Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mawk:

Hade samma problem som du tidigare. Fiber in med router i ena delen av huset. I andra delen av huset var täckningen dålig. I källaren där ungarna har tv och ville streama och köra cromecast var det noll täckning. Provade massor med lösningar innan jag köpte ett mesh system (TP-Link Deco X60 Whole-Home Mesh WiFi System 3-pack) och nu har jag täckning precis överallt. Var lite fippel att få Sonos system och Arlo kameror att ansluta men löste sej till slut. Smidig app till systemet där man enkelt kan dela ut gästnätverk till ungarnas kompisar och nån enklare brandvägg/antivirus

Täckning är bara en aspekt. Har du även bra fart?
Kommunicerar enheterna sinsemellan med WiFi eller Ethernet?

En sidoeffekt av mesh som kommunicerar med WiFi är att de kan visa att du har bra täckning, men om de inte har bra täckning sins emellan så kommer din hastighet att suga. I TS exempel så kommer han inte att få någon fart alls om han sätter mesh'ar som kommunicerar sinsemellan via WiFi på de platser har har tänkt. Finns ingen täckning i mitten av huset kommer inte en meshenhet man placerar där att ha någon täckning heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kolla så inte din Asus router har redan har mesh funktion. Om inte kolla om du har senaste firmware. Många Asus routrar i high-end har den funktionen. Då kan du köpa en till Asus router och börja bygga dit Mesh nätverk därifrån.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vad du än gör köp inte Asus XD6 Mesh routers. De är fullständigt värdelösa på att lämna över om man förflyttar sig mellan två rum och har problem med att penetrera en enkel gipsvägg. Jag bor i ett 146 m2 radhus i två våningar (visserligen modernt med rejäla betongväggar och innertak) men det är usel täckning i huset trots ethernet backhaul och en router per våning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Vad du än gör köp inte Asus XD6 Mesh routers. De är fullständigt värdelösa på att lämna över om man förflyttar sig mellan två rum och har problem med att penetrera en enkel gipsvägg. Jag bor i ett 146 m2 radhus i två våningar (visserligen modernt med rejäla betongväggar och innertak) men det är usel täckning i huset trots ethernet backhaul och en router per våning

Har ingen kännedom om just din produkt men roaming sköts uteslutande av klienten. Fungerar inte roaming är det inte otroligt att det även kommer fungera lika dåligt med annan produkt. Med det vet man först efter en utredning av befintlig miljö.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mawk:

Hade samma problem som du tidigare. Fiber in med router i ena delen av huset. I andra delen av huset var täckningen dålig. I källaren där ungarna har tv och ville streama och köra cromecast var det noll täckning. Provade massor med lösningar innan jag köpte ett mesh system (TP-Link Deco X60 Whole-Home Mesh WiFi System 3-pack) och nu har jag täckning precis överallt. Var lite fippel att få Sonos system och Arlo kameror att ansluta men löste sej till slut. Smidig app till systemet där man enkelt kan dela ut gästnätverk till ungarnas kompisar och nån enklare brandvägg/antivirus

Har samma och är toknöjd!

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Täckning är bara en aspekt. Har du även bra fart?
Kommunicerar enheterna sinsemellan med WiFi eller Ethernet?

En sidoeffekt av mesh som kommunicerar med WiFi är att de kan visa att du har bra täckning, men om de inte har bra täckning sins emellan så kommer din hastighet att suga. I TS exempel så kommer han inte att få någon fart alls om han sätter mesh'ar som kommunicerar sinsemellan via WiFi på de platser har har tänkt. Finns ingen täckning i mitten av huset kommer inte en meshenhet man placerar där att ha någon täckning heller.

Både täckning och fart är bra (enligt mej) Har en 250 Mbit lina, i bortre delen av huset landar det på ca 200 Mbit/s och i källaren där det inte fanns någon täckning tidigare landar jag på 140 Mbit/s. Sen om det är bra eller dåligt får andra bedöma, men fyller mina behov Fick testa lite för att hitta den optimala placeringen av mesh enheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Eller om ni har några bättre förslag för att få det att fungera?
Dom rea någon mesh system ju för 2000 för 3 eneher tplink x20 så kanske vore något.

