Diablo Immortal har redan dragit in 49 miljoner dollar från mobilspelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det tar ungefär 10 år att uppgradera sin gubbe helt och hållet om man inte vill slösa en enda krona.

Vill man spendera alla sina pengar på så kostar det närmare en miljon kronor att fullt uppgradera.

Med andra ord, du måste i princip spendera pengar på det, även om man "kan" spela utan att spendera.

Jag tycker din slutsats är felaktig. Man måste definitivt inte "i princip" betala. Ytterst få kommer lägga de summorna på spelet, med den största anledningen till att man inte kan. Få har en miljon undanstoppat, helt enkelt. Nästan lika få kommer lägga tio år av sin tid på Diablo Immortal. Det blir inte ett realistiskt scenario hur man än vrider och vänder på det.

Permalänk
Medlem

Detta med att manipulera några enstaka som har ett spelmissbruk borde ju utredas och ställas lagar för, precis som med lootboxes. Sjukt bara att det ska ta sån tid för sånna typer av lagar att träda i kraft. Sedan ska Activision Blizzard inte få skit för detta mer än några andra, mobilspel som detta har ju funnit i många år, och det är knappast först. Som företag som är ute efter tjäna pengar så är det klart att de kommer lansera ett spel som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag tycker din slutsats är felaktig. Man måste definitivt inte "i princip" betala. Ytterst få kommer lägga de summorna på spelet, med den största anledningen till att man inte kan. Få har en miljon undanstoppat, helt enkelt. Nästan lika få kommer lägga tio år av sin tid på Diablo Immortal. Det blir inte ett realistiskt scenario hur man än vrider och vänder på det.

Räcker ju iofs med 500 spelare totalt som lägger 1 mil kr för o få in dom summorna dom redan har.
Och klart som fan det finns 500 personer i världen som spelar spel med dessa summor ärvda eller intjänade.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför subscription-modellen inte används på mobilspel. Om det skulle kosta säg 3$/månad så skulle det inte blivit en shitshow. Låt sedan folk köpa skins eller annat kosmetiskt om de önskar.

Det uppenbara svaret är ju givetvis att upplägget som används är betydligt mer lukrativt än en månadskostnad men ändå, sorgligt….

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Excelsis:

Räcker ju iofs med 500 spelare totalt som lägger 1 mil kr för o få in dom summorna dom redan har.
Och klart som fan det finns 500 personer i världen som spelar spel med dessa summor ärvda eller intjänade.

Stämmer säkerligen, där av att jag skrev 'ytterst få' istället för 'ingen'. Jag ser inte det som ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Till alla som vill ha en riktig uppföljare till D2 rekar jag Grim Dawn: https://store.steampowered.com/app/219990/Grim_Dawn/

(Crate Entertainment)

Till alla som vill ha ett grymt RPG (turn-based) rekar jag Divinity Original Sin 2: https://store.steampowered.com/app/435150/Divinity_Original_S...

(Larian Studios)

Blizzard har inte gjort en bra spel sedan Starcraft 2 och det var 12 år sedan. Förväntningarna på D4 är sådär.

Nja, tyckte Grim Dawn var lite trist i jämförelse med D3. Inte alls samma djup. Men helt ok ändå att köra igenom storyn

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Och det klassiska resonemanget att göra det till en klassfråga...
Diablo Immortal och de flesta övriga av dessa spel är gratis att spela och ta del av. Man får alltså spela spelet eller spelen upp till ens egna förmåga helt utan kostnad. Anser du att det är bättre att de med sämre ekonomiska förutsättningar inte ska ta del av spelet alls? Och är man i en sådan situation, tror du verkligen att spel är det bästa stället att lägga sina sista kronor på?

Ja, jag tycker der är bättre att köpa spel och att alla som gör det har full tillgång till allt innehåll än att bara ett fåtal har tillgång till spelets fulla potential. 50 dollar eller vad det kostar får väl ändå ses som överkomligt för de allra flesta som har en enhet att spela på, jämfört med 50k dollar som det verkar kosta att spela ut spelet (innan nästa patch). Helt rättvist kommer livet säkert aldrig bli men det betyder inte att man måste utöka klyftorna i precis alla segment som det går heller. Det är min uppfattning.

Det är ju heller inte välgörenhet dom sysslar med. Man kan tycka att det är bussigt att bjuda på ett spel men det finns nog ganska nogranna marknadsundersökningar bakom som säger att de tjänar mer pengar per spelare på det här viset än att sälja kopior. Samt att vissa individer kan lida allvarliga konsekvenser med tanke på hur det är utformat och i princip förlustar sig på spelmissbruk.

Edit: Vill vara tydlig med att jag pratar om P2W och lootboxes. Sälja skins, danser och allt vad det är tycker jag är okej om det finns möjlighet att tjäna ihop en spelvaluta att köpa samma prylar för genom att bara spela spelet (som det gör i de jag har provat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Till alla som vill ha en riktig uppföljare till D2 rekar jag Grim Dawn: https://store.steampowered.com/app/219990/Grim_Dawn/

(Crate Entertainment)

Till alla som vill ha ett grymt RPG (turn-based) rekar jag Divinity Original Sin 2: https://store.steampowered.com/app/435150/Divinity_Original_S...

(Larian Studios)

Blizzard har inte gjort en bra spel sedan Starcraft 2 och det var 12 år sedan. Förväntningarna på D4 är sådär.

Eftersom jag gillade Divinity 2 skarpt och spelat igenom BG3 EA 4ggr (Larians nuvarande projekt) så litar jag på ditt omdöme om Grim Dawn, blir till att testa i helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Ja, jag tycker der är bättre att köpa spel och att alla som gör det har full tillgång till allt innehåll än att bara ett fåtal har tillgång till spelets fulla potential. 50 dollar eller vad det kostar får väl ändå ses som överkomligt för de allra flesta som har en enhet att spela på, jämfört med 50k dollar som det verkar kosta att spela ut spelet (innan nästa patch). Helt rättvist kommer livet säkert aldrig bli men det betyder inte att man måste utöka klyftorna i precis alla segment som det går heller. Det är min uppfattning.

Det är ju heller inte välgörenhet dom sysslar med. Man kan tycka att det är bussigt att bjuda på ett spel men det finns nog ganska nogranna marknadsundersökningar bakom som säger att de tjänar mer pengar per spelare på det här viset än att sälja kopior. Samt att vissa individer kan lida allvarliga konsekvenser med tanke på hur det är utformat och i princip förlustar sig på spelmissbruk.

Edit: Vill vara tydlig med att jag pratar om P2W och lootboxes. Sälja skins, danser och allt vad det är tycker jag är okej om det finns möjlighet att tjäna ihop en spelvaluta att köpa samma prylar för genom att bara spela spelet (som det gör i de jag har provat).

Det finns generellt sett en ovilja att betala för mobilappar, mycket för att telefonen trots sin smidighet och tillgänglighet också är väldigt begränsad när det gäller storlek, ergonomi och liknande. Det du pratar om är egentligen bara olika sätt att nå ut till kund. Att jämföra med Mac OS som finns i en enda version (mig veterligen) och Windows som kommer i flera versioner. Å ena sidan får man som kund inte hela operativsystemets potential, å andra sidan betalar man inte för funktioner man inte använder. Jag vill påstå att valfriheten här är viktig och det finns ju fler sätt att ta betalt också: DLC's eller prenumerationsmodeller och vad det nu kan vara.

Ska vi prata om rättvisa så anser jag inte att det är spelföretagen som ska ta det ansvaret. De ska underhålla en publik och förhoppningsvis tjäna pengar på det så att de kan underhålla och utveckla både det nuvarande och nästa spel. Visar det sig sedan att en modell, som förvisso är lönsam, skapar sociala problem så får man ta det problemet då. Jag kan heller inte tycka att det ska vara någon självklarhet att få ta del av ett verk.

Det är inte nödvändigt att förbud är rätt väg att gå, om man märker att målgruppen som lider av det exempelvis inte är myndig. Då kan, som jag nämnde tidigare, krav på 2FA eller införande av köpgränser fungera lika bra. Som jag också skrivit flera gånger tidigare, tekniken kommer först och där efter kommer moral och lagverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ska vi förbjuda all typ av spel då? Betting på fotboll, vinnare av presidentval, casino?

Ja

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det finns generellt sett en ovilja att betala för mobilappar, mycket för att telefonen trots sin smidighet och tillgänglighet också är väldigt begränsad när det gäller storlek, ergonomi och liknande. Det du pratar om är egentligen bara olika sätt att nå ut till kund. Att jämföra med Mac OS som finns i en enda version (mig veterligen) och Windows som kommer i flera versioner. Å ena sidan får man som kund inte hela operativsystemets potential, å andra sidan betalar man inte för funktioner man inte använder. Jag vill påstå att valfriheten här är viktig och det finns ju fler sätt att ta betalt också: DLC's eller prenumerationsmodeller och vad det nu kan vara.

Ska vi prata om rättvisa så anser jag inte att det är spelföretagen som ska ta det ansvaret. De ska underhålla en publik och förhoppningsvis tjäna pengar på det så att de kan underhålla och utveckla både det nuvarande och nästa spel. Visar det sig sedan att en modell, som förvisso är lönsam, skapar sociala problem så får man ta det problemet då. Jag kan heller inte tycka att det ska vara någon självklarhet att få ta del av ett verk.

Det är inte nödvändigt att förbud är rätt väg att gå, om man märker att målgruppen som lider av det exempelvis inte är myndig. Då kan, som jag nämnde tidigare, krav på 2FA eller införande av köpgränser fungera lika bra. Som jag också skrivit flera gånger tidigare, tekniken kommer först och där efter kommer moral och lagverk.

Jag tycker jämförelsen med operativsystem är så där, principen kanske är samma men skillnaderna i vad innehållet erbjuder är på gränsen till astronomiska. Jag tror jag vågar påstå att alla som spelar ett spel vill ha möjlighet att utveckla en karaktär till fullo (det här specifika fallet) eller spela alla kartor, använda alla verktyg eller vad det nu kan vara vad ett spel går ut på. Till skillnad från ett OS där man faktiskt inte är intresserad av vad de dyrare versionerna erbjuder. Jag vet exempelvis inte ens vad en mer premium-utgåva av windows än den jag har innehåller och det tror jag stämmer in på fler, det är rätt talande. Tycker inte heller det har något med "teknik" att göra utan det är en marknadsstrategi eller modell eller vad man nu vill kalla det.

Jag håller också med om att göra en klassfråga av det, som jag gjorde, är cringe och håller inte helt ut. Men i just det här specifika fallet handlar det om så sjuka summor så det har dragit allt till sin spets och orden blev väldigt enkla att ta till.

Min fasta ståndpunkt är att där man kan köpa sig till fördelar där det finns någon typ av tävlingsmoment, typ spel, suger för alla inblandade och att hasardspel inte har något att göra där det inte finns reglerat på något vis. Egentligen ogillar jag alla sociala aspekter i livet där pengar ger fördelar och man skiljer på folk och folk men det har du helt rätt i att det inte är spelföretagens ansvar att åtgärda eller ta hänsyn till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Jag tycker jämförelsen med operativsystem är så där, principen kanske är samma men skillnaderna i vad innehållet erbjuder är på gränsen till astronomiska. Jag tror jag vågar påstå att alla som spelar ett spel vill ha möjlighet att utveckla en karaktär till fullo (det här specifika fallet) eller spela alla kartor, använda alla verktyg eller vad det nu kan vara vad ett spel går ut på. Till skillnad från ett OS där man faktiskt inte är intresserad av vad de dyrare versionerna erbjuder. Jag vet exempelvis inte ens vad en mer premium-utgåva av windows än den jag har innehåller och det tror jag stämmer in på fler, det är rätt talande. Tycker inte heller det har något med "teknik" att göra utan det är en marknadsstrategi eller modell eller vad man nu vill kalla det.

Jag håller också med om att göra en klassfråga av det, som jag gjorde, är cringe och håller inte helt ut. Men i just det här specifika fallet handlar det om så sjuka summor så det har dragit allt till sin spets och orden blev väldigt enkla att ta till.

Min fasta ståndpunkt är att där man kan köpa sig till fördelar där det finns någon typ av tävlingsmoment, typ spel, suger för alla inblandade och att hasardspel inte har något att göra där det inte finns reglerat på något vis. Egentligen ogillar jag alla sociala aspekter i livet där pengar ger fördelar och man skiljer på folk och folk men det har du helt rätt i att det inte är spelföretagens ansvar att åtgärda eller ta hänsyn till det.

Man kanske får definiera vad till fullo betyder. Jag tror att många vill spela ett spel även för storyns skull istället för att farma grejer på en trevlig boss 1 000 gånger. Vad jag menar är att spela ett spel till fullo måste kunna tillåtas att bli definierat av individen. Som ett exempel har jag bara lirat Diablo 2 en gång. När det var klart såg jag ingen mening med att spela om det för att få bättre utrustning. Minns jag rätt var min karaktär på typ level 35 när storyn var klar.

De få spel jag spelar flera gånger har oftast varit open world eller liknande rollspel så som Ultima Online när det begav sig, Elder Scrolls med flera, och numera även Civ 6. Poängen med de spelen är att man inte kan bli allt utan man måste göra aktiva val. Diablospelen är till stor del likadana, med sina klasser och poäng. Om utgångspunkten är att alla ska ha allt - ja då kommer prestation och kostnader in, så enkelt är det och därför finns det proffsidrottare som exempelvis kan göra allt i tio års tid för att vara på topp i ett enda VM. Är man beredd att göra det som krävs, satsa tio år eller en miljon? För elitidrottaren eller spelaren kanske det betyder allt, för någon annan är det oförståeligt.

Grejen med "teknik" är att den möjliggör ingame-betalningar. Förr i tiden köpte man ett spel över disk eller kopierade disketter av polarna och man fick det man fick. Elder Scrolls Daggerfall var en klassisk sådan som många hade en hatkärlek till. Fantastiskt när det funkade, men så mycket buggar. Fanns inte så mycket att göra än att vänta på en uppföljare. Tack vare teknikens utveckling har man minskat transportkostnader och gjort stora miljöbesparingar och genom digitaliseringen har vi fått spel med obegränsad storlek, DLC's och samlingsplattformar (oavsett om det är Steam eller Booking.com), tjänster som Netflix, Windows Update och Spotify. Här hade exempelvis Elder Scrolls Skyrim lite dålig tajming som kom på en full DVD och mycket cut content och några år senare kom GTA 5 och vägde in på 70+ GB. Samtidigt har vi tappat mycket av de klassiska butikerna som nu ersatts av större varuhus.

Istället för ägande och engångskostnader har samhället till dels i alla fall börjat tänka i banor om att betala för sitt användande, hyrande istället för ägande och liknande. Det finns massor av aspekter här: Spel släpps men som patchas allt eftersom, Cyberpunk 2077 var ordentligt ifrågasatt för att det i vissa ögon släpptes för tidigt. Andra bedömde att om inte bolaget fick in pengar så skulle spelet inte släppas alls. Tales of Monkey Island kom i fem kapitel som man köpte var för sig. Det har släppts spel som vad som fint kallas för "Early Access", svenska Valheim exempelvis, som skulle kunna ses som att det kostar pengar för att vara beta testare. Vad jag försöker säga är att tekniken har öppnat många nya dörrar och gissningsvis kommer fler att öppnas samtidigt som några stänger. Ska man titta på negativa aspekter här så är väl SMS-lån, fakturabetalningar på konsumtion via Klarna och liknande till stor del sådana. Men det ger också en ökad försäljning till de företag som använder dessa tjänster och det avlastar dem i administration då de får betalt oavsett om kunden inte betalar. Minskade risker har gjort att fler har vågat, vilket i sin tur har utvecklat ännu fler alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag tycker din slutsats är felaktig. Man måste definitivt inte "i princip" betala. Ytterst få kommer lägga de summorna på spelet, med den största anledningen till att man inte kan. Få har en miljon undanstoppat, helt enkelt. Nästan lika få kommer lägga tio år av sin tid på Diablo Immortal. Det blir inte ett realistiskt scenario hur man än vrider och vänder på det.

Du får nog läsa om och borsta lite på läsförståelsen.

Jag skrev inte att man måste betala en miljon kronor. Eller spela 10 år. Jag skrev att det är det man måste betala/spela för att få en fullt uppgraderad gubbe, så att man kan avsluta spelet ordentligt.

Det är ganska uppenbart att väldigt få kommer att välja att maxa sin gubbe, oavsett om det är genom att betala för det eller hardcore grindea spelet för det.

Med andra ord; man måste betala för att spela i princip. Oavsett om det är hundra kronor, tusen kronor, tiotusen, eller 50k. Betala måste du. Annars kommer du realistiskt sett inte få några vettiga items att equippa, och därmed aldrig komma i mål med spelet.

Detta är också varför spelet redan dragit in 49 miljoner USD. För att spelarna har fattat detta ganska omgående.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du får nog läsa om och borsta lite på läsförståelsen.

Jag skrev inte att man måste betala en miljon kronor. Eller spela 10 år. Jag skrev att det är det man måste betala/spela för att få en fullt uppgraderad gubbe, så att man kan avsluta spelet ordentligt.

Det är ganska uppenbart att väldigt få kommer att välja att maxa sin gubbe, oavsett om det är genom att betala för det eller hardcore grindea spelet för det.

Med andra ord; man måste betala för att spela i princip. Oavsett om det är hundra kronor, tusen kronor, tiotusen, eller 50k. Betala måste du. Annars kommer du realistiskt sett inte få några vettiga items att equippa, och därmed aldrig komma i mål med spelet.

Detta är också varför spelet redan dragit in 49 miljoner USD. För att spelarna har fattat detta ganska omgående.

Läsförståelsen är det inget fel på.
Det jag säger är att ytterst få kommer lägga ned något av det (tiden eller pengarna) så man kommer inte nå målet om att bli fullt uppgraderad. Därför är din slutsats felaktig. Enligt denna länk har spelet över tio miljoner installationer. Det ger knappt fem dollar per installation. Det är kanske inte så mycket att bråka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Man kanske får definiera vad till fullo betyder. Jag tror att många vill spela ett spel även för storyns skull istället för att farma grejer på en trevlig boss 1 000 gånger. Vad jag menar är att spela ett spel till fullo måste kunna tillåtas att bli definierat av individen. Som ett exempel har jag bara lirat Diablo 2 en gång. När det var klart såg jag ingen mening med att spela om det för att få bättre utrustning. Minns jag rätt var min karaktär på typ level 35 när storyn var klar.

De få spel jag spelar flera gånger har oftast varit open world eller liknande rollspel så som Ultima Online när det begav sig, Elder Scrolls med flera, och numera även Civ 6. Poängen med de spelen är att man inte kan bli allt utan man måste göra aktiva val. Diablospelen är till stor del likadana, med sina klasser och poäng. Om utgångspunkten är att alla ska ha allt - ja då kommer prestation och kostnader in, så enkelt är det och därför finns det proffsidrottare som exempelvis kan göra allt i tio års tid för att vara på topp i ett enda VM. Är man beredd att göra det som krävs, satsa tio år eller en miljon? För elitidrottaren eller spelaren kanske det betyder allt, för någon annan är det oförståeligt.

Grejen med "teknik" är att den möjliggör ingame-betalningar. Förr i tiden köpte man ett spel över disk eller kopierade disketter av polarna och man fick det man fick. Elder Scrolls Daggerfall var en klassisk sådan som många hade en hatkärlek till. Fantastiskt när det funkade, men så mycket buggar. Fanns inte så mycket att göra än att vänta på en uppföljare. Tack vare teknikens utveckling har man minskat transportkostnader och gjort stora miljöbesparingar och genom digitaliseringen har vi fått spel med obegränsad storlek, DLC's och samlingsplattformar (oavsett om det är Steam eller Booking.com), tjänster som Netflix, Windows Update och Spotify. Här hade exempelvis Elder Scrolls Skyrim lite dålig tajming som kom på en full DVD och mycket cut content och några år senare kom GTA 5 och vägde in på 70+ GB. Samtidigt har vi tappat mycket av de klassiska butikerna som nu ersatts av större varuhus.

Istället för ägande och engångskostnader har samhället till dels i alla fall börjat tänka i banor om att betala för sitt användande, hyrande istället för ägande och liknande. Det finns massor av aspekter här: Spel släpps men som patchas allt eftersom, Cyberpunk 2077 var ordentligt ifrågasatt för att det i vissa ögon släpptes för tidigt. Andra bedömde att om inte bolaget fick in pengar så skulle spelet inte släppas alls. Tales of Monkey Island kom i fem kapitel som man köpte var för sig. Det har släppts spel som vad som fint kallas för "Early Access", svenska Valheim exempelvis, som skulle kunna ses som att det kostar pengar för att vara beta testare. Vad jag försöker säga är att tekniken har öppnat många nya dörrar och gissningsvis kommer fler att öppnas samtidigt som några stänger. Ska man titta på negativa aspekter här så är väl SMS-lån, fakturabetalningar på konsumtion via Klarna och liknande till stor del sådana. Men det ger också en ökad försäljning till de företag som använder dessa tjänster och det avlastar dem i administration då de får betalt oavsett om kunden inte betalar. Minskade risker har gjort att fler har vågat, vilket i sin tur har utvecklat ännu fler alternativ.

Nej, vad hel spelet innehåller är inte per definition. Man kanske är intresserad av olika innehåll men det betyder inte att övrigt är låst bakom betalväggar. Punkt.

Den teknik du pratar om är e-handel. När började anazon med det, sent 1990-tal? Det har funnits många år för spel också. Inget nytt här. Och jag förstår inte vad early-access eller olika releaseplaner har med p2w att göra. Alla har i de fallen tillgång till samma innehåll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast jag tror de värsta är de som måste hävda sig d.v.s. de tål inte att förlora i pvp och är beredda att lägga mycket pengar för att slippa det. Kanske också barn där nån förälders kreditkort används.

Har polare som lagt 20-40 000 på skins till LoL och CS

Ni som bojkottar spelet: är det inte ett bättre "straff" att köra det men utan att betala något?

Spelar du det så är du innehåll för de som betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Läsförståelsen är det inget fel på.
Det jag säger är att ytterst få kommer lägga ned något av det (tiden eller pengarna) så man kommer inte nå målet om att bli fullt uppgraderad. Därför är din slutsats felaktig. Enligt denna länk har spelet över tio miljoner installationer. Det ger knappt fem dollar per installation. Det är kanske inte så mycket att bråka om.

Fast det är ju inte så det fungerar. De allra flesta kommer inte betala ett rött öre och ha en upplevelse som suger då de inte betalar. Ett visst antal kommer att betala en mindre summa, komma underfund med att det inte ger tillräckligt och inte betala mer, och spelet kommer suga för dem också. Sen kommer en mindre och mindre grupp av de som spelar att betala mer och mer per person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Läsförståelsen är det inget fel på.
Det jag säger är att ytterst få kommer lägga ned något av det (tiden eller pengarna) så man kommer inte nå målet om att bli fullt uppgraderad. Därför är din slutsats felaktig. Enligt denna länk har spelet över tio miljoner installationer. Det ger knappt fem dollar per installation. Det är kanske inte så mycket att bråka om.

Det är uppenbarligen något som inte lyckas nå fram, då du fortfarande pratar om hur många som ska betala hur mycket.

Jag försöker upprepa mig så tydligt som det går: Du måste betala för att kunna spela klart spelet. Spelet är uppbyggt på det sättet. Du får inte ordentliga upgrades till dina items om du inte spenderar pengar på spelet (alternativt grindear 10 år vilket är i praktiken omöjligt). Vilket återigen innebär; För att spela spelet ordentligt, så måste man betala.

Du säger ju det själv till och med; man kommer inte nå målet med att bli fullt uppgraderad. Det är problemet. De flesta kommer knappt nå målen att bli hälften uppgraderad. Halva poängen med Diablo-spelen har alltid varit att maxa.

5 dollar såhär långt. Vi får se hur mycket folk har betalat om ett år.

Jag upprepar det jag hela tiden sagt; För att kunna spela spelet, så som Diablo ska spelas, så måste man lägga ner pengar. Spelar ingen roll om det är 50 kronor, 500 eller 5 000.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte köpt nåt än o känner inte jag behöver göra det heller.

Ärligt talat så fattar jag inte hur alla valutor fungerar….så jag bara kör lite då o då.
Har dock kommit 1/3 så långt ifrån Max Lvl.

Jag hoppas verkligen Diablo III lr IV kommer till iPad 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är uppenbarligen något som inte lyckas nå fram, då du fortfarande pratar om hur många som ska betala hur mycket.

Jag försöker upprepa mig så tydligt som det går: Du måste betala för att kunna spela klart spelet. Spelet är uppbyggt på det sättet. Du får inte ordentliga upgrades till dina items om du inte spenderar pengar på spelet (alternativt grindear 10 år vilket är i praktiken omöjligt). Vilket återigen innebär; För att spela spelet ordentligt, så måste man betala.

Du säger ju det själv till och med; man kommer inte nå målet med att bli fullt uppgraderad. Det är problemet. De flesta kommer knappt nå målen att bli hälften uppgraderad. Halva poängen med Diablo-spelen har alltid varit att maxa.

5 dollar såhär långt. Vi får se hur mycket folk har betalat om ett år.

Jag upprepar det jag hela tiden sagt; För att kunna spela spelet, så som Diablo ska spelas, så måste man lägga ner pengar. Spelar ingen roll om det är 50 kronor, 500 eller 5 000.

Ska du köra massa pvp måste du lägga in pengar för att ha chans att ranka högt.

Spelar du storyn med alla sidquests behöver du inte lägga in några pengar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Nej, vad hel spelet innehåller är inte per definition. Man kanske är intresserad av olika innehåll men det betyder inte att övrigt är låst bakom betalväggar. Punkt.

Den teknik du pratar om är e-handel. När började anazon med det, sent 1990-tal? Det har funnits många år för spel också. Inget nytt här. Och jag förstår inte vad early-access eller olika releaseplaner har med p2w att göra. Alla har i de fallen tillgång till samma innehåll..

Att du inte förstår det (vilket inte särskilt många här verkar göra för den delen) är hela problematiken. Det var någon tidigare här som bara ville ha positiv utveckling, enligt sitt egna synsätt och definitioner. Det jag har gett exempel på är olika former av utveckling. En del tycker inte om early access, andra tycker inte om loot lådor eller p2w. Andra gillar det, Gofundme-grejer eller indie-studios. Men fakta är att det är en del av utvecklingen och att det är olika sätt att ta betalt av kunden.

Skrivet av filbunke:

Fast det är ju inte så det fungerar. De allra flesta kommer inte betala ett rött öre och ha en upplevelse som suger då de inte betalar. Ett visst antal kommer att betala en mindre summa, komma underfund med att det inte ger tillräckligt och inte betala mer, och spelet kommer suga för dem också. Sen kommer en mindre och mindre grupp av de som spelar att betala mer och mer per person.

Precis, och allra minst av de du nämner är de som spelar med ett missbruk. Men alla verkar samlas här för att "tänka på barnen", tala för en grupp som tydligen inte kan tala för sig själva och förstöra för alla de andra. Så varför är detta ett sådant problem? Storm i vattenglas, skulle jag säga.

Skrivet av Mithras:

Det är uppenbarligen något som inte lyckas nå fram, då du fortfarande pratar om hur många som ska betala hur mycket.

Jag försöker upprepa mig så tydligt som det går: Du måste betala för att kunna spela klart spelet. Spelet är uppbyggt på det sättet. Du får inte ordentliga upgrades till dina items om du inte spenderar pengar på spelet (alternativt grindear 10 år vilket är i praktiken omöjligt). Vilket återigen innebär; För att spela spelet ordentligt, så måste man betala.

Du säger ju det själv till och med; man kommer inte nå målet med att bli fullt uppgraderad. Det är problemet. De flesta kommer knappt nå målen att bli hälften uppgraderad. Halva poängen med Diablo-spelen har alltid varit att maxa.

5 dollar såhär långt. Vi får se hur mycket folk har betalat om ett år.

Jag upprepar det jag hela tiden sagt; För att kunna spela spelet, så som Diablo ska spelas, så måste man lägga ner pengar. Spelar ingen roll om det är 50 kronor, 500 eller 5 000.

Poängen är att du har fel. Man måste inte.
https://screenrant.com/diablo-immortal-play-without-spending-...
https://blizzardwatch.com/2022/06/07/play-diablo-immortal-fre...

Jag skulle säga att det spelar väsentligt stor roll, för de allra flesta är det viss skillnad mellan 50 kronor och 5 000kr. I det vi kallar väl utvecklat samhälle, vilket definieras av vilken motivation som används för vad vi gör - så är det också rätt så avgörande. Är man miljonär och puttar in 500kr eller är man arbetslös och tar ett sms lån på 5 000kr. Stor skillnad.
Det du ser som ett problem ser jag som en spelmekanik och det är bara din definition som säger dig att man måste maxa. Som du är inne på så kommer färre att lyckas, än färre att bry sig. Du hör själv att det inte är där fokus ligger.

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Kul för blizzard! Nu är det ju så bra att ingen är tvingad att spela detta spel om de inte vill Tur va!

Sålänge du inte spelar deras spel så spelar det ju ingen roll. För dom kommer flytta över mycket av sina titlar till mobila sidan och deras gambling kommer öka även på pc sidan. Det är det folk inte förstår som skriver sådana här kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

3000kr i månaden för ett spel är ohälsosamt. Inte många hobbies man spenderar dom summorna på. Men vad är det du säger? Är det akten av att spendera pengar som gör spelet mer njutbart för dej eller vad menar du?

När räkningarna är betalda och man har lagt undan pengar till mat så kan man ju spendera vad man vill för resterande, inte ohälsosamt alls. Finns mycket mycket dyrare hobbies att syssla med...

Permalänk
Medlem

stålman argument

Skrivet av Mithras:

--
Jag försöker upprepa mig så tydligt som det går: Du måste betala för att kunna spela klart spelet. Spelet är uppbyggt på det sättet. Du får inte ordentliga upgrades till dina items om du inte spenderar pengar på spelet (alternativt grindear 10 år vilket är i praktiken omöjligt). Vilket återigen innebär; För att spela spelet ordentligt, så måste man betala.

.. ovidkommande penga diskusion ...

Skrivet av MsSmith:

Jag tycker inte att du bemöter Mithras argument på ett bra sätt.

Inom Diablo immortal, så är det uppenbarligen en ganska bred konsensus att man inte kan maxa ut gubbar om man inte betalar.
Tex googla på texten:: How to get 5-Star Gems Diablo Immortal?

Citat:

They're so rare, 5-Star Gems are practically locked to P2W players. You'll need to fill Elder Crests with as many Legendary Crests as possible. F2P players just don't get enough Legendary Crests — you'll have to pay up to even get a chance at a 5-Star Gem.22 Jun 2022

Därmed så måste jag nog säga att Mithras argument håller strecket tillräckligt mycket och även om du har många bra punkter bland dina poster, så bemöter du inte hans huvudargument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milt:

Jag tycker inte att du bemöter Mithras argument på ett bra sätt.

Inom Diablo immortal, så är det uppenbarligen en ganska bred konsensus att man inte kan maxa ut gubbar om man inte betalar.
Tex googla på texten:: How to get 5-Star Gems Diablo Immortal?

Därmed så måste jag nog säga att Mithras argument håller strecket tillräckligt mycket och även om du har många bra punkter bland dina poster, så bemöter du inte hans huvudargument.

Hmm för mig är det ett högst godtyckligt och i princip påhittat mål att maxa ut sin karaktär eller hitta den mest intressanta utrustningen. Nu vet jag att det finns liknande fenomen och "utmaningar", främst inom Diablo 2, och jag har följt dbrunski på Youtube sedan 2018. Tycker spelet är tråkigt men jag gillar hans entusiasm. Han gör allting manuellt och måste lägga ned dagar på sina resultat.

Men poängen kan inte vara att maxa ut sin karaktär utan att ha kul. Om dessa två sammanfaller, absolut, men det är bara för en försvinnande liten del spelare av de tio plus miljoner av användare som detta blir ett problem i realiteten. Det är tyvärr svårt att bemöta något som i bästa av världar för mig är påhittat, samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är en intressant tanke att lägga ribban så pass högt av Blizzard. Man får utgå från att de har gjort liknande beräkningar själva.

Jag googlade på texten och fick fram följande:
https://gameranx.com/features/id/320546/article/diablo-immort...

Genom att spela spelet kan man byta till sig platinum som i sin tur tillåter att man köper 5-Star Legendary Gems i auction house.
Jag tror att det är samma länk vi hänvisar från, men där står det också

Citat:

Except, there is another way. It takes weeks of grinding, but it is possible for F2P players to get their penny-pinching hands on a 5-Star Gem

Citat:

As a F2P player, there’s one guaranteed method to get 5-Star Gems — you can buy them from the Auction House. The Auction House is in Westmarch, located on the lower-right side of Rakkis Plaza.

5-Star Legendary Gems can be bought and sold for Platinum on the Auction House.
5-Star Legendary Gems sell for about 30k-36k Platinum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hmm för mig är det ett högst godtyckligt och i princip påhittat mål att maxa ut sin karaktär eller hitta den mest intressanta utrustningen. Nu vet jag att det finns liknande fenomen och "utmaningar", främst inom Diablo 2, och jag har följt dbrunski på Youtube sedan 2018. Tycker spelet är tråkigt men jag gillar hans entusiasm. Han gör allting manuellt och måste lägga ned dagar på sina resultat.

Men poängen kan inte vara att maxa ut sin karaktär utan att ha kul. Om dessa två sammanfaller, absolut, men det är bara för en försvinnande liten del spelare av de tio plus miljoner av användare som detta blir ett problem i realiteten. Det är tyvärr svårt att bemöta något som i bästa av världar för mig är påhittat, samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är en intressant tanke att lägga ribban så pass högt av Blizzard. Man får utgå från att de har gjort liknande beräkningar själva.

Jag googlade på texten och fick fram följande:
https://gameranx.com/features/id/320546/article/diablo-immort...

Genom att spela spelet kan man byta till sig platinum som i sin tur tillåter att man köper 5-Star Legendary Gems i auction house.
Jag tror att det är samma länk vi hänvisar från, men där står det också

Det är helt rimligt att ignorera "completionist" och anse att vi inte bör ta hänsyn till dessa personer.
Mitt klagomål är inte på detta i sig själv eller utan bara att jag vill se en bra debatt och du bemöter inte Mithras argument på ett bra sätt igen.

Dvs om du vill ignorera "completionist" säg det specifikt istället för att hävda att hans argument är felaktiga.
Det är inte är ärligt sätt att argumentera mot honom att gå in och attackera hans slutsatser utan att du klarar av att försvara din argumentation och på vilket sätt hans argumentation brister..

Han gav en väldigt tydlig förklaring till hur han tänkte och argumenterade och du bara hävdar "fel" är dålig argumentation.
Mitt citat angav tex att det i praktiken inte var möjligt att genom f2p maxa 5-star gems .....
(vilket också var en tydlig poäng som Mithras hade med i sin forumpost och som du valt att ignorera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milt:

Det är helt rimligt att ignorera "completionist" och anse att vi inte bör ta hänsyn till dessa personer.
Mitt klagomål är inte på detta i sig själv eller utan bara att jag vill se en bra debatt och du bemöter inte Mithras argument på ett bra sätt igen.

Dvs om du vill ignorera "completionist" säg det specifikt istället för att hävda att hans argument är felaktiga.
Det är inte är ärligt sätt att argumentera mot honom att gå in och attackera hans slutsatser utan att du klarar av att försvara din argumentation och på vilket sätt hans argumentation brister..

Han gav en väldigt tydlig förklaring till hur han tänkte och argumenterade och du bara hävdar "fel" är dålig argumentation.
Mitt citat angav tex att det i praktiken inte var möjligt att genom f2p maxa 5-star gems .....
(vilket också var en tydlig poäng som Mithras hade med i sin forumpost och som du valt att ignorera)

Det jag säger är att vara en completionist är helt ok, men det argument som han satte upp är tudelat fel:

  • Det är ett påhittat mål som inte finns skapat av Blizzard, det finns ingen achievement i spelet för det

  • Det går att få den bästa utrustningen utan att betala

Därför är de två citaten nedan fel och går där med inte att argumentera mot

Citat:

Det tar ungefär 10 år att uppgradera sin gubbe helt och hållet om man inte vill slösa en enda krona.

Vill man spendera alla sina pengar på så kostar det närmare en miljon kronor att fullt uppgradera.

Citat:

Jag skrev inte att man måste betala en miljon kronor. Eller spela 10 år. Jag skrev att det är det man måste betala/spela för att få en fullt uppgraderad gubbe, så att man kan avsluta spelet ordentligt.

Läser man även den texten från den länk som vi båda har refererat från så kan man läsa följande

Citat:

Using this method, you’ll at least be able to get a full set of 5-Star Gems in 6 months

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Citat:
Using this method, you’ll at least be able to get a full set of 5-Star Gems in 6 months

Fast, då är dom ju inte ens i närheten av uppgraderade. Det är uppgraderingen av dessa gems som kommer ta massor med år.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Att du inte förstår det (vilket inte särskilt många här verkar göra för den delen) är hela problematiken. Det var någon tidigare här som bara ville ha positiv utveckling, enligt sitt egna synsätt och definitioner. Det jag har gett exempel på är olika former av utveckling. En del tycker inte om early access, andra tycker inte om loot lådor eller p2w. Andra gillar det, Gofundme-grejer eller indie-studios. Men fakta är att det är en del av utvecklingen och att det är olika sätt att ta betalt av kunden.

Jag förstår fortfarande inte varför du blandar in "olika sätt att ta betalt" med P2W. Det verkar ju snarare vara du som inte fattar problematiken. Det är ingen som argumenterar mot olika betalmodeller utan att innehållet i spelet är olika beroende på hur mycket man betalar.

Det funkar om man köper en exempelvis en bil, då är det bra att kunna välja bort utrustning man inte är intresserad av för att spendera mindre. Men i spel, sport och andra områden där hela poängen är att bli så bra som möjligt främjar det inte användarna/utövarna att det går att köpa sig till fördelar. Det är enbart bra för de som ämnar att stoppa pengar i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Spelar du det så är du innehåll för de som betalar.

Om man kör PvP ja.

Skrivet av vinylens:

Ska du köra massa pvp måste du lägga in pengar för att ha chans att ranka högt.

Spelar du storyn med alla sidquests behöver du inte lägga in några pengar.

Tycker detta inlägg sammanfattar allt egentligen och tycker folk blir onödigt upprörda.

DI är ett helt ok Diablo spel, t.om. bra för de som vill köra klassisk story och rifts utan PvP.
Lite fördummat med hur man kan specca sin gubbe jämfört med D2 t.ex.

Vill man köra detta spel "competitive" PvP så blir det oskäligt dyrt. Men vill nån göra det får de väl.

Jag hoppas att D4 inte har detta upplägg. Samtidigt var D3 väldigt billigt med tanke på hur många seasons vi plöjt och roligt vi haft.
Så hellre en hög engångskostnad eller hellre många expansioner.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies