Quiz: Anders fantastiskt fenomenala filmtekniksquiz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Två klantfel. Borde haft alla rätt här. Rejäl bio/filmnörd och var maskinist en period i min ungdom.

Ändring: Så var det bara ett klantfel trots allt.

Ändring:
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av squix:

Vill inte vara den som är den, men.. 🙂

8kW Xenonlampa är inte vanligast, dessa passar inte ens i en normal bioprojektor, Imax xenon i så fall, men har för mig att det är 7kW i mall of Scandinavia imax.
Vanligast är utan tvivel 2kW och 3kW Xenonkolvar i Sverige.

Formatfrågan är missledande, vanligast för reklam är 1.78:1 I 1.85:1 container eller 2:39:1 i 1.85:1 container.
Film är vanligast i 2.39:1

Förutom det, kul quiz för mestadels gammal teknik!
Ser fram emot nästa bioquiz, med frågor så som vilken bitrate på bild och framerate visades avatar 2 på som teknikdemo?
Alla vet väl att det var hbr 2500Mbit/s bild och 120fps hfr 😂

Mvh
Bioräven

Alltid svårt att formulera väldefinierade frågor när utrymmet är begränsat. I och med att det var mitt första SweClockers-quiz har jag inte riktigt fått in rutinen för att formulera frågorna kort, effektivt och utan otydligheter. Jag får öva genom att göra fler helt enkelt.

Jag tänker ge dig lite mothugg på det du skrev.

6 och 8 kW xenonkolv har jag själv bytt flertalet i normala 35 mm biografprojektorer, exempelvis från Kinoton. 2 och 3 kW var precis som du säger vanligare, men jag valde den starkare varianten till frågan för att ge lite mer "effekt" i svaret.

Jag är tämligen säker på att 1,85:1 fortfarande är det absolut vanligaste bildförhållandet för film. På 35 mm film var det vanligast för att slippa använda dyrare anamorfiska linser vid inspelningen och idag med digitala kameror är det fortfarande vanligast för att bättre passa TV-formaten. Även om 2,39:1 är vanligt bland storfilmer och popcornrullar spelas det in otroligt mycket annan film som inte använder sig av de bredaste formaten.
Att 1,78:1 är vanligast för reklam idag håller jag helt med om. Det jag ville förmedla efter man svarat var att 1,66:1 var vanlig innan reklamen istället distribuerades digitalt.

Det kan eventuellt komma både fler bioquiz och kanske någon text angående den moderna digitala tekniken som används på biografer idag. Vem vet...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har faktiskt varit biografmaskinist i lumpen på regementsbion, Och jodå förutom försvarets undervisningsfilmer så kördes det också vanlig spelfilm som på en vanlig bio där.

Gamla antika Aga Baltic projektorer med ljusbågslampor av kolstavar vars avstånd alltid fick justeras för gick de ihop blev det kortslutning och kom de för långt ifrån varandra så slocknade ljusbågen och därmed filmen.

Fanns visserligen en automatisk matning av kolstavarna men man var alltid tvungen att justera manuellt också i praktiken.

Permalänk
Medlem

Okey, rätt bra. Känns som jag borde kammat hem full pott här men men

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Måste bara säga att jag haft båda era erfarenheter. Det är helt enkelt skillnad på klientel mellan en biograf och en annan beroende på i vilken miljö man befinner sig. Valfri Filmstaden i ett köpcentrum fullt med tonåringar som ska vara coola, eller en mindre salong på en i innerstan där tittarna är 40+ hela bunten ger helt enkelt olika upplevelser... Därmed inte sagt att alla äldre kan bete sig heller, men det blir generellt en annan stämning

Jag och frugan gick också gärna på bio lite då och då för att det var mysigt, men sen kom småbarnsliv och sen Covid

Bra inlägg, tänk att det ska skilja sig så mycket beroende på vart eller när man går. Det borde ju ligga i arrangörernas intresse att någon form av acceptabel nivå hålls i salongerna - för allas trevnad. Här där jag bor kan man fortfarande säga till folk och få dem fatta vinken, men det är väl bara en tidsfråga. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Didn't know I knew

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Nja standarder är jag kass på... kanske för att en aversion fötts med mitt yrke...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är mycket förvånad. Hade räknat med 2-3 på detta ämnet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Airborne:

Har faktiskt varit biografmaskinist i lumpen på regementsbion, Och jodå förutom försvarets undervisningsfilmer så kördes det också vanlig spelfilm som på en vanlig bio där.

Vad kul! När var detta?

Finns ju massor av bra film som visats upp inom försvaret, även om mycket undervisningsfilm är blaj. Helge Sahlins gamla flygfilmer såsom Horisont, Flygplan 35 och Attackflyg är fortfarande riktigt häftiga. Renskes filmer har också en säregen charm, inte minst Förebudet och Den andre fienden.

Permalänk
Medlem

Många gissningar men kunde ändå mer än vad jag trodde

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade nog förväntat mig bättre, men inte när en stor del av frågorna handlade om ljudformat och deras namn.
Jag var väldigt filmintresserad på 90-talet. Gjorde film, tittade på film och visade film (i Kårrullens regi).

Fråga 6 känns lite som en slamkrypare:

  • Normalbild på 35mm-film är 1,37:1 och hittas på många äldre filmer. Jag har bland annat kört både Fort Apache och Amarcord som är i detta format. Filmrutorna projiceras rakt av från filmen och ytan nyttjas fullt ut.

  • För att enkelt få ett bredare format introducerades Vidfilm som innebär att man utnyttjar en mindre del av filmen och i princip filmar med sorgkanter upptill och nertill på filmen. Beroende på vilken kamera och mask som används kan detta typiskt vara 1,78:1 eller 1,85:1.

  • För ännu bredare bild, använt till större filmproduktioner, används Cinemascope. Kräver anamorfa linser som vid filmningen komprimerar bilden i sidled och sedan vid visning åter expanderar den. Typiskt blir det då 2,39:1. Ungefär samma format (tillsammans med sexkanals magnetiskt ljud) fick man automatisk när det filmades på 60mm-film (exempelvis Ben Hur och Romarrikets Fall).

  • När filmen lagras och visas digitalt kan godtyckligt format användas. Sådana nymodigheter har jag ingen erfarenhet av, men har ändå uppfattningen att det inte sällan skiljer i bildformat mellan reklamfilmen (vidfilm, som görs för att visas både på bio och teve) och själva huvudfilmen som oftare är i ett bredare format (motsvarande Cinemascope).

Permalänk
Medlem

Bättre än väntat för någon som står långt ifrån cineastklubben

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag är tämligen säker på att 1,85:1 fortfarande är det absolut vanligaste bildförhållandet för film. ... Även om 2,39:1 är vanligt bland storfilmer och popcornrullar spelas det in otroligt mycket annan film...

Frågan som ställdes var vilket format som är vanligast på bio.
Räknar man bort reklamfilmen så lär en majoritet av alla föreställningar köras i 2,39:1 eftersom "storfilmer och popcornrullar" är det som visas oftast.

Permalänk
Bildexpert

Amarcord är väl en vidfilm? Inte sett den sedan stenåldern men har ett minne av att det var 1.66:1. Fast den kan vara skjuten utan maskning förstås, även om titlar och övergångar ofta blir maskade vid omkopiering.

Permalänk
Medlem

Blev många kvalificerade gissningar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

missade razer i början - hade ingen aning så det kan jag ta

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Mååånga gissningar

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nissling:

Fråga 6 upplevde jag som lite luddig och orsakade att jag fick ett fel. På de flesta biografer ser man väl aldrig hela duken utan det maskas beroende på filmens bildförhållande? Alltså att man vid Cinemascope öppnar upp i bredd och maskar lite på höjden. Vice versa med vidfilm. Vad som är statistiskt vanligast vet jag inte. Jag går för ofta på Victor och där är det Cinemascope så det skriker om det.

Skrivet av squix:

Formatfrågan är missledande, vanligast för reklam är 1.78:1 I 1.85:1 container eller 2:39:1 i 1.85:1 container.
Film är vanligast i 2.39:1

Skrivet av Olle P:

Fråga 6 känns lite som en slamkrypare:[ul]

Skrivet av Olle P:

Frågan som ställdes var vilket format som är vanligast på bio.
Räknar man bort reklamfilmen så lär en majoritet av alla föreställningar köras i 2,39:1 eftersom "storfilmer och popcornrullar" är det som visas oftast.

Det får bli bot och bättring för mig till nästa quiz.
Precis som ni säger tyder allt på att 2,39:1 är vanligast på bio idag. Ber om ursäkt för den missen!

Förlåter ni mig om jag i framtiden skriver ihop en djupdykning i modern biografutrustning?

Permalänk
Medlem

HA!

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Svaret på fråga 6 har nu blivit korrigerat.

Permalänk

Ganska bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Känner mig hyfsat nöjd.