis. Har klarat mig hittills från att bli blås. FB Market är rena djungeln. Skulle sälja en iPhone 12 PRO Max 128GB. Har aldrig fått så många nya ”vänner”. Kompispris, osv. Sålde till slut en som sa att han skulle köp för utsatt pris. Givetvis skulle han pruta. Då sa jag att regeringen hemma sa att jag inte släpper den för lägre än utsatt pris. Annars skulle jag få sova på soffan en vecka. Nåja, köp och sälj begagnat är kul. Kan hitta många fynd här.

Håller med allt FB skall man inte sälja något utan de får komma titta på det. Säljer på Tradera och blocket, Har inte blivit lurad på Tradera. De har infört något nytt med om säljer något så dra de av provsionen

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt rädd av mig. Har bara handlat begagnat ett fåtal gånger. Har köpt det nytt istället om jag kunnat.

Permalänk
Medlem

Sälja bil är roligt.. var hos en bilförsäljare med min gamla pegott, som naturligtvis klagade på att ac:n blåste varmluft.
Det kanske skall tilläggas att det var 8 grader ute och att ac:n som lägst gick till 16.

En annan tjomme började gnälla på att reservdelar var dyrt till samma bil så därför skulle jag gå ner i pris.

När det gäller att köpa begagnat så får priset avspegla om det är värt att krångla eller inte. Får man en grej för ett såpass bra pris att man chansar på ev. defekter så är det sin sak, men när det är 99% av nypris som gäller så låter jag bli.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det jag oftast vänder mig till begagnatmarknaden för är nog faktiskt möbler. Många av de t.ex populära Ikea-modellerna finns ofta i nyskick för 50-60 procent av nypris.

Det jag haft sämst erfarenhet av är att skänka bort grejer, ärligt talat. Man blir ändå lite fundersam när någon undrar om man är villig att gratis köra hem något, när annonsen tydligt är utskriven som "bortskänkes mot upphämtning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det jag oftast vänder mig till begagnatmarknaden för är nog faktiskt möbler. Många av de t.ex populära Ikea-modellerna finns ofta i nyskick för 50-60 procent av nypris.

Det jag haft sämst erfarenhet av är att skänka bort grejer, ärligt talat. Man blir ändå lite fundersam när någon undrar om man är villig att gratis köra hem något, när annonsen tydligt är utskriven som "bortskänkes mot upphämtning"

Har också upplevt samma problem med just skänkesannonser. Något som är tänkt ska vara enkelt blir komplicerat. Helt sjukt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

sjukt trevligt och många gånger går allt smidigt å bra. har inga dåliga erfarenheter från det, speciellt inga från sweclockers. man tjänar så sjukt mycket på det och har man begränsas budget eller ont om pengar. då kan man tjäna på det en hel del ju.
det senaste två veckorna har man köpt/handlat från sweclockers marknad och vart sjukt nöjd med både pris och smidighet...

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Köpte min senaste skärm, G9 på Blocket. Annars sålt några bilar på Blocket och det är aldrig en angenäm upplevelse.

Sålt saker både här på brädan och via marketplace samt Tradera.

Sista-pris-kompis kommer både på Blocket och Marketplace. Här brukar det ändå gå ok även om vissa användare fulbudar i varje tråd i vissa kategorier.

Tradera har blivit min primära källa till att sälja datordelar och köpa här.

Sålde både ett 2080 ti och ett 3070 ti på Tradera. Spännande sen att se samma snubbe försöka sälja mitt 3070 ti för 500kr mer än han gav för tre månader sedan.

Köpa här på brädan: 5/5. Köpa på Tradera 4/5. Marketplace är en chansning.

Sälja på Tradera och här: 5/5. Marketplace och Blocket 2/5.

Permalänk
Medlem

blocket

köpt en hel del därifrån, böcker, ssd, grafikkort, spel, ram minnen.. epa till pojken

inga allvarliga problem

sälja däremot är lite bökigt.

la ut en annons på min trasiga men ovanliga bil, i annonsen skrev jag att den kan inte köras utan måste fraktas.

En av potentiella köparna frågade om jag kunde köra/frakta (kommer inte ihåg vad som sas.) den till honom enkel resa på typ 60 mil.. nej.
en skulle ta flyget och komma direkt kl 23 en fredag. nej

Gormaren.

Frågade vad mitt lägsta pris var.

Jag prutade en tusenlapp varpå han svarade jag kommer kanske förbi om två dagar och tittar på den.

Han blev skitsur när jag berättade att bilen såldes till en annan dagen efter, svamlade på om att jag hade accepterat budet och lurat honom.

Permalänk
Medlem

Jag köper oftast begagnat och då vänder jag mig först främst till swec, swedroid marknaden, finns inte det jag söker där så kikar man på blocket/tradera.
På det stora hela har beg köp gott bra för min del men givetvis får man göra sina efterforskningar och ha sunt förnuft.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Lite ot men..
Gissar att det är varianten av SHDn med DAC inbyggd du köpt? Jag slog till på varianten utan DAC och det är en riktigt fräck liten pryl! Kan göra underverk om man använder den rätt.

Känns som ett lite risky köp du gett dig in på med tanke på att du inte sparar sååå himla många pengar men jag hoppas det går väl för dig. 9000 för den med DAC beggad är nog rätt pris men som sagt risken att det blir noll finns där..

Ja det är SHD, inte SHD Studio jag köpt. Jag sparar ca 4000kr jämfört med att köpa en ny. För dom pengarna jag kan köpa ett slutsteg att driva mina basar med. Har en DDRC-22D sen innan som nu ska säljas.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Använder FB Marketplace då det är smidigaste plattformen för att sälja saker på när man bor i Tjeckien som jag gör.
Dock får man stå ut med den el stolpskott och vissa scammers och folk som försöker köpa grejer extremt billigt av en (när jag redan är generös med priset, folk i det här landet har inte lika mycket pengar som i väst).

Är dock för lat för att lägga ut saker på sale på ebay, orka hålla på och skicka saker.
Nä folk får komma till mig fysiskt och hämta det.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

Har alltid varit för begagnade marknaden både när det gäller köp & sälj men det har blivit allt mer bus. Tar numera emot att bjuda in folk i hemmet eller för den delen åka hem till folk. Har varit med om ett par minst sagt underliga situationer och det börjar nämna sig ett läge där det helt enkelt inte är värt risken.

Visst kan man skicka grejer men även där har buset ökat avsevärt.

Finns det någon form av historik/betyg på säljare/köpare så känns det klart tryggare men de e få tjänster som pysslar med sådant. Tradera finns såklart men deras avgifter kan lätt gå överstyr.

Så nja, begagnad marknaden har blivit allt mindre intressant tyvärr även om jag har en hel del som skulle kunna ha ett värde för andra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Köpa Beg: kort sagt Nej, men de sker när de är nå billigt och oviktigt som köps beg.
Sälja Beg: trött på Blocket och FB köpare som tror att de ska få grejerna gratis.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Bara bra erfarenheter av att köpa och sälja. Däremot inte av Postmord som senast för tre veckor seda slarvade bort mitt paket. Fortfarande inte sett röken av det...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tradera: funkar kanonbra för mig, när jag säljer något så är jag noga med att beskriva eventuella brister osv.
Har sällan haft några problem. Har köpt en hel del saker där med och jag kollar alltid upp säljarens betyg osv innan jag lägger bud.

Blocket: Köper bara där om jag absolut måste, drar mig in i det längsta för att sälja nått via blocket, när jag väl gör det så är det massor med "bästa priset kompisar" som hör av sig.

Facebook: Lämnar hellre in det till röda korset eller nått sånt än att försöka sälja något här.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Vart och spekulerat på ett antal V70 bilar mellan 40-50K på Blocket, ångrar mig lite när det kommer till privat-försäljningar av bilar på Blocket

"Går jättebra i motor o låda!!!" på varenda bil, säljaren vill att man provkör på en gång och drar upp volymen på stereon (inte svenska försäljare)

Volvo 1 : Vevhusventilation helt igensatt, topplockspackning som gett sig, bättrings-lack rakt på rost på alla skärmar
Volvo 2 : Mekaniskt TchTchTch ljud från en cylinder, mekaniskt fel med motorn, varvar man hörs det mer som ett klankande ljud.
Volvo 3 : Ett hål i motorblocket
Volvo 4 : Backväxeln går inte i
Volvo 5 : Vevhusventilation helt igensatt, topplockspackning som gett sig, automatlåda låter som en hammare mot metall vid växling.

Alla dessa utsatta till marknadspris för vad felfria bilar går för hos bilhandlare. Vilket är mitt nästa stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vart och spekulerat på ett antal V70 bilar mellan 40-50K på Blocket, ångrar mig lite när det kommer till privat-försäljningar av bilar på Blocket.

Alla dessa utsatta till marknadspris för vad felfria bilar går för hos bilhandlare. Vilket är mitt nästa stopp.

Känns som att fler väljer att sälja sin bil via en bilhandlare eller en tjänst som gör det åt en.
För då slipper man en massa idioter med "sista pris kompis"
Så slipper man själv ta den biten, men antar man skulle få mer att sälja bilen privat.

Har själv en V70 T4F 13. Som ska säljes inom snar framtid, och drar mig lite att sälja den på blocket.
Även om jag har gjort förut med framgång.
De gånger jag har sålt en bil och någon ringer/meddelanden och försöker pruta innan dem sett bilen så ber jag dem dra..
Och tyvärr är det ju oftast i dålig svenska.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Har också upplevt samma problem med just skänkesannonser. Något som är tänkt ska vara enkelt blir komplicerat. Helt sjukt.

Tycker det funkat bra när jag lagt upp skänkes på Facebook och man kan kika på personernas profil innan man svarar. Sparat ryggen ett par rundor i trappen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är dock lite lustigt, framför allt på blocket, hur google tycks sluta fungera för eventuella köpare, så snart de svarat på annonsen.
Det verkar inte spela någon roll, noga man än specar upp det man vill sälja, utan allt som ofta kommer nån korkad fråga, "vilken färg är det" ungefär på den nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det är dock lite lustigt, framför allt på blocket, hur google tycks sluta fungera för eventuella köpare, så snart de svarat på annonsen.
Det verkar inte spela någon roll, noga man än specar upp det man vill sälja, utan allt som ofta kommer nån korkad fråga, "vilken färg är det" ungefär på den nivån.

Fick en sådan fråga när skulle skänka en spegel.
Fråga 1: Kan du ta fler bilder (tagit bilder på framsidan) Så skickade en bild på backisdan.
Fråga 2: Kan du köra hem den till mig.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Sweclockers: Inte jättemånga köp/sälj men hittills noll problem.

Blocket: En hel del köp/sälj förr i tiden, men slutade för många år sedan efter jag blivit blåst av ruttna köpare. Fullproppat med prutande besvärliga gnälliga snåla idioter till köpare.

Tradera: Väldigt många köp/sälj, alltid fungerat perfekt, nästan alltid fått bättre betalt än jag förväntat mig vid försäljning, så det är min främsta marknadsplats.

Det var dock ganska länge sedan jag köpte eller sålde något via dylik tjänst, jag köper bara i specialfall och har blivit för lat för att skriva säljannonser och orka skicka paket och ha mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Lite ot men..
Gissar att det är varianten av SHDn med DAC inbyggd du köpt? Jag slog till på varianten utan DAC och det är en riktigt fräck liten pryl! Kan göra underverk om man använder den rätt.

Känns som ett lite risky köp du gett dig in på med tanke på att du inte sparar sååå himla många pengar men jag hoppas det går väl för dig. 9000 för den med DAC beggad är nog rätt pris men som sagt risken att det blir noll finns där..

Fick hem den för några dagar sedan och den var precis som annonsen beskrev. Mycket bra skick, skyddsplasten kvar på den fortfarande. Fick dock inte med någon wi-fi adapter men säljaren skulle kolla ifall han har den liggandes hemma någonstans. I värsta fall så får jag köpa en ny, kostar 99kr på netonnet bara. Totala priset blev ca 11600kr. Skulle kosta ca 15400kr för en ny från Nederländerna så jag sparade runt 3800kr (3700kr ifall jag behöver köpa en ny wifi-adapter).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare