Snabbkoll: Tar du med dig din dator på semestern?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Tar du med dig din dator på semestern?

Sommaren är här och för många betyder det även att det är dags för lite välförtjänt semester. Tar du med dig datorn eller får den stanna hemma?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag är hemmasittare. Semester är där datorn står.

Permalänk
Medlem

Jag tar med mig datorn på semestern, alltså hem från jobbet.

Syftar ni på resa utomlands, eller vad menar ni med semester?

Jag har definitivt semester, även fast jag är hemma.

Permalänk
Medlem

14" Lenovo laptop hänger alltid med oavsett var jag åker.

IT-intresset tar aldrig semester. Måste ju kolla SweC!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Datorn följer med för lite filmtittande på kvällen eller regniga dagar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Alltså…datorn stannar hemma såklart! Allt annat vore en skam!!

Sen behöver vi inte gå in på hur Steam link och gamepass fungerar…

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jobbdatorn lämnar sällan synfältet

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Min iPhone följer med var jag än går, men datorn beror lite på vart man ska och vad man ska göra, för att inte tala om hur länge ”detta” ska pågå. Så det finns ju inget enkelt ja/nej på frågan.

Permalänk
Snusfri

En laptop följer med för lite snurf, YouTube och lite lättare gaming.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Utan dator kan man inte jobba och hur skulle man då kunna njuta av semestern?

För att förtydliga. Att inte kunna fixa akutare eller "snabbisar" gör ju bara att jobben läggs på en enorm hög som gnager i hjärnbarken på en.

Permalänk
Medlem

Bära runt på en stationär dator med kringutrustning? Njaaa!

Mobiltelefon är det som gäller när man lämnar hemmet. Inte behövt laptop på flera år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Laptop följer alltid med på mina resor. Samt en smart JBL-högtalare som har Google assistent. Mobil får agera AP.

Har också HDMI-sladd för att eventuellt koppla ihop med TV på resmålet.
VPN för svenska kanalerna om det är utomlands.

Permalänk
Medlem

Nope, mobil och platta följer dock med.

Permalänk
Datavetare

"Tar du med dig din dator på semestern?"

Nja, tog med mig 4 datorer på semester (gaming-desktop, MacOS laptop, Windows laptop och Linux laptop)... Fast håller mig primärt i sommarstugan, skulle inte släpa runt på mer än max en laptop annars.

Edit: har dem inte med mig för jobb, gillar helt enkelt att "okynnesprogrammera" och ser det lite som ett alternativ till t.ex. lösa korsord eller lägga pussel

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

tog med mig min stationära till morsan på semestern så ja tar med mig datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Utan dator kan man inte jobba och hur skulle man då kunna njuta av semestern?

För att förtydliga. Att inte kunna fixa akutare eller "snabbisar" gör ju bara att jobben läggs på en enorm hög som gnager i hjärnbarken på en.

I min värld är inte det att kalla för semester, snarare jour-verksamhet.

Permalänk
Medlem

Har med mig laptop för nöjes skull samt om det mot förmodan skulle dyka upp något superakut på jobbet.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nasso:

Jag tar med mig datorn på semestern, alltså hem från jobbet.

Syftar ni på resa utomlands, eller vad menar ni med semester?

Jag har definitivt semester, även fast jag är hemma.

Då tycker jag man får räkna att man har med sig datorn på semester! Måste absolut inte vara en utlandssemester, kan lika gärna vara sommarstugan eller hemma-semester.

Permalänk

Steam deck är en dator, och den kommer vara min reskamrat i sommar 😃

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta med jobbdatorn till landstället faktiskt, ifall det skulle dyka upp något akut. Men jag rör den aldrig.

Permalänk
Medlem

Finns dator där semestern firas så behöver inte ta med, annars hade jag tagit med jobb-laptopen så tar alternativet tar med.
Har i stort sett inget jag inte kommer åt på jobbet via en webläsare och vpn så behöver inte den fysiska burken för att kunna ta akuta saker på jobbet.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Laptop ja, desktop nej.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Utan dator kan man inte jobba och hur skulle man då kunna njuta av semestern?

För att förtydliga. Att inte kunna fixa akutare eller "snabbisar" gör ju bara att jobben läggs på en enorm hög som gnager i hjärnbarken på en.

Alltid lika tragiskt att läsa om folk som alltid jobbar. Hoppas du kommer ur missbruket förr eller senare!

Själv har jag iaf oftast med mig laptoppen som jag Parsecar hem på för att kunna fortsätta med mitt Blendrande o annat när man inte varit ute o turistat o semestrat. Parsec funkar ju tillomed fint när man är över en hundra mil hemifrån!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

I min värld är inte det att kalla för semester, snarare jour-verksamhet.

Skrivet av Gurrrra:

Alltid lika tragiskt att läsa om folk som alltid jobbar. Hoppas du kommer ur missbruket förr eller senare!

Det kallas egenföretagare och det är också en bieffekt av att kunskapsmässigt vara en "bristvara"
Jag själv trivs med det och mina kunder trivs med mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tar med mig en dator på semester, däremot inte min huvudsakliga stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Alltid lika tragiskt att läsa om folk som alltid jobbar. Hoppas du kommer ur missbruket förr eller senare!

Själv har jag iaf oftast med mig laptoppen som jag Parsecar hem på för att kunna fortsätta med mitt Blendrande o annat när man inte varit ute o turistat o semestrat. Parsec funkar ju tillomed fint när man är över en hundra mil hemifrån!

Samtidigt finns det fördelar med att ha det så. För min del så kan jag ta 6 veckor semester på sommaren, händer det inget akut så behöver jag inte göra något jobb alls men om det blir problem så räknar jag med att behöva rycka in.
Jag har det hellre så än att gå tillbaka till 4 veckor som jag tycker är alldeles för lite semester då sommaren är det bästa jag vet.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Konstig fråga, semester betyder inte att man reser bort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag drar alltid med mig den stationära när jag ska ner till stranden, havs doften och badet friskar upp kondingarna!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

Tog med arbwtslaptopen då jag behövde fakturera och bokföra lite, men min workstation/gaming maskin stannar hemma såklart 😁 semester är 90% utomhus eller bastu, 10% inomhus med korsord och sällskapsspel.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Man semestrar väl genom att tillbringa lite kvalitetstid i färgsprakande Toussaint i Witcher 3. Det räcker väl?

Men datorn får stanna hemma när jag beger mig iväg. Har för mycket "jag måste jobba"-feeling när jag använder dator nu för tiden. Mobil, surfplatta och Switch erbjuder underhållning nog.