Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skillnaden är väll att median får tesla att se ut som att dessa problem framstår på varenda bil som tesla har byggt vilket inte är sant. Största anledning till detta är väll för att allt som är negativt om teslar får en massa "klicks" och dar med drar in massa pengar men om det skulle handla om en tysk premium bil så är det inte lika många som bryr sig och därmed skrivs det inte lika mycket negativt om dom.

Visst är det så. Men jag upplever att Aka_the_barf i det här fallet inte menade ”haha kolla tesla suger” utan ställde en fråga om ngn visste mer om vad killen i videon snackade om. Kanske han funderar på att köpa en äldre Model S, who knows.

Och igen, vet Tesla att det är ett problem men skiter i det så är det ju dåligt. Men istället för att lägga fokus på problemet väljer man att lägga fokus på att det är just Tesla och vips så diskuterar vi nu något annat än själva problemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är man 100% att Tesla inte återkallat alla berörda modeller bara det att ägaren till denna bil skitit i det och nu gör man en video som svartmålar Tesla men höjer Grufman till skyarna?

Har inte mycket till övers för sistnämnda företag då de hängde på Zatzy på den tiden det begav sig och var väldigt frispråkiga kring invandrares vara eller icke vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är man 100% att Tesla inte återkallat alla berörda modeller bara det att ägaren till denna bil skitit i det och nu gör man en video som svartmålar Tesla men höjer Grufman till skyarna?

Har inte mycket till övers för sistnämnda företag då de hängde på Zatzy på den tiden det begav sig och var väldigt frispråkiga kring invandrares vara eller icke vara.

Finns en tråd på TeslaClubSweden som var sktiv slutet på maj/början på juni där man pratade om precis det här problemet och att Tesla inte ville göra någon recall.

100% gällande Grufman..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fast det är ju just detta som skapar dessa ”sekt”-rykten, att Tesla är ett märke som man inte får kritisera. Om länkarmarna är dåliga och Tesla vet om det och vägrar byta dom så är det

Visst får man kritisera. Tesla gör en massa fel och dåligt. Detta typfel och hantering kan säkert vara ett sådant fall.

Poängen är att vissa här är inte här i tråden för att diskutera elbilar seriöst. Det är en helt annan sak.

Synd att du väljer att tolka mig så fel, och vara så snabb och dra «sektkortet».

Spelar ingen roll om det var «kritik» av Tesla eller batterier hos Ford Mach E (eller liknande).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fast det är ju just detta som skapar dessa ”sekt”-rykten, att Tesla är ett märke som man inte får kritisera. Om länkarmarna är dåliga och Tesla vet om det och vägrar byta dom så är det ju skitdåligt.

Vi snackar mycket om många andra bilmärken i den här tråden men det är sällan det kommer en Ioniq 5-ägare och undrar över motivet till kritiken. Eller en Volvo-ägare, eller en Mustang-ägare, du fattar. Du postade ju nyligen en lista själv om hur dåliga Volvo var. Vad är skillnaden?

Tråkigt att du tolkade hans inlägg på det viset.

Klockrent inlägg och kunde inte säga det bättre då detta är unikt för Tesla, tack Chippen.

Med det sagt så har jag följt den fars vi har för Mach E "contactor" på forumen i USA och hur Ford hanterar det. Jag är inte imponerad av det måste jag säga och troligen är det som alltid att det är pengar som styr.
T ex kan vi komma undan med att byta några bara, kan vi göra en mjukvaruuppdatering som patchar problemet hyfsat, kan vi bara ta de som rasar etc.
Istället för att värna om märket och bita i det sura äpplet och kalla in alla bilar och byta den del som uppenbarligen har designats och satts in med fel kvalitet eller toleranser ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Visst får man kritisera. Tesla gör en massa fel och dåligt. Detta typfel och hantering kan säkert vara ett sådant fall.

Poängen är att vissa här är inte här i tråden för att diskutera elbilar seriöst. Det är en helt annan sak.

Synd att du väljer att tolka mig så fel, och vara så snabb och dra «sektkortet».

Spelar ingen roll om det var «kritik» av Tesla eller batterier hos Ford Mach E (eller liknande).

Tid för reflektion då det är fler än Chippen som gör samma analys.

Hur som, är det någon här inne som fått sin BMW M50 levererad ? Är ni nöjda ? Alltid kul att få info om de bilar man valde mellan. KIA GT EV6 levereras väl inte förrän mot senhösten antar jag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Tid för reflektion då det är fler än Chippen som gör samma analys.

Samma sak till dig Daniel. Flera som gjort samma analys som mig tråden.

Är väl en 3-3 på varje "sida" här i tråden, just nu.

Skrivet av Chippen2188:

Och igen, vet Tesla att det är ett problem men skiter i det så är det ju dåligt. Men istället för att lägga fokus på problemet väljer man att lägga fokus på att det är just Tesla och vips så diskuterar vi nu något annat än själva problemet.

Absolut dåligt av Tesla, om det är så. Det säger ingen emot (vad jag kan se). Tror du kan släppa den vinkeln.

Men oavsett så är ju troligen önskad effekt uppnådd, precis som du nämner här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tesla är snålisar deluxe när det kommer till fel som är utbredda och har alltid varit det, oavsett om det är skärmar som gulnar, hjulupphängningar som vibrerar, färg som är undermålig eller datorer som självdör. Det är först när de tvingas ta ansvar via stämningar eller annat som de gör det. Man kan läsa om utbredda fel i USA med nya Model S och Tesla där svarar mestadels med vad som blivit ett skämt bland Teslaägare när Tesla inte vet hur de skall lösa problemet billigt, dvs ”within spec”.

Vad gäller länkarmarna blev de väl tvingade till en återkallelse i Kina men hävdade först att problemet var isolerat till Kina pga deras dålig vägar men då fick de Partiet efter sig så det ändrades snabbt. Trots det är det inget som återkallas i resten av världen trots att det finns tillräckligt med rapporter för att kunna gissa sig till att problemet är utbrett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Visst är det så. Men jag upplever att Aka_the_barf i det här fallet inte menade ”haha kolla tesla suger” utan ställde en fråga om ngn visste mer om vad killen i videon snackade om. Kanske han funderar på att köpa en äldre Model S, who knows.

Och igen, vet Tesla att det är ett problem men skiter i det så är det ju dåligt. Men istället för att lägga fokus på problemet väljer man att lägga fokus på att det är just Tesla och vips så diskuterar vi nu något annat än själva problemet.

Jag har små kikat på beggade teslor och följer prisutvecklingen där då jag gärna kan köpa en beggad bil av ekonomiska skäl och då kan det i framtiden vara bra att veta om problem som dessa.
Min nuvarande peugeot 107 hade jag god koll på innan köp och köpte en där koppling, vatten pump och soppa pump var bytt då dessa är vanliga problem för denna bil.

Sen om detta länkarms fel stämmer så är det såklart även en stor säkerhetsrisk som kan ta ens liv i värsta fall.

Men om jag nu i framtiden bestämmer mig för en tessla så vet jag att jag bör ta med mig en ficklampa och vart jag ska titta och fråga efter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Tid för reflektion då det är fler än Chippen som gör samma analys.

Hur som, är det någon här inne som fått sin BMW M50 levererad ? Är ni nöjda ? Alltid kul att få info om de bilar man valde mellan. KIA GT EV6 levereras väl inte förrän mot senhösten antar jag ?

Det finns vissa här i tråden som aldrig kan se något negativt med tesla, bara leva med det och fortsätta se hur andra tillverkare kommer ikapp och håller högre kvalité eftersom Tesla ändå får sälja när folk inte vill lägga press på förbättring. Folk här säger fortfarande att model 3 är en tyst bil än fast fakta motbevisar det varje gång.
Det finns väl en anledning att väldigt få personer skulle tänka sig att äga en Tesla även bland teslaägare har jag fått uppfattningen av.

Ha fått min M50 och hunnit avverka just under 800 mil nu. Något specifikt du undrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Hur som, är det någon här inne som fått sin BMW M50 levererad ? Är ni nöjda ? Alltid kul att få info om de bilar man valde mellan.

Hej
Jag fick min M50 levererad i mitten på Maj.
Har nu kört närmare 400 mil, kan bara säga att jag är mycket nöjd.
Medelförbrukningen enligt bilen ligger på 17,8 kWh.

Visa signatur

i7 13700K | ROG Strix Z790-F | 64GB DDR5 4800MHz CL40 | 1+2TB SSD | 4TB RAID | ASUS RTX2070 Super OC | BENQ 32” 3840x2160 | Windows 11 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Teslafans påminner extremt mycket om Applefanatiker.

Roligt då jag brukar jämföra Teslabilarna med Androidtelefoner, dvs höga siffror bland specifikationerna samt mycket möjligheter men inte bäst vad gäller kvalitetskänsla eller utförande och inte speciellt upphetsande design. Hade de haft samma approach som Apple haft så hade jag nog varit väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHGbg:

Hej
Jag fick min M50 levererad i mitten på Maj.
Har nu kört närmare 400 mil, kan bara säga att jag är mycket nöjd.
Medelförbrukningen enligt bilen ligger på 17,8 kWh.

Kul att höra, tack! Min mach e gt ligger på 20-21 så då är BMWn snålare absolut. Inget du stört dig på efter köpet som man inte upptäckte innan köp ? Jag har kört 620 mil i min nu.

Problem jag sett hittills som stört mig:
1 Deep sleep i appen ibland som gjorde bilen icke nåbar via appen, åtgärdat nu.

2 Rycker man ur ett bälte under färd och byter plats bak t ex så måste man sätta i bältet i den tomma platsen då den annars varnar till man stannar. Mjukvarubugg verkar det som.

3 Smutsrand övre glasdel på baklucka lite svår att hålla ren inifrån bilen. Dvs torkaren går inte hela vägen upp. Visst det stör inte sikten bak men om den är riktigt skitig så blir det lite extra fult just där bara.

Permalänk

Nån som har kombinationen Skoda Enyaq med konjakinteriör och barn? Är väldigt sugen på den, men den kanske inte är så barnvänlig? Verkar som att Skoda är på väg att gå över till tillvalspaket i 3 steg framöver för övrigt. Fick offert idag

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Nån som har kombinationen Skoda Enyaq med konjakinteriör och barn? Är väldigt sugen på den, men den kanske inte är så barnvänlig? Verkar som att Skoda är på väg att gå över till tillvalspaket i 3 steg framöver för övrigt. Fick offert idag

Är det riktigt läder eller någon imitation?
Oavsett brukar det vara relativt praktiskt, det mesta går att torka bort lätt (mat, dryck, lera, solkräm osv) men kan bli små revor av vassa föremål, t.ex en sten som sitter fast under stövlarna. Nya otvättade jeans kan troligen färga av sig så det bör man vara lite försiktig med. Vi hade en Volvo med bruna lädret i ganska många år, ser rätt likt ut Skodans.

Nu vet jag inte hur gamla barnen är men om de är ungefär som mina, som sitter bakåtvända, så kan jag rekommendera ett sätta upp ett baksätesskydd så länge de gillar att sparka på sätesryggen
Detta har jag: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/inter...
Skyddet hjälper också att hålla borta sand som kan komma mellan barnstol/bas och skava.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Första långturen med vår Enyaq 60 utfördes igår, 40mil ToR till Kolmården. Fick en destinations laddare på plats som enligt uppgift ska kunna leverera 11kW. Efter 5.5h hade vi lyckats ladda ca 20kWh. Kan det vara så illa att det endast var enfas laddning där? Nu räckte ju den laddning vi fick in, kom hem med 30km räckvidd kvar.

Hemma laddar jag bilen med trefas så är ju van med lite bättre fart.

Det var nog de bekvämaste 4h jag spenderat bakom ratten iallafall. Enyaqen fortsätter att imponera på oss. Snittförbrukning med väl packad bil, två vuxna och två barn landa på 155wh/km. Körde mest e18, e4-e20 enligt hastighetsbegränsning.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tJev:

Första långturen med vår Enyaq 60 utfördes igår, 40mil ToR till Kolmården. Fick en destinations laddare på plats som enligt uppgift ska kunna leverera 11kW. Efter 5.5h hade vi lyckats ladda ca 20kWh. Kan det vara så illa att det endast var enfas laddning där? Nu räckte ju den laddning vi fick in, kom hem med 30km räckvidd kvar.

Hemma laddar jag bilen med trefas så är ju van med lite bättre fart.

Det var nog de bekvämaste 4h jag spenderat bakom ratten iallafall. Enyaqen fortsätter att imponera på oss. Snittförbrukning med väl packad bil, två vuxna och två barn landa på 155wh/km. Körde mest e18, e4-e20 enligt hastighetsbegränsning.

Det är inte heller helt omöjligt att flera laddare lastbalanserat delar på kapaciteten, så du bara får maxeffekt om du är ensam. Vi har så i garaget här bland annat - jag får ut ~11 kW om inte grannbilen står och laddar, då får jag bara ut ~8 kW.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är inte heller helt omöjligt att flera laddare lastbalanserat delar på kapaciteten, så du bara får maxeffekt om du är ensam. Vi har så i garaget här bland annat - jag får ut ~11 kW om inte grannbilen står och laddar, då får jag bara ut ~8 kW.

Ena parkeringen har 12 laddplatser, den vi ställde oss på har 8st. Mycket möjligt att den bottleneckar hårt vid 8 anslutna bilar. Vi var ensamma när. Vi kom dit men det var fullt när vi åkte.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Nja, tror det snarare handlar om internationell marknad och efterfrågan. Tittar man globalt så är den största efterfrågan på bilar antingen SUV, Sedan eller Pickup.

Tyvärr, för jag gillar de bättre, så är kombi och halvkombi inte så populärt längre, och speciellt inte utanför norra Europa. Önskar att det varit annorlunda (föredrar halvkombi framför sedan, och helkombi framför SUV), men det är tyvärr lite så den globala bilmarknaden ser ut nuförtiden.

Jo, fast distinktionen mellan halvkombi och sedan är ju något flytande. Model S är ju en halvkombi exempelvis. Skillnaden utifrån sett kan ju vara inget alls liksom, och inuti så behöver man en lös "hatthylla" istället för en fast, och förstås plats för "gångjärnen" i taket istället, men annars samma. Men praktiskt så skiljer det sig ju rejält liksom. Beteckningen halvkombi däremot kan ju kännas lite budget eller så, men det är väl därför vi har "Grand Coupéer" och liknande, A5 exempelvis. Man behöver inte göra bilarna till monstruösa skapelser som BMW's 3- och 5-serie GT. (Det sagt så gillar jag ändå GT-modellerna någonstans, de är mer praktiska än sedanen och väldigt nära kombi-varianten, men fulheten sticker ju i ögonen)

Skrivet av Felixark:

Dom kom väll på att en så fyrkantig bil som Ioniq 5 kommer inte fungera så bra i längden eftersom att på en elbil så påverkas förbrukningen super mycket på hur pass bra aero dynamiken är på bilen. Det är ju därför model 3 ser ut som den gör och det märkes ju på hur effektiv model 3 faktiskt är jemfört med alla andra elbilar på marknaden i samma storlek. Dock så tycker jag att tesla har lyckats ganska bra med designen jemfört med ioniq 6 och Mercedes nya eqe och eqs som också är designad för så lågt luft motstånd som möjligt.

Tja, smaken är som baken. Jag tycker inte Ioniq 6 är supersnygg direkt, men ju fler bilder desto mer gillar jag den så i verkligheten kanske den känns bra. För mig är det stora problemet fronten och kanske mest strålkastarna. Bakdelen har växt ju mer jag sett den och även profilen är ganska trevlig IMO. Tesla Model 3 ser väldigt generisk ut i mina ögon, inte ful men ganska basic, och att den är så vanlig bidrar väl till det också förstås. Men samtidigt gillade jag verkligen Ioniq 5 när den kom men ju mer man ser den i trafiken desto mindre gillar jag designen, det är något med den silvriga plasten längst ner på dörrarna som ger mig hemska vibbar från billig elektronik från nittiotalet eller så, billig silverfärgad plast passar inte någonstans, än mindre på en bil för över en halvmiljon.

Men det är inte vad jag pratar om i mitt inlägg riktigt, en halvkombilucka hade de kunnat ha utan att designen av utsidan skulle behöva ändras, även om det förstås blir en annan konstruktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Verkar tyvärr som fler bilanvändare än dig som har haft problem med Volvo och Polestar.

Det verkar som de har minst lika stora problem som Tesla och andra nykomlingar med kvalitet. Medans Tesla verkar sakta bli bättre för varje ny modell och fabrik, så verkar Volvo tyvärr ha gått åt andra hållet enligt undersökningar av JD Powers:

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3NjM4NTA7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJmZDFiMmM0NTdkMzU1NWJiN2QzNjI5OGMzYzdiYWY4NmU4YzkyNzU2Ijt9

Inne på Mini SE (365 KSEK) eller Fiat 500e (Icon för 350 KSEK) just nu. Med miljöbonus (om man nu vågar lita på den med våra veliga och opålitliga politiker) på 70 KSEK så verkar det ändå vara två mycket trevliga stadsbilar som hamnar under 300 KSEK när man fått bidraget.

Tyvärr faller Honda E på för höga priser (har höjts från 370 KSEK till 420 KSEK) och att den endast kan ladda med 1-fas 230V (skämmigt av Honda att lansera en elbil på europeiska marknaden utan normal 3-fas-laddning). Synd, för annars en riktigt kul och trevlig liten bil.

Kia/Hyundai verkar ha för stora problem att producera elbilar just nu (över ett års väntetid), tveksam hantering av sina kunder (litar inte riktigt på de efter debaclet med deras Ioniq5-kunder) och även miljöskandaler värre än VAG (https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...).

Efter att Japan och Korea tyvärr fallit bort så står mellan UK och Italien just nu...

JD Powers undersökning är något missvisande dock. De räknar bara antal fel och viktar inte felen alls, så att om exempelvis BT-kopplingen har för låg volym ger ju samma effekt på deras statistik som om hjulen lossnar eller motorn exploderar liksom. Sen baseras den på rapporter från ägarna, vilket gör att förväntningarna spelar in på ett annat sätt än om man tittar på typ statistik från försäkringsbolagen eller liknande.

Sammantaget så är det inte så konstigt att denna undersökning brukar ge helt andra resultat än andra kvalitetsundersökningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Testa med tre personer bak, olidligt, finns inget stöd för benen alls.

Så trångt för fem = byggd för två?

Jag har provsuttit en del, och jämfört med min 3-serie kombi och skillnaden är inte så stor mer än på takhöjden, benutrymmet är till och med aningen bättre då min bil är från generationen före. Och den bilen har vi kört ganska långt med med folk där bak utan problem. Men har man ofta folk där bak som är typ 1,8 meter eller längre så är det nog inte rätt bil, men ett par ungar eller inte så långa vuxna är ju inget problem. Mittenplatsen är en nödplats däremot men det gäller ju de flesta bilar, även större och lyxigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Tid för reflektion då det är fler än Chippen som gör samma analys.

Hur som, är det någon här inne som fått sin BMW M50 levererad ? Är ni nöjda ? Alltid kul att få info om de bilar man valde mellan. KIA GT EV6 levereras väl inte förrän mot senhösten antar jag ?

Senhösten är nog optimistiskt. Vad som däremot är positivt är att det nog fortfarande bara är ungefär ett 70-tal totalt i Sverige som har beställt en. ("Man får ju inget bidrag!" Hualigen... )
Om man får sin GT tidigare än andra beror till stor del på färgen man väljer. De som väljer en blå eller röd bil får sannolikt sin bil tidigare än vi som valt Moonscape (mattgrå). Kring årsskiftet kommer de första bilarna till Sverige. Om jag får min bil under våren skulle jag bli nöjd och glad, sådär april-maj-ish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Roligt då jag brukar jämföra Teslabilarna med Androidtelefoner, dvs höga siffror bland specifikationerna samt mycket möjligheter men inte bäst vad gäller kvalitetskänsla eller utförande och inte speciellt upphetsande design. Hade de haft samma approach som Apple haft så hade jag nog varit väldigt nöjd.

Och det är lite lustigt, att allt eftersom Tesla påminner mer och mer om Apple så gillar jag dom mindre och mindre.

Har distanserat mig ganska rejält ifrån Tesla idag, jämfört med att jag var helt såld på konceptet 2015.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Visst är det så. Men jag upplever att Aka_the_barf i det här fallet inte menade ”haha kolla tesla suger” utan ställde en fråga om ngn visste mer om vad killen i videon snackade om. Kanske han funderar på att köpa en äldre Model S, who knows.

Och igen, vet Tesla att det är ett problem men skiter i det så är det ju dåligt. Men istället för att lägga fokus på problemet väljer man att lägga fokus på att det är just Tesla och vips så diskuterar vi nu något annat än själva problemet.

Tesla vet ju om problemet och dar med så finns det bara på problemet på moddeler från 2016. Och i års modellerna efter så har dom ju fixat det. I videon så han ju det att låta som att teslor från alla år har detta problemet. Sen så är du ju lite konstigt att tesla "inte" vill fixa detta finns väll ingen bra källa på att telsa vägrsr fixa det. Men sen så vägrar ju Volkswagen att fixa kvalitets problem med våran passat som köpte helt ny förra året. Vissa paneler på utsidan sitter löst och dörr panelen vid förarsättet vibraren en massa så man slå till den då och då så att det slutar låtar. Vilket är oacceptabelt på en ny bil för 450tkr. Tesla fixar ju såna har kavlitets problem om säger till dom vid levernas av bilen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tesla vet ju om problemet och dar med så finns det bara på problemet på moddeler från 2016. Och i års modellerna efter så har dom ju fixat det. I videon så han ju det att låta som att teslor från alla år har detta problemet. Sen så är du ju lite konstigt att tesla "inte" vill fixa detta finns väll ingen bra källa på att telsa vägrsr fixa det. Men sen så vägrar ju Volkswagen att fixa kvalitets problem med våran passat som köpte helt ny förra året. Vissa paneler på utsidan sitter löst och dörr panelen vid förarsättet vibraren en massa så man slå till den då och då så att det slutar låtar. Vilket är oacceptabelt på en ny bil för 450tkr. Tesla fixar ju såna har kavlitets problem om säger till dom vid levernas av bilen.

Ja, precis, dom vet om problemet och därför kan man tycka att dom skulle göra något åt det. Dom vet att delen är undermålig och kan i värsta fall leda till död. Det borde vara en återkallelse eller åtminstånde garantijobb. Men det finns det ju flera som sagt stt dom fått nej på från Tesla.

Att vissa paneler sitter löst är inte att jämföra med en dålig länkarm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apropå utseende på bilar, hade en Tesla model y bakom mig efter motorvägen igår, och det var nästan så att jag kände en irritation över hur ful bilen var i backspegeln haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Apropå utseende på bilar, hade en Tesla model y bakom mig efter motorvägen igår, och det var nästan så att jag kände en irritation över hur ful bilen var i backspegeln haha

TACK!!! Jag har sagt det länge, den är helt bedrövlig framifrån. Vet inte om jag tycker den ser ut som typ en gammal Renault/Nissan från 90-talet eller bara allmänt skitful, men ändå inte många som håller med mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saigon:

Apropå utseende på bilar, hade en Tesla model y bakom mig efter motorvägen igår, och det var nästan så att jag kände en irritation över hur ful bilen var i backspegeln haha

Jo det känns lite som de tog en Model 3-ballong och bara blåste upp den lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Första långturen med vår Enyaq 60 utfördes igår, 40mil ToR till Kolmården. Fick en destinations laddare på plats som enligt uppgift ska kunna leverera 11kW. Efter 5.5h hade vi lyckats ladda ca 20kWh. Kan det vara så illa att det endast var enfas laddning där? Nu räckte ju den laddning vi fick in, kom hem med 30km räckvidd kvar.

Hemma laddar jag bilen med trefas så är ju van med lite bättre fart.

Det var nog de bekvämaste 4h jag spenderat bakom ratten iallafall. Enyaqen fortsätter att imponera på oss. Snittförbrukning med väl packad bil, två vuxna och två barn landa på 155wh/km. Körde mest e18, e4-e20 enligt hastighetsbegränsning.

Har du 19" fälgar på då? Har du provkört med andra storlekar på fälgarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Apropå utseende på bilar, hade en Tesla model y bakom mig efter motorvägen igår, och det var nästan så att jag kände en irritation över hur ful bilen var i backspegeln haha

Jag är ingen Tesla fanboy, aldrig ens ägt en Tesla, men tvärtemot dig så tycker jag att Model Y är relativt snygg från alla håll, speciellti svart eller vit. Clean form liksom, utan en massa onödiga detaljer. Finns en hel drös elbilar idag som är fulare, om du frågar mig.

Men... Vad både jag och du tycker om utseendet på en Model Y säger i själva verket noll om bilen och kommer inte på något sätt att påverka andras åsikt.

Jag har någonstans en känsla av att när man påpekar sin högst personliga åsikt (om en bil man själv inte äger) och yttrar den publikt utan något som helst sammanhang, så kan anledningen ofta vara att det sticker i ögonen på en. Av olika anledningar. En av anledningarna kan vara att man själv inte äger, eller har råd att äga, en sådan bil.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal