Permalänk
Medlem
Skrivet av regurr:

10 000 kr för datorn, kommer troligtvis köra på en skärm mellan två till tre tusen (utbudet är inte super på vita skärmar när jag kollat), hade också varit ok att köpa en wifi usb adaptor vid behov.

Gick in och kollade om jag använde samma konto då och det gjorde jag tydligen, datorn är 7 år gammal (gissningen var närma iallafall!). När jag bad om hjälp med att sätta ihop den var det bara ca 8000 budget och att den skulle vara ok med att redigera videos & spela mmos. Jag gör inget av de längre så behoven har ändrat sig ganska rejält sedan dess (den var aldrig ok på att redigera videos med men funkade till allt annat jag gjorde på den tiden)
<Uppladdad bildlänk>

Vill inte komma undan alltför billigt då jag vill att den ska klara av mycket användning under lång tid framöver...! Har 100/10 fiberanslutning men har också en surface pro som funkar perfekt, så det måste vara datorn som har något problem... Hursomhelst är jag mentalt redo att skaffa nytt. Är nöjd med den nu i övrigt men jag kommer nog inte vara lika nöjd med den när jag vant mig vid kapaciteten av en nyare dator...

Är tacksam över alla alternativ som har föreslagits! Jag gillar idén av högt ram (& rgbn på team group 32gb också). Vilken cpu är bäst av de som har rekommenderas med tanke på livslängd och belastning (man kan nog förvänta sig att jag ofta har 40+ tabbar uppe med pausade videos, många program igång samtidigt & några foton öppnade i photoshop at all times. Är också på datorn minst 5 timmar om dagen, troligtvis mer)?

Den där datorn är verkligen helkass, och dålig rekommendation/prisvärdhet redan när du köpte den

Ska utan problem bli mycket mycket bättre med de tipsen i tråden så här långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den där datorn är verkligen helkass, och dålig rekommendation/prisvärdhet redan när du köpte den

Ska utan problem bli mycket mycket bättre med de tipsen i tråden så här långt

Yep även utan datorkunskap förstod jag ganska snabbt att den nog inte riktigt var prisvärd :') Den har ändå hållit upp ganska väl & strular inte med photoshop, så den får det berömmet iallafall! Men är definitivt redo att gå vidare...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av regurr:

Vilken cpu är bäst av de som har rekommenderas med tanke på livslängd

  • Intel har stöd för PCIe 5.0 där AMD är kvar på 4.0.

  • Intel har stöd för både DDR5 och DDR4 medan AMD bara har stöd för DDR4 (inte troligt att man kommer använda DDR5 på en processor man köper idag, speciellt inte med tanke på att det är DDR4 moderkort i tråden, men det skadar ju inte...)

  • Många fler Intel moderkort har inbyggt nätverkskort med 2.5 Gbps (du kanske inte kommer få så snabbt internet medan du använder den här datorn, men en dag kanske du vill skaffa dig en NAS)

Så någon sexkärnig Intel (antingen 12600K eller 12400 om du vill spara lite pengar) kommer att vara mest "framtidssäkert".

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Vill du ha något du kan växa i så är detta oslagbart. Quicksync mm från Intel gör de billiga AMD-processorerna ganska dåliga på Adobe-programvara.
Kylaren borde vara en Arctic Liquid Freezer II men Inet vägrar ange den som kompatibel med 1700-sockeln.

32GB minimum, mekanisk skit, köp externa diskar för långtidslagring/backup.

Köp ingen GPU under 5000:- ger för lite prestanda i Adobe.

https://www.inet.se/datorbygge/b1307982/fotoredigering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vill du ha något du kan växa i så är detta oslagbart. Quicksync mm från Intel gör de billiga AMD-processorerna ganska dåliga på Adobe-programvara.
Kylaren borde vara en Arctic Liquid Freezer II men Inet vägrar ange den som kompatibel med 1700-sockeln.

32GB minimum, mekanisk skit, köp externa diskar för långtidslagring/backup.

