Permalänk
Medlem

Åskan tog TVn. Samsung MU7055

Hej! Åskan slog ner hos oss och TVn gick sönder. Själva TVn verkar det inte vara något fel på, men det verkar som "One Connect" boxen är trasig. Men jag vet ju inte säkert, ser att det går att köpa en för 1900kr ny, men surt att köpa den om det inte fungerar ändå.

Då till frågan, går det att koppla in andra samsung "one connect" för att se om det är den som felar?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pantsoff:

Hej! Åskan slog ner hos oss och TVn gick sönder. Själva TVn verkar det inte vara något fel på, men det verkar som "One Connect" boxen är trasig. Men jag vet ju inte säkert, ser att det går att köpa en för 1900kr ny, men surt att köpa den om det inte fungerar ändå.

Då till frågan, går det att koppla in andra samsung "one connect" för att se om det är den som felar?

Behöver vara samma sort. One connect är inte en modulär lösning utan det varierar från år till år och mellan modeller. Kan fungera med en box från annan modell av samma årgång och närliggande modell.

Permalänk
Medlem

Hör med Samsung vad det kan kosta att "laga" den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Behöver vara samma sort. One connect är inte en modulär lösning utan det varierar från år till år och mellan modeller. Kan fungera med en box från annan modell av samma årgång och närliggande modell.

Okej, det går inte att komma in i någon service meny så man skipper boxen? För att kolla om själva TVn är hel då?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pantsoff:

Okej, det går inte att komma in i någon service meny så man skipper boxen? För att kolla om själva TVn är hel då?

One Connect-Boxen = TV:ns vanligtvis interna elektronik med logik och mainboard sitter i en låda utanför. Utan one connect-boxen och du har ingenting. Många misstolkar one connect som någon slags avancerad HDMI-switch. Det är en breakout box av det som normalt sitter innanför plasten hos i själva TV:n. Därav det falska intrycket av moduläritet. "Själva TV:n" utan one-connect boxen är i sig själv en dödvikt utan fristående funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

One Connect-Boxen = TV:ns vanligtvis interna elektronik med logik och mainboard sitter i en låda utanför. Utan one connect-boxen och du har ingenting. Många misstolkar one connect som någon slags avancerad HDMI-switch. Det är en breakout box av det som normalt sitter innanför plasten hos i själva TV:n. Därav det falska intrycket av moduläritet. "Själva TV:n" utan one-connect boxen är i sig själv en dödvikt utan fristående funktion.

Mm jag har förstått det, jag har dock en one-connect mini. Inget nätaggregat i den. Kanske inte gör någon skillnad? Tror åskan gick in i antenn-uttaget.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pantsoff:

Mm jag har förstått det, jag har dock en one-connect mini. Inget nätaggregat i den. Kanske inte gör någon skillnad? Tror åskan gick in i antenn-uttaget.

Testa och se hur långt du kommer utan just boxen. Det kanske avslöjar vad som fungerar och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa och se hur långt du kommer utan just boxen. Det kanske avslöjar vad som fungerar och inte.

Får upp bild, som säger att jag ska ansluta boxen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Får upp bild, som säger att jag ska ansluta boxen

Bilden blir svart när jag kopplar in boxen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Bilden blir svart när jag kopplar in boxen.

Du kanske kan kontakta ditt försäkringsbolag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det här kommer upp när jag trycker på den fysiska knappen som finns på TVn. Känns ju som att TVn fungerar. Kanske är värt att chansa och beställa en One Connect?

Ursäkta dammet och smulorna!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

<Uppladdad bildlänk>

Det här kommer upp när jag trycker på den fysiska knappen som finns på TVn. Känns ju som att TVn fungerar. Kanske är värt att chansa och beställa en One Connect?

Ursäkta dammet och smulorna!

Det måste vara en likadan som du redan har förstås.

När du säger att det känns som att "TVn fungerar" så menar du själva panelen?

Själva TVn sitter i One Connect-boxen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det måste vara en likadan som du redan har förstås.

När du säger att det känns som att "TVn fungerar" så menar du själva panelen?

Själva TVn sitter i One Connect-boxen.

Mja, som du ser på bilden verkar ju OSD fungera. Däremot finns ju inga "smartfunktioner" eller HDMI osv då det sitter i oneconnect. Möjligt att det räcker att byta oneconnect i detta fall. Jag hade kontaktat Samsung och hört efter ifall det är möjligt.

Är TVn dock nyare än 2 alternativt 3 år skulle jag kontakta försäkringsbolaget i första hand.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hej! Åskan slog ner hos oss och TVn gick sönder. Själva TVn verkar det inte vara något fel på, men det verkar som "One Connect" boxen är trasig. Men jag vet ju inte säkert, ser att det går att köpa en för 1900kr ny, men surt att köpa den om det inte fungerar ändå.

Då till frågan, går det att koppla in andra samsung "one connect" för att se om det är den som felar?

Tjenare, Vår dotter kastade ett leksakståg i vår Q7FN så panelen gick sönder.. Har One connect boxen kvar. Dock funkade inte nätverket för oss. Och fjärren är sönder. Men är du intresserad så kan jag skicka den till dig?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Grymt shysst folk här på forumet som erbjuder att skicka delar.

Om det krävs en specifik modell för din tv så kan jag tipsa om att det finns ett antal salu på tradera också..

Permalänk
Bildexpert 📺

Verkar som allt som behövs är själva boxen. Q7FN tror jag har en annan sorts box vill jag minnas, men det kan ju fungera. Om inte annat intressant att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Tjenare, Vår dotter kastade ett leksakståg i vår Q7FN så panelen gick sönder.. Har One connect boxen kvar. Dock funkade inte nätverket för oss. Och fjärren är sönder. Men är du intresserad så kan jag skicka den till dig?

Skrivet av Laxpudding:

Verkar som allt som behövs är själva boxen. Q7FN tror jag har en annan sorts box vill jag minnas, men det kan ju fungera. Om inte annat intressant att veta.

Q7FN från 2017? I så fall annan box, Går att avgöra ganska snabbt om man kollar på one connect kabeln.
Min Q7FN(2017) kabel ser inte ut som den TS har som synns i bild under TVn.

@TS, är det en 49" du har? https://www.samsung.com/se/support/model/UE49MU7055TXXC/
Om det är TVn jag länkade så ska du leta efter: BN91-18726N eller: BN91-18726M
Båda dessa är slut i Samsungs lager så det är återförsäljare som gäller

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Tjenare, Vår dotter kastade ett leksakståg i vår Q7FN så panelen gick sönder.. Har One connect boxen kvar. Dock funkade inte nätverket för oss. Och fjärren är sönder. Men är du intresserad så kan jag skicka den till dig?

Du får gärna skicka bild på kontakten så kan jag kolla om det är samma. Verkligen schysst av dig att erbjuda dig Skulle egentligen bara behövt låna en låda, om det funkar med den kan jag beställa en ny.

Skrivet av Laxpudding:

Verkar som allt som behövs är själva boxen. Q7FN tror jag har en annan sorts box vill jag minnas, men det kan ju fungera. Om inte annat intressant att veta.

Ja det känns som att det kan fungera med en ny box. Hade antennkabeln instoppad i one-connect lådan. Så möjligtvis kan det ha kommit in den vägen.

Skrivet av Zippeer:

Q7FN från 2017? I så fall annan box, Går att avgöra ganska snabbt om man kollar på one connect kabeln.
Min Q7FN(2017) kabel ser inte ut som den TS har som synns i bild under TVn.

@TS, är det en 49" du har? https://www.samsung.com/se/support/model/UE49MU7055TXXC/
Om det är TVn jag länkade så ska du leta efter: BN91-18726N eller: BN91-18726M
Båda dessa är slut i Samsungs lager så det är återförsäljare som gäller

Det är en 55" jag har. Precis, det är en BN91-18726M jag skall ha.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mja, som du ser på bilden verkar ju OSD fungera. Däremot finns ju inga "smartfunktioner" eller HDMI osv då det sitter i oneconnect. Möjligt att det räcker att byta oneconnect i detta fall. Jag hade kontaktat Samsung och hört efter ifall det är möjligt.

Är TVn dock nyare än 2 alternativt 3 år skulle jag kontakta försäkringsbolaget i första hand.

Allt är inte i One-connect lådan. RJ-45, Common Interface kortet och en "Ext-line" port finns bakom i TVn. Det är inte en fullstor One-connect utan mini versionen, om jag fattat det rätt.

TVn är 4 år så 80% avdrag.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Den i mitten är en one connect mini och det var den jag hittade till 49 tummaren, gissar på att det är lite sämre prestanda i den?
Vad jag kan hitta i Samsungs system på https://www.samsung.com/se/support/model/UE55MU7055TXXC/ så är det en mini det ska vara till den TVn

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Den i mitten är en one connect mini och det var den jag hittade till 49 tummaren, gissar på att det är lite sämre prestanda i den?
Vad jag kan hitta i Samsungs system på https://www.samsung.com/se/support/model/UE55MU7055TXXC/ så är det en mini det ska vara till den TVn

Ja jag är ganska säker på att det är den TVn jag har. Fungerar alla One connect mini då eller? Haha drygt om det specifikt måste vara 18726M och inte N. Tänkte om CDON har öppet köp kan det ju vara värt att betala lite mer. Då kan jag skicka tillbaka den om den inte fungerar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Ja jag är ganska säker på att det är den TVn jag har. Fungerar alla One connect mini då eller? Haha drygt om det specifikt måste vara 18726M och inte N.

Kort svar: Både N och M ska fungera
BN91-18726M är original artikel nummer, BN91-18726N är ersättningsdel när de fick slut på M, Nu är båda slut.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kort svar: Både N och M ska fungera
BN91-18726M är original artikel nummer, BN91-18726N är ersättningsdel när de fick slut på M, Nu är båda slut.

Okej, det låter bra! Då kan jag alltså beställa hem en från Teknikdelar då? Det här med ångerrätt, visst måste man få öppna förpackningen och testa produkten? Eller är det bara obruten förpackning som gäller?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Okej, det låter bra! Då kan jag alltså beställa hem en från Teknikdelar då? Det här med ångerrätt, visst måste man få öppna förpackningen och testa produkten? Eller är det bara obruten förpackning som gäller?

Från onlineköp ska du få öppna och test, Vid köp i butik kan de vara petigare med att det ska vara obruten förpackning. Om jag har fel får någon gärna rätta mig men har för att det ska vara så

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Du får gärna skicka bild på kontakten så kan jag kolla om det är samma. Verkligen schysst av dig att erbjuda dig Skulle egentligen bara behövt låna en låda, om det funkar med den kan jag beställa en ny.

Ja det känns som att det kan fungera med en ny box. Hade antennkabeln instoppad i one-connect lådan. Så möjligtvis kan det ha kommit in den vägen.

Det är en 55" jag har. Precis, det är en BN91-18726M jag skall ha.

Ska fixa bild, passar den får du den Ska kasta panelen på lördag ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Ska fixa bild, passar den får du den Ska kasta panelen på lördag ^^

Ja gör gärna det, tack så mycket

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Tack för bilderna! Tyvärr (för mig) tror jag inte den kommer att passa i våran TV. Verkar som att boxen förser panelen med ström?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Tack för bilderna! Tyvärr (för mig) tror jag inte den kommer att passa i våran TV. Verkar som att boxen förser panelen med ström?

stämmer

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |