2 vs 4 minnesstickor? fördelar/nackdelar?

Permalänk
Medlem

2 vs 4 minnesstickor? fördelar/nackdelar?

Hej,

Sitter och ska bygga mig en ny maskin, men börja fundera på om man ska satsa på 2 eller 4 minnesstickor?
Finns det några fördelar respektive nackdelar med dessa två varianter.

Jag tänker mig skaffa 64GB i antingen 4 x 16 GB eller 2 x 32 GB men spelar det någon roll? Om jag tar 2 x 32 GB så har jag ju utrymme att expandera minnet i framtiden (vilket förmodligen aldrig händer om jag tittar historiskt). Men som sagt vad mer kan vara en skillnad som man ska överväga?

Permalänk
Medlem

2x32GB alla dagar i veckan om det inte är väldigt mycket dyrare.
Förutsatt att minneskontrollern har 2 kanaler såklart, är det ett HEDT system med flera så kör med flera stickor.

Permalänk
Medlem

Det varierar lite beroende på plattform framförallt. Det har dock diskuterats en del att de större minnesmodulerna i par presterar lite bättre då de oftast är dubbelsidiga (dual rank) jämfört med de mindre i två par som oftare är enkelsidiga (single rank). Sedan hur det påverkar om man har 4 st dubbelsidiga jämfört med 4 enkelsidiga har jag inte läst något om själv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag antar att fördelen med 2 stickor tenderar till mindre risk för strul kompatibilitet osv, sen vet jag inte om kanske en plattform mår bättre av att köra 4 stickor än 2.

Någon får fylla på/ rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Som alla säger: beror på plattformen. Förutsatt att den har två minneskanaler så är två DIMMar som bägge är dual rank att föredra. Om du istället kör fyra stickor så finns risken att du inte kan klocka dem lika högt. XMP-hastigheter är egentligen alltid överklockning och inte garanterat. Stickorna kommer att klara sin JEDEC-hastighet, men den kan vara så låg som 2133MHz eller 2400MHz för DDR4. Skall du ha något närmare den hastighet som anges på paketet så får du hålla på och pilla med övervoltning eller backa på CAS Latency eller nåt sånt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

OK,

Min tanke är att köra ett MSI PRO Z690-A med en Intel Core i7 12700K och antingen:

2 x Corsair Vengeance Black DDR5 5200MHz 2x16GB (CMK32GX5M2B5200C40)
eller
1 x Corsair Vengeance Black DDR5 5200MHz 2x32GB (CMK64GX5M2B5200C40)

vad jag kan se ser de ut att vara nästan identiska förutom storleken och priset (32GB x 2 blir billigare totalt sett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

OK,

Min tanke är att köra ett MSI PRO Z690-A med en Intel Core i7 12700K och antingen:

2 x Corsair Vengeance Black DDR5 5200MHz 2x16GB (CMK32GX5M2B5200C40)
eller
1 x Corsair Vengeance Black DDR5 5200MHz 2x32GB (CMK64GX5M2B5200C40)

vad jag kan se ser de ut att vara nästan identiska förutom storleken och priset (32GB x 2 blir billigare totalt sett).

Tänkte precis fråga om det var DDR5 vi pratade om.
DDR5 har inte DR på 16 GB stickor.
Kör på 2x32 GB hade jag sagt.

https://www.anandtech.com/show/17269/ddr5-demystified-feat-sa...
Ska dock påpeka att jag sett sidor påstå att DR på DDR5 endast är 0-2% bättre än SR, dock utan tydliga bevis, så jag går nog faktiskt på anandtechs tester i detta fallet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

https://www.anandtech.com/show/17269/ddr5-demystified-feat-sa...
Ska dock påpeka att jag sett sidor påstå att DR på DDR5 endast är 0-2% bättre än SR, dock utan tydliga bevis, så jag går nog faktiskt på anandtechs tester i detta fallet.

Vi snackar några få procent i vilket fall, men också på DDR4 så spelar det ingen större roll för Intel. Det är mest AMD som tjänar på att ha dual rank, och AMD har ju inga modeller med stöd för DDR5 än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vi snackar några få procent i vilket fall, men också på DDR4 så spelar det ingen större roll för Intel. Det är mest AMD som tjänar på att ha dual rank, och AMD har ju inga modeller med stöd för DDR5 än.

Det där är ju ett riktigt test och de ger upp till 10% mer prestanda, är väl rätt så mycket mer?
I många spel så låg ju skillnaden lägre helt klart. Men ska man ändå köpa 64 GB kan man ju lika gärna köpa det som fungerar bäst overall, tänker jag iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.