Permalänk
Medlem

AIO kylare till äldre dator?

Hej
Jag har en lite äldre dator (se nedan) som surrar en del. Jag har fått för mig att det är CPU kylaren som låter mest då cpu fläkten ligger runt 3000 rpm och 68 grader medans GPU och chassifläktar ligger på 1000-1500 rpm vid 61 grader (max). Det är inte bara nu när det är varmt den surrar utan jag tycker även ljudnivån är hög under vintern.

Jag började fundera ifall man kanske skulle testa en AIO kylare för att se ifall man kunde få ner ljudnivån lite.

Är det korrekt tänkt eller är det något annat som ni tror låter? Skulle det funka med AIO för min dator? något man bör tänka på när man skaffar en AIO? kan ni rekommendera någon?

Dator:
CPU: i5 3570k orginal kylare
GPU: NVIDA Geforce GTX 660
Moderkort: ASRock B75 PRO3
Chassi: Fractal Design Define R3
PSU: Antec VP550P 550W

Permalänk
Medlem

Ingen poäng med en AIO till en 3570.
Dels för att den inte blir så varm, och dels för att AIO's inte nödvändigtvis är bättre än en bra luftkylare.
Ditt R3 chassi har dock begränsningar i hur höga kylare som kan användas.
Men en med 120 mm fläkt borde gå bra.
T.ex. så är https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2 en bra budgetkylare.

Permalänk
Medlem

Tack. Jag beställde nu en sådan. Återkommer hur resultatet blir.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?
Är nyfiken!

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte ge någon uppdatering ännu. Jag monterade på kylaren i helgen. Det jag kan säga är att det var ett större jobb än vad jag först tänkte iochmed att jag var tvungen att lossa moderkort för att komma åt baksidan av det.

Tyvärr när jag försökte starta datorn så gick det inte, jag får ingen bild till skärmen . Så just nu håller jag på med felsökning.

Jag har testat att ta bort alla komponenter utom cpun från moderkortet. Alla fläktar går igång men ingen signal kommer till skärmen. Jag har testat både med signal från grafikkort och från moderkort men inget av de funkar. Jag har även testat HDMI och vga(?)/display port från både grafikkort och moderkortet.

Har ni några råd om vad jag kan göra för att få fram bilden?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om det går så kan jag skarpt rekommendera att du fixar lite med fina fan curves i bios!

Permalänk

eftersom du var tvungen att demontera moderkortet.

har du kollat så att alla strömkontakter sitter i ordentligt?

24p
12V 4/8 pin cpu ström
6/8 pin pci-e ström.

och att du inte råkat förväxla 8 pin pci-e och 12v cpu kontakten
(ska inte fysiskt passa men med orimliga mängder våld kan man lyckas få i dessa i fel kontakt och då är dettroligt båge gpu och moderkort rökt.)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

eftersom du var tvungen att demontera moderkortet.

har du kollat så att alla strömkontakter sitter i ordentligt?

24p
12V 4/8 pin cpu ström
6/8 pin pci-e ström.

och att du inte råkat förväxla 8 pin pci-e och 12v cpu kontakten
(ska inte fysiskt passa men med orimliga mängder våld kan man lyckas få i dessa i fel kontakt och då är dettroligt båge gpu och moderkort rökt.)

Jag har testat helt utan gpu för att försöka få bild enbart från moderkortet.

Kopplat ut allt förutom CPU ström (2x4pin) samt moderkortets ström (24pin) utan att det fungerar. Dvs ingen ram, gpu eller HDD inkopplade. Men funkar inte. Har jag missar något?

Annars så går fläktarna och HDD går igång när de är inkopplade både chassi, CPU och gpu fläktar men får ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Jag har testat helt utan gpu för att försöka få bild enbart från moderkortet.

Kopplat ut allt förutom CPU ström (2x4pin) samt moderkortets ström (24pin) utan att det fungerar. Dvs ingen ram, gpu eller HDD inkopplade. Men funkar inte. Har jag missar något?

Annars så går fläktarna och HDD går igång när de är inkopplade både chassi, CPU och gpu fläktar men får ingen bild.

Får du någon felkod på moderkortet?
Har du prova att nolla CMOS?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Får du någon felkod på moderkortet?
Har du prova att nolla CMOS?

Jag testade att nolla CMOS och att byta batteri. Fortfarande ingen bild.

Edit: moderkortet har ingen felavkodning vad jag kan se.

Mer info: tangentbord och skärm tycks få någon slags kontakt med moderkortet då lampor (tex NumLock lyser) och skärmen känner av att HDMI sladden sätts i något men säger att den inte får någon signal.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
jag fick igång datorn igen.
Temp med nya kylaren: 35-60, Fläkt: 1500 rpm. Dvs mycket lägre rpm på fläkten

Vad var fel? jag tror att jag felsökte fel, tydligen så måste man ha minst ett Ram-minne i moderkortet för att få bild.

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Uppdatering.
jag fick igång datorn igen.
Temp med nya kylaren: 35-60, Fläkt: 1500 rpm. Dvs mycket lägre rpm på fläkten

Vad var fel? jag tror att jag felsökte fel, tydligen så måste man ha minst ett Ram-minne i moderkortet för att få bild.

Tack för all hjälp.

Kul att höra!