Fortsatt fri roaming inom EU – förlängs i tio år

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Väldigt tråkigt att de som inte reser ska behöva betala för de som reser. Mycket bättre om marknaden fick bestämma priserna.

Finns dock ingen fri marknad vad gäller telefoni.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Finns abonnemang som bara fungerar i Sverige också. För övrigt så lyckades ju marknaden inte med det. Vill du ha tillbaka när det kostade typ 5-10kr/MB?

Du inser att utvecklingen har gått framåt? När jag var ung betalade man per minut som man var uppkopplad med modem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Finns dock ingen fri marknad vad gäller telefoni.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. I Sverige så finns Tele2, Telia, Telenor och Tre. I de flesta andra länder så finns det också flera olika mobiltelefonoperatörer.

Däremot hade Televerket/Telia ett monopol på telefoni i Sverige för ganska många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Du inser att utvecklingen har gått framåt? När jag var ung betalade man per minut som man var uppkopplad med modem.

Bara att kolla på priserna utanför EU, de är inte direkt billigt. I Turkiet som exempel så kan du använda 100 mb för 99:-/dag hos Telia eller hos Tele2 så är det 10:-/MB. Inget jag skulle vilja gå tillbaka till inom EU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Bara att kolla på priserna utanför EU, de är inte direkt billigt. I Turkiet som exempel så kan du använda 100 mb för 99:-/dag hos Telia eller hos Tele2 så är det 10:-/MB. Inget jag skulle vilja gå tillbaka till inom EU

Det är väl ett utmärkt exempel på att marknaden fungerar? Du får betala det marknaden kan ta betalt, istället för att alla andra människor som har abonnemang hos operatören ska betala dina kostnader.

Så, varför ska jag betala för att du vill använda internet utomlands? För mig är det väldigt svårt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. I Sverige så finns Tele2, Telia, Telenor och Tre. I de flesta andra länder så finns det också flera olika mobiltelefonoperatörer.

Däremot hade Televerket/Telia ett monopol på telefoni i Sverige för ganska många år sedan.

De utgör idag ett oligopol och ingår ett incestuöst förhållande vad gäller näten. Det är i sin tur ett resultat av statlig intervention och lobbying som stängt ute konkurrensen genom licenser. Tillsammans äger de hela marknaden i Sverige och det är i princip omöjligt för någon uppstickare att röra runt grytan.

Bovar, banditer och byråkrater är vad de är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det är väl ett utmärkt exempel på att marknaden fungerar? Du får betala det marknaden kan ta betalt, istället för att alla andra människor som har abonnemang hos operatören ska betala dina kostnader.

Så, varför ska jag betala för att du vill använda internet utomlands? För mig är det väldigt svårt att förstå.

Vad exakt är det du nu betalar för? Vi i norden reser mycket mer till södra EU än vad de reser hit, så då är det rimligtvis vi som tjänar mest på att deras operatörer inte kan ta hutlösa priser för vårt surfande där. Sen så bidrar detta till att få länderna närmare varandra, för surf är en så central del av människors liv numera, vilket gynnar hela EU.

edit: Man kan ju ställa samma fråga om varför mina skattepengar ska gå åt att barn ska ha gratis fritidsaktiviteter. Jo, för att det på sikt gynnar hela samhället. Och uppenbarligen har dessa surfregler kraftigt stöd inom EU och Sverige. Så är det i demokratier att vissa blir förlorare när det görs kompromisser. Fast förlorare kan man nog hitta överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det är väl ett utmärkt exempel på att marknaden fungerar? Du får betala det marknaden kan ta betalt, istället för att alla andra människor som har abonnemang hos operatören ska betala dina kostnader.

Så, varför ska jag betala för att du vill använda internet utomlands? För mig är det väldigt svårt att förstå.

Fast det finns, som sagt, abonnemanger eller kontantkort som bara fungerar i Sverige om du inte vill betala för internet utomlands. Och nej, inte alls, för det finns inte någon operatör som har humana priser utanför EU. När det gäller roaming så måste man skaffa lagar för marknaden fungerar inte alls då man väljer att inte använda surf alls istället.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samma som förut:

Toppen tack! Bara bra o veta

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adrii:

Finns det något i reglerna som reglerar det gällande surfandet? Vad jag vet så har man fri surf i Sverige men 50 Gb när man åker till ett EU-land. Har detta också ändrats eller gäller det fortfarande?

När du skriver fri surf menar du typ 50kbit efter 5GB ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Vi i norden reser mycket mer till södra EU än vad de reser hit, så då är det rimligtvis vi som tjänar mest på att deras operatörer inte kan ta hutlösa priser för vårt surfande där. Sen så bidrar detta till att få länderna närmare varandra, för surf är en så central del av människors liv numera, vilket gynnar hela EU.

Du förutsätter att alla människor i Sverige är som dig, vilket givetvis inte är sant. Det finns människor i Sverige som aldrig reser utomlands på sin fritid, som t.ex. jag. Du verkar leva i en värld skild från verkligheten, speciellt då alla människor inte har RÅD att resa utomlands, så varför ska dessa människor betala för att du ska få surfa gratis från valfritt land inom EU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Och nej, inte alls, för det finns inte någon operatör som har humana priser utanför EU. När det gäller roaming så måste man skaffa lagar för marknaden fungerar inte alls då man väljer att inte använda surf alls istället.

De som inte reser betalar för att du ska få surfa fritt. Kostnaderna försvinner inte för att man stiftar lagar. Kostnaderna flyttas givetvis över till andra användare av operatören.

Om man ökar skatten för mobiloperatörer med 10%, kommer då abonnemangspriserna vara konstanta? Någon måste betala och det drabbar alltid slutanvändaren, som inte kan skicka kostnaden vidare.

Permalänk
Medlem

Bra, men hade varit bättre att låta det bli permanent

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Borde vara fri roaming i hela välden. Eller åtminstonde nåt bra billigt paketpris när man kommer utanför EU.
Jag brukar åka till Marocko. Får alltid SMS från min operatör att internet kostar 150 jävla kronor / Mb. Helt jävla sanslöst.
Jag köper alltid lokalt SIM kort där. 10kr/Gig på lokala SIMkort där. Sjukt billigt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

De som inte reser betalar för att du ska få surfa fritt. Kostnaderna försvinner inte för att man stiftar lagar. Kostnaderna flyttas givetvis över till andra användare av operatören.

Om man ökar skatten för mobiloperatörer med 10%, kommer då abonnemangspriserna vara konstanta? Någon måste betala och det drabbar alltid slutanvändaren, som inte kan skicka kostnaden vidare.

Inte helt korrekt. Sverige har ju många turister som kommer hit med.

Så tanken är att det ska jämna ut sig.

Men ja. TANSTAAFL

Roamingeavskaffningen är ju en av de absolut bästa sakerna EU har gjort. UK är extremt rumpkränkta över att den inte gäller dem längre.

Och.... bara för att DU inte använder det. Så var inte en förespråkare av minimalism. Jag köper dina resonemang. men det baserar sig bara på din syn på saker. Och världen är inte bara du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

När du skriver fri surf menar du typ 50kbit efter 5GB ?

Jag får full hastighet utomlands. +1000 Mbit/s via 5G. Polen/DK tex.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppendixSE:

Och världen är inte bara du

Nej, givetvis inte. Jag tycker dock illa om att få betala för att andra människor ska få surfa i andra länder när jag måste betala.

Jag tror dock att medlemmarna på Sweclockers har en ganska mycket högre levnadsstandard än Sverige i gemen, vilket gör att åsikter som gynnar medlemmarna kommer fram i mycket högre grad än andra åsikter. Jag har alltid varit en nagel i ögat och kommer fortsätta att vara det. (Jag tillhör nog själv de som har det bättre än gemene man, men jag är som jag är.)

Permalänk
Sötast
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Du förutsätter att alla människor i Sverige är som dig, vilket givetvis inte är sant. Det finns människor i Sverige som aldrig reser utomlands på sin fritid, som t.ex. jag. Du verkar leva i en värld skild från verkligheten, speciellt då alla människor inte har RÅD att resa utomlands, så varför ska dessa människor betala för att du ska få surfa gratis från valfritt land inom EU?

Du får väl rösta emot EU eller något!

Halva poängen med EU är ju att vara en union och skapa fördelar för samtliga medlemmar. Detta är en av fördelarna som är mycket trevlig för de som reser och rör sig i EU.

Att betala ocker gör du oavsett om EU lägger sig i eller ej.
Bara kolla bredbandet som blivit dyrare år för år och vinsterna bara skenar medans man skyller på infrastruktur. Härligt att iaf "någon" lägger energi på något trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrii:

Finns det något i reglerna som reglerar det gällande surfandet? Vad jag vet så har man fri surf i Sverige men 50 Gb när man åker till ett EU-land. Har detta också ändrats eller gäller det fortfarande?

Comviq har 20GB per fakturaperiod på 50 och 100GB-abonnemangen, jag råkade slå i det då jag var i Danmark i slutet av juni och i Norge i början av juli och inte tänkte på att det inte var vid månadsskiftet det nollades/fylldes på. Fick ingen varning heller, nätet bara försvann 1 juli så jag fick tanka på för typ 55kr för 1GB och hanka mig fram. I-landsproblem, visst, men det är ju på resor man behöver mycket data, hemma har jag ju wifi...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Att betala ocker gör du oavsett om EU lägger sig i eller ej.
Bara kolla bredbandet som blivit dyrare år för år och vinsterna bara skenar medans man skyller på infrastruktur. Härligt att iaf "någon" lägger energi på något trevligt.

Om vi ska vara lite statistiska, så har bandbredden ökat ganska rejält jämfört med tidigare år.

SCB räknar index med avseende på samma kvalitet och vi kan nog alla inse att bredbandet har ökat i "kvalitet", dvs. hastigheten har ökat. Så, om vi nu skulle räkna ett index på kostnad för bredband, så har kostnadsindex minskat, då ökningen av hastighet och tillförlitlighet ökat så pass mycket att prisökningarna inte kan ta ut det.

Att vinsterna ökar ser jag som positivt, då gemene man har fått och kommer få det bättre. Man kan givetvis se det som negativt och tycka att det är positivt att företag går i konkurs och avslutar alla sina tjänster. Jag vet dock inte om användarna skulle tycka att det vore positivt.

Något annat att tänka på är att vinster för företagen möjliggör investeringar. Teknik utvecklas hela tiden och för att vi ska få det bättre, så krävs det att företag investerar. Vinster för företag är således en nyckel till att alla ska få det bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Jag får full hastighet utomlands. +1000 Mbit/s via 5G. Polen/DK tex.

i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Visst gäller det här däremot inte om man låt oss säga skulla surfa på en lång båttur / kryssning, för då gäller internationell lag?

Använd kryssningsfartygets wifi. De brukar oftast ha löst det med avtal även om de själva ansluter sig mot satelliter, men att du själv skulle surfa med mobilen så kan det hända att du hamnar på just en satellit och då får du hem en räkning på nån tusing per GB.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miska:

Använd kryssningsfartygets wifi.

Det där skulle jag aldrig rekommendera, då det kan bli väldigt dyrt. Kolla upp innan vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

När du skriver fri surf menar du typ 50kbit efter 5GB ?

Skrivet av Nozomi:

i Sverige

Obegränsade abb är vad jag vet obegränsade.
Inte varit några problem att dra ned åtskilliga TB per månad på vare sig Tele2/Telenor eller Telia.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Känns bra när EU ägnar sig åt saker som hjälper folket, istället för att sitta och tjafs om hur böjd en gurka får vara.

Håller med. Man har vant sig att telefonin kostar samma på semestern som hemma, inklusive surfandet. (Verkar fortfarande som om surftaket är begränsat utomlands tyvärr, men var några år sedan, före Covid sist jag var utomlands.)

Det där med "förbjuda" böjda gurkor var bara en lyckad val-bluff från Nej-sidan: Det det handlade om var att om en gurka skulle (skall) klassas som klass 1 prima, så ska den bland annat vara rak. Krokiga gurkor är klass 2 sekunda. Gynnar faktiskt konsumenten, då man kan köpa (i teorin) böjda klass 2-gurkor billigare. Produktklassningar ser jag inte som något dåligt, snarare som nödvändigt. IP-klassning är ett exempel bland andra.

Jag trodde också att "fri roaming" var permanent, när det infördes. Inte bara något tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Väldigt tråkigt att de som inte reser ska behöva betala för de som reser. Mycket bättre om marknaden fick bestämma priserna.

Fast de är ju just det som varit problemet att marknaden inte fungerat, operatörerna har täljt guld med smörkniv med roamingavgifter , (och gör de fortfarande utanför EU) som jag förstår är ju även ersättning mellan operatörer reglerad , och svenska operatörer tjänar ju på utländska roamingen i Sverige, så svårt tro de påverkat priserna egentligen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Det skiljer sig väl en del, olika tak osv.
Vet inte hur aktuell denna är men verkar stämma:
https://i.imgur.com/RId8CGW.png

Reglerna säger dock att de måste erbjuda mer trafik för ett rimligt pris, 2022 är priset €2 per GB plus eventuell skatt och priset ska gå ner varje år. Detta enligt länken i artikeln eller mer detaljerat ett klick bort från den.

Skrivet av EU:

When it comes to data, if you have unlimited GB or you pay less for a GB of data then the maximum wholesale cap (e.g. 2€/GB + VAT from 2022 progressively lowered down to reach €1 in 2027), your operator may apply a (fair use) limit on data. If this is the case, the operator will have to inform you in advance about such a limit and must alert you in case you reach 80% of your said limit. That safeguard limit will be high enough to cover most, if not all, of your roaming needs. This ‘fair use’ data limit is in place so operators can continue providing roaming services without the need to increase domestic prices. If you reach the limit, you can still continue using data while roaming for a very small fee, which cannot be more than 2€/GB + VAT from 2022 and will progressively decrease to €1 in 2027.

Så dagens cap är ungefär vad jag betalar för billigaste abonnemanget på Hallon, 99 för 4GB (~€8 plus moms). Frågan är om det kommer att bli billigare också framöver eller om det bara gäller utomlands?

Skrivet av Qubeista:

Visst gäller det här däremot inte om man låt oss säga skulla surfa på en lång båttur / kryssning, för då gäller internationell lag?

Reglerna säger att de måste varna när man kopplar upp sig på sådana nätverk, och varna igen när man når upp till ett visst belopp.

Skrivet av EU:

Today we like to stay connected anytime and anywhere. When you travel by boat on open water or during a flight, your mobile phone may connect to a non-terrestrial network, e.g. a satellite network provided on board the aircraft or boat. These services are not covered by ‘Roam like at home’ and usually have high surcharges.

If your mobile phone connects to a non-terrestrial network, you should receive an automatic message to alert you, so you can avoid unexpected charges. In case you continue using your phone, or apps using mobile data continue running on your phone, and you reach € 50 of additional charges, or another predefined limit, the mobile services will stop automatically. Operators may offer additional services, such as the possibility to opt out from roaming on planes and boats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Visst gäller det här däremot inte om man låt oss säga skulla surfa på en lång båttur / kryssning, för då gäller internationell lag?

Nä på fartyg så kommer du automagiskt hoppa över till svindyrt sattelitnät, å innan du hinner reagera så har din mobil redan laddat ner den där 4mb attachmenten från senaste jobbmailen och uppdaterat någon app å till följ av det får du betala 200kr för de dära få sekundrarna innan du satte mobilen i flygplansläge.

Jäkla idioti, borde ju vara tvärtom att man måste opt-in för att använda snordyra sattelitnät; inte något som mobilen bara automagiskt hoppar in på.

Går att slå på en spärr för sattelitinternet hos iaf Tre (som jag har), så det rekommenderar jag alla att göra.

Permalänk
Medlem

Förbannade britter att lämna EU och därmed kostar det så mycket mer.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Väldigt tråkigt att de som inte reser ska behöva betala för de som reser. Mycket bättre om marknaden fick bestämma priserna.

Det finns ingen fungerande marknad för telefoni i utlandet på det sättet. Den fria marknaden är ett ideal som inte alltid existerar i verkligheten.

I praktiken har du som konsument bara något fåtal val av operatörer som agerar som en monopolkartell när det handlar om prissättning av utlandstjänster.

När du reser är det den utländska operatören som sätter priser. De har inget intresse av att sätta några låga priser, då du inte är någon direktkund hos dem, och har inget att vinna på att starta ett priskrig. Därav den nuvarande situationen.

Samtidigt kostar det i verkligheten inte mer att leverera mobilnätstjänst till någon som är ditrest än till någon som som bor i landet och har ett lokalt SIM-kort.

Resultatet är att vi ser att teleoperatörer inte verkar i kundens intresse, och det finns inga fungerande marknadsmekanismer som drar ner priset för kunderna, därav begår EU marknadsintervention, vilket enligt mig är helt rimligt i sammanhanget.

Fria marknaden fungerar bara om kunder och säljare har en någolunda jämbördig ställning sinsemellan. Så är inte fallet för mobiltelefoni utomlands.