Köp ingen GPU under 5000:- ger för lite prestanda i Adobe.

https://www.inet.se/datorbygge/b1307982/fotoredigeringhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1307982/fotoredigering

Jag skulle personligen snålat på moderkortet och köpa större PSU, men bra bygge

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av medbor:

Jag skulle personligen snålat på moderkortet och köpa större PSU, men bra bygge

Speciellt när 650W modellen i samma serie (Seasonic Focus GX) kostar lika mycket (599 kr) på rean som är nu.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Ser detta bra ut? bytte till 650 modellen och tog ett lite billigare moderkort, var nästan inga man kunde välja så valde den som fanns... Och tog bort montering (jag har en som kan hjälpa sätta ihop den men det är tveksam vilken månad det hade blivit... Men kom att tänka på att jag inte har särskilt bråttom så det är inte hela världen).
På så här vis ligger den inom budget-ish:
https://www.inet.se/datorbygge/b1308030/dator-4

Men om jag tar bort monteringen bör jag köpa något extra för att göra det hemma? buntband etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av regurr:

Ser detta bra ut? bytte till 650 modellen och tog ett lite billigare moderkort, var nästan inga man kunde välja så valde den som fanns... Och tog bort montering (jag har en som kan hjälpa sätta ihop den men det är tveksam vilken månad det hade blivit... Men kom att tänka på att jag inte har särskilt bråttom så det är inte hela världen).
På så här vis ligger den inom budget-ish:
https://www.inet.se/datorbygge/b1308030/dator-4https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1308030/dator-4

Men om jag tar bort monteringen bör jag köpa något extra för att göra det hemma? buntband etc?

Har dålig koll på exakt det chassit, men det brukar medfölja buntband med kardborre i de flesta chassin nu för tiden. Inte dumt att ha extra marginaler om du känner dig osäker dock. Jag har nog själv aldrig använt sånt i stor utsträckning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle personligen snålat på moderkortet och köpa större PSU, men bra bygge

Intel är ju så snåla med PCIe på B660 så växmöjligheterna blir mindre. Men svårt att argumentera för min besatthet av PCIe-banor.

Jämförelse
https://www.asus.com/product-compare?ProductID=20299,19164&Le...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Intel är ju så snåla med PCIe på B660 så växmöjligheterna blir mindre. Men svårt att argumentera för min besatthet av PCIe-banor.

Jämförelse
https://www.asus.com/product-compare?ProductID=20299,19164&Le...

Jag vet inte ens vad det är så chansen är nog ganska låg att jag kommer göra något med det i framtiden...! Men jag gillar de andra ändringarna. Ser att "WD Blue SN570 500GB" ändrades till "Seagate FireCuda 520 SSD 1TB" och blev lite dyrare, är det stor skillnad på dem? Om jag förstår en SSDs funktion rätt (efter en snabb googling) är det inte jättestor prioritet för mig hur snabbt saker och ting laddas ner (laddar inte hem stora saker ofta) eller hur snabbt datorn startar, eller är det för andra saker som kan vara relevant också?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

Seagate FireCuda 520

Varför Seagate FireCuda 520 över den (teoretiskt) snabbare Crucial P5 Plus för 9 kronor mer? Tips på något test som jag borde läsa???
/En som bara har koll på PCIe 3.0 enheter

Skrivet av regurr:

Ser att "WD Blue SN570 500GB" ändrades till "Seagate FireCuda 520 SSD 1TB" och blev lite dyrare, är det stor skillnad på dem? Om jag förstår en SSDs funktion rätt (efter en snabb googling) är det inte jättestor prioritet för mig hur snabbt saker och ting laddas ner (laddar inte hem stora saker ofta) eller hur snabbt datorn startar, eller är det för andra saker som kan vara relevant också?

Den stora skillnaden är ju att den ena har det dubbla lagringsutrymmet. Alltså hur många redigeringsprogram och fotografier som du kan ha på datorn samtidigt. Sen är just den här modellen väldigt snabb också, men eftersom att det är schysst REA så är den inte så mycket dyrare på grund av det. Vet inte riktigt vad du gör för redigering, men när man bläddrar mellan bilder i Lightroom så är det väldigt trevligt med en snabb SSD så att bilderna läses in fort.

Skrivet av regurr:

DeepCool GAMMAXX L240 A-RGB Vit

Om du nödvändigtvis skall spendera en stor del av budgeten på en AIO (processorn blir ganska så varm, men eftersom att du inte skall överklocka så behövs det verkligen inte) så finns det bättre och mer prisvärda AIO:er. Som @Mordekai skriver så är Arctic Liquid Freezer II väldigt bra!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/qogEAYT9SBaXEKFMo6SNVCEZU5s/aio

Skrivet av regurr:

förlorade rgb fläktarna som jag gillar rent estetiskt...

Om det är RGB du är ute efter med AIO:n så går RGB fläktar att köpa löst. Här är ett litet axplock.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/vYgEAUOobT3aC89KovsdvtUNv6c/rgb

P12 är en av de allra bästa fläktarna, på att fläkta. RGB delen har jag ingen direkt koll på förutom att det är viktigt att se till så att moderkortet du köper har rätt kontakt för fläktarna som du köper, finns 4 pin RGB och 3 pin A-RGB kontakter. Sen är det mest tycke och smak om man vill ha belysning i hubben eller i ytterkant, om i ytterkant så antingen på bladen, eller i en plastcirkel runt.

