Går det att uppgradera minne/processor/grafikkort på en HP Pavillion Desktop 590-p0xxx?

Permalänk
Medlem

Går det att uppgradera minne/processor/grafikkort på en HP Pavillion Desktop 590-p0xxx?

Sonen har börjat med lite enklare videoredigering, och det laggar lite med den nuvarande konfigurationen. Vad rekommenderas?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kniska:

Sonen har börjat med lite enklare videoredigering, och det laggar lite med den nuvarande konfigurationen. Vad rekommenderas?

https://i.imgur.com/cwQDIr6.jpeg

Kanske, det är svårt att veta med märkesdatorer men troligen kan du byta åtminstone till den bästa cpun modellen serien såldes med men du har ju väldigt lite minne i den också och det kan ju också göra den långsam. Och är det hdd eller ssd i den ?
Och ett problem med att testa att byta cpu är väl också att du måste leta reda på en begagnad för att prova om det funkar på det moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett problem är att det är svårt att kolla upp exakt vad den innehåller för hårdvara.

Tekniskt sett ska det gå att stoppa in vad som helst från 8000-serien, fast risken är att moderkortet, nätagget eller kylaren inte skulle orka med en bättre CPU som drar mer ström. Samma sak med ett grafikkort, så vi behöver veta vad nätagget är specifierat för.

Fast vad är det som laggar specifikt? Det är vanligt att det kan lagga när man försöker att förhandsvisa i programmet som man videoredigerar i, speciellt om man har lagt till diverse effekter.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Det är en SSD.

Han har också problem med lagg när han har igång flera program samtidigt. Kanske går det att övervaka systemet med något program så man hittar flaskhalsen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kniska:

Det är en SSD.

Han har också problem med lagg när han har igång flera program samtidigt. Kanske går det att övervaka systemet med något program så man hittar flaskhalsen?

Du har 8 Gbyte ram i den och det är inte mycket idag så det lär göra datorn slöare det också så allt beror inte på cpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har 8 Gbyte ram i den och det är inte mycket idag så det lär göra datorn slöare det också så allt beror inte på cpun.

Hur vet jag om minnet går att expandera?

Permalänk
Medlem

Last ned speccy fra pirifom og se nærmere på detajene på din pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

https://i.imgur.com/cwQDIr6.jpeg

Kan det vara denna modellen ni har?
https://support.hp.com/se-sv/document/c06118880

Om så är fallet finns ju några grejer att göra, den ska i så fall stödja exempelvis vanliga i7 8700 (ej 8700K).
2666mhz ram minne, vilket inte borde vara svårt att köpa ett 2x8GB kit av för vettig peng begat.
OM, nätagget har en 6-pin PCI-power så kan du leta efter en GTX 1650 super, annars är en vanlig GTX 1650 enda alternativet då den ska gå runt på bara PCI-express-portens ström. Då nät.agget. bara verkar vara på 310W så vågar jag inte leda in dig på GTX 1060 GB som annars vore ett bra val.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kniska:

Hur vet jag om minnet går att expandera?

Det går åtminstone att ha 16 Gbyte men kolla exakt vilken modell du har så blir det enklare att hitta uppgifter om vad som kan gå att göra med den. Är det modellen som länkades ovan ?
Det är inte så lätt att uppgradera en äldre märkesdator men en del kanske går att göra och man kan kanske motivera kostnaden om man gör det med begagnade delar men det får inte kosta för mycket för då är det bättre att byta ut den helt eller bygga om tex skaffa nytt moderkort, cpu och minne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Realistiska priser
i7 8700 CPU ca 1000kr
16 GB (2x8GB) 2666mhz Ram 4-500kr
GTX 1650 1300-1500kr (mer ska du inte ge för det)

Om specen stämmer så är grafikkortet som sitter i nu, ett GTX 1050 2GB, en ganska rejäl flaskhals för video/grafik skulle jag tro, er 4 kärnor/4 Trådar i3 CPU är inte optimal för videoredigering och dom 8GB Ram som sitter i för lite för en modern dator överhuvudtaget.

Som synes av priser ovan blir det en investering på ca 3000kr och det får ställas emot inköp av bättre begagnad dator eller budget-nybygge.

Själv anser jag i7 8700 (6 kärnor/12 trådar) vara en processor som kan hålla en bra stund till om ni uppgraderar till den, hade ni legat på 7000-serien som kom innan 8000-serien hade jag direkt sagt köp något annat men i detta fallet kan dom 3000 kronorna göra stor skillnad och vara värt att överväga. Svårast att få tag på blir en begad GTX 1650 till rätt pris men hopp finns, såg en för 1300kr på Blocket.

Permalänk
Medlem

Tack snälla för hjälpen! Jag har kollat kvittot och det stämmer att det är HP Pavilion 590-p0020no (som ni gissade ovan)

Jag testar nog att utöka ramminnet först, för att se vilken skillnad det gör. Men kan jag köpa 8gb för att bygga ut, eller måste jag köpa 2x8?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kniska:

Tack snälla för hjälpen! Jag har kollat kvittot och det stämmer att det är HP Pavilion 590-p0020no (som ni gissade ovan)

Jag testar nog att utöka ramminnet först, för att se vilken skillnad det gör. Men kan jag köpa 8gb för att bygga ut, eller måste jag köpa 2x8?

Du får kolla om det finns nån ledig minnesplats i den eller om du måste plocka ut de gamla för det framgår inte av specen men den har bara 2 minnesplatser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Den stora anledningen till att ta ut det enskilda minnet och byta till ett nytt är att dom ska funka ihop, alla minneskit tillverkas med olika timings, volt-tal och liknande, för att inte tala om frekvens.
Så att köpa ett 2x8GB 2666mhz kit på t ex tradera eller här ger dig garantin att dom funkar bra ihop och dessutom med högsta hastighet som datorn klarar, vilket också borde ge prestandan en knuff, för minnet som sitter i nu har lägre frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Så att köpa ett 2x8GB 2666mhz kit på t ex tradera eller här ger dig garantin att dom funkar bra ihop och dessutom med högsta hastighet som datorn klarar, vilket också borde ge prestandan en knuff, för minnet som sitter i nu har lägre frekvens.

DDR4-2400 menar du nog, eftersom det är standardfrekvensen för en i3 8100. Moderkortet har troligtvis inga inställningar för att ändra minnesfrekvensen, så väljer man snabbare minnen så blir de troligtvis fast på DDR4-2133.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

DDR4-2400 menar du nog, eftersom det är standardfrekvensen för en i3 8100. Moderkortet har troligtvis inga inställningar för att ändra minnesfrekvensen, så väljer man snabbare minnen så blir de troligtvis fast på DDR4-2133.

Jag gick efter HP:s egna spec på produktens sida, där står det
"Information om minnesuppgradering:
Dubbelkanalig minnesarkitektur
Två DDR4 UDIMM-uttag (288-stift)
Stöder upp till PC4-21300 (DDR4 2666)"

Men dom kan ju syfta på att det gäller om man uppgraderar till i7 8700, mycket möjligt, hade glömt vilken "dålig" cpu i3 8100 verkligen va 3,0 GHz med boost till 3,6GHz, är ju hela 1 Ghz under vad i7 8700 når upp i (4,6GHz), snacka om att det lönar sig att uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Jag gick efter HP:s egna spec på produktens sida, där står det
"Information om minnesuppgradering:
Dubbelkanalig minnesarkitektur
Två DDR4 UDIMM-uttag (288-stift)
Stöder upp till PC4-21300 (DDR4 2666)"

H370 som moderkortet använder har stöd för processorer som har DDR4-2666 som standardfrekvens (t.ex. 8600K), men inget stöd för minnesöverklockning. Så man kan använda DDR4-2666 med en annan processor, men inte med en 8100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

H370 som moderkortet använder har stöd för processorer som har DDR4-2666 som standardfrekvens (t.ex. 8600K), men inget stöd för minnesöverklockning. Så man kan använda DDR4-2666 med en annan processor, men inte med en 8100.

se min edit ovan

Permalänk
Medlem

Tack igen för hjälpen!

I specen på https://support.hp.com/se-sv/document/c06118880 så står det att man kan uppgradera processorn till antingen en "Intel Core i7+ 8700" eller en "Intel Core i7-8700". Vilken är bäst av dessa två?

Det står även "Stöder upp till 32 GB (med två 16 GB-moduler) och 16 GB (med två 8 GB-moduler) på 64-bitars datorer". Detta borde väl gälla för denna dator då?

Har jag förstått rätt att jag oavsett måste uppgradera processorn i7 8700 för att kunna använda det bästa ram-minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack igen för hjälpen!

I specen på https://support.hp.com/se-sv/document/c06118880 så står det att man kan uppgradera processorn till antingen en "Intel Core i7+ 8700" eller en "Intel Core i7-8700". Vilken är bäst av dessa två?

Det står även "Stöder upp till 32 GB (med två 16 GB-moduler) och 16 GB (med två 8 GB-moduler) på 64-bitars datorer". Detta borde väl gälla för denna dator då?

Har jag förstått rätt att jag oavsett måste uppgradera processorn i7 8700 för att kunna använda det bästa ram-minnet?

Jag vet inte vad dom menar med "+" bakom i7 i i7 8700, vet inte om någon processor som heter det och det gör inte Intels hemsida heller.

Dom två alternativet för att kunna kör 2666mhz minne är
i5 8600 (6 kärnor/6 Trådar) 2.8GHz standard och 4.0Ghz boost med 9MB cache minne
i7 8700 (6 kärnor/12 trådar) 3.2GHz standard och 4.6 GHz boost med 12 MB cache minne

Har sett i7 8700 för runt 1000-lappen på Tradera, inte lyckats hitta någon i5 8600 men skulle gissa att den inte går för så mycket mindre. Men 6 extra trådar, 600mhz extra per kärna och tråd samt 3 MB extra cacheminne gör ju i7 8700 till det självklara valet av dom i mina ögon.

Ja jag har svårt att se att moderkortet inte skulle stödja 32 GB om ni så skulle önska.
i7 8700 i sig stödjer 128GB t.o.m men moderkortet kan ju ha begränsningar så kör på det HP har skrivit.

Permalänk
Medlem

Är Tradera bästa stället att köpa begagnad processor? Verkar inte finnas så många i7 8700 till salu, och de verkar säljas för överpris dessutom. Går det att köpa begagnad från utlandet, eller något annat ställe i Sverige? Vad är er erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Är Tradera bästa stället att köpa begagnad processor? Verkar inte finnas så många i7 8700 till salu, och de verkar säljas för överpris dessutom. Går det att köpa begagnad från utlandet, eller något annat ställe i Sverige? Vad är er erfarenhet?

Fanns två när jag först tipsade dig, båda runt 1000-lappen, dom är dock borta nu.
Antingen har du tålamod där eller kan du lägga upp en köpes annons här och kolla om någon har något liggande
På andra ställen måste jag tyvärr säga att det är svårt att bara hitta processorn, någon här kanske känner till någon site som kränger enskilda begade delar men tyvärr är inte alltid priset rätt där.

Permalänk
Medlem

Jag har spanat länge nu på en i7 8700, men det är jättesvårt att hitta en till ett rimligt pris.

Skulle jag kunna uppgradera moderkortet för att få fler möjligheter att uppgradera övriga komponenter, eller hur går jag vidare? Känns dumt att köpa en sprillans ny dator, eller kanske är så man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Jag har spanat länge nu på en i7 8700, men det är jättesvårt att hitta en till ett rimligt pris.

Skulle jag kunna uppgradera moderkortet för att få fler möjligheter att uppgradera övriga komponenter, eller hur går jag vidare? Känns dumt att köpa en sprillans ny dator, eller kanske är så man gör?

Hänger helt på hur chassit och moderkortet ser ut, märkesdatorer kan ha specialgjorda delar som inte följer normal standard, så börjar man försöka byta delar slutar det ändå nästan med en ny dator.

Moderkort, PSU och chassi kan behöva bytas för CPU+GPU uppgradering, vilket man får räkna med när man köper en märkesdator även om man kan få mycket prestanda för pengarna med märkesdatorer ibland.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM