Omöjligt att hitta det "perfekta" tangentbordet inom Sverige?

Permalänk

Omöjligt att hitta det "perfekta" tangentbordet inom Sverige?

Hej!

Och vad menar jag med det "perfekta" tangentbordet?
Jo! Jag ska förklara

Lite kort för-info:
Jobbar dagligen som systemutvecklare hemifrån (via en dockad laptop) samt spelar en hel del på min fritid (via min PC då).
För enkelhetens skull så använder jag samma utrustning vid arbete som vid fritid. Detta har jag då löst med en USB hub + USB switch för att byta enheter mellan datorerna samt att jag byter input på mina skärmar.

Vad använder jag idag för tangentbord?
Idag använder jag ett MX Keys Mini som är kopplat med en Logi Bolt reciever till min laptop samt en MX Master mus via Bluetooth.
Till min PC så använder jag ett Varmilo tangentbord samt en Logitech PRO Wireless mus. Varje enskild enhet är jag super nöjd med.

Vad är då mitt problem?
Jo, mitt problem är helt enkelt att jag vill uppnå en mer städad look. Och vad jag menar med det är helt enkelt att jag helst skulle se att jag enbart använde ett tangentbord till båda. Mössen har jag mindre problem att byta emellan och de tar inte så mycket plats. Samt att jag gärna skulle vilja gå helt åt det trådlösa hållet.

Varför använder du inte ett tangentbord och bara byter mellan då i och med att du har en USB switch?
Tänker att jag kör detta i punkt form:

  • Varmilo tangentbordet är otroligt att skriva på, trevligt att spela med men det är inte trådlöst.

  • MX Masterkeys tangenbordet är trådlöst, trevligt att skriva på men inte trevligt att spela på.

Vad är jag ute efter?
Ett tangentbord som är:

  • Trådlöst som funkar bra för att spela (behöver då relativt låt latens, som jag förstår är bluetooth uteslutet här).

  • Trevligt att skriva på (olika från person till person, men jag diggar mitt Varmilo tangentbord mycket, kör MX Cherry Browns där).

  • Stöd för ISO (säger man så?) key caps, dvs jag vill gärna ha Å, Ä och Ö samt en "vanlig" Enter-tangent

  • Gärna TKL eller 65% (dvs, har gärna piltangenter samt en Del knapp och home/end exempelvis, detta kanske inte är 65%?)

  • Cherry MX Browns eller liknande (kom gärna med förslag! ) out-of-the-box eller att det är Hotswap så jag kan byta om jag skulle önska.

  • Stöd för "normala" keycaps och inte low profile.

Vilka alternativ har du kikat på sedan innan?
Det tangentbord som har kommit "närmast" känner jag är Logitechs G915 TKL, det uppfyller samtliga krav:

  • Trådlöst med låg latens

  • TKL

  • Switchar jag tror jag hade tyckt om.

Det som inte uppfylls är:

  • Det använder Low profile keycaps, vilket känns svårt att få tag på om man skulle vilja byta mot exempelvis någon PBT variant.

Känns som att jag har skannat av hela nätet samt Sweclockers forum utan att hitta något tangentbord som kan uppfylla alla mina krav. Som sagt Logitech tangentbordet kommer nära, men inte helt

Jag är öppen för alla typer av förslag, samt prisklasser och även övertalning kring varför jag borde ändra mig och helt enkelt bara slå till på Logitech tangentbordet. Om det är då "omöjligt" att hitta detta inom Sverige, så är import inga större problem heller, men där verkar det svårare att hitta stöd för ISO?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade provat MX Mechanical mini, sneglar själv på dom då jag inte riktigt är vän med vanliga höga mekaniska tangentbord.

Du kan alltid lämna tillbaka det om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

Bygg ditt egna, eller beställ ett färdigbyggt custom-tangentbord. För egen del har jag fastnat för Corne men för att det ska bli ett fullfjädrat gamingtangentbord skulle jag vilja ha en sifferrad (förvånansvärt många spel som drar nytta av det).

Min poäng är iaf att som systemutvecklare har du sannolikt både ekonomin och intresset för att hitta ett perfekt tangentbord, och du kommer sannolikt inte hitta ett perfekt tangentbord på Inet, Webhallen, eller liknande.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Jag hade provat MX Mechanical mini, sneglar själv på dom då jag inte riktigt är vän med vanliga höga mekaniska tangentbord.

Du kan alltid lämna tillbaka det om du inte är nöjd.

Har sneglat på det med, men det uppfyller inte kravet att det inte ska ha låg profils tangenter tyvärr
Har som sagt det "vanliga" MX keys mini, men tycker inte det lämpar sig för spelande så värst bra.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Bygg ditt egna, eller beställ ett färdigbyggt custom-tangentbord. För egen del har jag fastnat för Corne men för att det ska bli ett fullfjädrat gamingtangentbord skulle jag vilja ha en sifferrad (förvånansvärt många spel som drar nytta av det).

Min poäng är iaf att som systemutvecklare har du sannolikt både ekonomin och intresset för att hitta ett perfekt tangentbord, och du kommer sannolikt inte hitta ett perfekt tangentbord på Inet, Webhallen, eller liknande.

Hade gärna byggt mitt egna! Har dock dålig koll på vart jag ska vända mig för att beställa rätt delar som uppfyller mina krav.
Finns det exempelvis någon vettig "bas" som erbjuder trådlöskommunikation (ej Bluetooth då det bidrar med för mycket latens)?

Permalänk
Medlem

Om det är ok att ha sladd kan jag rekommendera Keychron K2, som jag själv använder. Det kan användas både med sladd och Bluetooth, så du kan koppla sladden till speldatorn och sen byta mellan Bluetooth och sladdanslutningen med en switch på sidan.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abeedvard:

Hade gärna byggt mitt egna! Har dock dålig koll på vart jag ska vända mig för att beställa rätt delar som uppfyller mina krav.
Finns det exempelvis någon vettig "bas" som erbjuder trådlöskommunikation (ej Bluetooth då det bidrar med för mycket latens)?

Jag är väldigt sugen på ett Kinesis Advantage360 Pro, men det är BLTE eller USB-C som gäller. Egenbyggda tangentbord är en helt ny värld, så jag dyker inte djupare än så här.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Om det är ok att ha sladd kan jag rekommendera Keychron K2, som jag själv använder. Det kan användas både med sladd och Bluetooth, så du kan koppla sladden till speldatorn och sen byta mellan Bluetooth och sladdanslutningen med en switch på sidan.

Sladd är tyvärr inte ett alternativ för mig Hade jag nöjt mig med sladd hade jag fortsatt använda mitt Varmilo helt uteslutande till både och

Det jag eftersträvar mest är hålla skrivbordet sladdfritt så långt det går. Logitech G915 TKL hade varit perfekt i min mening om den inte hade low profile tangenter Då jag gärna hade bytt ut keycapsen till PBT tangenter (gillar känslan och att dem blir lite mer slitstarka), men det verkar vara dåligt med low profile keycaps som passar till brytarna som G915 använder som även är gjorda i PBT.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Jag är väldigt sugen på ett Kinesis Advantage360 Pro, men det är BLTE eller USB-C som gäller. Egenbyggda tangentbord är en helt ny värld, så jag dyker inte djupare än så här.

Ja det är verkligen en helt ny värld! En som jag gärna hade grottat mig ner i mer, men vet knappt var man ska börja Finns ju en hel del uppsjö av alternativ i staterna, men när det kommer till ISO layout blir det svårare.

Permalänk

För att fortsätta lite på tråden, om någon vet
Hur pålitligt är 2,4ghz trådlösanslutning kontra exempelvis Lightspeed (som Logitech använder sig av)?
Är dem ens jämförbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abeedvard:

(ej Bluetooth då det bidrar med för mycket latens)?

Kort svar: Nej

Men sen hade jag ju kanske undersökt lite mer noggrant om det är så att bluetooth de facto ger någon latens som du ö.h.t. kommer märka av. För det är dumt att begränsa sina möjligheter enormt bara p.g.a. något som kanske inte ens är ett problem. Själv spelar jag bara spel på hobbynivå så jag hade inte ens övervägt om latensen i bluetooth hade påverkat mitt spelande.

Om du kan tänka dig bluetooth så finns det massvis att välja på om du ska ha ett custom 65%, t.ex. Ikki68 men jag vet inte vad status på den försäljningen är just nu. Verkar dock som en formfaktor som hade passat dig.

Men sen är det ju alltid så att om du sitter och kollar på färdigbyggda tangentbord kanske inte tanken att lägga 3-4 tusen är så lockande

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Kort svar: Nej

Men sen hade jag ju kanske undersökt lite mer noggrant om det är så att bluetooth de facto ger någon latens som du ö.h.t. kommer märka av. För det är dumt att begränsa sina möjligheter enormt bara p.g.a. något som kanske inte ens är ett problem. Själv spelar jag bara spel på hobbynivå så jag hade inte ens övervägt om latensen i bluetooth hade påverkat mitt spelande.

Om du kan tänka dig bluetooth så finns det massvis att välja på om du ska ha ett custom 65%, t.ex. Ikki68 men jag vet inte vad status på den försäljningen är just nu. Verkar dock som en formfaktor som hade passat dig.

Men sen är det ju alltid så att om du sitter och kollar på färdigbyggda tangentbord kanske inte tanken att lägga 3-4 tusen är så lockande

Okej, har alltid haft den fördomen att Bluetooth helt enkelt inte håller när det gäller att spela. Sen har ju min PC inget sätt att ansluta Bluetooth enheter så där har vi ju en flaskhals (som dock så klart går att lösa som allt annat). Däremot tyckte jag att jag faktiskt märkte märkbar skillnad på när jag använde mitt MX Mini enbart via Bluetooth (till min jobblaptop då) jämfört när jag skaffade en Logi Bolt receiver.

Det jag spelar mest är väl Overwatch, vilket har lite krav på sig att allt hänger med, några extra MS kan ju vara allt när det gäller om man håller sig vid liv eller inte

Sitter inte enbart och kikar på färdigbyggda tangentbord per se, det har väl mest blivit av den varan då jag har dålig koll på custom marknaden och inte vet exakt var jag kan eller ska börja. Men det är absolut inget problem med att det skulle vara ett custom bord, men verkar inte hitta rätt där tyvärr (speciellt när det gäller trådlöshet?). Hittar jag något som uppfyller mina krav så är absolut inte 3-4 tusen några bekymmer i den synpunkten

Tack för input!

Permalänk
Medlem

Jag har G915 TKL och håller med dig om alla fördelar. Det är väldigt trevligt o snabbt att skriva på.
Men ja, keycapsen är ganska så plastiga och rangliga. Funkar väl men... ja, långt ifrån hög kvalitet.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Jag har G915 TKL och håller med dig om alla fördelar. Det är väldigt trevligt o snabbt att skriva på.
Men ja, keycapsen är ganska så plastiga och rangliga. Funkar väl men... ja, långt ifrån hög kvalitet.

Ja det är synd att det just är den lilla detaljen som sticker i ögat för mig. Annars tycker jag det ser toppen ut!
Stilrent, snyggt och "gör" liksom allt jag vill att det ska göra

Permalänk
Medlem

Varför inte Varmilo då, om du vet att du gillar deras brädor? TKL, 2,4 GHz, Bluetooth, USB-C, MX Brown. Eller har jag missat något i dina krav? Finns med lite olika färgkombinationer och brytare. Bilderna visar ansi men de är Nordic ISO.
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag är väldigt sugen på ett Kinesis Advantage360 Pro, men det är BLTE eller USB-C som gäller. Egenbyggda tangentbord är en helt ny värld, så jag dyker inte djupare än så här.

Dygma Raise eller Defy(ej släppt än men ser bra ut) kan ju vara ett alternativ!

https://dygma.com/

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Varför inte Varmilo då, om du vet att du gillar deras brädor? TKL, 2,4 GHz, Bluetooth, USB-C, MX Brown. Eller har jag missat något i dina krav? Finns med lite olika färgkombinationer och brytare. Bilderna visar ansi men de är Nordic ISO.
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Oj, dessa har jag missat helt!
Tack!! De ser ju onekligen ut att vara något som jag eftersöker exakt

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Varför inte Varmilo då, om du vet att du gillar deras brädor? TKL, 2,4 GHz, Bluetooth, USB-C, MX Brown. Eller har jag missat något i dina krav? Finns med lite olika färgkombinationer och brytare. Bilderna visar ansi men de är Nordic ISO.
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Skrivet av abeedvard:

Oj, dessa har jag missat helt!
Tack!! De ser ju onekligen ut att vara något som jag eftersöker exakt

Oj nu var jag för snabb Såg att dem inte var ISO.
Så nära! Tack för tipset dock!

Edit: Det kanske jag inte alls var. Står ju faktiskt:
EGENSKAPER

Mekaniska brytare Ja
Typ av brytare Cherry MX Brown
Formfaktor TKL
Knapplayout ISO 88
Språklayout ISO Nordisk (ÅÄÖ)
Belysning Ja
Färg på belysning Vit
Knappmaterial PBT
Multimediaknappar Ja
Handledsstöd Nej
N-key rollover Ja
Anti-ghosting Ja
Profil Varmilo
Färg Grå, Orange

Kanske bara bilden som är missvisande?
Kikar på denna: https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/vcs88-bot-lie-...

Lade till ytterligare information
Permalänk
Medlem
Skrivet av abeedvard:

Oj nu var jag för snabb Såg att dem inte var ISO.
Så nära! Tack för tipset dock!

Edit: Det kanske jag inte alls var. Står ju faktiskt:
EGENSKAPER

Mekaniska brytare Ja
Typ av brytare Cherry MX Brown
Formfaktor TKL
Knapplayout ISO 88
Språklayout ISO Nordisk (ÅÄÖ)
Belysning Ja
Färg på belysning Vit
Knappmaterial PBT
Multimediaknappar Ja
Handledsstöd Nej
N-key rollover Ja
Anti-ghosting Ja
Profil Varmilo
Färg Grå, Orange

Kanske bara bilden som är missvisande?
Kikar på denna: https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/vcs88-bot-lie-...

Skrev det i förra inlägget. Bilder på ansi men är ISO.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Skrev det i förra inlägget. Bilder på ansi men är ISO.

Ah läste för snabbt och klickade på länken, var för ivrig! Sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag har G915 TKL och håller med dig om alla fördelar. Det är väldigt trevligt o snabbt att skriva på.
Men ja, keycapsen är ganska så plastiga och rangliga. Funkar väl men... ja, långt ifrån hög kvalitet.

Skrivet av abeedvard:

Ja det är synd att det just är den lilla detaljen som sticker i ögat för mig. Annars tycker jag det ser toppen ut!
Stilrent, snyggt och "gör" liksom allt jag vill att det ska göra

G915 TKL och "modda" keycapsen med lite kirurgtejp. Tar en stund och är rätt pilligt, men när du väl gjort det så behöver du inte bry dig längre. Tar bort det rasslande ljudet helt och gör tangentbordet helt magiskt att skriva på Att du sen kan koppla en dator med blåtand och den andra med lightspeed är ju också rätt smidigt.

Var tvungen att göra samma på sambons G815 (trådad, fullstort) då jag inte klarade av att använda hennes 😅

se #19442974 för mer info och före/efter klipp i slutet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

G915 TKL och "modda" keycapsen med lite kirurgtejp. Tar en stund och är rätt pilligt, men när du väl gjort det så behöver du inte bry dig längre. Tar bort det rasslande ljudet helt och gör tangentbordet helt magiskt att skriva på Att du sen kan koppla en dator med blåtand och den andra med lightspeed är ju också rätt smidigt.

Var tvungen att göra samma på sambons G815 (trådad, fullstort) då jag inte klarade av att använda hennes 😅

se #19442974 för mer info och före/efter klipp i slutet

Ah cool där med att fixa bort ljudet, har hört om problem med det med.
Saken för mig är att jag gärna skulle vilja ha PBT key caps Och mig veterligen är low profile svåra att hitta i PBT material?
Sliter ut ABS för snabbt då jag har lätt att få ganska "oljiga" händer haha

ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av abeedvard:

Okej, har alltid haft den fördomen att Bluetooth helt enkelt inte håller när det gäller att spela. Sen har ju min PC inget sätt att ansluta Bluetooth enheter så där har vi ju en flaskhals (som dock så klart går att lösa som allt annat). Däremot tyckte jag att jag faktiskt märkte märkbar skillnad på när jag använde mitt MX Mini enbart via Bluetooth (till min jobblaptop då) jämfört när jag skaffade en Logi Bolt receiver.

I så fall får du nog offra tanken om att köpa ett "bra" tangentbord och fokusera mer på att köpa ett från Logitech

Permalänk
Skrivet av Icetec:

I så fall får du nog offra tanken om att köpa ett "bra" tangentbord och fokusera mer på att köpa ett från Logitech

Ja det är väl kanske så, svårt att få allt
Jobbigt när man är 90% nöjd och ändå försöker kräma ur de där sista 10 procenten. Eller så får man helt enkelt förlika sig med att man aldrig blir helt nöjd haha.

Tack för din input

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av abeedvard:

Ja det är väl kanske så, svårt att få allt
Jobbigt när man är 90% nöjd och ändå försöker kräma ur de där sista 10 procenten. Eller så får man helt enkelt förlika sig med att man aldrig blir helt nöjd haha.

Tack för din input

Personligen hade jag väl funderat på vad jag använder tangentbordet till mest, vilket inte är att spela, och sen försökt hitta en annan anledning till att jag dog än att det är p.g.a. latency. Men ditt use-case är kanske annat än mitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

I så fall får du nog offra tanken om att köpa ett "bra" tangentbord och fokusera mer på att köpa ett från Logitech

Skrivet av abeedvard:

Ja det är väl kanske så, svårt att få allt
Jobbigt när man är 90% nöjd och ändå försöker kräma ur de där sista 10 procenten. Eller så får man helt enkelt förlika sig med att man aldrig blir helt nöjd haha.

Tack för din input

Eller så köper du det från Varmilo och kör 2,4 GHz mot PC och bluetooth mot laptop.
Vi har ju redan konstaterat att det tangentbordet har allt du vill ha. 😉

Permalänk
Medlem

Finns ju rätt många modeller Keychron Både trådade och icketrådade! Har själv haft ett Keychron K6 (trådlöst). Funkar toppen och finns med olika switchar, dessutom hotswap så man kan luba och byta brytare enkelt. Övergav dock trådlöst och kör nu ett Keychron Q1 med lubade oil king brytare. Riktigt skönt att skriva på och spela på

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Köpte detta i veckan för 499 kr när det var SweC-rea: https://www.inet.se/produkt/6102657/deltaco-gaming-tangentbor...

Chockerande bra faktiskt, har testat andra mekaniska deltaco-keyboards tidigare men det här höll helt annan klass. Känslan är till och med bättre än mitt gamla Vortex Pok3r som var mycket dyrare. Kailh BOX-switches som ska vara extra stabila.

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Keychron K6, använt både för hemmaarbete och spelande, men mest spelande.
Tycker det är galet skönt att använda, men då jag använder numpaden mycket i jobbet så faller det tyvärr bort som heltidsarbete-tangentbord för mig, men funkar i övrigt riktigt bra.

Jag kör trådat då jag har inte Bluetooth till min burk, men kopplat till laptopen och/eller telefonen så har jag inte märkt av någon latens, dock inte spelat trådlöst.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Personligen hade jag väl funderat på vad jag använder tangentbordet till mest, vilket inte är att spela, och sen försökt hitta en annan anledning till att jag dog än att det är p.g.a. latency. Men ditt use-case är kanske annat än mitt

Skulle väl säga att jag använder det i princip 50/50 till att skriva (jobba med) och spela.
Vet inte riktigt vad exakt det kan bero på, men i alla fall så när jag använde mitt MX Mini över Bluetooth och enbart skrev med så kunde jag märka en direkt skillnad (till och från ska jag ärligt säga, inte hela tiden) hur responsivt tangentbordet var jämfört med att köra med en Logi Bolt dongle.

Jag är absolut ingen "Pro gamer" och antagligen med några mer MS i latens skulle jag säkerligen aldrig märka. Jag kanske är onödigt "anal" när det gäller sånt, men bara vetskapen av att det möjligtvis kan dippa och bli dåligt skulle gnaga i mig Där av att jag hellre skulle vilja köra på något som inte är Bluetooth, så skulle jag kunna vara lugnare