Göra villan smartare, hjälp! :)

Permalänk
Medlem

Göra villan smartare, hjälp! :)

Vi har precis köpt ett äldre hus (60-tal)

Huset har idag en relativt ny bergvärmepump (2020) och helt nytt FTX-system (2022)

Bergvärmepump: NIBE F1255-6 CU
FTX-aggregat: Komfovent R 450 V C6
Vi har även en plug-inhybrid som idag laddas från vanligt eluttag utomhus.
Strömbrytare till lampor har bytts ut till Plejd-styrning.
Vi har Tibber som elleverantör

Som första åtgärd tänkte jag installera en laddbox som är kompatibel med Tibber. Utöver det så känner jag att jag har slut på idéer.

Spontant känns det som vi har massa relativt high end saker som bara står och tuffar på för sig själva utan någon större intelligens. Så frågan är om ni har några idéer på hur jag kan sy ihop säcken på bästa sätt, med tibber och med varandra.

Permalänk
Medlem

Har du kikat på home assistant?

Visa signatur

<--FAT MAT
|Pris:500gil|Mått/L:25cmB:25cmH:7cm

Permalänk
Medlem

Koppla in Niben med internetsladd och ställ in att den optimerar sig efter elpriset.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av heddan:

Vi har precis köpt ett äldre hus (60-tal)

Huset har idag en relativt ny bergvärmepump (2020) och helt nytt FTX-system (2022)

Bergvärmepump: NIBE F1255-6 CU
FTX-aggregat: Komfovent R 450 V C6
Vi har även en plug-inhybrid som idag laddas från vanligt eluttag utomhus.
Strömbrytare till lampor har bytts ut till Plejd-styrning.
Vi har Tibber som elleverantör

Som första åtgärd tänkte jag installera en laddbox som är kompatibel med Tibber. Utöver det så känner jag att jag har slut på idéer.

Spontant känns det som vi har massa relativt high end saker som bara står och tuffar på för sig själva utan någon större intelligens. Så frågan är om ni har några idéer på hur jag kan sy ihop säcken på bästa sätt, med tibber och med varandra.

Bergvärmepump:
Om inte redan, få igång Nibe Uplink genom att koppla in den med nätverkskabel mot ditt nätverk (jag hade svårt att komma åt med kabel så kopplar istället upp mot wifi med en TP-link TL-WR902AC). När du får in elpriser i systemet optimerar den pumpar etc. mot elpris. Jag är lite osäker på om du måste integrera med Tibber eller om den får elpriser via Uplink, tror kanske det senare -oavsett ger Tibber-integrationen en del driftsinfo.

Genom året kan du optimera värmekurvan i systemet till att passa just ditt hus.

Har du en extra "dum" varmvattentank/beredare kopplad till systemet? I så fall kan det vara smart att även aktivt styra den via en smart switch och Home Assistant eller liknande.

Laddning av elbil
Smart laddning via Tibber kräver nädvändigtvis inte en extra laddbox. Jag laddar min hybrid via eluttag och Volvo-integrationen i tibber. Förutsätter att du har en modernare bil kanske.

Byta tak i en när framtid?
Takpannor med solceller ( -svårt att veta om det lönar sig)

Elbil(framtid?)
Jag tror det börjar komma lite teknologi för att använda elbilen som extra batteri i ditt hus (alltså ladda bilen vid lågt elpris och ta ut ström från bilen vid högt elpris, någon som kan mer om detta?