Nvidia Geforce RTX 4090 påstås nå 2 750 MHz

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 4090 påstås nå 2 750 MHz

Fler uppgifter om "Ada Lovelace"-serien letar sig ut på webben, där Geforce RTX 4090 ryktas nå upp till 2 750 MHz och RTX 4080 byter upp till GDDR6X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förhoppningar och förväntningar är tyvärr noll. Med höga priser och obefintlig tillgång i färskt minne är det svårt att vara optimistisk. Men då kan man I alla fall bara bli positivt överraskad om det visar sig att man har fel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om några månader vet vi.
Men det ska bli spännande!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ca 60% ökning av både CUDA-kärnor och frekvens. Ryktena om 2x3090 i prestanda kanske inte är helt felaktiga ändå.

Permalänk
Medlem

Jag ser framemot nya grafikkort.
Kul med recensioner och tester.

Men längre än så sträcker jag mig inte. För mycket pengar.
Om två år kanske jag kan tänka mig något nytt.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Ca 60% ökning av både CUDA-kärnor och frekvens. Ryktena om 2x3090 i prestanda kanske inte är helt felaktiga ändå.

Kanske dom menar med RT on.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Kanske dom menar med RT on.

Antar att dom menar i teoretiska TFLOPS vilket är långt ifrån samma som 2xfps.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

4090 verkar bli en riktig best! Ser ut som vi kanske får se en lite större skillnad i prestanda 4090/4080 än 3090/3080. Om ryktena om spec stämmer…

Men över 400w! Det är ytterligare 100w jämfört med 3090/3080 och värmen från dem är verkligen på gränsen för vad ett normalt ventilerat rum i svedala sväljer innan det blir otrevligt.
Dom där sista 100w kommer inte bara försvinna upp i intet

Kul med fräsig spec i övrigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Moore's Law is Dead visade upp en rendering utav 4090 Ti och Chiphell visade upp stommen... men man ska dock ta allt med en nypa salt om just Ti modellerna, för varför skulle den läckas ut samtidigt som vanliga modellerna.. just saying.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vad priset på ett 4080 hamnar på iom att den verkar hamna runt eller strax över 3080ti.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att RTX4070 verkar mer kastrerat jämfört med tidigare versioner, Nvidia verkar vilja att RTX4080 skall vara nya 70-kortet och RTX4090 nya 80-kortet. Till ett mycket högre pris såklart.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande!

Permalänk
Medlem

Här måste jag ju ändå ställa mig frågan vad klockfrekvenser ens innebär i prestanda? Det är ju klart högre, men det är ju också en helt ny arkitektur. 60% fler CUDA-kärnor säger ju inget för oss som har spel som primärt intresse, bara att kolla på skillnaden i prestanda procentuellt sett i fps kontra mängden CUDA-kärnor mellan RTX 3080 och 3090.

Med det sagt ska det så klart bli spännande att se vad det gröna laget har att erbjuda i höst. Med vädret runt midsommar färskt i minnet så känns det just nu inte så lockande med ett 4080 i en lägenhet åtminstone, men det är väl glömt så fort hösten är här :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Över 2x prestandaskillnad mellan x90 och x70? Låter lite för stort, och om det stämmer lär ju 4090 kosta flis

Med tanke på att de tar ut nästan dubbla priset 3080->3090 lär ju detta steg vara ännu större

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trickeh2k:

Här måste jag ju ändå ställa mig frågan vad klockfrekvenser ens innebär i prestanda? Det är ju klart högre, men det är ju också en helt ny arkitektur. 60% fler CUDA-kärnor säger ju inget för oss som har spel som primärt intresse, bara att kolla på skillnaden i prestanda procentuellt sett i fps kontra mängden CUDA-kärnor mellan RTX 3080 och 3090.

Med det sagt ska det så klart bli spännande att se vad det gröna laget har att erbjuda i höst. Med vädret runt midsommar färskt i minnet så känns det just nu inte så lockande med ett 4080 i en lägenhet åtminstone, men det är väl glömt så fort hösten är här :>

Antal CUDA-kärnor säger inte så mycket i isolation, beräkningskraften är antalet CUDA-kärnor * frekvens.

Beräkningskraften säger långt ifrån allt den heller. Men historiskt har det mesta skalats ungefär lika mycket, ett 1080Ti ligger mellan 3060 och 3060Ti (närmare den förra) i beräkningskraft.

Kollar man SweC prestestandaindex ser man (kollar här på 1440p)
3060Ti: 116
1080Ti: 93
3060: 91

Så förutsatt att 4000-serien inte rejält slår i några nya flaskhalsar och ryktena kring frekvens och antalet CUDA-kärnor stämmer lär det handla om ett rejält prestandalyft. En så här pass hög frekvens kan delvis förklara varför man drar upp effekten...

Definitionen av en CUDA-kärna är en FMA kapabel ALU. Inte alls jämförbart med en CPU-kärna, men då FMA är så otroligt centralt för 3D-grafik blir det en OK-ish definition i praktiken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Michael1:

Ca 60% ökning av både CUDA-kärnor och frekvens. Ryktena om 2x3090 i prestanda kanske inte är helt felaktiga ändå.

Det har ju ryktas om minst 70% prestandahopp från RTX 3000-serien. Man får inte glömma att RTX 4000-serien tar ett stort hopp inom energianvändning t ex ett RTX 4080 gör ett stort hopp. Senaste ryktet säger 420W mot 320W. Samma rykte för RTX 4070 där det använder 300W istället för 220W, RTX 4060 kör 220W istället eller någonstans där omkring. RTX 4090 på minst 450W men kommer säkert komma tredjepartsmodeller med minst 500W.

AMD gick ut för ett tag sedan och förklarade att energianvändningen för grafikkort kommer öka, det går inte att komma runt det. Så räkna med törstigare grafikkort även på AMD sidan.

Men som det ser ut nu så blir det större prestandahopp än från Maxwell till Pascal men bara kanske, kan ha helt fel. Någon som vet hur stort hoppet var mellan transistortäthet mellan Maxwell och Pascal det vill säga 28nm till 16nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förhoppningar och förväntningar är tyvärr noll. Med höga priser och obefintlig tillgång i färskt minne är det svårt att vara optimistisk. Men då kan man I alla fall bara bli positivt överraskad om det visar sig att man har fel

Fördelen är väl att detta på sin höjd kommer pressa ner priserna på 3000-serien till vettiga priser så att även vi som inte vill sälja en njure ska ha råd å köpa ett grafikkort som ligger på mellanklassnivå.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Släpps 4070 med den minneskonfigurationen är det en besvikelse. 10GB är inte kasst på nåt sätt men det är återigen för nära gränsen där minimum bör ligga för ett kort som säkerligen lär kosta runt 600$.

Vart lär 4070 hamna i prestanda förresten? Utifrån specsen känns väl mellan 3080 och 3090 som det rimligaste eller?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

MSRP kommer bli intressant nu när dem tvingas fortsätta tillverka 30-serien ett tag till av TSMC.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

MSRP kommer bli intressant nu när dem tvingas fortsätta tillverka 30-serien ett tag till av TSMC.

Har dom beställt för många chip från tsmc och nu måste fortsätta göra gamla kort för att förbruka chipen?
Det borde ju kunna halvera nuvarande MSRP framförallt om AMD inte sitter i samma situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antal CUDA-kärnor säger inte så mycket i isolation, beräkningskraften är antalet CUDA-kärnor * frekvens.

Beräkningskraften säger långt ifrån allt den heller. Men historiskt har det mesta skalats ungefär lika mycket, ett 1080Ti ligger mellan 3060 och 3060Ti (närmare den förra) i beräkningskraft.

Kollar man SweC prestestandaindex ser man (kollar här på 1440p)
3060Ti: 116
1080Ti: 93
3060: 91

Så förutsatt att 4000-serien inte rejält slår i några nya flaskhalsar och ryktena kring frekvens och antalet CUDA-kärnor stämmer lär det handla om ett rejält prestandalyft. En så här pass hög frekvens kan delvis förklara varför man drar upp effekten...

Definitionen av en CUDA-kärna är en FMA kapabel ALU. Inte alls jämförbart med en CPU-kärna, men då FMA är så otroligt centralt för 3D-grafik blir det en OK-ish definition i praktiken.

Alltid en fröjd att få ett svar från dig Men det går väl inte att ens förklara det "slarvigt" på det sättet? Sen har man IPC (jag bara killgissar att cpu är cpu) samt allehanda andra beräkningar som skyfflas fram och tillbaka. Det tråkiga är väl att det precis som med alla andra generationer efter Kepler eller åtminstone Maxwell numer bestäms så hårt av värmen. Med tanke på vilka monster de verkar bli rent effektmässigt kommer problemet vara att avleda värme.

En vanlig luftkylare känns som ett svårt jobb att avleda så mycket värme utan att bli något gammalt AMD-kort där man får byta ut gaminglurarna mot hörselkåpor från Clas Ohlsson. Det känns som att det blir svårt att inte köra vattenkylt med den här generationen om man inte vill se höga prestandasiffror i mer än fem minuter.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Har dom beställt för många chip från tsmc och nu måste fortsätta göra gamla kort för att förbruka chipen?
Det borde ju kunna halvera nuvarande MSRP framförallt om AMD inte sitter i samma situation.

Ja, jag hörde någonstans på YouTUbe att AMD kommer minska sin order av 7nm tror jag det var, medans Nvidia har en annan deal med TSMC, då dem gick till Samsung först och sedan beställde extratillverkning från TSMC och den extrabeställningen får dem inte minska, endast fördröja. Så jag tror priserna på 30-seriens kort kommer gå ner rejält i vinter, därför blir riktpriset på 40-serien extra intressant.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Fördelen är väl att detta på sin höjd kommer pressa ner priserna på 3000-serien till vettiga priser så att även vi som inte vill sälja en njure ska ha råd å köpa ett grafikkort som ligger på mellanklassnivå.

Om de får vara kvar på butikshyllorna ja. Men "gamla" kort brukar ju rensas ut illa kvickt när en ny serie är lanserad.

Annars finns ju alltid begagnatmarknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Scalpare tjänade stora pengar på 3000 serien. Nu när mining raserat kommer de bli de stora bovarna. De vet att alla vill ha de nya korten. Jag hoppas inte och att jag har fel men med tanke på hur de livnär sig på oss har jag onda aningar.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att för varje nytt rykte så sjunker effekten med 100W. Det börjades på 800W och är nu snart nere på hälften. Får man hoppas det är riktigt också.

Permalänk
Medlem

För att det ska fungera att vara scalpare måste tillgången vara lika liten som för 3000-serien. Det tror/hoppas jag inte att det blir för 4000 och RX7000-serierna.

Angående 4090 blir det väl flytande kväve som standard på kylningen? Både hög frekvens och strömförbrukning indikerar det.

Permalänk
Medlem

Är inte intresserad av nytt grafikkort har RTX3080 med vattblock..
Kan tänka mig att toppsegmentet kommer att kosta en heldel. Kunde dom sälja RTX 3090 för över 20k kr så kan man ana priset för nästa generation toppgrafikkort

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lussarn:

Det är ju bra att för varje nytt rykte så sjunker effekten med 100W. Det börjades på 800W och är nu snart nere på hälften. Får man hoppas det är riktigt också.

Ryktet kring 800 W tror jag handlar om spänningstransienter, GN går igen om detta.

Dold text

Så ryktet står sig skulle jag säga, typisk maxbelastning är 450 W troligen men grafikkortet kan komma att utsätta nätaggregatet för spänningstransienter som innebär en effekt upp till 800 W.

Jag gissar här såklart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

MSRP kommer bli intressant nu när dem tvingas fortsätta tillverka 30-serien ett tag till av TSMC.

Skrivet av SueCia:

Har dom beställt för många chip från tsmc och nu måste fortsätta göra gamla kort för att förbruka chipen?
Det borde ju kunna halvera nuvarande MSRP framförallt om AMD inte sitter i samma situation.

Har jag missat något? Är väl inga 30-serien kort som tillverkas av TSMC. Det man gjorde var väl att fortsätta tillverka vissa gamla 12nm kretsar? Enda kretsen dom har på 7nm är a100 som inte sitter i något konsumentkort.

Skrivet av Dinoman:

Ryktet kring 800 W tror jag handlar om spänningstransienter, GN går igen om detta.

Så ryktet står sig skulle jag säga, typisk maxbelastning är 450 W troligen men grafikkortet kan komma att utsätta nätaggregatet för spänningstransienter som innebär en effekt upp till 800 W.

Jag gissar här såklart.

Ja så har jag också tolkat information, denna siffra är det nog ingen som har riktigt brytt sig om innan. Men nu när dessa spikar börjar bli så höga och skapa reella problem för nätagg högt upp i effektklasserna så blir det desto viktigare för nvidia att specifiera den (om inte för konsument så för tillverkarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ryktet kring 800 W tror jag handlar om spänningstransienter, GN går igen om detta.

Så ryktet står sig skulle jag säga, typisk maxbelastning är 450 W troligen men grafikkortet kan komma att utsätta nätaggregatet för spänningstransienter som innebär en effekt upp till 800 W.

Inte riktigt samma sak som det påstods innan för det har snackats om enorm värmeutveckling osv vid 800w. Men det hinner inte bli så mycket värme vid en strömspik på 50ms.

Fortfarande intressant. Mitt bud är ju att om detta med strömspikar faktiskt blir ett stort problem kommer det komma kondensatorpack att sätta på PCIE kablaget.