Permalänk

<20k gaming à 3440×1440

Kära Sweclockers,

Fick tips från kompis att köra bygget genom er i forumet innan jag gick vidare med mitt köp för att få bra råd och tips.

Behov
Ska framförallt användas till spelande, mest RPGs, MMORPGs, och RTSer. T.ex. FFXIV, Skyrim, Anno 1800, Lost Ark, och kommande Elder Scrolls och Diablo spel. Men framförallt känns det viktigt att ha en snygg vit, liten och gärna diskret dator som kan stå på skrivbordet och klara att driva den breda skärmen i spel. Får gärna klara lite högre grafikinställningar för en så bra visuell upplevelse som möjligt, men tävlar ogärna i spel så ingen behov av superhög fps eller så. Budgeten är satt till 20k, men kan vara lite flexibel om det finns goda argument.

  1. Spela dagens och morgondagens RPG/MMORPG/RTS

  2. Driva 3440x1440 (144Hz, AMD FreeSync) skärmen

  3. Rymmas i diskret och litet format (gärna vitt)

Grundidé
Fastnade för NZXT H1 v2 som recenserats på Sweclockers och verkade uppfylla mina subjektiva önskemål kring stil och storlek. Plockade ihop komponeterna baserat på prisjakts toppsäljande delar, men utelämnade grafikkort då inet påstod att alla kort över storlek 2 inte skulle få plats, trots att informationen kring chassit påstår att den klarar upp till 2.9? Men är också väldigt osäker på vilket kort jag bör satsa på. Är också osäker på ifall jag kör för mycket minne för mina behov.

https://www.inet.se/datorbygge/b1308399/gaming-20k-3440-1440

Största frågetecken

  • Vilket grafikkort bör jag satsa på för 3440x1440?

  • Är 32GB minne i överkant för mina behov?

  • Intel vs. AMD?

Tack på förhand för feedback och input, ha en trevlig onsdagskväll!

Permalänk
Medlem

Något i denna stil kanske? mITX-kort har ofta bara två minnesplatser så bäst att köra på 32 GB RAM direkt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Listan ser väldigt bra ut. Men det blir dyrt, med grafikkort antagligen över 20K...
Vill du köpa allt hos Inet?

Hos Inet finns ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI marginellt billigare med öppnad förpackning, komplett med alla tillbehör.

Kingston KC3000 som är på REA presterar i princip nästan exakt lika bra som WD Black SN850, dock bara marginellt billigare. Men jag förstår om du inte vill snåla här.

RAM Latency Calculator
5200mt/s CL40: 15.38ns latens
4800mt/s CL38: 15.83ns latens
5200 MHz CL40 > 4800 MHz CL 38 och är 100 kronor billigare just hos Inet.

Skrivet av LambethQi:

Är också osäker på ifall jag kör för mycket minne för mina behov.

Största frågetecken

  • Är 32GB minne i överkant för mina behov?

Det är det idag. Men man vet aldrig hur det blir i framtiden.

Att gå ner till 16GB RAM sparar en del pengar utan att kompromissa på prestandan (så länge som det räcker till). Spelar du bara så borde 16 GB vara nog. I och med ITX så måste man ju dock byta ut kittet om man känner att man behöver mer primärminne och vill uppgradera till 32 GB i framtiden... Dock så lär man i framtiden köpa snabbare RAM minne än vad som är rimligt att betala för nu, så inte bara dåligt att behöva byta, haha.

Du kan ju också fundera på att byta ner processorn till en billigare i5:a. Ingenting som man märker någon prestandaskillnad på alls idag i 3440x1440p. 12400F funkar fint om du inte sätter i ett allt för kralligt grafikkort och spelar spel med väldigt hög FPS. Men kanske inte riktigt lika bra med nästa eller näst nästa grafikkort, who knows...

SweClockers test av 12400F
Skrivet av LambethQi:

Största frågetecken
[li]Intel vs. AMD?[/li]
[/ul]

Skall du bara spela så presterar Intel helt klart bättre per krona i den här prisklassen (och i de flesta andra prisklasser också...)

Slänger in min budget variant här då om du vill komma billigare undan.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/pqUEAVszYbnFVRxAjMn0tFLza4Y/en-del-billigare-nastan-identisk-prestanda

Annars så säger jag att kör på det du valt, men med moderkortet ur fyndlådan och 5200 MHz CL40 RAM.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/oaUEAfuWlhYf8I5Is0Uxwv25e50/marginellt-billigare-men-snabbare-ram

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

För att summera lite av det som sagts hittills:

@Scarabeo
- Spara in på chassi, processor, minne och SSD
- Få pengar över att lägga på RTX 3080
- Hamna väl under 20k
- Kör 32GB

@Eric Hjalmarsson
- Spara lite pengar genom alternativa minnen som är lite bättre
- Spara liten peng genom öppnad förpackning för moderkort
- Gå ner till 16GB kan spara tusenlapp, men behöver då ersättas vid behov av uppgradering pga brist på minnesplatser
- Spara in på lägre nivå av processor
- Annars verkar bygget okej

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Listan ser väldigt bra ut. Men det blir dyrt, med grafikkort antagligen över 20K...
Vill du köpa allt hos Inet?

Vad hade du kört för grafikkort till det här bygget? Nej, behöver inte vara Inet.

Permalänk
Inaktiv

RX 6800xt och 6900xt är bra grafikkorts alternativ om de bara används till spel och de är ofta billigare än Nvidia för likvärdig prestanda.

Här är ett prisvärt förslag imo:

Processor och minnen har jag sparat in på så mycket som möjligt eftersom det inte kommer vara en begränsning i den typ av spel du verkar vara intresserad av. Personligen hade jag nog adderat en Noctua kylare också även om Intels duger för spel.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av LambethQi:

- Annars verkar bygget okej

Inte alls, utan det ser ju väldigt bra ut.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Listan ser väldigt bra ut.

Skrivet av LambethQi:

För att summera lite av det som sagts hittills:

@Scarabeo
- Spara in på chassi, processor, minne och SSD
- Få pengar över att lägga på RTX 3080
- Hamna väl under 20k
- Kör 32GB

@Eric Hjalmarsson
- Spara lite pengar genom alternativa minnen som är lite bättre
- Spara liten peng genom öppnad förpackning för moderkort
- Gå ner till 16GB kan spara tusenlapp, men behöver då ersättas vid behov av uppgradering pga brist på minnesplatser
- Spara in på lägre nivå av processor
- Annars verkar bygget okej

Bra och tydlig summering! Man är med på att du hänger med!

Skrivet av LambethQi:

Vad hade du kört för grafikkort till det här bygget? Nej, behöver inte vara Inet.

G-Sync funkar ju på Freesync skärmar, så både AMD & Nvidia funkar. Så det billigaste grafikkortet som ger dig prestandan du vill ha, finns i lager, rymms i kabinetten och inte har en skräpkylare, typ. Vilket det är finns det nog andra på forumet som kan hjälpa dig bättre med då jag inte har koll på lagerstatus på grafikkort. Men typ det där ASUS TUF GeForce RTX 3080 som @Scarabeo länkar om det går att köpa ifrån Proshop och rymms. Å andra sidan så klarar du dig säkert med ett RTX 3070 också.

Skrivet av Proshop:

OBSERVERA
På grund av låg tillgänglighet och långa väntetider, tar vi inte emot nya beställningar för tillfället.

Använd "Meddela Mig"-funktionen för att få besked i förväg när kortet är tillgängligt igen.

Försäljning öppnas dagligen kl. 14.00 för kort i lager.

Proshop ASUS GeForce RTX 3080 TUF V2 LHR - 10GB GDDR6X RAM - Grafikkort

Skrivet av anon201296:

RAM
G.Skill TridentZ DDR4-3200 C16 DC SR

Länken går till G.Skill Aegis DDR4 minnesmodul 32 GB 2 x 16 GB 3 000 MHz. Inte lika lockande...

Skrivet av anon201296:

SSD
Kingston NV1 M.2 500GB

Sjukt snålt med 500 GB i en såhär dyr dator. För bara 30 kronor mer så får man dessutom en snabbare (+25%) WD Blue SN570 500 GB.

TechPowerUp Kingston NV1 1 TB Review - Slow but Affordable

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Inte alls, utan det ser ju väldigt bra ut.
Bra och tydlig summering! Man är med på att du hänger med!

G-Sync funkar ju på Freesync skärmar, så både AMD & Nvidia funkar. Så det billigaste grafikkortet som ger dig prestandan du vill ha, finns i lager, rymms i kabinetten och inte har en skräpkylare, typ. Vilket det är finns det nog andra på forumet som kan hjälpa dig bättre med då jag inte har koll på lagerstatus på grafikkort. Men typ det där ASUS TUF GeForce RTX 3080 som @Scarabeo länkar om det går att köpa ifrån Proshop och rymms. Å andra sidan så klarar du dig säkert med ett RTX 3070 också.
Länken går till G.Skill Aegis DDR4 minnesmodul 32 GB 2 x 16 GB 3 000 MHz. Inte lika lockande...

Sjukt snålt med 500 GB i en såhär dyr dator. För bara 30 kronor mer så får man dessutom en snabbare (+25%) WD Blue SN570 500 GB.

TechPowerUp Kingston NV1 1 TB Review - Slow but Affordable
https://tpucdn.com/review/kingston-nv1-1-tb/images/relative-performance.png

Det har du rätt i, de har gjort ett misstag där. Sämre än 3200MHz CL hade jag inte valt oavsett upplösning och grafikkort så den får man nog byta ut till något annat. När det kommer till lagring är det personlig preferens givetvis och hur många spel man spelar samtidigt, för mig hade 250GB räckt bra.

Permalänk

Tusen tack allihopa! Tack vare er har jag landat i två alternativ, och möjligheten att blanda beroende på vad jag vill betala. Alternativen är då:

Dyrare

Mindre dyrt

Och sedan var det flera bra förslag på billigare byggen, men känner ändå att jag är beredd att lägga de där 20k på att få chassit jag vill ha och topp-presterande komponenter. Men det jag tar med mig ifrån allt detta är att jag kan tumma lite på processor och minne, och spendera pengarna på grafikkortet istället - för det är det som kommer göra störst skillnad för mig i mitt spelande och de behov jag hade.

Återigen, tack allesammans!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av LambethQi:

ADATA XPG 16GB (1x16GB) DDR5 5200MHz CL38 Lancer

Jag såg nu att det visst var 1x16GB snarare än 2x8GB. Det var ett misstag från min sida. 2 stickor RAM ger högre 1% low FPS, så det kan vara fördelaktigt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|