Skrivet av regurr:

Och tog bort montering (jag har en som kan hjälpa sätta ihop den men det är tveksam vilken månad det hade blivit... Men kom att tänka på att jag inte har särskilt bråttom så det är inte hela världen).

Mobterar ni själva så borde du ju kunna köpa från flera butiker? (32 GB RAM minnet är RGB, även om det inte syns på bilden)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Varför Seagate FireCuda 520 över den (teoretiskt) snabbare Crucial P5 Plus för 9 kronor mer? Tips på något test som jag borde läsa???

Nej har bara koll på segmentet ovanför med 530

Permalänk
Medlem
Skrivet av regurr:

Ser att "WD Blue SN570 500GB" ändrades till "Seagate FireCuda 520 SSD 1TB" och blev lite dyrare, är det stor skillnad på dem? Om jag förstår en SSDs funktion rätt (efter en snabb googling) är det inte jättestor prioritet för mig hur snabbt saker och ting laddas ner (laddar inte hem stora saker ofta) eller hur snabbt datorn startar, eller är det för andra saker som kan vara relevant också?

Adobes program använder scratchdisk, SSDn påverkar i högsta grad prestandan i Lightroom, Photoshop etc.

Om du i framtiden vill ha en ännu snabbare scratchdisk är det på gång sådana för PCIe 5.0x8 då måste man ha Z690-moderkort om man samtidigt vill ha ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

OBS! Detta är mATX-kortet, ganska liten besparing mot det fullstora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av regurr:

Ser detta bra ut? bytte till 650 modellen och tog ett lite billigare moderkort, var nästan inga man kunde välja så valde den som fanns... Och tog bort montering (jag har en som kan hjälpa sätta ihop den men det är tveksam vilken månad det hade blivit... Men kom att tänka på att jag inte har särskilt bråttom så det är inte hela världen).
På så här vis ligger den inom budget-ish:
https://www.inet.se/datorbygge/b1308030/dator-4https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1308030/dator-4

Men om jag tar bort monteringen bör jag köpa något extra för att göra det hemma? buntband etc?

Jag tycker att det ser ut som ett balancerat och fint bygge för ditt beskrivna användningsområde! Man kan alltid spara någon hundralapp men jag ser hur du tänker rent estetiskt och tycker att du ska slå till, de som gillar vitt kommer att gå igång :på alla cylindrar Det finns eventuellt pengar att tjäna på att köpa en Windows 11 PRO licens på någon av alla hemsidor som handlar med programvarunycklar, de kostar där ge och ta en 150 till 200sek. Det finns hjälp att få här på forumet när du ska bygga.

Lycka till!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

OBS! Detta är mATX-kortet, ganska liten besparing mot det fullstora.

Jag valde aktivt mATX varianten för att spara ett par hundralappar (var ju common practice med MSI B450M MORTAR istället för MSI B450 TOMAHAWK MAX tex.) men råkade missa att ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 (mATX) förvisso har två USB portar mer, men å andra sidan endast har 1 Gbps LAN. Lite sämre VRM, men inget som gör skillnad för TS ändå. Så det var mitt fel, skippa ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 (mATX), inte för att den är mATX eller har sämre VRM, men för LAN. Även ASRock Z690 Phantom Gaming 4 D4 går bort på 1 Gbps LAN.

MSI PRO Z690-A DDR4 verkar ju trevlig i prisklassen annars.

  • + 6 st SATA, precis som Gigabyte Z690 UD DDR4, men där ASUS PRIME Z690-P D4 & ASRock Z690 Phantom Gaming 4 D4 har 4 st.

  • + 4 st M.2 vs 3 st hos konkurrenterna

  • + Intel 2.5 Gbps där konkurrenterna kör Realtek 2.5Gbps eller ASRock Intel 1 Gbps

  • + 7 st 4-pin fläkt vs 5-6 st 4-pin fläkt

  • Godtagbar VRM & VRM kylning.

  • - Ingen Optisk S/PDIF, deal breaker för vissa, de som inte använder det bryr sig inte

  • - MSI:s UEFI IMO 🫢

Jämförelse Budget Z690

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

https://komponentkoll.se/bild/SJwxA.png
OBS! Detta är mATX-kortet, ganska liten besparing mot det fullstora.

Ok tror jag har koll på allt som har ändrats! Men det blev 11 139 (utan extra fläkt), det är lite för över budget. Vilken av dem är bäst att gå ner ett snäpp för att få ner priset en aning?

Funderar på det med fläktarna, får det plats med en liten rgb fläkt, chassit skulle vara ganska trångt(?). Tänker att DeepCool GAMMAXX L240 redan har rgb så det hade sparat plats(?) & blivit typ samma pris som arctic freeze + extra rgb fläkt? Jag gillar den visuellt mer också då den har 2 st & annars hade jag bara kunnat köpa 1 extra rgb fläkt...

Såg att detta stod på amazon för arctic freezen:
* Tyvärr kan vi inte garantera att du får uteslutande kompatibla produkter redan i frihandeln. Därför tillhandahåller vi kostnadsfritt det nödvändiga monteringssetetet till våra kunder som lämnar in ett bevis på att de köpt en processor med LGA1700-sockel. Alternativt kan du köpa monteringssatsen under namnet "ARCTIC LGA1700 Montagekit - För Liquid Freezer II-serien".

Men ser inte att det står någonstans om en monteringssats på proshop (antar att det var därför inet inte accepterar den?) Var också någon review på amazon om att den var väldigt stor i storlek så den var lite i vägen, vet inte om det är relevant nu när chassit är litet?

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

MSI PRO Z690-A DDR4 verkar ju trevlig i prisklassen annars.

Den var lite billigare! Men fortfarande lite för över budget med allt annat, jag gillar team group för RAM så skulle man kunna gå ner lite på något annat? Tänker att det står mellan att gå ner i pris på moderkortet eller på SSDn när jag tittar på ändringarna, vilket vore bäst att gå ner på?
(det är väl mellan det vi hade innan gissar jag? så antingen att man ändrar till ASUS PRIME B660-PLUS D4 eller till WD Blue SN570 500GB?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag tycker att det ser ut som ett balancerat och fint bygge för ditt beskrivna användningsområde! Man kan alltid spara någon hundralapp men jag ser hur du tänker rent estetiskt och tycker att du ska slå till, de som gillar vitt kommer att gå igång :på alla cylindrar Det finns eventuellt pengar att tjäna på att köpa en Windows 11 PRO licens på någon av alla hemsidor som handlar med programvarunycklar, de kostar där ge och ta en 150 till 200sek. Det finns hjälp att få här på forumet när du ska bygga.

Lycka till!

Haha tack! Jag har velat ha en vit setup i många år nu... Det estetiska är en av livets små nöjen så om jag ska lägga pengar ändå är det viktigt för mig Börjar närma oss en slutsats så känns spännande. Ska kolla in det med pro!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Crucial P5 Plus > Seagate FireCuda 520

Skrivet av Mordekai:

Nej har bara koll på segmentet ovanför med 530

Crucial P5 Plus verkar generellt ge högre prestanda och skall dessutom vara byggd för att vara pålitlig.

PCMAG.com Crucial P5 Plus (vs Seagate FireCuda 520)

Tom's Hardware Crucial P5 Plus M.2 NVMe SSD Review

Tom's Hardware Seagate FireCuda 520 SSD Review

Här skulle PCMark Storage Test vara. Men Crucial P5 Plus är testad i PCMark 10 Storage Test medan Seagate FireCuda 520 testades i PCMark 8 Storage Test 2.0 så tänker jag inte besvära mig med att lägga im graferna. Kolla i testen om ni vill se dem.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av regurr:

Funderar på det med fläktarna, får det plats med en liten rgb fläkt, chassit skulle vara ganska trångt(?). Tänker att DeepCool GAMMAXX L240 redan har rgb så det hade sparat plats(?) & blivit typ samma pris som arctic freeze + extra rgb fläkt? Jag gillar den visuellt mer också då den har 2 st & annars hade jag bara kunnat köpa 1 extra rgb fläkt...

Inte läst något test på kabinettet ifråga, men rimligtvis så kommer temperaturerna bli bäst med AIO i fronten.
Nu vet jag inte vart du kommer att ha din dator, men med en icke transparent frontpanel så kommer inte de främre fläktarna att synas alls om du kör push och om du kör pull endast ifall du ha kabinettet i en konstig vinkel (till höger om dig med sidopanelen utåt). Vart tänkte du att du ville ha RGB fläktar? Det sitter ju redan en i bak...

Skrivet av regurr:

Såg att detta stod på amazon för arctic freezen:
* Tyvärr kan vi inte garantera att du får uteslutande kompatibla produkter redan i frihandeln. Därför tillhandahåller vi kostnadsfritt det nödvändiga monteringssetetet till våra kunder som lämnar in ett bevis på att de köpt en processor med LGA1700-sockel. Alternativt kan du köpa monteringssatsen under namnet "ARCTIC LGA1700 Montagekit - För Liquid Freezer II-serien".

Men ser inte att det står någonstans om en monteringssats på proshop (antar att det var därför inet inte accepterar den?) Var också någon review på amazon om att den var väldigt stor i storlek så den var lite i vägen, vet inte om det är relevant nu när chassit är litet?

Kylarna som säljs idag har nästan säkert LGA 1700 montering. Även om du köper där det inte är garanterat så är det väldigt troligt. Om inte så får du den av Arctic emot fraktkostnad. Annars hos typ Proshop för 79 kronor.

Skrivet av regurr:

Den var lite billigare!

Vilken av dem?

Skrivet av regurr:

Tänker att det står mellan att gå ner i pris på moderkortet eller på SSDn när jag tittar på ändringarna, vilket vore bäst att gå ner på?
(det är väl mellan det vi hade innan gissar jag? så antingen att man ändrar till ASUS PRIME B660-PLUS D4 eller till WD Blue SN570 500GB?)

Helt olika saker. Prioriteringsfråga.
Jag hade hellre gått ner på moderkortet. Du klarar dig nog med PCIe 4.0, färre PCIe banor, 1 Gbps LAN.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av regurr:

Haha tack! Jag har velat ha en vit setup i många år nu... Det estetiska är en av livets små nöjen så om jag ska lägga pengar ändå är det viktigt för mig Börjar närma oss en slutsats så känns spännande. Ska kolla in det med pro!

Låt oss veta vad du bestämmer dig för, behöver du hjälp med att bygga så finns det en forumavdelning för de som önskar.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Jag var för långsam med att bestämma mig så någon köpte chassit & verkar inte finnas i andra butiker Hittar den för 868 kr på en engelsk sida men då är det med import också så närmare 1000 kr... Aja (edit: hittade en för 848 kr precis men fortfarande lite för högt om inte jag ska gå ner på något annat...). Tackar för hjälpen och tror jag har valt vad jag kommer köpa! Får gå på jakt efter ett annat chassi först.

Permalänk
Medlem

Kolla upp något du gillar utseendemässigt:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=335

Permalänk
Medlem

Edit* nvm, har bestämt mig på annat!

Fråga om råd
Permalänk
Skrivet av regurr:

Hej igen! Det har varit ett tag, tyvärr blev livet lite tumult innan jag lyckades hitta ett chassi jag gillade & jag kunde inte beställa. Nu är saker i ordningen igen & jag gick in för att beställa den (var redo att ta vilket chassi som helst, min dator klarar knappt 144p längre...) men det var inte möjligt. Vill beställa asap innan datorn lägger av för gott... Mycket tacksam om jag kan få hjälp igen!

Detta var gamla:
https://www.inet.se/datorbygge/b1308030/dator-4
Såg att flera av delarna har gått ur lager tyvärr. Skulle någon kunna hjälpa mig ändra till delar som är liknande i prestanda som de gamla? Min budget är lite högre nu så jag lägger till ett snyggare chassi & även att inet bygger ihop datorn till mig. Max runt 14000 (gärna mindre om det går, men jag har 14k jag är villig att lägga på det)

Chassi: https://www.inet.se/produkt/6905533/fractal-design-north-vit-...

Detta är hur det blev när jag bara la till saker som såg liknande ut till de gamla själv, lite dyrt med acceptabelt (vet inte om de är bra/dåliga dock): https://www.inet.se/datorbygge/b1420168/datorbygge

Inga direkt krav på rbg eller sånt, vill egentligen bara beställa (tänker att jag kan uppdatera delar senare om jag väl vill ha något specifikt, men behovet av en fungerande dator har blivit större )

Varför en 12600k? Du skulle ha gjort en ny tråd, istället för att öppna en gammal.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför en 12600k? Du skulle ha gjort en ny tråd, istället för att öppna en gammal.

Jag vet inte, klickade bara på det sidan lät mig välja.
Föredrar om folk har context av tråden då den är relevant! Har inte mycket energi till att skriva om pga dålig hälsa.

Permalänk
Skrivet av regurr:

Jag vet inte, klickade bara på det sidan lät mig välja.
Föredrar om folk har context av tråden då den är relevant! Har inte mycket energi till att skriva om pga dålig hälsa.

Jag har inte så mycket tid så snabb läste tråden. Jag brukar inte rekommendera Sharkgaming, men detta paket kanske är något för dig https://sharkgaming.se/max-bite-hunter Så kan du byta ut psu och även lägga till en bättre cpu och minnen om du vill.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none