EU klubbar reform för att tygla teknikjättar på nätet

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av talonmas:

Ja? Är ju redan förbjudet i alla länder. Nu verkställs det även i cyberrymden.

I kommunistländer är det kanske förbjudet att yttra åsikter som inte passar "ledarna" i det landet men här får vi yttra väldigt mycket oavsett om ledare inte gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

"förbud att förhindra användare från att avinstallera applikationer och program"

Äntligen!

Så i teorin kanske vi då kan börja avinstallera Edge i Windows och allt snasung trams på deras telefoner utan root?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur gör du den tolkningen?

"I mål om ansvar, skadestånd eller särskild rättsverkan på grund av yttrandefrihetsbrott i ett program eller en teknisk upptagning får ingen ta upp frågan om vem som är framställningens upphovsman, vem som har framträtt i den, vem som har tillhandahållit den för offentliggörande eller vem som är meddelare enligt 1 kap. 10 §."

Du hoppar över de två efterföljande styckena i samma paragraf. Och sen har du hela kapitel 5 i samma lag vilken vars innehåll jag nämnde i första inlägget.

Skrivet av micke1m:

I Kina kanske, men vi är inte långt efter.

Enligt dessa människor är det hat och hot att ifrågasätta/kritisiera politiker, politiska beslut, invandring etc.

Men du ser uppenarligen inte problemet, för dina åsikter råkar för tillfället vara samma som etablissemangets.
Den dagen du drabbas kommer du undra hur det blev såhär.

Skrivet av tcntad:

I kommunistländer är det kanske förbjudet att yttra åsikter som inte passar "ledarna" i det landet men här får vi yttra väldigt mycket oavsett om ledare inte gillar det.

Yttrandefrihetslagen ger dig inte rätt att förolämpa, uppvigla, förnedra eller sprida har. Exakta punkterna har jag redan listat och de är en del av Sveriges grundlag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du hittar motsvarande lag i Tryckfrihetsförordningen om du gillar det bättre. Sen må det vara hänt att många fall faller utanför detta, men poängen är att anonymitet de facto är skyddat. Om alla plattformar för sociala medier ska betraktas som ansvariga utgivare bör de därmed också betraktas som tidskrifter eller dylikt.

Flera av brotten du nämner bör inte vara brott. Uppvigling och förtal är väl ungefär det som faktiskt bör vara brottsligt (stämpling är inget yttrandefrihetsbrott över huvud taget). Kan man inte hantera demagogi och andra dumheter får man helt enkelt bli bättre på att argumentera och slipa sin retorik. Klagomålet är i grunden att folk kan ha fel åsikter och övertyga andra om dem. För övrigt är inte uppror, högföräderi och liknande skyddat av grundlagen.

Kommunismen har det alltid daltats med. Sverigedemokraterna har man försökt mobba ut tills de blev för stora för det och deras väljare brunmålas konstant. Sverige är dock fortfarande relativt tolerant, men det finns inget som säger att det kommer fortsätta vara det - särskilt när omvärlden (USA framförallt) blir allt mindre tolerant.

Skrivet av hakro807:

Bekymret är väl att redan idag censureras människor för att de har obekväma åsikter. Dessa typer av lagar kommer göra det ännu svårare för de med kontroversiella åsikter att nå fram. Och ibland finns det inget självklart svar på frågan vad som är sanningen. Låt istället alla få uttala sig, även rena foliehattar. Och låt oss istället slåss med argument.

Jag ser dock en betydande skillnad i att få uttala sig fritt, och att få göra det anonymt.

Dels finns problemet att man i skydd av anonymitet kan piska upp en hetsk stämning, och uppmana folk till våldshandlingar mot staten eller individen, och sedan inte kunna utkrävas ansvar för detm om anonymiteten fungerar.

Dels finns problemet att man genom sin egen anonymitet, kan skrämma andra till tystnad genom hat och hot som då inte kan lagföras.

Så knäckfrågan blir då egentligen: "Ska det ingå i yttrandefriheten att i praktiken beröva andra sin yttrandefrihet?"

Nej, det tycker inte jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av talonmas:

Du hoppar över de två efterföljande styckena i samma paragraf. Och sen har du hela kapitel 5 i samma lag vilken vars innehåll jag nämnde i första inlägget.

Yttrandefrihetslagen ger dig inte rätt att förolämpa, uppvigla, förnedra eller sprida har. Exakta punkterna har jag redan listat och de är en del av Sveriges grundlag.

Jag läste det här: "åsikter som inte passar EU ska förbjudas"
Farligt att förbjuda oliktänkande åsikter/tankar imo bara för att det inte passar någon imo

Permalänk
Medlem

Hade varit riktigt jobbigt om man inte kan vara anonym på nätet. Publicerar man något obekvämt om tex Ryssland eller Kina så kan man lätt sökas upp av deras agenter och likvideras. Speciellt om man har identifierats med bankid.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Hade varit riktigt jobbigt om man inte kan vara anonym på nätet. Publicerar man något obekvämt om tex Ryssland eller Kina så kan man lätt sökas upp av deras agenter och likvideras. Speciellt om man har identifierats med bankid.

Gäller motsatsen också. Sputnik, Rt.com etc har ju varit bannade i EU. De kan i sin tur publicera obekväma nyheter för makthavarna här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Men jag tror inte de får agenter efter sig på samma sätt. Saudi, Turkiet osv skulle gärna lägga händerna på adresslistor...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser dock en betydande skillnad i att få uttala sig fritt, och att få göra det anonymt.

Dels finns problemet att man i skydd av anonymitet kan piska upp en hetsk stämning, och uppmana folk till våldshandlingar mot staten eller individen, och sedan inte kunna utkrävas ansvar för detm om anonymiteten fungerar.

Dels finns problemet att man genom sin egen anonymitet, kan skrämma andra till tystnad genom hat och hot som då inte kan lagföras.

Så knäckfrågan blir då egentligen: "Ska det ingå i yttrandefriheten att i praktiken beröva andra sin yttrandefrihet?"

Nej, det tycker inte jag.

Då hoppas jag verkligen du hittar ett parti som stödjer din åsikt och som du kan rösta på, på ett demokratiskt sätt.

Själv inser jag varje dag att det var rätt beslut för mig att ge fan i att anamma "sociala" medier när det blev åtkomligt för gemene man. Shitstorm deluxe och roten till en massa otyg. Det görs en hel del bra med platformarna men tyvärr är det som allt annat, en liten klick förstör hela kollektivet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

"förbud att förhindra användare från att avinstallera applikationer och program"

Äntligen!

Innebär det att vi äntligen kan radera appar på telefon som tillverkarna i dagsläget tvingar på oss och är "omöjliga" att ta bort.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du hoppar över de två efterföljande styckena i samma paragraf. Och sen har du hela kapitel 5 i samma lag vilken vars innehåll jag nämnde i första inlägget.

Yttrandefrihetslagen ger dig inte rätt att förolämpa, uppvigla, förnedra eller sprida har. Exakta punkterna har jag redan listat och de är en del av Sveriges grundlag.

Problemet är att man kan godtyckligt kalla vad som helst för hat. Blir en diktatur. Nu har det här inget med Sveriges lag att göra förövrigt, utan EUs censur av internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är väldigt positiv, men innebär detta att man skulle kunna avinstallera telefonens appbutik också? Kan i så fall tänka mig att det skulle kunna skapa en del problem.

Ja fy vad absurdt att personen får ta konsekvensen av sitt eget handlande.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du hoppar över de två efterföljande styckena i samma paragraf. Och sen har du hela kapitel 5 i samma lag vilken vars innehåll jag nämnde i första inlägget.

Nej, vad 2 kap. 1 och 2 §§ handlar om när anonymitetsskydd gäller. Yttrandefrihetsbrott undantagna från anonymitetsskyddet är 5 kap. 4 och 5 §§. Övriga yttrandefrihetsbrott som tas upp 5 kap. omfattas av anonymitetsskydd (såframt förutsättningarna är uppfyllda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så i teorin kanske vi då kan börja avinstallera Edge i Windows och allt snasung trams på deras telefoner utan root?!

Jag har inte edge på min dator, var inga problem att ta bort alla edge.exe på datorn, och edgeupdater failar för att filerna saknas

Bra med EU igen, de verkar faktiskt hänga med i tiden och bry sig om sina invånares rättigheter och företagens skyldigheter

Permalänk
Medlem

Bra att det blir regler för dom stora plattformarna.
Annars förundras jag hur olika människor ser på saker.
Vissa ser inga problem men vissa ser dagens sverige och EU och beslut som tas som det värsta som kan hända och allt är dåligt.
Känns iaf så när man läser mellan raderna på vissa inlägg.
Skulle gärna vilja veta vad som är bra och har det någonsin varit bra? Har bra beslut tagits eller är allt en nedåtgående spriral där allt går åt skogen?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om du sprider massa hatisk propaganda så "kan" de bli ansvariga för det. Innebär inte att de blir det per automatik. Handlar mycket om hur de modererar innehållet. De måste ha en trovärdig strategi för hur det ska hanteras.

Typ: Mac är anus. Jag hatar Mac. Alla borde hata Mac.

Jag lägger en disclaimer i min signatur.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser dock en betydande skillnad i att få uttala sig fritt, och att få göra det anonymt.

Dels finns problemet att man i skydd av anonymitet kan piska upp en hetsk stämning, och uppmana folk till våldshandlingar mot staten eller individen, och sedan inte kunna utkrävas ansvar för detm om anonymiteten fungerar.

Dels finns problemet att man genom sin egen anonymitet, kan skrämma andra till tystnad genom hat och hot som då inte kan lagföras.

Så knäckfrågan blir då egentligen: "Ska det ingå i yttrandefriheten att i praktiken beröva andra sin yttrandefrihet?"

Nej, det tycker inte jag.

Anonymitet är och bör vara skyddat därför att idéer måste kunna diskuteras i ett fritt samhälle, och man måste kunna rikta kritik mot överheten, utan att vara rädd för negativa konsekvenser.

Rådande ordning skyddar inte folk från uppvigling, uppror eller våldshandlingar mot individer. Vad jag förespråkar är:

1. Under inga som helst omständigheter ska det finnas lagkrav på att identifiera sig på nätet.

2. Vad som räknas till yttrandefrihetsbrott bör reduceras. Detta i motsats till rådande trend där det är på väg att utökas och bli något slags intellektuellt snömos.

Kan vi hålla oss till dessa två punkter har vi en rätt bra ordning. Inte perfekt men tillräckligt bra för att jag ska luta mig tillbaka i fåtöljen och slappna av lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Anonymitet är och bör vara skyddat därför att idéer måste kunna diskuteras i ett fritt samhälle, och man måste kunna rikta kritik mot överheten, utan att vara rädd för negativa konsekvenser.

Rådande ordning skyddar inte folk från uppvigling, uppror eller våldshandlingar mot individer. Vad jag förespråkar är:

1. Under inga som helst omständigheter ska det finnas lagkrav på att identifiera sig på nätet.

2. Vad som räknas till yttrandefrihetsbrott bör reduceras. Detta i motsats till rådande trend där det är på väg att utökas och bli något slags intellektuellt snömos.

Kan vi hålla oss till dessa två punkter har vi en rätt bra ordning. Inte perfekt men tillräckligt bra för att jag ska luta mig tillbaka i fåtöljen och slappna av lite.

Jag antar att du tycker att alla har rätt till yttrandefrihet. Då hur skall man i så fall komma till rätta med att folk skräms till tystnad utan att det går utkräva ansvar från någon?

Sen håller jag inte med om att man ska få förolämpa, ärekränka, hetsa not folkgrupper och så vidare. Särskilt inte om man får vara anonym. Visst håller jag med om att det alltid ska vara OK att sparka uppåt för det handlar om att jämna ut maktförhållanden. Men jag tycker inte att det ska vara Ok att ge sig på utsatta grupper med samma skydd. För då är maktförhållandet omvänt. Det blir väldigt fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

För att inte tala om alla värdelösa småprogram det installerar och uppdaterar jämt och ständigt. Sticky Notes, nåt 3Dimageskräp, Xbox etc etc och tar man bort skiten kommer det tillbaks i nån uppdatering.. blää!

Tror man måste ha Enterprise-version av Windows för att slippa eländet. På datorn jag skriver detta, hade jag Enterprise utan eländet, men vid en windows-update i julas hoppade versionen ner från Enterprise till Pro av obskyr anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Bra att det blir regler för dom stora plattformarna.
Annars förundras jag hur olika människor ser på saker.
Vissa ser inga problem men vissa ser dagens sverige och EU och beslut som tas som det värsta som kan hända och allt är dåligt.
Känns iaf så när man läser mellan raderna på vissa inlägg.
Skulle gärna vilja veta vad som är bra och har det någonsin varit bra? Har bra beslut tagits eller är allt en nedåtgående spriral där allt går åt skogen?

Jag ser stora problem i att snaran dras hela tiden åt vad gäller personlig integritet och frihet. Det talas gärna vitt och brett om att vi ska ha ett öppet och inkluderande samhälle men avvikande åsikter blir allt mindre tolererade och stämplas gärna med fula epitet. När detta sedan tas till lagstiftande nivå ser jag stora problem.
Jag läste exempelvis nyss att i Japan introducerar man en lag som gör att du kan fängslas för förolämpningar. Vi snackar alltså inte om att någon som marscherar på torget och skanderar att alla judar ska brännas riskerar fängelse. Förolämpningar. Jag vet inte detaljerna kring den japanska lagen men i min värld kan en förolämpning vara exempelvis: Din far var en hamster och din mor luktade fläderbär.
Lagstiftare världen över har inkluderat allt mer som hatbrott. I media just nu kan man höra upprörda röster om att Elliot Pages "deadname" trendat på Twitter. För 20 år sen behövde du yttra riktigt extrema saker för att folk skulle nicka instämmande och tycka att: "Jo, det är nog ändå bra att det finns en lag mot det här". Idag tappar folk förståndet om du använder fel pronomen.

Utvecklingen är extremt oroväckande. Det handlar inte heller bara om yttrandefrihet. Ett annat problem är vilka konflikter den här skiten skapar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser stora problem i att snaran dras hela tiden åt vad gäller personlig integritet och frihet. Det talas gärna vitt och brett om att vi ska ha ett öppet och inkluderande samhälle men avvikande åsikter blir allt mindre tolererade och stämplas gärna med fula epitet. När detta sedan tas till lagstiftande nivå ser jag stora problem.
Jag läste exempelvis nyss att i Japan introducerar man en lag som gör att du kan fängslas för förolämpningar. Vi snackar alltså inte om att någon som marscherar på torget och skanderar att alla judar ska brännas riskerar fängelse. Förolämpningar. Jag vet inte detaljerna kring den japanska lagen men i min värld kan en förolämpning vara exempelvis: Din far var en hamster och din mor luktade fläderbär.
Lagstiftare världen över har inkluderat allt mer som hatbrott. I media just nu kan man höra upprörda röster om att Elliot Pages "deadname" trendat på Twitter. För 20 år sen behövde du yttra riktigt extrema saker för att folk skulle nicka instämmande och tycka att: "Jo, det är nog ändå bra att det finns en lag mot det här". Idag tappar folk förståndet om du använder fel pronomen.

Utvecklingen är extremt oroväckande. Det handlar inte heller bara om yttrandefrihet. Ett annat problem är vilka konflikter den här skiten skapar.

Vad jag har förstått det som så handlar det om att det nu åskådliggörs tydligare att minoriteter marginaliserade. Om man för 20 år sedan tog en öl i bastun och pratade illa om judar, homosexuella, romer, muslimer eller vad det nu kan vara så stannade det ju där. Men om man yttrar samma saker på ett offentligt forum så är det klart att gruppen det talas illa om reagerar. Och då behövs också ett starkare skydd. Skall vi ha demokrati och ett inkluderande samhälle är det väl också naturligt att de som inte vill ha det möter motstånd om de väljer att yttra åsikter offentligt.

Ska vi ha en free for all där alla får hugga fritt så blir det ju snabbt väldigt polariserat och alla sidor reducerar varandra till fåniga etiketter på fem sekunder. Det är inte konstruktivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser stora problem i att snaran dras hela tiden åt vad gäller personlig integritet och frihet. Det talas gärna vitt och brett om att vi ska ha ett öppet och inkluderande samhälle men avvikande åsikter blir allt mindre tolererade och stämplas gärna med fula epitet. När detta sedan tas till lagstiftande nivå ser jag stora problem.
Jag läste exempelvis nyss att i Japan introducerar man en lag som gör att du kan fängslas för förolämpningar. Vi snackar alltså inte om att någon som marscherar på torget och skanderar att alla judar ska brännas riskerar fängelse. Förolämpningar. Jag vet inte detaljerna kring den japanska lagen men i min värld kan en förolämpning vara exempelvis: Din far var en hamster och din mor luktade fläderbär.
Lagstiftare världen över har inkluderat allt mer som hatbrott. I media just nu kan man höra upprörda röster om att Elliot Pages "deadname" trendat på Twitter. För 20 år sen behövde du yttra riktigt extrema saker för att folk skulle nicka instämmande och tycka att: "Jo, det är nog ändå bra att det finns en lag mot det här". Idag tappar folk förståndet om du använder fel pronomen.

Utvecklingen är extremt oroväckande. Det handlar inte heller bara om yttrandefrihet. Ett annat problem är vilka konflikter den här skiten skapar.

Jo det där är jag med på.
Men "snaran dras åt" och att det inte skulle vara fritt och öppet att diskutera tycker jag mig mer att man läser om men att det inte är så.
På olika platser så internet spårar det ofta ur men personligen (iaf där jag befinner mig) är det inte så.det kansle olika på olika platser i landet och inom olika grupper.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Citat:

Med DSA ligger fokus mer på innehåll och vem som ansvarar det. I nuläget har sociala plattformar likt Facebook eller Twitter till skillnad från exempelvis digitala nyhetstidningar ingen ansvarig utgivare. Under DSA blir de trots det skyldiga att förebygga, agera på och ta bort olagligt innehåll, även om det publicerats av enskilda användare. Nya regler införs även för marknadsplatser som Amazon, som bland annat får hårdare krav på verifiering av säljare.

Från artikeltexten. Att döma av detta är det alltså inte så att EU vill förhindra användare att vara anonyma, utan deras idé är att plattformarna ska beläggas med större ansvar att moderera vad deras användare gör. Men detta är kostsamt för plattformarna, och deras svar skulle därför i sin tur kunna bli att ta bort anonymiteten, så att användarna kan hållas ansvariga för det de själva skriver.

En del plattformar gör redan detta, t.ex. svenska "Ifrågasätt" som hanterar kommentarsfälten för många traditionella nyhetssajter. Det gör att nyhetssajterna kan undvika ansvar för kommentarsfälten, trots utgivarskap. Det var eventuellt också redan en del av Elon Musks plan för Twitter (beroende på hur man ska tolka hans knapphändiga tweets).

Risken är att EU indirekt avskaffar anonymiteten på dessa plattformar, genom att införa krav som plattformarna bara kan undgå genom att i sin tur kräva publik identifiering av användare. Min farhåga med en sådan utveckling är inte så mycket yttrandefriheten i EU, utan hur det ska gå för användare i mindre demokratiska länder. Många av de mer eller mindre repressiva regimer som idag tolererar plattformarna, skulle jubla över att kunna stänga den demokratiseringsvektor som Twitter och Facebook m. fl. trots allt utgör (som de fungerar idag). Med stora faror för de individer som kämpar för rättigheter vi i EU tycker är självklara.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

DSA är farligt nära censur.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

DSA är farligt nära censur.

Är det censur att ta bort olagligt innehåll? Menar du att olagligt innehåll strider mot yttrandefriheten eller vad?
Kan du utveckla ditt resonemang?

Jag kan tänka mig att det ofta är svårt att lagföra personer som lägger upp olagligt innehåll - är det inte vettigare att det innehållet försvinner istället som en sekundär åtgärd för att bevisbördan är svår att avgöra?

Jag vill inte att mina barn i framtiden ska se knarkannonser på instagram, snapchat och facebook etc om de nu kommer syssla med sociala medier. Så jag klappar händerna för att kriminellas försäljningsintressen och övriga agendor censureras stenhårt.
Det är väl heller inget fel att säljare på Amazon måste tala om vilka de är? Tänk om vissa är försäljare av stöldgods? Man kan ju undra ibland, speciellt på amerikanska amazon hur vissa kan lägga sig så lågt i pris som de gör… värt en fundering.

Som sagt utveckla gärna.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är det censur att ta bort olagligt innehåll? Menar du att olagligt innehåll strider mot yttrandefriheten eller vad?
Kan du utveckla ditt resonemang?

Nej men eftersom det redan är olagligt så, vad ska denna nya lag tillföra?

Skrivet av Elakekocken:

Jag kan tänka mig att det ofta är svårt att lagföra personer som lägger upp olagligt innehåll - är det inte vettigare att det innehållet försvinner istället som en sekundär åtgärd för att bevisbördan är svår att avgöra?

Jo, håller med.

Skrivet av Elakekocken:

Jag vill inte att mina barn i framtiden ska se knarkannonser på instagram, snapchat och facebook etc om de nu kommer syssla med sociala medier. Så jag klappar händerna för att kriminellas försäljningsintressen och övriga agendor censureras stenhårt.
Det är väl heller inget fel att säljare på Amazon måste tala om vilka de är? Tänk om vissa är försäljare av stöldgods? Man kan ju undra ibland, speciellt på amerikanska amazon hur vissa kan lägga sig så lågt i pris som de gör… värt en fundering.

Som sagt utveckla gärna.

Har inte använt amazon så.. Känns mer som detta med att ta bort dessa annonser redan finns i system.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chksix:

Hade varit riktigt jobbigt om man inte kan vara anonym på nätet. Publicerar man något obekvämt om tex Ryssland eller Kina så kan man lätt sökas upp av deras agenter och likvideras. Speciellt om man har identifierats med bankid.

Inte speciellt trovärdigt att vi svenskar skulle råka illa ut, däremot alltid varit illa i Ryssland där regimkritiker kan tystas och även journalister. Samma i Kina, men ännu mindre trovärdigt att Kina skulle gå så långt eftersom de vill förstås gärna att vi fortsätter att köpa massa saker de exporterar.

Men Erdogan påverkade snabbt vår politik, nästan man skäms för vilka är landets ledare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

För att inte tala om alla värdelösa småprogram det installerar och uppdaterar jämt och ständigt. Sticky Notes, nåt 3Dimageskräp, Xbox etc etc och tar man bort skiten kommer det tillbaks i nån uppdatering.. blää!

Har jag väl tagit bort en app, t.ex 3d appen så har den inte installerats igen på datorn alls, inte vid någon uppdatering heller.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte speciellt trovärdigt att vi svenskar skulle råka illa ut, däremot alltid varit illa i Ryssland där regimkritiker kan tystas och även journalister. Samma i Kina, men ännu mindre trovärdigt att Kina skulle gå så långt eftersom de vill förstås gärna att vi fortsätter att köpa massa saker de exporterar.

Men Erdogan påverkade snabbt vår politik, nästan man skäms för vilka är landets ledare.

Än så länge har han väl inte påverkat något? Nya terrorlagen var ju redan klar sen långt innan och inga människor är väl faktiskt utlämnade än…

Han verkar mest vara bra på att prata

Permalänk
Medlem

Hot och trakasserier mot politiker och journalister från olika grupper har ju tyvärr blivit vardagsmat numera.

Det är inte ovanligt att journalister t.ex. avstår att skriva någon kritisk artikel för att de känner sig hotade eller vet att dem kommer att bli hotade om artikeln publiceras.

Det är ju ingen tillfällighet att det ligger högt upp på några partiers önskelista att se till att SVT försvinner eller att man vill lägga sig i vad som sänds.

Ungern har ju blivit ett exempel där oberoende journalistik numera är obefintlig.

En fri och oberoende journalistik är en viktig förutsättning för en fungerande demokrati.