Elon Musk backar från Twitter-köpet

Permalänk
Medlem

Bättre att han köper ELON istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra. Och jag bryr mig inte ett skit om Twitter.
Elon Musk däremot är en udda person, såklart han är intelligent och så. Men han kommer med för många dumma profetior och har sin fanclub bakom sig som angriper kättare.
Problemet med att hela tiden komma med dessa falska profetior är att man tillslut inte bryr sig och mer stör att vissa nyhetskanaler spammas med dumheterna.

Sedan har Elon Musk gjort vissa bra saker och det är därför jag inte vill ha ska slösa bort pengar på annat utan satsa mer på Tesla och självkörande teknik.

Tror mer att han hittar på saker och skapar förvirring för att det ska gå till hans fördel aktiemässigt.

“The whole secret lies in confusing the enemy, so that he cannot fathom our real intent.” - Sun tzu

"Hold out baits to entice the enemy. Feign disorder, and crush him. " - Sun tzu

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Okej, jag ser att det är lite tomt på information i tråden.
Aktien går dåligt?: Nej. Hela aktiemarknaden har gått ner ordentligt sedan början av året när det börja talas om räntehöjningar som påverkar visonära/framtids aktier lite mer än de etablerade. Räntehöjningar händer i tider av inflation. Inflation händer när du printar pengar och under Covids 2 år så printades åtminstone i USA 70% eller mer av all USD som finns idag.

Tesla säljer mer bilar än de kan tillverka(upp till 12mån kö beroende på model).
Kina stängde ner hela landet därav blev det cirka 100k mindre levererade bilar men detta visste alla, antyder någon annat så ljuger de för dig.

Elon använde uppgifter Twitter gett till SEC innan köp, visar sig den infon vara fel så har Twitter begått brott och som det ser ut vägrar Twitter samarbeta och ge ut den info Elon vill ha.
Twitter ville först inte sälja men med tanke på erbjudandet skulle varenda person i twitters ledning blivit stämda då köpet klart gynnar aktieägarna ekonomiskt.

Det är bättre att söka information och förståelse än att hata för att du läst en rubrik då o då.
Jag äger själv några aktier och en av dem är Tesla. Tyckte inte att han skulle köpa twitter men jag förstår vart han kom ifrån och han använder nog twitter mer än de flesta.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han är en visionär, han slösar inte bort sin tid på onödiga detaljer.

Haha, detaljer som att möjligtvis behöva betala en miljard dollar om han drar sig ur affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det har inte gått att undersöka saken. I en normal värld hade Twitter åkt dit för länge sedan eftersom sådan här information måste vara publik men världen är inte normal

Om det inte går att undersöka är det rimliga att inte skriva ett kontrakt, eller ta med friskrivningar/klausuler i kontraktet för hur det ska funka.

Permalänk
Medlem

Bra han kunde dumpa alla sina Tesla aktier för att han ska "köpa" Twitter sen lägger ner dealen, kommer ju SJÄLVKLART köpa tillbaka sina Tesla aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Haha, detaljer som att möjligtvis behöva betala en miljard dollar om han drar sig ur affären.

Det är om Twitter går med på att han drar sig ur det. Han har skrivit under ett kontrakt om att köpa om han lyckades säkerhetsställa pengar för köpet, vilket han tidigare har sagt att han gjort. Twitter stämmer inte för en miljard dollar, de stämmer för att han skall tvingas köpa företaget för $44 miljarder.

Lägg till att amerikanska finansinspektionen har tröttnat på hans upptåg och att de både kan döma honom till böter och att han måste ge upp ledande positioner han har i sina företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Elon använde uppgifter Twitter gett till SEC innan köp, visar sig den infon vara fel så har Twitter begått brott och som det ser ut vägrar Twitter samarbeta och ge ut den info Elon vill ha.
Twitter ville först inte sälja men med tanke på erbjudandet skulle varenda person i twitters ledning blivit stämda då köpet klart gynnar aktieägarna ekonomiskt.

Vad är det för info som skall vara felaktig? Fejkkonton? Twitter har gett ut information gällande vad de anser vara fejkkonton, dvs spamkonton, Musk gnäller över andra konton för att försöka komma ur kontraktet.

Tycker du att 'ChaosClocker' är ett fejkkonto? Du är ju inte registerad med ditt namn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Snälla köp det och radera twitter for the lulz, alternativt gör det bra men det är nog snudd på omöjligt vid det här laget.

Håller med. Twitter är värre än youtube när det kommer till pajkastande och felaktig information. Helt omöjligt att ha en saklig diskussion där.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Elon använde uppgifter Twitter gett till SEC innan köp, visar sig den infon vara fel så har Twitter begått brott och som det ser ut vägrar Twitter samarbeta och ge ut den info Elon vill ha.
Twitter ville först inte sälja men med tanke på erbjudandet skulle varenda person i twitters ledning blivit stämda då köpet klart gynnar aktieägarna ekonomiskt.

Det är bättre att söka information och förståelse än att hata för att du läst en rubrik då o då.

https://www.reuters.com/technology/elon-musk-cant-easily-give...

Citat:

For its part, Twitter has said in its regulatory filings that it applied "significant judgment" in coming up with the estimate and has cautioned that its disclosure may not accurately represent the actual number of spam accounts.

It is these disclaimers that give Twitter protection against potential lawsuits, be they from Musk over the deal or shareholders over the accuracy of the company's regulatory statements, four securities law experts interviewed by Reuters said.

Jag håller med att man borde kolla upp vad man säger innan man uttrycker en åsikt. Det här är nästan 2 månader gammal info...

Permalänk
Medlem

Twitter, där personer från alla bitar i det befintliga spektrumet beter sig exakt lika illa mot varandra bara för att man antingen tror sig vara moraliskt överlägsen eller ha "rätten på sin sida".

Där personer med "blue checkmarks" kan bete sig hur jädra illa som helst och sedan försvara sitt beteende gneom att påpeka att man i alla fall inte är värre än x, y och z.

Jag har själv blockerat den där skräpen på mitt närverk hemma för länge sedan.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Ett lysande exempel på varför vi gärna undviker ”politiska diskussioner” då det alldeles för lätt bara blir en pajkastning på sandlådenivå.

Skrivet av Ryssfemma:

Med tanke på att modsen inte verkar ha något emot att folk dumpar politiska kommentarer.

Följ reglerna istället, mycket enklare 👍🏻

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Köpångest modell större?

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Okej, jag ser att det är lite tomt på information i tråden.
Aktien går dåligt?: Nej. Hela aktiemarknaden har gått ner ordentligt sedan början av året när det börja talas om räntehöjningar som påverkar visonära/framtids aktier lite mer än de etablerade. Räntehöjningar händer i tider av inflation. Inflation händer när du printar pengar och under Covids 2 år så printades åtminstone i USA 70% eller mer av all USD som finns idag.

Tesla säljer mer bilar än de kan tillverka(upp till 12mån kö beroende på model).
Kina stängde ner hela landet därav blev det cirka 100k mindre levererade bilar men detta visste alla, antyder någon annat så ljuger de för dig.

Elon använde uppgifter Twitter gett till SEC innan köp, visar sig den infon vara fel så har Twitter begått brott och som det ser ut vägrar Twitter samarbeta och ge ut den info Elon vill ha.
Twitter ville först inte sälja men med tanke på erbjudandet skulle varenda person i twitters ledning blivit stämda då köpet klart gynnar aktieägarna ekonomiskt.

Det är bättre att söka information och förståelse än att hata för att du läst en rubrik då o då.
Jag äger själv några aktier och en av dem är Tesla. Tyckte inte att han skulle köpa twitter men jag förstår vart han kom ifrån och han använder nog twitter mer än de flesta.

Tack, äntligen en sansad person istället för dessa Musk-älskare och Musk-hatare. Är störande när man inte kan ha en sansad diskussion gällande ämnen som rör vid Musk. Det ska alltid älskas varje steg han tar eller hata varje sak han säger.

Kan vi inte alla komma överens om att han är en framgångsrik företagare och, som vilken god kapitalist som helst, sällan gör saker helt randomly utan baktanke. (även när det ser ut så)

Permalänk
Medlem

Mark Zuckerberg 2.0

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Så twitter gjorde allt för att inte bli uppköpta (poison pill etc), och nu gör allt för att bli uppköpta?

Just det är inte så svårt att förstå i den här situationen. Budet de fick blev ju plötsligt oerhört bra när deras aktie kraschade. Så det hade väl varit genomkorkat att då inte vilja bli sålda.

Permalänk
Medlem

Han lyckades med det han egentligen ville åstadkomma dvs att visa Twitter är ett vänster helvete där nära hälften av deras användare är botar och deras värde är uppskruvat av just dessa . Ingen frisk människa som står för normal ton och sansad samtal använder sig av Twitter längre tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Tack, äntligen en sansad person istället för dessa Musk-älskare och Musk-hatare. Är störande när man inte kan ha en sansad diskussion gällande ämnen som rör vid Musk. Det ska alltid älskas varje steg han tar eller hata varje sak han säger.

Kan vi inte alla komma överens om att han är en framgångsrik företagare och, som vilken god kapitalist som helst, sällan gör saker helt randomly utan baktanke. (även när det ser ut så)

Han får det att låta som att han är informerad och opartisk men det är han inte. Jag har redan påpekat ett fel tidigare, men påståendet att Twitter vägrar ge den infon som Musk begär är något som Musks advokat sa. Det är inte opartiskt och vi skulle behöva mer information för att kunna avgöra om det är sant.

Permalänk
Medlem

Skönt att se narrativet gå från att Musk skulle skapa en utpost för det fria ordet där alla skulle få uttrycka sig precis så som de önskade, till att han hela tiden ville avslöja Twitters alla falskheter.

Permalänk
Medlem

Jag måste vara efterbliven, för jag har aldrig förstått poängen med Twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag måste vara efterbliven, för jag har aldrig förstått poängen med Twitter.

Twitter demokratiserade samtalet och gav alla en plattform. Vanligt folk kunde plötsligt diskutera med forskare, branschexperter, företagschefer och politiker. Nyhetsbevakning togs över av privatpersoner på plats. Du behövde inte längre förlita dig på att en pryo-elev på SVT skulle tolka en studie korrekt eller att en nyhet först skulle gå genom en redaktions filter. Du kunde gå direkt till källan. Bloggar och forum fyllde i viss mån en liknande funktion innan dess men Twitter sänkte tröskeln ordentligt och skapade levande samtal.

Idag ser det annorlunda ut. Algoritmer, trollfabriker, politiker och expertinfluensers har försämrat plattformen likt en subreddit som nått /r/all. Många ser plattformen som envägskommunikation med oneliners där man kan raljera över andra. Med det sagt så finns det fortfarande vettiga personer kvar och Twitter är bättre än alla andra plattformar (möjligtvis Telegram) vid breaking news.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hängt speciellt mycket på Twitter, använder det mest för driftinformation för spel

Förstår inte hur han kunde ha så stort intresse och speciellt inte till priset som utlyses per aktie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Han lyckades med det han egentligen ville åstadkomma dvs att visa Twitter är ett vänster helvete där nära hälften av deras användare är botar och deras värde är uppskruvat av just dessa .

Det är ju en något intressant teori... Om det skulle vara så så skulle det öppna upp Musk för en massa juridiska problem.

Om nu Musk hade något annat syfte med det hela, så är det aningen mer sannolikt att det handlade om att kunna avyttra en massa Tesla aktier, han hade 10 år gamla optioner som höll på att gå ut, utan att aktievärdet skulle påverkas för mycket.

Citat:

Ingen frisk människa som står för normal ton och sansad samtal använder sig av Twitter längre tyvärr

Det skulle ju förklara varför Musk är så intresserad av Twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Måste den? Genuin fråga tbh.

Ja, det är ett företag (twitter) som går ut och anklagar en myndighet för extrem korruption, vad jag vet finns det inget som liknar den här bomben. Tror du stora företag kan säga vad de vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja, det är ett företag (twitter) som går ut och anklagar en myndighet för extrem korruption, vad jag vet finns det inget som liknar den här bomben. Tror du stora företag kan säga vad de vill?

What?

Först och främst - var tvungen att scrolla en bit bakåt för inlägget du svarar på är månader gammalt

Ursprungligen pratade vi väl om hur elon själv avtalade bort rätten till att undersöka twitter för att snabbt kunna genomföra sin take over av företaget och hur det var rätt underhållande att han senare försökte komma åt uppgifter han själv avtalat bort (vi vet ju resultatet av just denna briljanta taktik).

Så, din kommentar ovan verkar inte ha något med detta att göra vilket gjorde mig lite förvirrad. Men så har jag bara hunnit med en kopp kaffe än så länge. Saker o ting kanske klarnar om en stund 😀👍

Stavfel
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2