Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag är ingen Tesla fanboy, aldrig ens ägt en Tesla, men tvärtemot dig så tycker jag att Model Y är relativt snygg från alla håll, speciellti svart eller vit. Clean form liksom, utan en massa onödiga detaljer. Finns en hel drös elbilar idag som är fulare, om du frågar mig.

Men... Vad både jag och du tycker om utseendet på en Model Y säger i själva verket noll om bilen och kommer inte på något sätt att påverka andras åsikt.

Jag har någonstans en känsla av att när man påpekar sin högst personliga åsikt (om en bil man själv inte äger) och yttrar den publikt utan något som helst sammanhang, så kan anledningen ofta vara att det sticker i ögonen på en. Av olika anledningar. En av anledningarna kan vara att man själv inte äger, eller har råd att äga, en sådan bil.

https://g.api.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_2000_2000_s_f/1653020533000/sarp/2022/5/20/6/awz_bIXdB9s.jpg?chk=7F7F64

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_1000_2000_s_f/0000/sarp/2022/5/20/6/5K5zynpcTgU.jpg?chk=D39062

Håller med om att svart eller vit kan se riktigt bra ut. Jag som gillar kontrast och stora fälgar skulle inte säga nej till en Model Y Performance i vit med 21" svarta fälgarna som följer med. Tyckte dom hade lyckats riktigt bra med Performance-modellen och löst mina 2 största problem, ljudnivån och komforten. Tur att den inte fanns att provköra när jag skulle välja bil för annars hade jag nog velat mellan den och Mustangen! Nu hade den nog blivit för dyr i vilket fall, men rejält upplyft från den LR jag tidigare kört

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Apropå utseende på bilar, hade en Tesla model y bakom mig efter motorvägen igår, och det var nästan så att jag kände en irritation över hur ful bilen var i backspegeln haha

Tycker faktiskt Model Y är mycket snyggare än Model 3, ser brutalare ut. Visst är väl ingen av dem några designprisvinnare men det är i var fall inga Kia EV6 eller Skoda Enyaq eller liknande styggelser.

Men sådant där är så subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har du 19" fälgar på då? Har du provkört med andra storlekar på fälgarna?

Stämmer bra, har haft bilen en månad så nej, inte testat några andra däck/fälgar ännu.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Första långturen med vår Enyaq 60 utfördes igår, 40mil ToR till Kolmården. Fick en destinations laddare på plats som enligt uppgift ska kunna leverera 11kW. Efter 5.5h hade vi lyckats ladda ca 20kWh. Kan det vara så illa att det endast var enfas laddning där? Nu räckte ju den laddning vi fick in, kom hem med 30km räckvidd kvar.

Hemma laddar jag bilen med trefas så är ju van med lite bättre fart.

Det var nog de bekvämaste 4h jag spenderat bakom ratten iallafall. Enyaqen fortsätter att imponera på oss. Snittförbrukning med väl packad bil, två vuxna och två barn landa på 155wh/km. Körde mest e18, e4-e20 enligt hastighetsbegränsning.

20kWh på 5,5 timmar är vanlig 3,7kW rakt av om du räknar på det, sen om det beror på lastbalansering eller något annat är svårt att säga om laddaren är märkt 11kW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Stämmer bra, har haft bilen en månad så nej, inte testat några andra däck/fälgar ännu.

Tänkte om du provkörde bilen med större fälgar innan köp eller så 🙂 vad tycker du om bullernivå och hur den sväljer störiga partier på vägen? Upplevde den som stötig och bullrig med 21-tummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tänkte om du provkörde bilen med större fälgar innan köp eller så 🙂 vad tycker du om bullernivå och hur den sväljer störiga partier på vägen? Upplevde den som stötig och bullrig med 21-tummare.

Provkörde en iv80 i september förra året, minns int vad den hade men misstänker 20-21" fälgar. På 19" tycker jag den går väldigt fint på vägen. Har extrautrustat bilen med akustikrutor, hör knappt mötande bilar men däcken hörs ju en del. Man kan prata väldigt lågmält med varandra under körning vilket jag tycker talar för en låg bullernivå.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Tänkte om du provkörde bilen med större fälgar innan köp eller så 🙂 vad tycker du om bullernivå och hur den sväljer störiga partier på vägen? Upplevde den som stötig och bullrig med 21-tummare.

Har EV6 med lågprofil 20” och hade jag fått välja när jag köpte( köpte en avbeställd leveransklar bil) så hade jag tagit 19”. Visst är 20” snyggare men den blir lite väl stötig kan jag tycka. Plus att man tappar nån mil per laddning plus förmodligen högre ljudnivå. Hade aldrig betalar extra för det.

.. Men älskar utseendet på den 😬

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Personligen så far tankarna till postdiligenser när jag ser bilar med jättestora fälgar. Värst är väl BMWs i3, då den inte bara är liten, utan däcken är väldigt smala också. Den praktiska och ekonomiska aspekten finns ju också såklart.

Permalänk

Fick en uppdaterad lista från min Skoda-återförsäljare idag. Skoda kommer gå över till olika paket istället i hopp om att skynda på tillverkningen lite. Basic, Advanced och Max. Ett par tillval kommer fortfarande vara fristående, som exempelvis panoramatak, sidokrockkudde bak, stöldskyddslarm, interiören, däck/fälgar osv.

Advance (24.300 kronor) innehåller, förutom allt i basic:
Crystal Face LED-upplyst grill
Head-up display extra displaynivå
infotainment plus
Sound System Canton

Max (48.300 kronor) innehåller, förutom allt i Basic och Advance:
Drive Sport Plus
Lädermultifunktionsratt SPORT
Front-backkamerasystem med två sidokameror (antar att detta är 360-kameran?)
Elinställbart i framsätenas ryggstöd och massagefunktion till vänster. Sätesinställning elektrisk för båda framsäten med minne.

Känns som om man kommer rätt långt med Basic. Är det ens värt det med Advance?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Fick en uppdaterad lista från min Skoda-återförsäljare idag. Skoda kommer gå över till olika paket istället i hopp om att skynda på tillverkningen lite. Basic, Advanced och Max. Ett par tillval kommer fortfarande vara fristående, som exempelvis panoramatak, sidokrockkudde bak, stöldskyddslarm, interiören, däck/fälgar osv.

Advance (24.300 kronor) innehåller, förutom allt i basic:
Crystal Face LED-upplyst grill
Head-up display extra displaynivå
infotainment plus
Sound System Canton

Max (48.300 kronor) innehåller, förutom allt i Basic och Advance:
Drive Sport Plus
Lädermultifunktionsratt SPORT
Front-backkamerasystem med två sidokameror (antar att detta är 360-kameran?)
Elinställbart i framsätenas ryggstöd och massagefunktion till vänster. Sätesinställning elektrisk för båda framsäten med minne.

Känns som om man kommer rätt långt med Basic. Är det ens värt det med Advance?

Ser ut som att Max är i princip vad jag plockade ihop förutom att jag bara tog elstol för föraren. Fick då tillvalen plus vinterdäck för runt 55000kr. Ingick dragkrok i nåt av paketen eller var det också tillval? Tog även convenience-paketet och family plus.

Vore intressant att veta om den rätt stora rabatt jag fick inte längre blev lika stor, eller om han bara kunde göra det priset för att han visste att detta var runt hörnet.

Hur låg grundpriset för bilen? Oförändrat?

Edit: insåg just att vi inte tog något alls från advance-paketet och att detta ingår i max, så det blev nog mer av ett hopplock för oss. Dock metallic och skinnstolar hade vi ju. Får nog prata med säljaren om man kanske kan få snabbare leverans om man skulle ändra till något av dessa paket rakt av, kan man få bilen detta år så ökar ju bonusen med 20000kr så det kunde ju vara värt att lägga till lite...

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Fick en uppdaterad lista från min Skoda-återförsäljare idag. Skoda kommer gå över till olika paket istället i hopp om att skynda på tillverkningen lite. Basic, Advanced och Max. Ett par tillval kommer fortfarande vara fristående, som exempelvis panoramatak, sidokrockkudde bak, stöldskyddslarm, interiören, däck/fälgar osv.

Advance (24.300 kronor) innehåller, förutom allt i basic:
Crystal Face LED-upplyst grill
Head-up display extra displaynivå
infotainment plus
Sound System Canton

Max (48.300 kronor) innehåller, förutom allt i Basic och Advance:
Drive Sport Plus
Lädermultifunktionsratt SPORT
Front-backkamerasystem med två sidokameror (antar att detta är 360-kameran?)
Elinställbart i framsätenas ryggstöd och massagefunktion till vänster. Sätesinställning elektrisk för båda framsäten med minne.

Känns som om man kommer rätt långt med Basic. Är det ens värt det med Advance?

Så jädra snålt att inte ha elstolar som standard. Det enda från listan jag skulle vilja betala för är minnes-funktion till förarsätet och det har dom lagt enda ner i Max...

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Ser ut som att Max är i princip vad jag plockade ihop förutom att jag bara tog elstol för föraren. Fick då tillvalen plus vinterdäck för runt 55000kr. Ingick dragkrok i nåt av paketen eller var det också tillval? Tog även convenience-paketet och family plus.

Vore intressant att veta om den rätt stora rabatt jag fick inte längre blev lika stor, eller om han bara kunde göra det priset för att han visste att detta var runt hörnet.

Hur låg grundpriset för bilen? Oförändrat?

Edit: insåg just att vi inte tog något alls från advance-paketet och att detta ingår i max, så det blev nog mer av ett hopplock för oss. Dock metallic och skinnstolar hade vi ju. Får nog prata med säljaren om man kanske kan få snabbare leverans om man skulle ändra till något av dessa paket rakt av, kan man få bilen detta år så ökar ju bonusen med 20000kr så det kunde ju vara värt att lägga till lite...

Dragkrok ligger som separat tillval för 10.100 kronor. Grundpriset för 80X (ej sportline) ligger på 648.300 riksdaler

Skrivet av BattleGeek:

Så jädra snålt att inte ha elstolar som standard. Det enda från listan jag skulle vilja betala för är minnes-funktion till förarsätet och det har dom lagt enda ner i Max...

Sätesinställning med minne ingår i basic men bara på förarsidan. Ska man ha det även på passagerarsidan verkar det vara MAX som gäller ja.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Fick en uppdaterad lista från min Skoda-återförsäljare idag. Skoda kommer gå över till olika paket istället i hopp om att skynda på tillverkningen lite. Basic, Advanced och Max. Ett par tillval kommer fortfarande vara fristående, som exempelvis panoramatak, sidokrockkudde bak, stöldskyddslarm, interiören, däck/fälgar osv.

Advance (24.300 kronor) innehåller, förutom allt i basic:
Crystal Face LED-upplyst grill
Head-up display extra displaynivå
infotainment plus
Sound System Canton

Max (48.300 kronor) innehåller, förutom allt i Basic och Advance:
Drive Sport Plus
Lädermultifunktionsratt SPORT
Front-backkamerasystem med två sidokameror (antar att detta är 360-kameran?)
Elinställbart i framsätenas ryggstöd och massagefunktion till vänster. Sätesinställning elektrisk för båda framsäten med minne.

Känns som om man kommer rätt långt med Basic. Är det ens värt det med Advance?

Smart av dom. Även om det kan vara kul att plocka ihop exakt sin bil så blir det väldigt mycket enklare för alla om det är paket. Enkelt för fabriken, enkelt för köparen och enkelt på beggat-marknaden senare. Undrar om man kan ta bort det där Crystal Face LED bara, för det är verkligen inte snyggt på Enyaq

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Smart av dom. Även om det kan vara kul att plocka ihop exakt sin bil så blir det väldigt mycket enklare för alla om det är paket. Enkelt för fabriken, enkelt för köparen och enkelt på beggat-marknaden senare. Undrar om man kan ta bort det där Crystal Face LED bara, för det är verkligen inte snyggt på Enyaq

Jag har inte sett den live. Tycker den ser rätt ful ut i dagsljus, speciellt på en svart bil. Lite halvcool i mörker. Men ett par stenskott senare känns det köpet säkert inte så kul.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Dragkrok ligger som separat tillval för 10.100 kronor. Grundpriset för 80X (ej sportline) ligger på 648.300 riksdaler

Sätesinställning med minne ingår i basic men bara på förarsidan. Ska man ha det även på passagerarsidan verkar det vara MAX som gäller ja.

När jag räknar i huvudet så verkar isåfall priserna bara vara summan av de separata tillvalen som de ser ut idag. Möjligtvis lite subventionerade men HUD+Canton+Crystal Face borde kosta runt 24000 idag (11k + 6k + 7k typ) och detsamma med max-paketet. Får nog bara glad att jag fick plocka exakt vad vi ville ha med andra ord 🙂

Inser att vi inte borde kunna få bilen snabbare än om vi skulle ändra, de bilarna som byggs med nya paketen lär ju ändå hamna efter i kön...

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

När jag räknar i huvudet så verkar isåfall priserna bara vara summan av de separata tillvalen som de ser ut idag. Möjligtvis lite subventionerade men HUD+Canton+Crystal Face borde kosta runt 24000 idag (11k + 6k + 7k typ) och detsamma med max-paketet. Får nog bara glad att jag fick plocka exakt vad vi ville ha med andra ord 🙂

Inser att vi inte borde kunna få bilen snabbare än om vi skulle ändra, de bilarna som byggs med nya paketen lär ju ändå hamna efter i kön...

Ja, jag har svårt att se att ledtiderna magiskt ska bli snabbare. Är nog fortfarande ett års väntetid om man beställer idag skulle jag tro Jag sneglar själv på mittenpaketet för ljudets och infotainment plus skull. Crystal led känns ju mest som en gimmick. Det är väö mest "for show", eller har den nån praktisk användning?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Jag har inte sett den live. Tycker den ser rätt ful ut i dagsljus, speciellt på en svart bil. Lite halvcool i mörker. Men ett par stenskott senare känns det köpet säkert inte så kul.

Skrivet av Vintervilan:

Ja, jag har svårt att se att ledtiderna magiskt ska bli snabbare. Är nog fortfarande ett års väntetid om man beställer idag skulle jag tro Jag sneglar själv på mittenpaketet för ljudets och infotainment plus skull. Crystal led känns ju mest som en gimmick. Det är väö mest "for show", eller har den nån praktisk användning?

Infotainment plus är väl bara HUD? Skippade den själv. Tyckte ljudet var bra i grundutförande också. Gillade däremot Area View. Inser att vi nog snarare tog Max-paketet minus Advance-paketet.

Crystal Face hade demobilen jag lånade, den var grymt snygg på svart bil med svarta lister runt. Tror inte den är snygg när bilen har kromlister dock. Det var en Founders Edition med 21" fälgar och designen från Sportline och hela bilen var oerhört fet, och jag gillar inte "feta" bilar. Men jag skulle aldrig betala för grillen, särskilt inte på en standard IV80/X.

Permalänk
Medlem

Har själv varit i valet och kvalet vad gäller elbil ett par år nu. Tog beslutet i höstas att köpa en Ioniq5 men backade då det var sånna enorma ledtider.

Och det känns som det är en lika stor utmaning som att det ska finnas tillräckliga laddplatser. Det är många som nu vill gå in på detta spåret. Framförallt med tanke på drivmedelspriserna. (Som säkert diskuterats i tråden innan kan ju en elbil bli nsätan gratis att köra om man har timdebitering och laddar nattetid då det är låga priser).

Vad gäller ledtiderna så är min magkänsla att det börjar hända saker på transportsidan. Det är inte helt omöjligt att det kan vända rätt snabbt nån gång under de kommande 12 månaderna. Speciellt om det sammanfaller med en lågkonjunktur.

Har själv fått jobb på ett av de större bilföretagen och hoppas på att iaf få förtur till kön.

Vad gäller paketen har ju de asiatiska tillverkarna kört på dem länge. Det förenklar produktionen väldigt mycket och håller även nere kostnaderna i viss mån. Så tror vi får se mer av det.
Samtidigt så har ju många "dyrare" märken tjänat väldigt mycket på det. Tillvalen är alla saker med 80% vinstmarginal. Så även om logistiken i tillverkningskedjan är mer komplex så är det mycket pengar i det.
Så ska jag vara helt ärligt tror jag inte att det blir långvarigt att man sysslar med sånna. Å andra sidan rasar ju Vw -koncernen i försäljning i Sverige (-36%) så det kan vara så att det är desperata tider.

En av de roliga sakerna med elbilarna är ju att det är ett sånt teknikskifte att bara för att ett märke var bra med "gammeltekniken" innebär det inte att det är bra nu. Och uppstickarna kan göra väldigt mycket trots att man kanske inte hade tillverkat en bil för 15 år sen.
Så mitt tips är. Titta på dina behov. Titta på finansieringen (innan räntehöjningarna sklulle jag säga att leasing var snuskigt billigt) och rabatteroch välj därefter.
Man kanske inte ska gå på budgetmärkena. Men trots bristen på bilar finns det stora fynd att göra mellan varven.

Permalänk
Medlem

Intressant video från Allt om Elbil över försäljningsutvecklingen bland elbilar i Sverige sedan 2014. Ger perspektiv på hur snabbt utvecklingen gått, och hur många fler modeller som vi fått de senaste åren.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Intressant video från Allt om Elbil över försäljningsutvecklingen bland elbilar i Sverige sedan 2014. Ger perspektiv på hur snabbt utvecklingen gått, och hur många fler modeller som vi fått de senaste åren.

https://www.youtube.com/watch?v=Fm0OW7JDWfw

/M

Saknades en hel del modeller.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Saknades en hel del modeller.

Diagrammet täcker topp 20 (ackumulerad försäljning). Ja, det finns fler än 20 modeller, och därmed saknas ex MG i det.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Diagrammet täcker topp 20 (ackumulerad försäljning). Ja, det finns fler än 20 modeller, och därmed saknas ex MG i det.

/M

MG finns med om du tittar.
Känns som en dum rubrik på en video där det saknas massor.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

MG finns med om du tittar.
Känns som en dum rubrik på en video där det saknas massor.

Eller så kan det framstå som en sällsynt dum kommentar från någon som inte ger exempel på vad hen menar, eller kan se vad filmen tillför till den diskussion som förs i tråden. Jag har givetvis inte skapat filmen, men i mina ögon framstår det som en mycket rimlig framställning av utvecklingen ackumulerat sedan 2014.

Föreslår att vi värnar forumet/tråden från denna typ av tjafs, som jag ser det har det varit mer än nog av detta i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Eller så kan det framstå som en sällsynt dum kommentar från någon som inte ger exempel på vad hen menar, eller kan se vad filmen tillför till den diskussion som förs i tråden. Jag har givetvis inte skapat filmen, men i mina ögon framstår det som en mycket rimlig framställning av utvecklingen ackumulerat sedan 2014.

Föreslår att vi värnar forumet/tråden från denna typ av tjafs, som jag ser det har det varit mer än nog av detta i denna tråd.

Filmen står "Registrerade elbilar i Sverige månad för månad (2014 till juni 2022)" det vill säga att den borde räkna alla annars borde det stå "Top 20 elbilar försäljning månad för månad 2014 till Juni 2022"
Så som rubriken är på den kan man tro att inga andra elbilar sålts i Sverige under den tiden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Filmen står "Registrerade elbilar i Sverige månad för månad (2014 till juni 2022)" det vill säga att den borde räkna alla annars borde det stå "Top 20 elbilar försäljning månad för månad 2014 till Juni 2022"
Så som rubriken är på den kan man tro att inga andra elbilar sålts i Sverige under den tiden.

Man kan också gå direkt till artikeln. Allt om elbil är i första hand en nyhetssida, inte en YouTube-kanal. Där står infon du är ute efter.

https://alltomelbil.se/video-registrerade-elbilar-i-sverige-m...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saftiga prishöjningar på gång för privatleasing av MG bilar som levereras 2023. Hedin har tillfälligt tagit bort priserna men Carplus har nyligen uppdaterat sina priser på hemsidan.

(Alla 36mån, 1500mil/år inkl försäkring)
MG Marvel R Performance 6573 kr
MG Marvel R Luxury 5895 kr
MG5 4695 kr
MG ZS EV Long Range 4595 kr

Sinnessjukt ju. Prishöjningen är en bra bit över 1000kr på typ varje bil. Har man räknat in räntehöjningar månne?
Och då får man räkna på ytterligare 400+ för vinterdäck (som också blicit dyrare). Performance landar på över 7100kr 😬

Så glad att jag fick min Marvel R Performance för introduktionspriset 3995kr (5175kr inkl försäkring, färgtillägg, 1500mil och vinterdäck). Bilen kostar 2000kr/mån mer nu, bara 8 månader senare efter beställning. Frågan är vad elbilarna kommer kosta att leasa om 3 år när det är dags för nästa vända... 🤣

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Saftiga prishöjningar på gång för privatleasing av MG bilar som levereras 2023. Hedin har tillfälligt tagit bort priserna men Carplus har nyligen uppdaterat sina priser på hemsidan.

(Alla 36mån, 1500mil/år inkl försäkring)
MG Marvel R Performance 6573 kr
MG Marvel R Luxury 5895 kr
MG5 4695 kr
MG ZS EV Long Range 4595 kr

Sinnessjukt ju. Prishöjningen är en bra bit över 1000kr på typ varje bil. Har man räknat in räntehöjningar månne?
Och då får man räkna på ytterligare 400+ för vinterdäck (som också blicit dyrare). Performance landar på över 7100kr 😬

Så glad att jag fick min Marvel R Performance för introduktionspriset 3995kr (5175kr inkl försäkring, färgtillägg, 1500mil och vinterdäck). Bilen kostar 2000kr/mån mer nu, bara 8 månader senare efter beställning. Frågan är vad elbilarna kommer kosta att leasa om 3 år när det är dags för nästa vända... 🤣

Ja det är väl mest det man är orolig över för nästa bil.. har jag ens råd med elbil då? 🤣
Kanske finns lite begagnat att handla då iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Saftiga prishöjningar på gång för privatleasing av MG bilar som levereras 2023. Hedin har tillfälligt tagit bort priserna men Carplus har nyligen uppdaterat sina priser på hemsidan.

(Alla 36mån, 1500mil/år inkl försäkring)
MG Marvel R Performance 6573 kr
MG Marvel R Luxury 5895 kr
MG5 4695 kr
MG ZS EV Long Range 4595 kr

Sinnessjukt ju. Prishöjningen är en bra bit över 1000kr på typ varje bil. Har man räknat in räntehöjningar månne?
Och då får man räkna på ytterligare 400+ för vinterdäck (som också blicit dyrare). Performance landar på över 7100kr 😬

Så glad att jag fick min Marvel R Performance för introduktionspriset 3995kr (5175kr inkl försäkring, färgtillägg, 1500mil och vinterdäck). Bilen kostar 2000kr/mån mer nu, bara 8 månader senare efter beställning. Frågan är vad elbilarna kommer kosta att leasa om 3 år när det är dags för nästa vända... 🤣

Japp, drar iväg rejält...
Men inte det minsta förvånad, först 555kr extra för sänkningen av bonus.
Sen räntehöjning på det, sen ökande inflation.
Sen är det ju uppenbart att bilarna är för billiga om de populara modellerna alla har runt 12 månaders leveranstid.

Permalänk
Medlem

Snart kanske man ångrar sig att man valde leasing istället för köp Tur jag kör på tre år i alla fall, mycket kan hända på den tiden.

Permalänk
Medlem

Runt 5000 för en MG känns väldigt saftigt.
Får nog vara utan bil helt enkelt när min leasing går ut nästa sommar, att gå tillbaka till ICE är inte aktuellt.