Vi bytte ut våran gamla ASUS NT66u och Netgear 3700 (i "AP-läge") mot två TP-Link Deco X20 i höstas.
Det går en lång kabel i list över hela lägenheten mellan dem.

Det tog bort en del av de sämre ytorna i lägenheten iom att WiFi6 är bättre på att ta sig genom våra betong/tegel-väggar, samt att man kan roama bättre utan att den håller kvar vid den router som den hade signal till först, oavsett om den andra kom närmre.

Nyare ASUS-routers har sitt egna AIMesh och andra APs har kanske roaming-funktion numera, men om du har gamla grejer skulle jag kikat på TP-Link X20 ja. Jag gav ca 1000kr per enhet på Kjell och Co.

X60 är väl bättre om du inte ska ha kabel till alla framförallt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag köpte två unifi puckar efter att vi införskaffade det på jobbet och kör på min gamla netgear router jag hade sedan innan (stängde av dens wifi) och kunde inte vara nöjdare i mitt hus. Maxxar min 250mbit lina trådlöst runt hela huset ungefär och allt är bara smidigt.

Körde en raspberry pi i nätverket sedan innan som jag installerade unifi controller på, annars går ju det att köra via pc också.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar osv.

Blev tillslut ett Tp-link x20 system. Wifi i hela huset samt trädgården nu :D.
får ut 98/97 överallt inomhus så är riktigt nöjd (alla anslutna med ethernet kabel). Ska även köpa 2 till att ställa i garaget/stallet nu. provade lite att flytta en dit (då ansluten vidare via wifi istället då det inte finns någon kabel ut dit) och fick bra hastighet även där.
Går nu även prata wifi samtal överallt utan att det hackar i samtalet när den byte anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Tack för alla svar osv.

Blev tillslut ett Tp-link x20 system. Wifi i hela huset samt trädgården nu :D.
får ut 98/97 överallt inomhus så är riktigt nöjd (alla anslutna med ethernet kabel). Ska även köpa 2 till att ställa i garaget/stallet nu. provade lite att flytta en dit (då ansluten vidare via wifi istället då det inte finns någon kabel ut dit) och fick bra hastighet även där.
Går nu även prata wifi samtal överallt utan att det hackar i samtalet när den byte anslutning.

Blir det strul eller ostabilt så byt till Ubiquiti AP's. Riktigt stabila och driftsäkra. Vissa är dessutom högt ip klassade. Har själv en som just nu trivs i ösregnet i trädgården och förser garaget med wifi. Dessutom har Ubiquiti lång räckvidd.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det är inte så att du är på en av DFS-kanalerna?

Min erfarenhet är att 5GHz har så dålig penetration genom väggar att jag aldrig har några problem, men det kanske beror på att jag bor i ett hus med tegelväggar från 40-talet. De är inte tunna, om vi säger så.

vet inte riktigt vad "DFS" kanalerna är för något är för dåligt insatt i wifi standarderna. men typ spårat med telefonen vilka kanaler som var ledigast och kör på den som lägst belastad minns inte exakt kanal.

bor i radhus från 70talet med typ 95mm reglade väggar och brädpanel/masonit med gullfiber imellan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

kablar all the day long.. får nervsammanbrott när man kollar live sport och wifi/chromecast bråkar.. no more..

Permalänk
Medlem

Ingen expert. Men har installerat AP-nätverk många gånger. Det jag märkt är att det för några år sen var viktigt med roaming hand-over och att AP:n skulle vara uppkopplade mot en kontroller som styrde detta (typ som Ubiquity har) lastbalansering mellan AP:s skedde också där. Men idag så är klienterna själva mycket smartare på hur dem hanterar detta. Så även helt "dumma" AP som bara har samma SSID funkar rätt bra, man kan gå mellan olika rum och ha ett Zoom samtal igång utan att det bryts trots att klienten hoppar från en AP till en annan vilket var ett stort problem för typ 7-8år sen. Har 3 Netgear WAX214 hemma bara kopplade direkt till routern på ca 200kvm och har aldrig märkt av några problem.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte riktigt vad "DFS" kanalerna är för något är för dåligt insatt i wifi standarderna. men typ spårat med telefonen vilka kanaler som var ledigast och kör på den som lägst belastad minns inte exakt kanal.

DFS=Dynamic Frequency Selection. Routern sitter hela tiden och lyssnar om det kommer en signal som inte är Wifi på samma band, och om det gör det stänger den av utsändningen i en minut och försöker sedan flytta på sig. Ursprungligen handlade detta om doppler-radar på flygplatser, men numer använder nästan alla helikoptrar motsvarande radar, vilket triggar DFS när de flyger förbi1. Gäller alla Wifi-kanaler över 48 och mindre än 144. De över 144 (och fortfarande inom 5GHz-bandet) har istället en EXTREMT låg utsändningseffekt, så det brukar vara lättast att hålla sig mellan 32 och 48.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

DFS=Dynamic Frequency Selection. Routern sitter hela tiden och lyssnar om det kommer en signal som inte är Wifi på samma band, och om det gör det stänger den av utsändningen i en minut och försöker sedan flytta på sig. Ursprungligen handlade detta om doppler-radar på flygplatser, men numer använder nästan alla helikoptrar motsvarande radar, vilket triggar DFS när de flyger förbi1. Gäller alla Wifi-kanaler över 48 och mindre än 144. De över 144 (och fortfarande inom 5GHz-bandet) har istället en EXTREMT låg utsändningseffekt, så det brukar vara lättast att hålla sig mellan 32 och 48.

tror inte min router har någon funktion för det. iaf inte som jag aktiverat medvetet. Tp-link AX1800

loggade in i routern och letade lite kunde inte hitta något DFS nånstans i mjukvaran.

edit. hittade nu. kanal 52 var märkt med "DFS" unden rullgardinen för de olika kanalerna. kör visst på kanal 48 btw kan inte välja något över kanal 52.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte min router har någon funktion för det. iaf inte som jag aktiverat medvetet. Tp-link AX1800

loggade in i routern och letade lite kunde inte hitta något DFS nånstans i mjukvaran.

DFS är lagkrav, så om du har köpt den inom EU och inte laddat in en egen firmware så har du DFS. Den går normalt inte att stänga av.

(Det går att byta region på routern, och då ändrar den exakt vilka frekvensband som påverkas av av DFS och lägre ut-effekt, men jag vet att EU ruttnade duktigt på att folk höll på med sånt och började tvinga leverantörerna att spärra den funktionen. Dessutom är det numer svårt att hitta regioner som inte har DFS-krav - jag tror att ryssarna lever kvar i stenåldern där också, men då är det å andra sidan färre kanaler som är aktiva över huvudtaget).

EDIT: Som svar på din edit: Kanal 48 är OK om du kör 80MHz kanalbredd. Kör du mer så råkar du ut för DFSen.

EDIT 2: Olika routers beskriver detta lite olika... Kanal 48 är en 20MHz-kanal, och de bredvid heter 44 och 52. Skall man ha 40 MHz så heter kanalen egentligen 46, och täcker både 44 och 48. Närmaste 80MHz-kanal är 42, och täcker allt från 36 till 48. Här är dock terminologin en jävla soppa, och olika routrar beskriver det olika.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte min router har någon funktion för det. iaf inte som jag aktiverat medvetet. Tp-link AX1800

loggade in i routern och letade lite kunde inte hitta något DFS nånstans i mjukvaran.

edit. hittade nu. kanal 52 var märkt med "DFS" unden rullgardinen för de olika kanalerna. kör visst på kanal 48 btw kan inte välja något över kanal 52.

När man startar om routern så brukar dem flesta scanna efter vilka kanaler som är lediga och ändra till den bästa av sig själv. Så ett enkelt sätt att alltid ha bästa kanalen om man bor i typ lägenhetshus är att schemalägga en omstart typ en gång i veckan eller liknande.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Hos mig själv (lägenhet, 3:a) har jag en Synology rt2600ac (router) medans när jag satte upp kompisens nätverk i en tvåvånings-tegelvilla blev det meshalternativet med två MR2200ac istället. Dels ville han inte betala mer. Dels verkade det funka mycket bättre med en AP på varje våning. Fibern sitter i källarn.

Allt detta funkar *mycket* bättre än den gamla trötta Apple-routern han hade innan.

Dessutom är Synologys UI till både routrar och deras NAS:ar det bästa som finns. Har en Synology NAS sedan några år och då ser det mesta redan bekant ut....

Fördelen med routern är att kopplar man en extern disk till den så kan man även använda den som enklare NAS.

För mig kommer det att fortsätta vara Synology i många år till.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Ärendet verkar löst men jag skriver lite ändå eftersom det hamnat på första sidan.

Well nätverk är ganska komplicerat för en lekman, det finns mycket saker som påverkar och framförallt mycket marknadsföring som kan lura än i fördärvet

Jag kommer försöka förklara så mycket jag kan med analogin ljud, eftersom det inte är vidare långt ifrån sanningen. Trådlösa nätverk är egentligen bara enheter som skriker på varandra i en frekvens vi inte hör och det är enkelt att föreställa sig för en lekman.

Med det sagt, låt oss hugga i.

Se planera för accesspunkter / mesh nätverk lite som att planera för en sonos installation. Du vill ha ljud i varje rum utan att kasta för mycket pengar på sonos högtalare.

För många som läser detta så har dem förmodligen enbart en router de fått av sin internetleverantör. Du har alltså en högtalare i ditt system. Står den i en garderob längs ena ytterväggen i bostaden så kommer ditt wifi också fungera ungefär lika bra på andra sidan bostaden som det hade låtit där om du ställt en högtalare i den där garderoben istället.

Vrid på volymen då? This one goes to eleven! Nja, tyvärr inte riktigt. Styrkan på alla radiosändare är reglerade av ETSI och har ett tak på hur hög signalstyrka dem får skicka, i denna analogin är det maxvolymen. Alla enheter som säljs idag kan trycka ut vad dem lagligt får trycka ut.

Så vad är lösningen? Fler enheter. Fler högtalare.

Vilket leder oss till accesspunkter, antingen med trådad upplänk eller trådlös upplänk. Dessa är högtalare som spelar upp ljud.
Repeaters borde man akta sig för, dem är i denna analogin inte en högtalare utan en megafon, de basunerar ut i ena ändan vad som kommer in i andra.

Vi har något som heter Free Space Loss, det är hur mycket signaler faller över en sträcka, eller hur ljudet avtar ju längre bort från högtalaren du är. Väggar, dörrar och annat påverkar även hyr mycket signalen faller, precis som med en högtalare.

Vi har olika kanaler, dessa behöver man inte som hemanvändare bry sig om så mycket, men icke överlappande kanaler är 1,6 och 11 på 2.4 Ghz. Se överlappande kanaler lite som när du får in 2 radiostationer samtidigt i bilen, det låter skit. Samma princip här. Kanal 1 stör varken 6 eller 11 och vise versa. Stör dem varandra leder detta till Cross-Channel Interference.

Cross-Channel Interference är när enheter i närheten av varandra skriker på samma eller snarlik frekvens. Se det som att sätta 2 högtalare som spelar olika musik på 10 meter ifrån varandra och ställ dig i mitten. Det kommer låta en hel del (signalstyrka) men det kommer också låta skit (signalkvalite).

Så vad betyder detta i verkligheten? Du vill ha nog med enheter för att täcka arean, men inte så många att de stör ut varandra.
Less is more.

Bättre accesspunkter i ett system sköter detta ganska bra. De talar med varandra och kommer överens om signalstyrka och kanaler för att inte störa ut varandra.

Så trådat eller inte trådat?
Trådat ger bättre kräm, trådlös är enklare och smidigare att sätta upp. Där är nog den mest relevanta avvägningen för en hemanvändare.

Så Mesh eller accesspunkter?
Mesh i denna bemärkelsen är egentligen bara accesspuntker med trådlös upplänk. Det är lite av en marknadsföringsgrej.
Med det sagt så är system under marknadsföringstermen "mesh" oftast väldigt straight forward att sätta upp och bör fungera helt okej beroende på tillverkare och pris.

Vad rekommenderar jag?

Unfi.
Bra enheter, funktionsrika, stödjer det mesta du kan tänkas vilja göra med dem, PoE matade, går att "mesha" för trådlös upplänk (kräver en trådad Unifi enhet)
https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...
https://www.inet.se/produkt/5412394/ubiquiti-unifi-6-access-p...

Mät upp signalstyrkan med WiGLE eller något likande app till telefonen under installation och placera ut dem så centralt och undangömt det går. Köp mindre än du tror du behöver och kompletera med fler vid behov. Less is more.

Vad fan är "Long Range"? Hade inte alla samma signalstyrka?
Yes, antennera är byggda lite annorlunda, signalen blir inte riktigt lika stark omnidirectional men går längre.

Några tips för meshade nätverk?
Se till i den längd det går att alla enheter som är trådlöst länkade pratar med den trådlänkade enheten. Har du 3 enheter 1, 2 och 3 där 1 är trådad är det bäst om 2 och 3 pratar med 1. Det blir lite stökigare om 3 pratar med 2 som pratar med 1.

Se till att stänga av din hemmarouters trådlösa nätverk, annars stör det ut ditt nya fina nätverk.

Se till att APs med trådlös upplänk står tillräckligt nära deras upplänk för att signalstyrkan inte faller under -65dbm ("under" blir "över" när vi diskuterar negativa tal. -65dbm är "över" -80dbm, finns appar till telefonen för att mäta upp detta typ WiGLE)
Då har de en bra signalstyrka till sin upplänk.

Relevanta ETSI standarder.
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300300_300399/300328/01....
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301800_301899/301893/01....
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/302500_302599/302502/01....

Detta är inte hela sanningen, jag har försökt trycka in så mycket relevant info jag kan och få den så lätt att förstå som möjligt.

Mer stavel
Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Har Asus mini mesh. 3 puckar.

Riktigt nöjd, wifi6 i hela huset på 145m2 1.5 plans.

Får ut 250/100 överallt i huset.

Innan hade jag en 1500 Kr router, klarade bara halva huset. Fick ha mobildata i sovrummet.

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge:

Du har rätt om det mest du skriver så tillåt mig gnälla på det som är fel:

Citat:

Vi har olika kanaler, dessa behöver man inte som hemanvändare bry sig om så mycket, men icke överlappande kanaler är 1,6 och 11 på 2.4 Ghz

Detta är sant om du är i USA, där de bara har 11 kanaler aktiva. Det är också sant om du kör en router från 90-talet som bara stödjer 802.11b - då är kanalerna 22MHz breda, och man får bara in tre hur man än gör. Men om man befinner sig i Europa och har en router som är mindre än 20 år gammal, så kan man få in fyra kanaler som inte överlappar: 1, 5, 9 och 13. Välj en av dem så är du en god granne och vi får plats med mer Wi-Fi utan att störa varandra.

Allt detta med cross-channel interference är skälet till att man inte kan välja kanaler fritt på 5GHz-bandet - där är det bara de delbara med 4 som går att välja (om man kör 20MHz-kanaler), just för att tvinga alla att lägga sig på var fjärde kanal.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

@mini-ryttge:

Du har rätt om det mest du skriver så tillåt mig gnälla på det som är fel:

Detta är sant om du är i USA, där de bara har 11 kanaler aktiva. Det är också sant om du kör en router från 90-talet som bara stödjer 802.11b - då är kanalerna 22MHz breda, och man får bara in tre hur man än gör. Men om man befinner sig i Europa och har en router som är mindre än 20 år gammal, så kan man få in fyra kanaler som inte överlappar: 1, 5, 9 och 13. Välj en av dem så är du en god granne och vi får plats med mer Wi-Fi utan att störa varandra.

Allt detta med cross-channel interference är skälet till att man inte kan välja kanaler fritt på 5GHz-bandet - där är det bara de delbara med 4 som går att välja (om man kör 20MHz-kanaler), just för att tvinga alla att lägga sig på var fjärde kanal.

Jag tyckte också det var ett bra inlägg, men min hjärna fick bryt på alla "dem".
Vissa gånger var det rätt, men ~80% av fallen fel.

Så.
Jag kör unifi router samt 2st AP på 200m² delat på 2 plan.
För mig funkar det klockrent, men min familj klagar på att nätet bara dör titt som tätt.
Tur att man kan stänga av öronen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

... Men idag så är klienterna själva mycket smartare på hur dem hanterar detta. ...

I wish

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

@mini-ryttge:

Du har rätt om det mest du skriver så tillåt mig gnälla på det som är fel:

Detta är sant om du är i USA, där de bara har 11 kanaler aktiva. Det är också sant om du kör en router från 90-talet som bara stödjer 802.11b - då är kanalerna 22MHz breda, och man får bara in tre hur man än gör. Men om man befinner sig i Europa och har en router som är mindre än 20 år gammal, så kan man få in fyra kanaler som inte överlappar: 1, 5, 9 och 13. Välj en av dem så är du en god granne och vi får plats med mer Wi-Fi utan att störa varandra.

Allt detta med cross-channel interference är skälet till att man inte kan välja kanaler fritt på 5GHz-bandet - där är det bara de delbara med 4 som går att välja (om man kör 20MHz-kanaler), just för att tvinga alla att lägga sig på var fjärde kanal.

Detta är korrekt! Jag tog inte med den biten eftersom de flesta "hemmaroutrar" är ställda på 1, 6 och 11.

Har du ett hus så gå på ovan härförares information. Har du en lägenhet så snoopa lite med WiGLE innan du byter kanaler. Annars kan du störa ut och bli utstörd av grannars Wifi.

Spelar inte sjukt stor roll längre då de flesta enheter kör 5Ghz.

Skrivet av eat:

Jag tyckte också det var ett bra inlägg, men min hjärna fick bryt på alla "dem".
Vissa gånger var det rätt, men ~80% av fallen fel.

Tack ta en kik på om det är rättat korrekt!

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Kör 2st Unifi AP i mitt hus/garage som jag konfigurerarat på samma SSID men olika kanaler mest för att inte störa mina Zigbee enheter och det fungerar bra.
Inte testat mesh men hört lite klagommål på det som när en enhet i min väns Google mesh dog och när han skulle köpa en ny så gick det inte att få tag i en lös sån äldre enhet. Så han fick köpa ett nytt 4000kr mesh system som sen strulade med hans trådlösa dörrklocka så slutade med att han lämnade tillbaka det och köpte två Unifi AP och är nöjd nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Detta är korrekt! Jag tog inte med den biten eftersom de flesta "hemmaroutrar" är ställda på 1, 6 och 11.

Har du ett hus så gå på ovan härförares information. Har du en lägenhet så snoopa lite med WiGLE innan du byter kanaler. Annars kan du störa ut och bli utstörd av grannars Wifi.

Det är routrar från ISPer, specifikt Comhem, som är ställda så. Har man köpt en själv så är den oftast autokonfigurerade, och då fungerar de bättre. Personligen trivs jag bra ute på kanal 13 även om nån idiot sitter på 11, men då är det som sagt så tjocka väggar i det här huset att signalstyrkan från andra är svag. Mest märker man faktiskt routrar på andra sidan gatan om man står vid ett fönster.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ja, 5GHz är idag som 2,4 blev efter något år när folk i allmänhet började skaffa wifi. Jag kan väl inte klaga jättemycket, för jag får ändå ut 300-500 Mbit/s inomhus på 5GHz och runt 50 på 2,4. Men kör bara wifi på handhållna enheter. Och för IoT. Allt som har nätverksuttag använder det, och då är det Gbit mot WAN.

Gällande trådens ämne, så kör jag två ASUS-routrar (Wifi6) i AI-MESH med sladd emellan. En på nedervåningen vid fibern, och en på andra våningen. Har inga bekymmer med hastigheterna egentligen. Har gipsväggar inomhus, så det är inte så mycket som spärrar signalen. Funkar bra ute på tomten också. Har någonstans mellan 20-25 enheter uppkopplade på wifi. Har tappat räkningen, då jag hela tiden skaffar nya grejor och kopplar upp oavbrutet.

När jag genom årens lopp kollat av var grannarna ligger, verkar de flesta ligga på kanal 6. (Comhem är tydligen populärt här i trakten, ser det på nätverksnamnen). Folk orkar inte konfigurera sina burkar, verkar det som. Då är det inte så konstigt om de får slö hastighet.

Väljer inte typ alla routrar bäst kanal själv? Och byter när det är för många? Så gjorde min ComHem router och så hör min nuvarande från Telia.

O andra sidan kanske de bara väljer bäst vid omstart och inte "hela tiden".

Vet du något verktyg för att skanna trafiken och kanaler? Gärna en mobilapp:)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Jag har iaf inte haft problem på länge. Använder mest enheter från apple och dell som är ca 1-3år gamla.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Ärendet verkar löst men jag skriver lite ändå eftersom det hamnat på första sidan.

Well nätverk är ganska komplicerat för en lekman, det finns mycket saker som påverkar och framförallt mycket marknadsföring som kan lura än i fördärvet

Jag kommer försöka förklara så mycket jag kan med analogin ljud, eftersom det inte är vidare långt ifrån sanningen. Trådlösa nätverk är egentligen bara enheter som skriker på varandra i en frekvens vi inte hör och det är enkelt att föreställa sig för en lekman.

Med det sagt, låt oss hugga i.

Se planera för accesspunkter / mesh nätverk lite som att planera för en sonos installation. Du vill ha ljud i varje rum utan att kasta för mycket pengar på sonos högtalare.

För många som läser detta så har dem förmodligen enbart en router de fått av sin internetleverantör. Du har alltså en högtalare i ditt system. Står den i en garderob längs ena ytterväggen i bostaden så kommer ditt wifi också fungera ungefär lika bra på andra sidan bostaden som det hade låtit där om du ställt en högtalare i den där garderoben istället.

Vrid på volymen då? This one goes to eleven! Nja, tyvärr inte riktigt. Styrkan på alla radiosändare är reglerade av ETSI och har ett tak på hur hög signalstyrka dem får skicka, i denna analogin är det maxvolymen. Alla enheter som säljs idag kan trycka ut vad dem lagligt får trycka ut.

Så vad är lösningen? Fler enheter. Fler högtalare.

Vilket leder oss till accesspunkter, antingen med trådad upplänk eller trådlös upplänk. Dessa är högtalare som spelar upp ljud.
Repeaters borde man akta sig för, dem är i denna analogin inte en högtalare utan en megafon, de basunerar ut i ena ändan vad som kommer in i andra.

Vi har något som heter Free Space Loss, det är hur mycket signaler faller över en sträcka, eller hur ljudet avtar ju längre bort från högtalaren du är. Väggar, dörrar och annat påverkar även hyr mycket signalen faller, precis som med en högtalare.

Vi har olika kanaler, dessa behöver man inte som hemanvändare bry sig om så mycket, men icke överlappande kanaler är 1,6 och 11 på 2.4 Ghz. Se överlappande kanaler lite som när du får in 2 radiostationer samtidigt i bilen, det låter skit. Samma princip här. Kanal 1 stör varken 6 eller 11 och vise versa. Stör dem varandra leder detta till Cross-Channel Interference.

Cross-Channel Interference är när enheter i närheten av varandra skriker på samma eller snarlik frekvens. Se det som att sätta 2 högtalare som spelar olika musik på 10 meter ifrån varandra och ställ dig i mitten. Det kommer låta en hel del (signalstyrka) men det kommer också låta skit (signalkvalite).

Så vad betyder detta i verkligheten? Du vill ha nog med enheter för att täcka arean, men inte så många att de stör ut varandra.
Less is more.

Bättre accesspunkter i ett system sköter detta ganska bra. De talar med varandra och kommer överens om signalstyrka och kanaler för att inte störa ut varandra.

Så trådat eller inte trådat?
Trådat ger bättre kräm, trådlös är enklare och smidigare att sätta upp. Där är nog den mest relevanta avvägningen för en hemanvändare.

Så Mesh eller accesspunkter?
Mesh i denna bemärkelsen är egentligen bara accesspuntker med trådlös upplänk. Det är lite av en marknadsföringsgrej.
Med det sagt så är system under marknadsföringstermen "mesh" oftast väldigt straight forward att sätta upp och bör fungera helt okej beroende på tillverkare och pris.

Vad rekommenderar jag?

Unfi.
Bra enheter, funktionsrika, stödjer det mesta du kan tänkas vilja göra med dem, PoE matade, går att "mesha" för trådlös upplänk (kräver en trådad Unifi enhet)
https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...
https://www.inet.se/produkt/5412394/ubiquiti-unifi-6-access-p...

Mät upp signalstyrkan med WiGLE eller något likande app till telefonen under installation och placera ut dem så centralt och undangömt det går. Köp mindre än du tror du behöver och kompletera med fler vid behov. Less is more.

Vad fan är "Long Range"? Hade inte alla samma signalstyrka?
Yes, antennera är byggda lite annorlunda, signalen blir inte riktigt lika stark omnidirectional men går längre.

Några tips för meshade nätverk?
Se till i den längd det går att alla enheter som är trådlöst länkade pratar med den trådlänkade enheten. Har du 3 enheter 1, 2 och 3 där 1 är trådad är det bäst om 2 och 3 pratar med 1. Det blir lite stökigare om 3 pratar med 2 som pratar med 1.

Se till att stänga av din hemmarouters trådlösa nätverk, annars stör det ut ditt nya fina nätverk.

Se till att APs med trådlös upplänk står tillräckligt nära deras upplänk för att signalstyrkan inte faller under -65dbm ("under" blir "över" när vi diskuterar negativa tal. -65dbm är "över" -80dbm, finns appar till telefonen för att mäta upp detta typ WiGLE)
Då har de en bra signalstyrka till sin upplänk.

Relevanta ETSI standarder.
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300300_300399/300328/01....
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301800_301899/301893/01....
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/302500_302599/302502/01....

Detta är inte hela sanningen, jag har försökt trycka in så mycket relevant info jag kan och få den så lätt att förstå som möjligt.

Hej bra inlägg👍🏻
Kan jag använda Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point till min asus 87u?eller är det bättre att köpa ny router med?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Hej bra inlägg👍🏻
Kan jag använda Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point till min asus 87u?eller är det bättre att köpa ny router med?

Tja,

Din router agerar egentligen 4 funktioner, Router, Brandvägg, Accesspunkt och Switch. Det är nätverksversionen av en multifunktionsskrivare.

Du kan stänga av accesspunktfunktionen i routern och köra Unifi APs utan problem, jag har satt upp en hel del åt bekanta som lirar med olika hemmaroutrar med AP funktionen avstängd.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA