Apple M2 slår Ryzen 7 6800U inbyggda grafik i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det är jag med på.
Låt säga att Apple, Intel och AMD släpper en ny uppföljare av GPU där alla är betydligt snabbare och mer effektivare än föregående releaser. Varför händer det i princip aldrig att ena parten sopar banan med dem alla dem nya? utan nästan alltid är snarlika?

Använder dem samma sätt att arbeta? Samma teknologi, processer, förhållandesätt, resurser m.m?

Det har hänt förut att de släppt undermåliga eller överlägsna produkter. I AMD/ATi:s fall i positiv mening Radeon R300, HD4-5000-serien och i negativ bemärkelse Bulldozer. Bulldozer höll på att resultera i att företaget gick under. Så illa var det.

Intel och Nvidia straffas sällan för deras sämre hårdvara då de har ett helt annat fotfäste, dels i folks sinne och dels i att branschen har investerat mycket i deras ekosystem. Så när de släpper bra grejer ökar deras marginaler och när de släpper lite sämre (Pentium 4 med RDRAM, Fermi) så går det helt OK ändå.

Jag är glad att alla tre konkurrerar hälsosamt för tillfället. Bulldozer lät Intel somna vid ratten, om den liknelsen fungerar här.

Permalänk

För vanliga konsumenter så har de inte råd att anställa en person som bär runt med deras datorutrustning hela tiden. Utan de får köpa universalprylar som klarar av det mesta.

Så med detta argument är det skitbra att en dator som inte är gjord för spel ändå presterar bra med detta. När man pratar jobbdator som också m2 används till, minskas spelargumentet endast för att de flesta inte får/vill spela på deras jobbdator.

Apples fördel har sedan typ alltid varit i de ultratunna laptopparna, om man prioriterar annat minskar fördelen.
Jag själv är less på typ alla laptops idag oavsett märke, har själv en jobblaptop som kostar som 2st macar och den imponerar inte på något, allra minst ljudnivån. Ett problem är att många ej får välja jobblaptop, jag hade ej valt min, kanske inte heller en mac. En Husqvarna åkbar gräsklippare hade det nog blivit om jag hade fått välja fritt

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Det har hänt förut att de släppt undermåliga eller överlägsna produkter. I AMD/ATi:s fall i positiv mening Radeon R300, HD4-5000-serien och i negativ bemärkelse Bulldozer. Bulldozer höll på att resultera i att företaget gick under. Så illa var det.

Intel och Nvidia straffas sällan för deras sämre hårdvara då de har ett helt annat fotfäste, dels i folks sinne och dels i att branschen har investerat mycket i deras ekosystem. Så när de släpper bra grejer ökar deras marginaler och när de släpper lite sämre (Pentium 4 med RDRAM, Fermi) så går det helt OK ändå.

Jag är glad att alla tre konkurrerar hälsosamt för tillfället. Bulldozer lät Intel somna vid ratten, om den liknelsen fungerar här.

Tack för din förklaring. Minns detta tydligt nu när du påminde mig.

Jag håller med. Konkurrens är det bästa som kan hända. Dels för utvecklingen men för företag och konsumenter med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Tack för din förklaring. Minns detta tydligt nu när du påminde mig.

Jag håller med. Konkurrens är det bästa som kan hända. Dels för utvecklingen men för företag och konsumenter med.

Idag är det mest tekniska begränsningar som stoppar någon från att dra ifrån. Som Novdid sa tidigare har alla tillgång till liknande tillverkningsteknik och AMD, Apple, Intel och Nvidia har förfinat sina CPU/GPU så de inte är jättestora skillnader.

Det man kan se i testet är att Apple har ett kraftigt försprång när det gäller energieffektivitet på CPU, batteriet räcker längre på bärbara. Prestandamässigt är det jämnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det är jag med på.
Låt säga att Apple, Intel och AMD släpper en ny uppföljare av GPU där alla är betydligt snabbare och mer effektivare än föregående releaser. Varför händer det i princip aldrig att ena parten sopar banan med dem alla dem nya? utan nästan alltid är snarlika?

Använder dem samma sätt att arbeta? Samma teknologi, processer, förhållandesätt, resurser m.m?

Precis, kan bara konstatera att alla sitter med i stort sett samma information och teknologi, följer samma trender mm, träffas på samma konferenser, läser varandras patent, anställer varandras personal. Vad som kvarstår är affärstänk, strategier och hur stor pengapåsen är som kan ge försprång genom att fler jobbar parallellt och ger första tjing på senaste teknikerna.

Permalänk
Datavetare

Är faktiskt lite svårt att förstå hur HU resonerar när man väljer ut sina program för att testa bärbara, finns det någon relevans överhuvudtaget att testa Cinebench R23 på "thin-and-light" laptop? Kanske alltid bra med mer data, men man drar rätt långtgående slutsatser på detta i praktiken helt irrelevanta test!

Och än mer, varför väljer man Matlab när man säger att man ha en "rättvis jämförelse" mellan M2 och AMD/Intel? Dels är det ett program som kraftigt använder handoptimerad SIMD (SSE/AVX) och man är medveten om att det använder Rosetta 2 på MacOS (Rosetta 2 har bara stöd för SSE2, detta är minimikravet för x86_64 program).

Vill man nu absolut testa så mycket flyttalstunga program på ultrabärbara, varför inte använda Octave (fri Matlab klon), NumPy eller liknande? Alla de senare finns som ARM64 native program och under huven kokar det ner till samma biblioteksfamilj som Matlab använder (BLAS, på x86 är Intels MKL det bästa och det är inkluderat i Matlab, finns motsvarande för ARM64 på MacOS/Linux).

Sen är det lite märkligt att HU väljer att inte ha med kompileringstestet, detta då det efterfrågas rätt ofta givet att just programmerare är en stor kundgrupp till de snabbare bärbara CPU-modellerna. Det skulle också vara ett bra komplement det alla SIMD/flyttalstester man väljer att ha med (trots allt de flesta program, framförallt de man normalt kör på bärbara, är heltalstunga)

Gillande man kanske inte resultatet man fick när man testade M1Pro?

Är inte bara HUs Apple tester som är märkliga, man verkar rent generellt inte riktigt greppa att ultratunna bärbara kanske inte ska testas på samma sätt som man testar stationära PC!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är faktiskt lite svårt att förstå hur HU resonerar när man väljer ut sina program för att testa bärbara, finns det någon relevans överhuvudtaget att testa Cinebench R23 på "thin-and-light" laptop? Kanske alltid bra med mer data, men man drar rätt långtgående slutsatser på detta i praktiken helt irrelevanta test!

Och än mer, varför väljer man Matlab när man säger att man ha en "rättvis jämförelse" mellan M2 och AMD/Intel? Dels är det ett program som kraftigt använder handoptimerad SIMD (SSE/AVX) och man är medveten om att det använder Rosetta 2 på MacOS (Rosetta 2 har bara stöd för SSE2, detta är minimikravet för x86_64 program).

Vill man nu absolut testa så mycket flyttalstunga program på ultrabärbara, varför inte använda Octave (fri Matlab klon), NumPy eller liknande? Alla de senare finns som ARM64 native program och under huven kokar det ner till samma biblioteksfamilj som Matlab använder (BLAS, på x86 är Intels MKL det bästa och det är inkluderat i Matlab, finns motsvarande för ARM64 på MacOS/Linux).

Sen är det lite märkligt att HU väljer att inte ha med kompileringstestet, detta då det efterfrågas rätt ofta givet att just programmerare är en stor kundgrupp till de snabbare bärbara CPU-modellerna. Det skulle också vara ett bra komplement det alla SIMD/flyttalstester man väljer att ha med (trots allt de flesta program, framförallt de man normalt kör på bärbara, är heltalstunga)

Gillande man kanske inte resultatet man fick när man testade M1Pro?

<Uppladdad bildlänk>

Är inte bara HUs Apple tester som är märkliga, man verkar rent generellt inte riktigt greppa att ultratunna bärbara kanske inte ska testas på samma sätt som man testar stationära PC!

Tycker det är lite nagelfarande. De kör flera benchmarks för att de är populära, de som kollar känner igen dem och de är jämförbara med andra sajters tester. De säger i videon att de har ett par applikationer som kör Rosetta, men de flesta är native och att de självklart körde native så långt det gick.

Permalänk

Kollade upp det hela och Shadow of the Tombraider på MacOS körs med Metal 2 och via Rosetta 2, så inte ”native ARM” men vet inte hur mycket detta hade hjälpt.

Min uppfattning hittills har varit att även om ett spel på MacOS använder sig av Metal så blir prestanda uppstartad i Windows på samma hårdvara (Intel då så klart) med samma spel mycket bättre i Windows. Då jämför jag min maskin i signaturen, dvs. en numera gammal 6-kärnig Xeon-processor med Radeon XT 5700 XT-grafikkort

Så min slutsats har varit att spelen i Windows är himla optimerad, inte minst via grafikdrivrutinerna från AMD och Nvidia som försöker krama musten ur spelen prestandamässigt. Apple och de som portar har den del att jobba på där. Samtidigt har jag läst att Baldur's Gate 3 rullar minst lika bra i MacOS som Windows, så det handlar väl också om hur väl spelutvecklarna gör jobbet.

Apple har ju Metal 3 på gång till hösten med släppet av MacOS Ventura – får se vad det leder till då det verkar ha en del intressanta funktioner som kan snabba upp spelprestanda. Metal 3 kommer funka med det RX 5700 XT-kort jag har, så på så vis kommer jag kunna jämföra hur samma hårdvara presterar i Windows 10 vs MacOS (blir ju lite svårare att jämföra med Apple-kisel-datorer då det inte finns motsvarande hårdvara som kan köra Windows).

Frågan är bara om jag kommer lyckas få MacOS Ventura att rulla på denna gamla maskin som jag fortfarande tycker fungerar väl med det just nu senaste MacOS (Monterey) – den har nämligen inte officiellt stöd från Apple. Kommer säkert att lösa sig om jag känner alla entusiaster rätt.

Tog bort ett ”får” för mycket. Vänliga hälsningar; fåraherden.
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Problemet med tester är att de helst bör göras så likt den last datorn kommer använda i framtiden. Dessa ultraportabla är ofta rena enkla kontor/studiedator, men de tester blir ganska tråkigt. Lite som testa spel när man kör i 8k upplösningar.

Ett test bör sedan vara repeterbart. Argument som man testade dra igång säg 50st vm är ett helt intetsägande test, då beskrivningen inte säger ett skit om lasten och beskriver inte hur någon annan kan testa det.

Det jag mest stör mig på är att många tillverkare offrar så otroligt mycket för att datorn ska vara ultratunn.
Det är ok om datorn kan throttla, blir väldigt varm, väsnas, ha få portar, ha mindre ssd och ram än en bra laptop från 2012, bara så länge datorn är kompakt. Men när typ alla laptop går emot detta, så är det nog vad marknaden vill ha.
-Lite som de som gnäller att smartphones går emot att bli större, men det är vad marknaden vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

När de kör Shadow of the Tomb Raider testet så ska man tänka på att Apple emulerar en annan CPU (x86), rätt så imponerande från Apple.

Det man ska tänka på är också att en M2 visar hög dos men lider ofta av stutter som ändå gör det ospelbart.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Idag är det mest tekniska begränsningar som stoppar någon från att dra ifrån. Som Novdid sa tidigare har alla tillgång till liknande tillverkningsteknik och AMD, Apple, Intel och Nvidia har förfinat sina CPU/GPU så de inte är jättestora skillnader.

Det man kan se i testet är att Apple har ett kraftigt försprång när det gäller energieffektivitet på CPU, batteriet räcker längre på bärbara. Prestandamässigt är det jämnare.

Skrivet av aliassund:

Precis, kan bara konstatera att alla sitter med i stort sett samma information och teknologi, följer samma trender mm, träffas på samma konferenser, läser varandras patent, anställer varandras personal. Vad som kvarstår är affärstänk, strategier och hur stor pengapåsen är som kan ge försprång genom att fler jobbar parallellt och ger första tjing på senaste teknikerna.

Ok. Då är jag med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.