Asus ROG Phone 6 utrustas med 165 Hz-skärm och spelestetik

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Phone 6 utrustas med 165 Hz-skärm och spelestetik

Den spelorienterade serien ROG Phone får två uppföljande modeller, som utrustas med nödvändiga inslag som 18 GB primärminne och extra skärm på baksidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det finns många som spelar på mobilerna så marknad finns. Men när priserna är uppe i iPhoneklassen och Apple har så bra cpu&gpu så funderar jag lite på målgruppen av just denna mobil. Hade det varit så att den överlägsen hade varit snabbast så hade situationen varit annorlunda.

Argument som ofta kommer på datorforum emot spelmobiler ör, varför ska man spela på mobilen? Detta argument är identisk med argument som varför ska man lyssna på musik från mobilen, när man kan skaffa en otroligt mycket bättre stereoanläggning hemma? Förklaringen är att man inte hela tiden är hemma och vill spela för att fördriva dötid på buss, tåg etc.
*edit*
Många delar av världen har Apple liten marknad, då kanske de vill ha en Android. Men kundgruppen som skulle välja mobil främst ör spelförmåga är en kundgrupp som Apple är stark i sverige. (ungdomar, spelintresserade)

Permalänk
Medlem

18gb? Till vad? Försöker inte låta gnällig, men är det inte bättre att försöka släppa en telefon med mindre minne och istället försöka satsa på ett mer optimerat och anpassat OS, eller UI i androids fall? I slutändan bidrar ju de detta till högre priser och inte mycket annat kan jag tycka. Förstår att det är spelfokus, men inte kan väl detta vara rättfärdigat? Blir väl en kanske lite konstig jämförelse, men hur många av dagens pc spel nyttjar ex 16 eller 32gb? Finns ju cases så klart.
Men detta känns som efterträdaren till megapixel racet.
Mer ram än vad dom flesta jag i sin dator....sitter i en mobil...
To be clear: jag ifrågasätter inte själva mobilspels-marknaden, enbart minneshetsen som just nu pågår. Ge det 1-2 år och vi har 20+ gb i toppmodellerna.

Eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

På min Xiaomi har jag valmöjligheten att välja mellan 60Hz och 120Hz.
120Hz ser jättebra ut, men då räcker batteriet på 5AH en och en halv dag, kanske två om jag har tur. Max.
På 60Hz ser det nästan lika bra ut, men som bonus att batteriet räcker lätt i tre dagar, till och med fyra eller fem!

Hur lång batteritid har detta nya tekniska vidunder?
Alltså om man kör skärmen på 165Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

På min Xiaomi har jag valmöjligheten att välja mellan 60Hz och 120Hz.
120Hz ser jättebra ut, men då räcker batteriet på 5AH en och en halv dag, kanske två om jag har tur. Max.
På 60Hz ser det nästan lika bra ut, men som bonus att batteriet räcker lätt i tre dagar, till och med fyra eller fem!

Hur lång batteritid har detta nya tekniska vidunder?
Alltså om man kör skärmen på 165Hz?

Det är väll bara att ladda på natten och köra på?
Vem behöver en telefon som kan klara 5 dagar utan laddning i sin vardag?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av RVX:

18gb? Till vad? Försöker inte låta gnällig, men är det inte bättre att försöka släppa en telefon med mindre minne och istället försöka satsa på ett mer optimerat och anpassat OS, eller UI i androids fall? I slutändan bidrar ju de detta till högre priser och inte mycket annat kan jag tycka. Förstår att det är spelfokus, men inte kan väl detta vara rättfärdigat? Blir väl en kanske lite konstig jämförelse, men hur många av dagens pc spel nyttjar ex 16 eller 32gb? Finns ju cases så klart.
Men detta känns som efterträdaren till megapixel racet.
Mer ram än vad dom flesta jag i sin dator....sitter i en mobil...
To be clear: jag ifrågasätter inte själva mobilspels-marknaden, enbart minneshetsen som just nu pågår. Ge det 1-2 år och vi har 20+ gb i toppmodellerna.

Eller?

Nu vet jag inte om 18 GB nödvändigtvis är rättfärdigat, men värt att tänka på är att systemkretsar i mobiltelefoner generellt sett inte har något direkt dedikerat grafikminne på samma vis. Processor- och grafikdel samsas om primärminnet, vilket gör att det känns rätt rimligt att fläska på där ändå

Utgår jag endast för mig själv har jag definitivt i snitt igång betydligt fler appar i bakgrunden i telefonen än på datorn. Där är mer minne inte heller så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många som spelar på mobilerna så marknad finns. Men när priserna är uppe i iPhoneklassen och Apple har så bra cpu&gpu så funderar jag lite på målgruppen av just denna mobil. Hade det varit så att den överlägsen hade varit snabbast så hade situationen varit annorlunda.

Argument som ofta kommer på datorforum emot spelmobiler ör, varför ska man spela på mobilen? Detta argument är identisk med argument som varför ska man lyssna på musik från mobilen, när man kan skaffa en otroligt mycket bättre stereoanläggning hemma? Förklaringen är att man inte hela tiden är hemma och vill spela för att fördriva dötid på buss, tåg etc.
*edit*
Många delar av världen har Apple liten marknad, då kanske de vill ha en Android. Men kundgruppen som skulle välja mobil främst ör spelförmåga är en kundgrupp som Apple är stark i sverige. (ungdomar, spelintresserade)

Nu spelar jag inte mobilspel men köpte ändå en rog phone 2 när det begav sig senast.
Den anledningen jag hade är nog giltig för en mobilspelare också:
Hörlursuttag
Inget hål för selfiekamera
Högtalare som duger att lyssna på när man duschar eller för barnet när man kör bil
Alla möjliga bakgrundsaktiviteter i bakgrunden (gps, exchange, signal etc) och ha gott om batteri kvar när man kommer hem på kvällen.
Det enda två sakerna jag önskat ändra är att
-Den är för stor (hade gärna haft rog phone 1-formatet, kanske tjockare)
-Jag vill ha en toppkamerasensor med OIS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många som spelar på mobilerna så marknad finns. Men när priserna är uppe i iPhoneklassen och Apple har så bra cpu&gpu så funderar jag lite på målgruppen av just denna mobil. Hade det varit så att den överlägsen hade varit snabbast så hade situationen varit annorlunda.

Argument som ofta kommer på datorforum emot spelmobiler ör, varför ska man spela på mobilen? Detta argument är identisk med argument som varför ska man lyssna på musik från mobilen, när man kan skaffa en otroligt mycket bättre stereoanläggning hemma? Förklaringen är att man inte hela tiden är hemma och vill spela för att fördriva dötid på buss, tåg etc.
*edit*
Många delar av världen har Apple liten marknad, då kanske de vill ha en Android. Men kundgruppen som skulle välja mobil främst ör spelförmåga är en kundgrupp som Apple är stark i sverige. (ungdomar, spelintresserade)

Håller med ang iPhone-prestandan.

Dock om man har en Android sedan innan och har en massa spel så kanske man vill synka dessa köp till den nyare mobilen.

Men om man är helt ny på båda ios och Android så håller ditt argument 100%

Permalänk
Medlem

Det här med spel och Apple, många spel utvecklas helt enkelt på Android för att det är så mycket enklare att få ut det i butiken.

Jag gillar att vara ute och röra på mig och spela den typen av spel. GPS-baserade mao. Turf ( turfgame.com ) är ett svenskutvecklat spel som levde sina första år enbart på Android. Helt enkelt för att det var ett hobbyprojekt och det var ett betasläpp och då är man körd på Ios.

Nästa spel jag körde mycket var Ingress. Där var det nog mer politiska skäl då det var ett startup internt inom Google. Även där tog det tid innan det släpptes på Ios.

Numera kör jag mest Badge(r)s!, ( badge-r-s.de ) lika som Turf, hobbyprojekt fast den här gången av en tysk som bara är släppt på Android.

Det finns massa intressanta spel som utvecklas på Android just för att Apple har en del underliga krav och kostnader.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Nu vet jag inte om 18 GB nödvändigtvis är rättfärdigat, men värt att tänka på är att systemkretsar i mobiltelefoner generellt sett inte har något direkt dedikerat grafikminne på samma vis. Processor- och grafikdel samsas om primärminnet, vilket gör att det känns rätt rimligt att fläska på där ändå

Utgår jag endast för mig själv har jag definitivt i snitt igång betydligt fler appar i bakgrunden i telefonen än på datorn. Där är mer minne inte heller så dumt.

Var faktiskt inte medvetandes om detta, just därför man läser swec 🙂
Hur som känns det som att det bara ökar och ökar, dvs tillverkarna tävlar vem som kan trycka in mest. Till slut kommer man väl till en punkt känner jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många som spelar på mobilerna så marknad finns. Men när priserna är uppe i iPhoneklassen och Apple har så bra cpu&gpu så funderar jag lite på målgruppen av just denna mobil. Hade det varit så att den överlägsen hade varit snabbast så hade situationen varit annorlunda.

Argument som ofta kommer på datorforum emot spelmobiler ör, varför ska man spela på mobilen? Detta argument är identisk med argument som varför ska man lyssna på musik från mobilen, när man kan skaffa en otroligt mycket bättre stereoanläggning hemma? Förklaringen är att man inte hela tiden är hemma och vill spela för att fördriva dötid på buss, tåg etc.
*edit*
Många delar av världen har Apple liten marknad, då kanske de vill ha en Android. Men kundgruppen som skulle välja mobil främst ör spelförmåga är en kundgrupp som Apple är stark i sverige. (ungdomar, spelintresserade)

Nja.
Det enda Äpplet har numera är sitt A chip. Resten utav telefonen är efter om man ser till övrig hårdvara.
Lite synd att Xiaomi bestämde sig för bara china marknaden för sitt nya flaggskepp. Där har du en telefon som många önskar vilja ha. Det kan man glömma. Sedan som sagt biblioteket i Google play är stort. Själv fördriver jag tiden emellanåt att spela golf spel. Att spel på Apple är dominant. Nja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var faktiskt inte medvetandes om detta, just därför man läser swec 🙂
Hur som känns det som att det bara ökar och ökar, dvs tillverkarna tävlar vem som kan trycka in mest. Till slut kommer man väl till en punkt känner jag.

Även spelkonsoler brukar ha detta upplägg med att CPU och GPU delar minne.

PlayStation 3 var ett undantag.
Xbox 360 hade 512MB som var delat mellan CPU och GPU.
PS3 hade 256MB för CPU och 256MB för GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Även spelkonsoler brukar ha detta upplägg med att CPU och GPU delar minne.

PlayStation 3 var ett undantag.
Xbox 360 hade 512MB som var delat mellan CPU och GPU.
PS3 hade 256MB för CPU och 256MB för GPU.

Ah ok.
Tack för infon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av RVX:

Var faktiskt inte medvetandes om detta, just därför man läser swec 🙂
Hur som känns det som att det bara ökar och ökar, dvs tillverkarna tävlar vem som kan trycka in mest. Till slut kommer man väl till en punkt känner jag.

Jag tror helt klart att du har en poäng i att det blir tävlande också, det skulle förvåna mig om det inte var en del av det Sedan är det såklart på gott och ont, ibland kan det driva konkurrensen och utvecklingen på ett bra vis, ibland blir det mest onödigt.

Får erkänna att jag inte riktigt är tillräckligt insatt för att avgöra vad det är som stämmer den här gången, men det har ju hänt på mobilfronten ett antal gånger innan. Ett exempel är väl kamera, där det blev lite "vem kan trycka in flest megapixel", även om det inte var det viktigaste för att faktiskt få bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tror helt klart att du har en poäng i att det blir tävlande också, det skulle förvåna mig om det inte var en del av det Sedan är det såklart på gott och ont, ibland kan det driva konkurrensen och utvecklingen på ett bra vis, ibland blir det mest onödigt.

Får erkänna att jag inte riktigt är tillräckligt insatt för att avgöra vad det är som stämmer den här gången, men det har ju hänt på mobilfronten ett antal gånger innan. Ett exempel är väl kamera, där det blev lite "vem kan trycka in flest megapixel", även om det inte var det viktigaste för att faktiskt få bättre bildkvalitet.

Är just det, känns som att det kommer till en brytpunkt snart. Redan nu mer minne i en teleon än vad genomsnittet för vad folk har i sina datorer 😂
Aja, det får mig att dra på smilbanden i alla fall över vad all den här mängden behövs till. Nu har jag fått en del förklarat mig i alla fall, men finner ändå mängden smått rolig 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Jag tror helt klart att du har en poäng i att det blir tävlande också, det skulle förvåna mig om det inte var en del av det Sedan är det såklart på gott och ont, ibland kan det driva konkurrensen och utvecklingen på ett bra vis, ibland blir det mest onödigt.

Får erkänna att jag inte riktigt är tillräckligt insatt för att avgöra vad det är som stämmer den här gången, men det har ju hänt på mobilfronten ett antal gånger innan. Ett exempel är väl kamera, där det blev lite "vem kan trycka in flest megapixel", även om det inte var det viktigaste för att faktiskt få bättre bildkvalitet.

På kamera fronten har du i princip en endaste spelare på toppen och det är Sony. Det som är nästa race är att få telefonen att använda motsvarande 1 tum på själva lins/sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Det är väll bara att ladda på natten och köra på?
Vem behöver en telefon som kan klara 5 dagar utan laddning i sin vardag?

Jag ser tyvärr ingen större "lyckoskillnad" mellan 60Hz och 120Hz, däremot blir jag lycklig när telefonen fungerar så att säga "längre mellan laddningarna".

Visst ser jag givetvis "skillnad" mellan 120 respektive 60, men inte så "bra skillnad" att det är värt nerköpet med tanke på telefonens batteritid. Är det bara jag som tänker fel nu?

Kör 120 ibland, men typ fem gånger sedan jag köpte luren sommaren 2021.
Jag kanske inte är så känslig för "flimmer"?

LCD-skärmar etc. flimrar ju inte på samma sätt som CRT gjorde på 1900-talet. Sena 1900-talet var 100Hz klart "tvunget" enligt min mening.. Men det var CRT.

(Tänk SONY trinitron lågbudget 50Hz jämfört med Panasonic Quintrix 100Hz!)
Jättesorry om jag låter som LGR...

Permalänk
Medlem

Hade en ROG 1, nog en av de skräpigaste telefoner jag haft. Hade den inne på reparation 2 ggr, en gång pga att hörlursjacket dog, och en gång pga att all mobil kommunikation dog(de fick byta kretskortet). Det här i kombination med att Asus backade på sina utlovade 2 major OS updates och ghostade telefonen efter android 9 gjorde den till en stor besvikelse.

Väldigt synd dock, då den var väldigt trevlig på pappret, men jag kommer inte att välja Asus i telefonväg igen.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hade en ROG 1, nog en av de skräpigaste telefoner jag haft. Hade den inne på reparation 2 ggr, en gång pga att hörlursjacket dog, och en gång pga att all mobil kommunikation dog(de fick byta kretskortet). Det här i kombination med att Asus backade på sina utlovade 2 major OS updates och ghostade telefonen efter android 9 gjorde den till en stor besvikelse.

Väldigt synd dock, då den var väldigt trevlig på pappret, men jag kommer inte att välja Asus i telefonväg igen.

ASUS gör bra moderkort. Väldigt bra moderkort.
Det stannar i princip där. Alltså vad ASUS gör bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

På kamera fronten har du i princip en endaste spelare på toppen och det är Sony. Det som är nästa race är att få telefonen att använda motsvarande 1 tum på själva lins/sensor

Entumssensor verkar redan vara uppnått i och med till exempel Xiaomi 12S Ultra (Observera att jag kan noll om kameror, sensorstorlekar osv, så jag kan ha missuppfattat något)
Länk till mobil.se där de skriver "Xiaomi 12S-serien är resultatet av ett långt samarbete med Leica och förbättringarna kretsar enligt Xiaomi själva kring linserna, sensorn och mjukvara. Xiaomi 12S Ultra har en entumssensor Xiaomi samutvecklat tillsammans med Sony, närmare bvestämt sensorn IMX 989."

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Entumssensor verkar redan vara uppnått i och med till exempel Xiaomi 12S Ultra (Observera att jag kan noll om kameror, sensorstorlekar osv, så jag kan ha missuppfattat något)
Länk till mobil.se där de skriver "Xiaomi 12S-serien är resultatet av ett långt samarbete med Leica och förbättringarna kretsar enligt Xiaomi själva kring linserna, sensorn och mjukvara. Xiaomi 12S Ultra har en entumssensor Xiaomi samutvecklat tillsammans med Sony, närmare bvestämt sensorn IMX 989."

Den klarar inte av att använda hela sensorn. Samma bekymmer återfinns i Sony egna monster flaggskepp, rent prismässigt kostar den fläsk. Telefonen behöver bli större vilket är problematiskt. Mobil.se har nog missat den biten. Linsen får inte tillräckligt med yta och det som behövs för hela arbetsområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Nu vet jag inte om 18 GB nödvändigtvis är rättfärdigat, men värt att tänka på är att systemkretsar i mobiltelefoner generellt sett inte har något direkt dedikerat grafikminne på samma vis. Processor- och grafikdel samsas om primärminnet, vilket gör att det känns rätt rimligt att fläska på där ändå

Utgår jag endast för mig själv har jag definitivt i snitt igång betydligt fler appar i bakgrunden i telefonen än på datorn. Där är mer minne inte heller så dumt.

Appar som inte körs aktivt hamnar väl på hårddisken, i alla fall på iOS. Om jag inte missminner mig.

Det är därför man kan ha 100 appar ”igång” utan problem; de ligger egentligen inte helt och hållet igång. Snarare i typ viloläge om jag minns rätt. Och varför det är kontraproduktivt att sitta och forcera av appar.

Permalänk
Medlem

18 GB primärminne och extra skärm på baksidan.
ÄNTLIGEN! Precis vad jag har väntat på!
Att den sedan har minne för minst 3 flikar i chrome gör ju bara saken bättre - givet köp.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sombrer0:

Nu spelar jag inte mobilspel men köpte ändå en rog phone 2 när det begav sig senast.
Den anledningen jag hade är nog giltig för en mobilspelare också:
Hörlursuttag
Inget hål för selfiekamera
Högtalare som duger att lyssna på när man duschar eller för barnet när man kör bil
Alla möjliga bakgrundsaktiviteter i bakgrunden (gps, exchange, signal etc) och ha gott om batteri kvar när man kommer hem på kvällen.
Det enda två sakerna jag önskat ändra är att
-Den är för stor (hade gärna haft rog phone 1-formatet, kanske tjockare)
-Jag vill ha en toppkamerasensor med OIS

Sitter själv med en ROG Phone II idag och är kalasnöjd med AMOLED-skärmen, stereo-högtalarna och batteritiden. Som mediatelefon är det bästa telefonen jag ägt utan tvekan (även om den är på den tyngre sidan)!

Det enda jag saknar, som du även nämner, det är en lite mer vettig kamera. Nu var jag beredd på att kameran som bäst var acceptabel redan vid köp, men det är lite kul att i manualen som är 48 sidor lång, då är endast en sida dedikerad för kameran

ROG Phone 6 verkar följa det temat, det finns en kamera men kommer vara som bäst likt en mellanklass telefon eller ett par år gammalt flaggskepp. Förhoppningsvis kan de kompensera något i mjukvara, speciellt med Qualcomm-chippets AI-kapacitet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Perfekt telefon, om 5 år kan man köpa en begagnad för mindre än 1000 kr och bygga något roligt projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hade en ROG 1, nog en av de skräpigaste telefoner jag haft. Hade den inne på reparation 2 ggr, en gång pga att hörlursjacket dog, och en gång pga att all mobil kommunikation dog(de fick byta kretskortet). Det här i kombination med att Asus backade på sina utlovade 2 major OS updates och ghostade telefonen efter android 9 gjorde den till en stor besvikelse.

Väldigt synd dock, då den var väldigt trevlig på pappret, men jag kommer inte att välja Asus i telefonväg igen.

Påminner om clusterf****t med LG och deras G4 som vid en annalkande uppdatering till Android 8, Oreo kanske? Kommer inte ihåg vilken android version det var, som i vilket fall efter att ha lovat en uppdatering plötsligt vände och skyllde på inkompatibel hårdvara. BS.
Efter det gick det som det gick för LG, skräp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ok. En ROG Phone 6 hade vart nice tycker jag, Pro ger mig inget extra förutom större hål i plånboken dock. Den är fortfarande lite dyr...någon tusenlapp eller två mindre hade vart nice om de dragit av egentligen...

Men den erbjuder allt jag vill ha. Stereo högtalare, stort batteri, 3,5mm uttag, fingeravtrycksläsning genom skärmen och en av de största plussen... Inget ultrafult jävla nödlösningshål hål eller "notch" i skärmen för selfiekameran...bajsnödigare design får man fan leta efter, hatar den trenden. Hur fan det nu ens kunnat bli en trend öht så fult som det är. Minus är storleken men det har jag liksom accepterat nu att det blir signifikant större än nuvarande lur hur jag än bär mig åt typ.

Xperia 1 IV är för dyr, annars lockar den också, har allt jag vill ha egentligen, minus fingeravtrycksläsning genom skärmen men jag är van vid knappen på sidan från min nuvarande Xperia XZs även om jag inte gillar det. Plus blir istället att den är lite mindre. Men priset som sagt. 14k...nej tack.

Xperia 10 IV är bra prissatt vid 5k. Men där försvinner stereohögtalarna och fingeravtrycksläsning genom skärm. Dock är den inte allt för mkt större än nuvarande lur så helt har jag inte uteslutit den ännu. Tror, handen på hjärtat, inte jag behöver mer än en sån som jag använder telefonen. Men jag villhöver mer.

Avvaktar lite nyheter kring en potentiell Xperia 5 IV. Tror det kan bli en bra kompromiss på Xperia 1 om de skalar av på rätt ställen bara och sen för säg 8k.

Så spontant, som det känns nu. ROG Phone 6 eller en hypotetisk Xperia 5 IV är det jag lutar åt under hösten.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Så mer ram för många tusenlappar? Ser inte poängen alls med Pro-modellen

Permalänk
Medlem

Så himla tråkigt att bolag så ofta drar det för långt. Bara för att jag vill ha en telefon där jag kan spela betyder det ju inte att jag vill att den ska se ut som något en tånåring vill lägga på bordet när hen gibbar.

Själv har jag ett jobb som inte skulle godkänna en telefon som visuellt är så gaminginriktad och jag skulle själv inte vilja ha den. Varför inte göra 2 varianter där den ena visuellt är som detta och den andra är avskalad till att se ut som en vanlig telefon men med samma hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Den klarar inte av att använda hela sensorn. Samma bekymmer återfinns i Sony egna monster flaggskepp, rent prismässigt kostar den fläsk. Telefonen behöver bli större vilket är problematiskt. Mobil.se har nog missat den biten. Linsen får inte tillräckligt med yta och det som behövs för hela arbetsområdet.

Jag som trodde att det endast var sonys I-pro som inte utnyttjade hela bildsensorn.
Men när det gäller entums sensorer så finns Sharp Aquos R6 / Leica Leitz phone 1 som redan är släppta (i Japan), samt Sharp Aquos R7 (kanske även som Leitz phone 2?) som kommer nu i sommar.
R7:an tyckte jag var helt perfekt tills jag insåg att den saknade OIS och möjligtvis att jag velat ha 26 mm istället för 24 mm.
Men den har inte 5 olika linser på baksidan, den har hörlursuttag, normala kanter runt skärmen och skapligt batteri.