Snabbkoll: Tar du med dig din dator på semestern?

Permalänk
Medlem

Brukar ha med min gamla macbook för att kolla filmer på flyget osv och säkerhetskopiera bilder men i framtiden kommer den nog stanna hemma då jag känner att behovet minskar.

Däremot kommer jag från och med nu alltid ha med jobblaptopen. Senast blev mitt flyg inställt och jag fick stanna en dag till vilket hade kostat mig en dags löneavdrag (då jag ej hade någon tillgänglig semester) om inte min chef låtit mig jobba in det på en ledig dag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Tar aldrig med datorn till sommarstället förutom vid lan / Januari-häng.

Nån måtta får det vara.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Skulle behövas fler alternativ och kanske så skulle man skilja på stationärt och bärbart. För min stationära PC har jag aldrig flyttat men min lite gamla bärbara händer det att jag tar med så man kan sköta enkla ärenden.

Så jag visste inte vad jag skulle svara.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Har ju fiber i sommarstugan så det varierar, ibland åker datan med, ibland bara Stadia och ibland bara min rp4 och ibland alla tre

Permalänk
Medlem

Mja. Aldrig den stationära. Och aldrig någon Macbook eller liknande. Försöker lägga 3-4 veckor på segling i skärgården, och brukar av gammal vana dra med mig en gammal netbook som jag maxat minne i (2GB...) och satt in en liten SSD i. Kan behövas för att fixa med det ena med det andra, men sällan använd de senaste åren. Mobilen klarar det mesta jag behöver. Men för typ 10 år sedan behövde man ganska ofta en riktig dator kände det som. Fylla i försäkringskassepapper om barn, betala räkningar, fan och hans moster.

Synka om undertexter till Star Trek-serier. Ja, sånt som händer. (Tillägg här : Netflix textning av diverse Star Trek var både åt skogen, aningen för sen, samt ofta i VERSALER, om jag minns rätt - fick lösas på annat sätt, tack netbook)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Sämst på att vara ledig, finns alltid någon kurs att gå eller något jag tycker jag borde lära mig så bärbara hänger med i princip överallt 😅

förtydligade
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det kallas egenföretagare och det är också en bieffekt av att kunskapsmässigt vara en "bristvara"
Jag själv trivs med det och mina kunder trivs med mig.

Du får kalla det vad du vill, men semester respektive arbete är varandras motsatser.

Permalänk
Testpilot

Jajjamän, stor anledning varför jag bytte ut stationära mot en kapabel bärbar dator var just förmågan att ta med mig "kontoret" eller spelhörnan vart jag än är.

Bara för att man är på semester betyder inte det att man slipper lida av tristess på ett hotellrum medan man väntar på att resterande sällskap ska vakna till efter gårdagen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Utan dator kan man inte jobba och hur skulle man då kunna njuta av semestern?

För att förtydliga. Att inte kunna fixa akutare eller "snabbisar" gör ju bara att jobben läggs på en enorm hög som gnager i hjärnbarken på en.

Har man semester så ägnar man inte en tanke till arbetet. 😁

Permalänk
Medlem

Tog förvisso hem datorn men lät den stå i garderoben och titta inte ens på den. Slog också av jobbmejl i telefonen (för första gången i min karriär) och filtrerade inkommande telefonsamtal på favoriter så inga jobbsamtal kom igenom. Så skönt. Nu är man dock tillbaka i saltgruvan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tar med mig Steam decken

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Privata dator hänger med för privat bruk, typ tömma kamera, editera någon bild eller video, eller slösurfade på youtube, nyheter mfl. Men även för någon form av lugnande att man har möjlighet att installera VDI för jobbaccess vid akut behov.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har ingen dator!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Laptop ibland men den är lite för stor för att slänga med var som helst. Ibland blir det bara ipaden och då känner jag mig aningen begränsad.

Ny minilaptop ligger/låg i planerna men saker bara pajar här hemma just nu så budgeten behöver tittas till.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Tar med mig jobb-laptop om jag ska vara borta lite längre. Kan både ha den till nöje (RTX 3050 Ti så den går hyfsat att spela på) och bra att ha om jag mot förmodan skulle bli tvingad att jobba på semestern. Kör dock med separat Windows-inlogg så jag slipper bli alltför påmind om jobbet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tar med min Swith Lite oftas

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Dator använder jag till jobb och spel. Inget av det ska jag göra om jag semestrar utomlands.
För att kolla upp saker och surfa lätt har man mobilen med sig

Permalänk
Medlem

Stationära - Nej
Laptop - Nej
Steam Deck - Ja

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Brukar räcka med mobilen men händer att laptopen på 14" får följa med också.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Jag saknade alternativet. Datorn åker på semester och jag själv stannar hemma.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så tar jag med en bärbar arbetsdator på semester och jobbar lite på kvällarna.
Stationära släpar jag inte med mig.

Privat dator: Finns redan där då vi har bostad i Spanien och semestrar där. Både spel för barnen och streaming tjänster när det är för varmt för barnen att vara ute etc.
Väldigt begränsat användande generellt (inte forcerat utan frivilligt då alla har annat att göra).

Tänkte faktiskt ta en vecka utan att röra jobbrelaterat den här semestern dock

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv

Jag svarade ja eftersom Macbooken alltid tas med men ingen riktig dator. Något jobb gör jag dock inte men den är trevlig att ha med sig på flygplatser, tåg, hotell etc.

Permalänk
Medlem

iPad mini följer med för journaling och slötittande i sängen.
Annars fokuserar jag helt på semestern, familj o vänner.
Skärm kan jag titta på hemma.

Permalänk
Avstängd

Skulle inte ens ta en laptop om jag nu hade en. På sin höjd tar jag med Xiaomi tabletten. Kindle däremot måste med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag tar med mig en egen laptop eller en platta på resa, för att kunna läsa nyheter, avladda bilder och läsa mail och resedokument och för att kunna kolla på film på en skärm som inte är för liten.

Netbook eller liten Windows-platta tycker jag är bäst format, men tyvärr kommer det inte nya såna, så man får dras med de 5+ år gamla man har tills batterierna går sönder.
Någon här som lyckats köra Linux på en iPad Mini?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Du får kalla det vad du vill, men semester respektive arbete är varandras motsatser.

Så långt håller jag med, men beroende på jobb så fungerar det lite olika.
Är man exempelvis kommunalanställd så förutsätts det att man aldrig bryr sig om jobbet för då hade man blivit vansinnig på kort tid

Skrivet av Kaine_Uro:

Har man semester så ägnar man inte en tanke till arbetet. 😁

Beror nog också på hur mycket man bryr sig om arbetsplatsen och själva arbetet.

Permalänk

Nja.
Stationär speldator och server flyttas inte på i onödan så dom följer inte med.
...men det går ju att fjärrstyra från laptopen. Också till för att se film och slösurfa.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Så långt håller jag med, men beroende på jobb så fungerar det lite olika.
Är man exempelvis kommunalanställd så förutsätts det att man aldrig bryr sig om jobbet för då hade man blivit vansinnig på kort tid

Beror nog också på hur mycket man bryr sig om arbetsplatsen och själva arbetet.

Är det bara kommunalanställda som behöver återhämtning, eller vad menar du?

Skulle nog säga att det beror på hur mycket arbetsgivaren bryr sig om och värderar sina anställdas hälsa.

Permalänk
Medlem

Min bärbara dator har jag med mig. Den har inbyggt 4G modem och är således väldigt skönt att inte behöva bry sig om Wi-Fi överallt eller internetdela från telefonen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Laptop + Razer Core X åker med till stugan, annars räcker laptop och mobil när man är på resande fot.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |