Permalänk
Medlem

Vilka myggprodukter använder ni?

Jag bor uppe i norra Sverige och på sommarhalvåret så försöker jag fiska en hel del. Idag är det en underbar kväll och jag testade på lite kvällsfiske, men fick avbryta ganska snabbt då det var alldeles för mycket mygg. Hade dessutom glömt myggstiftet hemma.

Själv brukar jag använda "MyggA" stiftet som jag tycker fungerar ganska bra, men det är långt ifrån perfekt. Har även införskaffat en Thermacell MR300 som jag inte varit speciellt imponerad av.

Vilka myggprodukter tycker ni fungerar bäst för att undvika myggen? Behöver alla tips jag kan få för att kunna fiska utan att bli uppäten!

Permalänk
Medlem

Pimpelfiske är den bästa lösningen. Skämt åsido så har Smidge fått bäst i test i Aftonbladets test.
https://www.smidgeup.com/sv/hem/

Hoppas du lyckas få ett par fina fiskar nu i sommar!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har inte hittat några myggprodukter som ger bra skydd i myggrika områden. När det är som värst använder jag mygghatt och svala heltäckande kläder för resten av kroppen. Händer smetar jag in i Myggolja som skyddar hyfsat ett tag.

Permalänk
Avstängd

En promillehalt hög nog att myggen inte kan flyga efter att de stuckit en. Nackdelen är att det inte hindrar bett. Fördelen att man inte märker betten.

Permalänk
Medlem

Ohhh här kan jag nog assistera!
Jag blir totalt.... av myggen. Det är nästan komiskt hur de drar sig till mig.

1. Skaffa ett BRA myggmedel! Skippa alla "naturliga" grejer,
DEET är det enda som fungerar. US622 har väl typ 20% DEET men sen har vi "Care plus" med 40% DEET. Care Plus kör jag nu och det fungerar faktiskt. Dyrt dock, typ 120:- för en liten sprayflaska.

2. Thermacell.
Det finns bara en thermacell man ska köpa och det är camping-varianten som heter "Backpacker". Den ansluts till en vanlig campinggasol-behållare. Förstår inte varför folk håller på med thermacells små gasbehållare (ja de går att modda). En campingbehållare kostar typ 20:- och räcker hela sommaren.
Sen är refillmattorna billigare till backpacker då de kommer utan gas.

Köp inte billiga refillmattor! Jula-mattan.kör folk med men den innehåller typ 1/5 av styrkan som thermacells mattor har.

Permalänk
Medlem

Ljusa kläder. Djungelolja. MR300 i nödvärn (som fungerat tillfredställande för mig). Har också ett sånt där gömslenät för huvudet.

Någon myggexpert nämnde tidigare att de luktar sig fram till oss, så neutral deo och rena b*llar(?!).

Edit: Den här hade också 40% DEET. https://www.apoteket.se/produkt/forsvarets-mygg-och-fast-40-p...
+ https://www.naturkompaniet.se/bushman-spray-90-ml-2100290/?sk...

Permalänk
Medlem

Annat alternativ är att göra som samerna gör(Skröna? Det var något som jag hörde när jag växte upp i norr) Gå in i en myr och lägga sig ned och låta myggen bita av sig, sedan är du okänslig resten av sommaren.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Valonen:

Annat alternativ är att göra som samerna gör(Skröna? Det var något som jag hörde när jag växte upp i norr) Gå in i en myr och lägga sig ned och låta myggen bita av sig, sedan är du okänslig resten av sommaren.

Dedär skulle jag vilja se. Vem gör det for the science?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Annat alternativ är att göra som lapparna gör(Skröna? Det var något som jag hörde när jag växte upp i norr) Gå in i en myr och lägga sig ned och låta myggen bita av sig, sedan är du okänslig resten av sommaren.

Tja det är ju sant att det är de första myggsticken som känns mest sedan utvecklar ju kroppen lite resistans. Men om det är effektivare att bli myggbiten ettusenelva gånger och det skulle ge bättre resistans framöver vete gudarna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen! Blir att shoppa loss på medel med så mycket DEET som möjligt, kosta vad det kosta vill! Får se om jag börjar duscha innan jag beger mig ut i naturen, känns fel

Skrivet av Valonen:

Annat alternativ är att göra som samerna gör(Skröna? Det var något som jag hörde när jag växte upp i norr) Gå in i en myr och lägga sig ned och låta myggen bita av sig, sedan är du okänslig resten av sommaren.

Här drar jag nog gränsen över vad jag är villig att göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Får se om jag börjar duscha innan jag beger mig ut i naturen, känns fel

Med tanke på att alla myggmedel baseras på att maskera din doft kanske du bör tänka om lite här. Det är ruskigt stor skillnad på att gå omkring bland insekter renduschad mot att göra det när man byggt upp lite doft. När jag plockar bär är min rutin dusch + Mygga och sedan ta det jävligt lugnt i skogen så jag inte blir särskilt svettig, då kan jag gå i timtal utan att vara särskilt störd av insekter. Ibland gör jag inte det, men då får jag också räkna med att allsköns insekter använder mig som catwalk mest hela tiden.

Är man ute i flera dagar blir det naturligtvis svårare att hålla nere doftnivåerna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på att alla myggmedel baseras på att maskera din doft kanske du bör tänka om lite här. Det är ruskigt stor skillnad på att gå omkring bland insekter renduschad mot att göra det när man byggt upp lite doft. När jag plockar bär är min rutin dusch + Mygga och sedan ta det jävligt lugnt i skogen så jag inte blir särskilt svettig, då kan jag gå i timtal utan att vara särskilt störd av insekter. Ibland gör jag inte det, men då får jag också räkna med att allsköns insekter använder mig som catwalk mest hela tiden.

Är man ute i flera dagar blir det naturligtvis svårare att hålla nere doftnivåerna.

Fast det verkar mer va blodtyp och hur varmblodig du är. Men du får ju all annan skit när du svettas som broms, knott, alla möjliga flugor som ska bitas som verkligen kommer när du jobbar. Sen säkerligen mer mygg med men deras sensorer hittar dig alltid så där har jag inte kunnat se någon skillnad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Intressant, aldrig reflekterat över detta. Har alltid fått för mig att myggorna inte gillar doften av myggmedel och därmed lämnar en ifred. Inte att man maskerar sin egen doft. Ska ha detta i åtanke framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Dedär skulle jag vilja se. Vem gör det for the science?

Mja, nu blir man nästan liten sugen att bevisa något man skrivit, men jag reserverar mig med "Skröna"

Skrivet av oqvist:

Tja det är ju sant att det är de första myggsticken som känns mest sedan utvecklar ju kroppen lite resistans. Men om det är effektivare att bli myggbiten ettusenelva gånger och det skulle ge bättre resistans framöver vete gudarna

Håller med, detta var något jag växte upp med. Förmodligen ägd av mina föräldrar.

Skrivet av ZeneBent:

Tack för alla tipsen! Blir att shoppa loss på medel med så mycket DEET som möjligt, kosta vad det kosta vill! Får se om jag börjar duscha innan jag beger mig ut i naturen, känns fel

Här drar jag nog gränsen över vad jag är villig att göra!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Alkohol, en flaska vodka borde räcka Det hjälper dessutom mot klådan...tillfälligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hörde på P4 att grapefrukt ska vara något nytt mot myggor, något ämne i grapefrukten som stör myggen.
Nytt myggmedel godkänt i USA som innehåller det.

https://sverigesradio.se/artikel/grapefrukt-effektivt-motmede...

Använder själv "Huttus Off" eller vad den heter, köpte den på Åland för några år sen, funkar ganska bra.

Felstavning
Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Brukar köra valfritt myggstift plus en Thermacell av äldre modell när jag är i dalarna på sommaren, Thermacellen fungera ibland bra men har övervägt att skaffa en större gasoldriven myggfångare när jag känner att det är värt att lägga dom pengarna.

Permalänk
Medlem

Gasoldriven myggfångare med "mushrom alcohol" (octenol, som också finns i vår andningsluft och svett), koldioxid och lagom med värmestrålning som lockmedel kräver planering och utsättning på rätt plats vid rätt tid - dvs. hitta området där myggen är som allra jävligaste om man ställer sig där - men någon månad innan... - vill du dra igång den när det är redan är mycket mygg så är det försent, utan skall sättas igång på försommaren när myggen sakteliga kommer igång och sedan köra hela sommaren för att helt enkelt dränera populationen av äggläggande mygg till en låg nivå i området. Rätt placerat i myggstråken så kan det ge stor skillnad - på fel plats känner du dig lurad på pengarna den kostade...

Permalänk
Medlem

Centaura - antimyggmedel för hästar och hund (ej godkänt för det senare i sverige)

Har använt detta i allt från fjällmiljö till fisketuren.
I kombination med en Thermacell kommer du ha en behaglig fisketur

https://www.hund.se/centaura-insektsspray-400ml

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Brukar köra valfritt myggstift plus en Thermacell av äldre modell när jag är i dalarna på sommaren, Thermacellen fungera ibland bra men har övervägt att skaffa en större gasoldriven myggfångare när jag känner att det är värt att lägga dom pengarna.

Jag har nyligen köpt en Mosquito Magnet Pioneer. Sjukt dyr men vi kunde inte sitta ute på kvällarna innan den. Det tog någon vecka innan man märkte skillnad och det syns i fångstnätet att det börjar "sina" på mygg. Färre nu än för 3v sedan. Hade man börjat redan i Maj som det står att man ska göra så hade det säkerligen vart lite bättre. Nu kan jag gå ner till jordgubbslandet på kvällen utan att få panik. Klart det kan komma nån eller ett par men inte som innan med 15 myggbett.

Värt det? Allt är relativ. Har man hus är allt dyrt

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Har haft detta i två somrar och funkar förvånansvärt bra https://www.clasohlson.com/se/Thermacell-MR300-myggskydd-port...

Tar en liten stund förrän det börjar verka (kanske 3-5 min) men sen lämnar nog myggorna dig i fred på en yta där kring, brukar väl mest användas t.ex. vid planterande av blommor och sånt och vid grillfester och dyl. Smidigt att flyttas på dit den behövs är väl största fördelen med denna, sen finns det säkert bra alternativ för mera statisk användning på vissa platser.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Wilmas beckolja blandat med Djungelolja?

Tyvärr så går det inte att få tag på den klassiska Djungeloljan med två aktiva ämnen (DEET och etylhexandiol) längre. Men tydligen så är det litet oklart med hälsoeffekterna av etylhexandiol.

Permalänk
Medlem

Bushman och US622

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg