Inga kanaler går få in på TV , Analog/digital?

Permalänk

Inga kanaler går få in på TV , Analog/digital?

Hej. Min svärfar bröt benet och vill nu ha en extra tv i sovrummet.

Han bor i hyreshus och har vanlig antennkabel 75 ohm
Inkopplat från vägguttag direkt till teven.

Jag provade koppla in en extra tv och drog antennkabeln till den andra tevens antennkabel och kopplade ihop. Men får ingen bild alls. Jag testade först att koppla den i väggen för det sitter ett antennuttag i sovrummet med. Men får ingen bild , har sökt kanaler. Har även testat med en annan tv till i sovrummet.

De två tv apparaterna jag testat med har bara analog att välja på i sourcelistan. Det finns även hdmi o scart m.m men där är inget inkopplat.

Är det så att den teven som fungerar har inbyggd digitalbox, och de andra inte har det.

Permalänk
Rekordmedlem

Får du bild med "huvudtvn" om du kopplar in den i sovrummet så att du vet om antennuttaget fungerar ?
Det är möjligt att det inte finns analoga kanaler i uttagen men du skriver också att du bara har analog tuner i huvudtvn om jag tolkar dig rätt ?
Kan du vara specifik med vilka tv modeller det är ?
Om det inte är fel på uttaget men tvarna är lite äldre kanske de saknar stöd för modernare digitalsändningar och då behöver du en box eller byta tvn men detaljerna skulle nog framgå lite bättre om du talar om vilka modeller det är på tvarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En av apparaterna är en Hyundai Vvuon , har inga spec data nu

Permalänk
Skrivet av Evil Easy:

En av apparaterna är en Hyundai Vvuon , har inga spec data nu

den verkar bara ha digital mottagare.
DVB-T (marksänd digital-TV)
Hyundai Vvuon Q400 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81446#properties
Hyundai Vvuon Q321 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=72484#properties

om det är ett äldre kabeltvsystem som forfarande sänder analogt i kabeltv nätet så kan det vara de som är problemet också.

förtäljde ju inte om detta var den nya eller den gamla tv apparaten.

men gissar på den äldre eftersom ingen av dem äns verkar säljas längre så nog mer troligt att den nya bara har analog tvmodul.

tror du får förklara närmre vad det är för apparater är som att skjuta kråkor i kolmörker för tillfället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hyundai teven var den jag provade med i sovrummet.

Han har även en äldre tjock tv i källaren, kanske skulle testa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

den verkar bara ha digital mottagare.
DVB-T (marksänd digital-TV)
Hyundai Vvuon Q400 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81446#properties
Hyundai Vvuon Q321 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=72484#properties

om det är ett äldre kabeltvsystem som forfarande sänder analogt i kabeltv nätet så kan det vara de som är problemet också.

förtäljde ju inte om detta var den nya eller den gamla tv apparaten.

men gissar på den äldre eftersom ingen av dem äns verkar säljas längre.

Är det ett kabelnät (och inte vidarematad markantenn) så är det DVB-C om det är digitalt. Jag betvivlar att de skulle sakna analog mottagare, men däremot är det möjligt att de saknar DVB-C. Sedan lär så gamla apparater dessutom sakna DVB-T2 med MPEG4, vilket blir problematiskt sedan marknätet numera uppgraderats, om det är därifrån man får sin signal.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som TV-sändningar fungerar idag är det inte längre bara att trycka in en sladd och söka. Man måste ta reda på hur det teknisk distribueras i fastigheten och den tekniska information är påfallande ofta "dold". Man talar gärna om hur bra och flexibel tjänsten är och att det är lätt att teckna extra kanaler. Och man inbillar sig att teknisk info skrämmer.

Överlag verkar trenden vara att släcka den analoga sändningen i fastigheten. Det som då fungerar med alla TV inklusive en tjock-tv. Man släcker det analoga nätet eftersom det är tekniken från 60-talets färg-TV som används. Det lär vara en satans kostnad när man tar den legacy-utrustning som krävs för att skapa en RF-signal och multiplicerar för varje fastighet. Utrustning som kanske börjar sluta tillverkas. Analogt ger dessutom i särklass sämst bildkvalitet, men det tror jag inte man bryr sig om från leverantörens sida.

Där väljer man antingen DVB-C (digital kabel-TV) som är lite halvbesvärligt då det kan krävas att du söker på specifika frekvenser och nätverks-ID (som kundtjänst håller på). Det börjar också förekomma att man skickar ut DVB-T2 (modern marksänd signal) med MPEG4 i fastigheter eftersom det minskar det här behovet av extra utrustning både hos dig som kund och hos leverantörern. I båda fallen behöver man en modern TV eller en kompletterande box.

Även här tycks det att trenden pekar på att fler ger en DVB-T2-utsändning, särskilt i mindre fastigheter och villor. Detta eftersom det fungerar direkt med en modern TV utan extra boxar och liknande. Då spar leverantören ytterligare kostnader på att tillhandahålla boxar och support på dessa boxar. Får också intrycket att DVB-T2 föredras av leverantören av just kostnadskäl för den utrustning som de måste köpa in.

Det kan också vara någon form av IPTV som kräver en specifik box hos mottagaren och rent av utökade abonnemang för att köra två TV. Men då hade nog svärfar redan en sådan box.

I vilket fall: man måste idag i princip alltid kontakta kundtjänst hos den TV-leverantör fastigheten har för att fråga dem vilken teknisk utrustning som krävs. Är TV:n 10+ år gammal eller en väldigt enkel modell kan de sakna rätt förutsättningar. Ifall det är DVB-C eller DVB-T2 som krävs skulle jag nog hellre köpa en ny och billig TV på ICA än att fippla med en box till en gammal TV. En kostnadsfråga förstås.

Permalänk
Medlem

DVB-C finns i och för sig inbyggt även i en del ganska gamla apparater och även nyare. Både min 10+ år gamla ganska enkla Panasonic hade det, liksom min nyare betydligt tjusigare OLED. Däremot som du @Laxpudding skriver så kan det där med nätet vara lurigt. I ComHem-nät (numere Tele2) har det fungerat att bara söka, men den gamla Panasonicen stod ett tag på ett dåvarande Tele2Vision och där gällde det att lista ut rätt siffror att mata in för att lyckas hitta kanalerna. DVB-T2+MPEG4 kräver däremot att de är lite nyare.

(Och ja, affärerna med kabel-tv-distributörerna är en enda stor förvirring över tid...)

Permalänk

Låter som att han får kolla tv i vardagsrummet tills benet läkt

Permalänk
Hedersmedlem

Att det inte går att förlänga kan bero på att förlängningskabeln är för dålig. Är det analoga sändningar så bör det inte spela någon roll, du bör se någon bild förutsatt att kabeln inte är av, men är det digitalt (DVB) så kan det bli problem både med skarvar, långa längder och dåliga kablar som försämrar signalen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

De fick något meddelande häröver om att de bytte utsändning i oktober så det krävs nya boxar. TV apparaterna i stugan fungerar inte längre med lastgammal box och lastgammal tv. Lite mer förvånande är att även min Sony W650 tv som inte är lastgammal inte hittar kanalerna längre. Planen nu är att köpa en ny box för gamla tvn och sen testa med W650n om den inte stöder mpeg 4 för att se om problemet ligger där. Annars är det väl någon kabel som erjat sönder då stugan ligger vid havet

Som nämnts antennkablarna kan inte va hur långa som helst. Vi har förlängt en 15-20 meter kanske till uthus och det märks tydligt på signalstyrkan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Kan tillägga att jag testat uttaget i sovrummet med vardagsrumsteven med en nyinköpt 10 m kabel och det fungerade. Men inte på de andra tv apparaterna. Men jag kopplade in min android mibox till teven i sovrummet sålänge så han kan se netflix svt play m.m

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Evil Easy:

Kan tillägga att jag testat uttaget i sovrummet med vardagsrumsteven med en nyinköpt 10 m kabel och det fungerade. Men inte på de andra tv apparaterna. Men jag kopplade in min android mibox till teven i sovrummet sålänge så han kan se netflix svt play m.m

Då får du ta reda på vilken mottagare det finn i tvarna och om den har rätt typ så brehöver du leta reda på manualen så du vet hur du väljer rätt eller så behöver du skaffa en box med rätt mottagartyp och koppla in till tvn.
Går det inte att läsa av i tvn som fungerar hur kanalerna är inställda typ om det är DVB-C2 eller DVB-T2 som används , det är i vart fall de mest troliga formaten.
Det går även att fråga fastighetsägaren hur tvsystemet i huset fungerar.

Eller så kan du skaffa en modern box och prova för du vet ju att uttaget ger signal så problemet är att tvn är felinställd eller inte stödjer sändningsformatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som ditt problem med allra största säkerhet kommer lösas av att köpa en digitialbox för marksänd TV med stöd för DVB-T2.
Säkerställ att TV:n har en HDMI-port bara vilket verkar vara fallet på länkarna ovan.

Köp någon billigare av Denver överst i denna lista:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=140#rparams=l=s477...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Låter som ditt problem med allra största säkerhet kommer lösas av att köpa en digitialbox för marksänd TV med stöd för DVB-T2.
Säkerställ att TV:n har en HDMI-port bara vilket verkar vara fallet på länkarna ovan.

Köp någon billigare av Denver överst i denna lista:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=140#rparams=l=s477...

Denver får dock inga vidare betyg?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Denver får dock inga vidare betyg?

Om en digitialbox kostar 300-400kr tror jag inte man bör sätta förväntningsnivån alltför högt men ja, är såklart inget premiummärke

Denna Samsung kanske är bättre, rankad #3 på listan:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4185535

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om en digitialbox kostar 300-400kr tror jag inte man bör sätta förväntningsnivån alltför högt men ja, är såklart inget premiummärke

Denna Samsung kanske är bättre, rankad #3 på listan:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4185535

Ska man köpa något får det ju gärna fungera utan strul? Jag chansar på en amiko t765

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ska man köpa något får det ju gärna fungera utan strul? Jag chansar på en amiko t765

Blir nog kanon 👍