De nya gröna SL-korten – hur fungerar de egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det går att köpa flera enkelbiljetter i appen, bara det att du får köpa en år gången. Har du en uppdaterad SL app så när du köpt biljetten får du valet om du vill aktivera biljetten eller inte, då är det bara att inte aktivera biljetten och köpa en till om du vill köpa flera enkelbiljetter.

Ok så en biljett köps per gång men det går att köpa en åt gången flera ggr i rad. Men när appen blippas dras en eller alla köpta biljetter då? Finns möjlighet till att välja hur många av de redan köpta biljetterna i appen som ska dras? Alltså så att det ej blir som för mannen i artikeln nedan som blev av med flera köpta biljetter vid en och samma blipp av appen trotts att han endast ville aktivera en av dessa biljetter?

https://www.mitti.se/nyheter/sls-biljettsystem-ar-otydligt/re...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zippeer:

Känns ju som en ganska rutten lösning?
Bättre med Samsung pay i så fall där man måste skriva in kod/fingeravtryck för att Samsung pay ska registrera betalning

Som han skrev, telefonen måste vara upplåst för att betalning ska ske, annars går det inte. Med Samsung Pay sker tekniskt sätt samma sak men du låser inte upp telefonen för användaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Som han skrev, telefonen måste vara upplåst för att betalning ska ske, annars går det inte. Med Samsung Pay sker tekniskt sätt samma sak men du låser inte upp telefonen för användaren

Fast du måste låsa upp samsung pay för att använda det? räcker inte med att telefonen är upplåst

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zippeer:

Fast du måste låsa upp samsung pay för att använda det? räcker inte med att telefonen är upplåst

Det skrev jag inte riktigt. Man öppnar S-Pay och godkänner betalningen med finger/kod. Men från det att man öppnat S-Pay så sker ju samma sak som med Google Pay

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

QR-bilden på det gröna kortet används inte alls när du blippar ditt kort vid en spärr eller ombord på bussen, den används bara när du ska ladda på biljetter till kortet i telefonen! Biljetterna i SL är inte personliga och inte heller kortet. Du kan inte heller flytta biljetten mellan något kort eller telefon själv. Finns också en begränsning på att du bara kan blippa samma kort 1 gång per minut

Jag så lång är jag med och känner redan till detta. Men varför kan man inte själv flytta biljetterna mellan olika kort samt mellan kort och app eller mellan konton i appen typ en gång per dygn eller liknande. På så vis hade en som har kort kunnat sälja samt flytta över biljetterna till någon som endast använder app utan att bli av med sitt kort och på så vis kunnat ha kvar kortet för framtida påladdning av biljetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Ok så en biljett köps per gång men man kan köpa en åt gången flera ggr i rad. Men när man sedan blippar appen dras en eller alla köpta biljetter då? Kan man välja hur många av de redan köpta biljetterna i appen som ska dras? Alltså så att det ej blir som för mannen i artikeln nedan som blev av med flera köpta biljetter vid en och samma blipp av appen trotts att han endast ville aktivera en av dessa biljetter?

https://www.mitti.se/nyheter/sls-biljettsystem-ar-otydligt/re...

Den personen i nyheten har på denna skärm

valt fler än 1 under Antal vuxen/rabatterat. Väljer du 1 och trycker på fortsätt till betalning gör du ett köp för 1 person, du kan efter köpet gå hit igen och köpa en till. När du sen aktiverar en biljett aktiverar du bara för en person. Det är här (på bilden) som du väljer hur många biljetter för en aktivering du vill köpa, dvs vill du köpa för 2-3 st så väljer du 2 eller 3, vill du bara för 1 så väljer du 1 och 0 på den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den personen i nyheten har på denna skärm
<Uppladdad bildlänk>
valt fler än 1 under Antal vuxen/rabatterat. Väljer du 1 och trycker på fortsätt till betalning gör du ett köp för 1 person, du kan efter köpet gå hit igen och köpa en till. När du sen aktiverar en biljett aktiverar du bara för en person. Det är här (på bilden) som du väljer hur många biljetter för en aktivering du vill köpa, dvs vill du köpa för 2-3 st så väljer du 2 eller 3, vill du bara för 1 så väljer du 1 och 0 på den andra.

Så mannen i länken valde att skruva upp antalet personer att köpa biljetter åt vid ett och samma köp vilket då räknades som ett köp av en gruppbiljett varpå denna biljett ej gick att dela upp i efterhand?

Men om man köper flera enkelbiljetter på rad i olika köp kan dessa sedan användas en åt gången vid olika tillfällen? Det är detta jag söker svar på. För om så är möjligt kan ju appen användas istället för det gröna kortet för dem som ej vill betala med betalkort och ej har Apple/Google/Samsung Pay men vill slippa ha kort och inte vill behöva köpa ny biljett i appen inför varje resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det skrev jag inte riktigt. Man öppnar S-Pay och godkänner betalningen med finger/kod. Men från det att man öppnat S-Pay så sker ju samma sak som med Google Pay

Man öppnar samsung pay, låser upp med kod/finger för att sen göra betalningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Så mannen i länken valde att skruva upp antalet personer att köpa biljetter åt vid ett och samma köp vilket då räknades som ett köp av en gruppbiljett varpå denna biljett ej gick att dela upp i efterhand?

Precis.

Skrivet av MartinAsplund:

Men om man köper flera enkelbiljetter på rad i olika köp kan dessa sedan användas en åt gången vid olika tillfällen? Det är detta jag söker svar på. För om så är möjligt kan ju appen användas istället för det gröna kortet för dem som ej vill betala med betalkort och ej har Apple/Google/Samsung Pay men vill slippa ha kort och inte vill behöva köpa ny biljett i appen inför varje resa.

Precis, stämmer helt. Du har förstått precis det jag skrivit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Precis.
Precis, stämmer helt. Du har förstått precis det jag skrivit

Då kan appen alltså ersätta det gröna kortet för dem som ej har möjlighet att köra betalkortet i telefonen (läs de som har Xiaomi samt Handelsbanken som ej fungerar med Google Pay)?

Går det att ställa in att appen automatiskt ska aktivera/dra en enkelbiljett till rabatteratt pris av de enkelbiljeter som är förköpta/påladdade i appen och kan man skapa en genväg/ikon på hemskärmen som direkt tar en till QR-koden för detta eller är det massvis med val som måste acceptera och knappar som måste tryckas på för att aktivera rätt biljett vid kommande blipp av app?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zippeer:

Man öppnar samsung pay, låser upp med kod/finger för att sen göra betalningen?

Om jag kommer ihåg så är det i den ordningen, ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Då kan appen alltså ersätta det gröna kortet för dem som ej har möjlighet att köra betalkortet i telefonen (läs de som har Xiaomi samt Handelsbanken som ej fungerar med Google Pay)?

Ja, om man vill använda telefonen så japp.

Skrivet av MartinAsplund:

Går det att ställa in att appen automatiskt ska aktivera/dra en enkelbiljett till rabatteratt pris av de enkelbiljeter som är förköpta/påladdade i appen och kan man skapa en genväg/ikon på hemskärmen som direkt tar en till QR-koden för detta eller är det massvis med val som måste acceptera och knappar som måste tryckas på för att aktivera rätt biljett vid kommande blipp av app?

Nej, inte vad jag vet. För att aktivera en redan köpt biljett måste man: Öppna SL appen -> tyck på Biljetter på menyn i botten -> Tryck på en biljett högst upp -> Välj aktivera. Jag har dock aldrig köpt en biljett, men hanterar mobilbiljetter i jobbet (kundvärd i SL trafiken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, om man vill använda telefonen så japp.
Nej, inte vad jag vet. För att aktivera en redan köpt biljett måste man: Öppna SL appen -> tyck på Biljetter på menyn i botten -> Tryck på en biljett högst upp -> Välj aktivera. Jag har dock aldrig köpt en biljett, men hanterar mobilbiljetter i jobbet (kundvärd i SL trafiken).

De borde ju rimligen gå att ställa in att appen automatiskt ska aktivera en viss typ av biljett när appens sida med QR-kod öppnas? Det kanske hade fungerat så om de byggt in NFC i appen?

Förresten håller nog de flesta med om att appen bör vara smidigare att använda än det gröna kortet för de som ej vill (av säkerhetsskäl eller annan orsak) eller kan (då banken ej stödjer det) använda Google Pay men ändå vill slippa det gröna kortet. Som det är nu kräver ju appen flera steg för att blippa samt aktivera en biljett och betala för resan vilket gör det krångligare än att bara blippa det gröna kortet eller sitt fysiska betalkort. Detta är ju inte miljömässigt försvarbart, hur tänker SL här tro?

Sen att Stockholms stad väljer att skicka ut fysiska kort med gratis sommarbiljett till alla ungdomar som är de största mobilanvändarna. Det är ju inte heller miljömässigt försvarbart, hur tänker SL? Dagens ungdomar har väl inte ens plånböcker att förvara korten i eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

De borde ju rimligen gå att ställa in att appen automatiskt ska aktivera en viss typ av biljett när appens sida med QR-kod öppnas? Det kanske hade fungerat så om de byggt in NFC i appen?

Förresten håller nog de flesta med om att appen bör vara smidigare att använda än det gröna kortet för de som ej vill (av säkerhetsskäl eller annan orsak) eller kan (då banken ej stödjer det) använda Google Pay men ändå vill slippa det gröna kortet. Som det är nu kräver ju appen flera steg för att blippa samt aktivera en biljett och betala för resan vilket gör det krångligare än att bara blippa det gröna kortet eller sitt fysiska betalkort. Detta är ju inte miljömässigt försvarbart, hur tänker SL här tro?

Jag tycker inte att appen är krånglig iallafall.

Skrivet av MartinAsplund:

Dagens ungdomar har väl inte ens plånböcker att förvara korten i eller?

Jo då! Jag ser många ungdomar som har det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tycker inte att appen är krånglig iallafall.

Men den innehåller ändå flera steg som måste genomföras för att blippa/validera biljetten vilken tar längre tid samt kan vara omständligt om man har brottom. Det kan även vara krångligt för vissa äldre eller funktionsvarierade att förstå sig på. Bättre då med en app som startar per automatik när telefonen läggs mot läsaren eller att det blir möjligt att få upp en stor QR-kod över hela skärmen att blippa genom tryck på en ikon/genväg/knapp på hemskärmen.

Själv skulle inte ha några problem med att klara av nuvarande system och app men ändå föredra att ha de så som jag beskriver ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Men skannas inte en QR- kod i appen när denne blippas för passage av spärrarna samt betalning för resan med de enkelbiljetter eller periodbiljetter som är köpta i appen?

Varför använd NFC på kortet men QR i appen för blippning av biljetterna via de olika teknikerna?

Skulle de gå att istället ta en skärmdump på den QR-kod som finns i appen och som används för att blippa appen i spärrarna och istället lägga den som en bild som öppnas från en ikon på en av hemskärmarma, skulle alltså den då gå att skanna om det dessutom finns påladdade biljetter på det gröna kortet?

Vad händer om för den som har Apple/Google/Samsung Pay/Wallet installerat och skannar QR-kod från appen kommer även en biljett att dras från det digitala belakortet i de nämnda Pay-/Wallet-apparna då, alltså att debitering sker dubbelt?

Vad gäller SL-appen och det gröna kortet så har jag försökt att skanna av kortets QR-kod i appen på två enheter vilket ej fungerar utan ett felmeddelande dyker upp. När jag istället lägger in kortets kod så går det. Appen är uppdaterad på bägge enheterna.

Sen undrar jag varför de har missat att addera en skärm till den nya läsarna på bussar och i spärrar för visning av de gröna kortet, appens samt betalkortets kvarvarande biljetter, nuvarande biljetts kvarvarande giltighet, pris för blippad/köpt biljett osv. Då hade de som vill använda de gröna kortet eller de som kör med betalkort kunnat se priset de betalar samt pågående biljetts giltighetstid osv. Även hade detta varit smidigt för de som använder SL-appen/betalkortet i telefonen på så vis hade en sluppit kolla på telefonens skärm i det läget och ändå fått en snabb överblick av informationen om ens biljetter. Varför har de inte monterat in en skärm för detta i sina läsare?

Värdelöst att visa efterkommande resenär hur lång giltighet/saldo du har på ditt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Då kom jag åtminstone ihåg rätt när det kommer till Access-korten och huruvida det ligger någon faktiskt biljett där eller bara ett ID.

Det låter helt klart rimligt att det är kommunikationen med molnet som går åt skogen, men det jag fortfarande inte fattar är varför det verkar beröra specifikt de mest använda spärrarna. Att det blir värre i allmänhet är nog sannolikt för att mängden användare med gröna kort ökar allt eftersom folk byter ut sina gamla blå, men ändå.

OK, nu är jag sent på tråden. Att det fungerar sämre på de enheter som används mest tyder ju på någon slags resource starvation, d.v.s. minne, CPU eller något tar slut. Sedan exakt var i kedjan det sker är svårt att spekulera i, det händer mycket mer än läsa från kort och anropa extern servar än vad man kan tro. De inbyggda system jag har kommit i kontakt med har inte haft några monsterspecifikationer precis och då är det lätt att sådant sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Värdelöst att visa efterkommande resenär hur lång giltighet/saldo du har på ditt kort.

När det gäller att via info vid spärren så fungerar det än så länge på samma sätt som med Acesskortet, den blåa läsaren visar information om när biljetten går ut även när man blippar med det gröna kortet

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av Phod:

OK, nu är jag sent på tråden. Att det fungerar sämre på de enheter som används mest tyder ju på någon slags resource starvation, d.v.s. minne, CPU eller något tar slut. Sedan exakt var i kedjan det sker är svårt att spekulera i, det händer mycket mer än läsa från kort och anropa extern servar än vad man kan tro. De inbyggda system jag har kommit i kontakt med har inte haft några monsterspecifikationer precis och då är det lätt att sådant sker.

Även det en rimlig teori, har också funderat i de banorna!

Det kom någon slags vag förklaring i en SVT-artikel för någon vecka sedan, där de meddelade att det var själva spärrarna/läsarna som det var något fel på. Exakt vad framgick däremot inte, mer än att det var 50-70st som inte fungerade och beskrevs som att "flera läsare i samma spärrlinje hänger sig".

När inslaget publicerades skulle alla läsare bytas ut inom två veckor och intressant nog har jag faktiskt inte haft problem på ungefär lika länge Något verkar det ju vara med själva läsarna då iaf. Kanske var just dessa äldre/hade annan hårdvara snarare än faktiskt var trasiga?

Permalänk
Medlem

Vad fan, jag har ju precis slängt mitt blåa Accesskort för att jag tänkte skaffa det gröna. Vill inte ha pendlingskortet på app, jag är gammeldags och gillar att ha ett kort att blippa.

Blir att gå och gräva upp Accesskortet från soporna.

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av Trinnit:

Vad fan, jag har ju precis slängt mitt blåa Accesskort för att jag tänkte skaffa det gröna. Vill inte ha pendlingskortet på app, jag är gammeldags och gillar att ha ett kort att blippa.

Blir att gå och gräva upp Accesskortet från soporna.

Om det gör någon skillnad har jag inte haft problem med gröna kortet på iaf 3 veckor nu snart, så de verkar ha löst problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om det gör någon skillnad har jag inte haft problem med gröna kortet på iaf 3 veckor nu snart, så de verkar ha löst problemet

Nu har vi (iallafall bussarna mot Tyresö och Handen) istället en hel del problem med mobilbiljetterna. Läsaren reagerar inte alls på en del mobilbiljetter. Enligt en chaufför har det kommit efter att SL gått över till att ge ut nya periodbiljetter på gröna kort istället för Acesskort men jag har märkt av det mest under den veckan som gått, varit en hel del bussar med detta problem. Gröna kort och bankkort är det inget problem med

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu har vi (iallafall bussarna mot Tyresö och Handen) istället en hel del problem med mobilbiljetterna. Läsaren reagerar inte alls på en del mobilbiljetter. Enligt en chaufför har det kommit efter att SL gått över till att ge ut nya periodbiljetter på gröna kort istället för Acesskort men jag har märkt av det mest under den veckan som gått, varit en hel del bussar med detta problem. Gröna kort och bankkort är det inget problem med

Tur då att man använder bankkortet, men kanske strular det om det används via Google Pay vilket mitt bankkort gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Tur då att man använder bankkortet, men kanske strular det om det används via Google Pay vilket mitt bankkort gör?

Nej, det är bara QR koder vi haft//har problem med inte med kortbetalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, det är bara QR koder vi haft//har problem med inte med kortbetalning

Ok alltså inte NFC.