Priskoll: Svenska grafikkort stegar nedåt inför hårdvaruhösten

Permalänk
Melding Plague

Priskoll: Svenska grafikkort stegar nedåt inför hårdvaruhösten

Efter prisras för grafikkort i andra delar av världen tar SweClockers tempen på hur tillgänglighet och priser ser ut i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan asså känns rätt illa i Sverige jämfört med andra länder. Modellerna i mitten är rätt saftigt prissatta än.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Fan asså känns rätt illa i Sverige jämfört med andra länder. Modellerna i mitten är rätt saftigt prissatta än.

Svenska kronan har tappat kraftigt mot dollarn sedan i höstas. Det håller upp priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Svenska kronan har tappat kraftigt mot dollarn sedan i höstas. Det håller upp priserna.

Borde inte MSRP justeras efter inflationen och dollarkursen?

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur återförsäljarna ska kunna tömma sina lager med dessa överpriser som det är nu...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Såg ett par Asus ROG RTX 3090 på Tradera som inte ens blev sålda för 15 000, så nog har det rasat rejält. Köpte mitt för drygt ett år sen för 20 tusen, kommer väl inte ens få 10 tusen när jag lägger ut min i samband med uppgraderingen till 4090 😕.

Permalänk
Medlem

Inte att glömma är att dessa är snart två år gamla kort vi pratar om. Även de som närmar sig MSRP är tämligen dyra för sin ålder, men det är väl det nya normala med de fortsatt intensivt rådande omständigheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Såg ett par Asus ROG RTX 3090 på Tradera som inte ens blev sålda för 15 000, så nog har det rasat rejält. Köpte mitt för drygt ett år sen för 20 tusen, kommer väl inte ens få 10 tusen när jag lägger ut min i samband med uppgraderingen till 4090 😕.

Varför i helvete behöver du ett 4090 om du har ett 3090??

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande dyrt.. 6800XT för ca 10000SEK bränns i plånboken.

SEK är patetiskt svag och varit de senaste 8 åren.

Permalänk
Medlem

Kan du inte tjäna pengar på korten går dom ner . Det tråkiga i kråksången är att förra gången priserna skenade så passade NVIDIA och AMD på att höja priset rätt över . Tror det blir samma nu faktiskt vi kommer få se 4070 för 9-10 k tror dock att om du inte kan tjäna pengar på kortet så är marknaden för ett 10 k kort försvinnande liten även i Sverige .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Varför i helvete behöver du ett 4090 om du har ett 3090??

Ingen som BEHÖVER. Men klart man VILL HA.

Kommer nog dröja innan man byter ut sitt 1080 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Varför i helvete behöver du ett 4090 om du har ett 3090??

Varför spelar de nån roll. Om man har råd varför inte. PC spelandet är relativt billigt per timme jämfort med många andra hobby man kan har.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Varför i helvete behöver du ett 4090 om du har ett 3090??

Skrivet av Kaine_Uro:

Ingen som BEHÖVER. Men klart man VILL HA.

Kommer nog dröja innan man byter ut sitt 1080 ti.

Skrivet av reeson:

Varför spelar de nån roll. Om man har råd varför inte. PC spelandet är relativt billigt per timme jämfort med många andra hobby man kan har.

Hehe! För att man flyger DCS i 4K-VR! Utan VR klarar man sig i flera år med 3090, även med en 4K skärm. Däremot högupplöst VR är något helt annat, DCS är dessutom löjligt detaljerat så sjukt krävande på alla nivåer av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

PC spelandet är relativt billigt per timme jämfort med många andra hobby man kan har.

Just det är ett argument jag sett ofta på sistone, och jag förstår det inte riktigt.

"Ja nä men att vara alkis är inte så farligt, hade ju kunnat vara kärnavfall och diesel han hällde i sig"

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Prisras och ändå helt sjuka priser.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Patetiskt, är allt jag kan säga, gällande prissättningen i Sverige.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Tur att jag skippade Ampere och siktar nog in på RTX 4000.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

30% ner från nuvarande pris.

Annars är det inte ens värt att diskutera.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det var väldigt vad glaset var halvtomt härinne. Priserna sjunker. Det är väl ändå positivt med tanke på läget vi kommer ifrån.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Stort tack för dessa listor. Fortsätt med dom tack!
Får hanka mig vidare med mitt 1080Ti ett tag till.

Permalänk
Medlem

I den här takten kanske man kan få ett 3070 för 5000 på black friday.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Varför spelar de nån roll. Om man har råd varför inte. PC spelandet är relativt billigt per timme jämfort med många andra hobby man kan har.

Skrivet av Rixxz:

Just det är ett argument jag sett ofta på sistone, och jag förstår det inte riktigt.

"Ja nä men att vara alkis är inte så farligt, hade ju kunnat vara kärnavfall och diesel han hällde i sig"

Märklig jämförelse.

PC hobbyn är relativt billig i jämförelse mot många andra hobbys, ta bara Hästsport, Segling, Resor, Motorcyklar, MX, Rally, Racing, Drifting, i princip all motorsport. Tycker också att 10 000:- och uppåt för ett grafikkort är rätt dyrt, men sen tänker jag tillbaka på bilhobbyn som kostade flera 100-tusentals kronor, då känns det hyfsat billigt i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Ledsamt att inte kunna köpa ett mediokert grafikkort nytt utan att behöva betala långt mer än hälften av vad hela min nuvarande dator kostar, utan att det vore värt prestandalyftet jämfört med grafiken i en mellanklass-apu. Enda alternativet är att blind kasta iväg (också i detta fallet överprissatta) pengar till nån och kanske eller kanske inte få ett fungerande kort eller ett som inte gått kokhett i år och tuggat töntiga jäkla coins. Det är så underbart att den marknaden gick på knäna och många av dem kraschade totalt.

Permalänk
Medlem

Dator hobby har alltid varit dyrt om man vill vara först med det senaste.

Intet har ändrats sen 80-90 talet för mig.

Betalade 20K för min Amiga 2000 (barebone) I Norge den gång, sen 2200,- för Hårddisk kortet, och priset på hårddisken pratar vi inte öppet om Därtill kommer Vlab capture card till några tusen spänn, flicker fixer till ännu flera tusen spänn, monitor, US Robotics modem till 8K spänn och vi börjar att närma oss vad min dator kostar idag med 3090 och multi kärnors processor i det höga antalet.

Laptoppen 1996, en Olivetti - 20K, en Fujitsu till omkring 20K....

Och för att inte snacka om dubbla Voodoo kort.. oof, ja du - kunde väl köpt ett helt hus i bästa området om vi räknar på det jag har slängd ur på datorer over de många år.

Permalänk
Medlem

Får lite kuslig nostalgi av att kolla på juli 2021 siffrorna

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Men det har väl gått upp en aning igen känns det som.

snart en klass fråga vem som är PC spelare. svin dyra delar och svin dyr el som de slukar.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Bra att det droppat lite i pris.
Kanske man kan börja fundera på vattenkylning igen till nästa bygge om man har lite pengar över

Räknar dock kallt med att 40XX serien driver upp priserna igen.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Avstängd

Lägsta pris: 9990

Proshop då eller?

Sidan bara bottar eller folk med scripts får tag på ett? Eftersom de bara säljer kl 14.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna köpa, men känner faktiskt inte för att ge Nvidia mina pengar förrens det svider för dem, längre in i recessionen när eth rugpullat dem då de övergått till PoS och ingen har råd att köpa mellanklasskort för 10k. Kanske inte ens då. Nvidia vet precis vad de gör när de sätter 16k för ett 3080, och det är inte mer än rätt att konsumenter svarar på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Man ser ju bara här på sweclockers marknad där 3090-korten sjunkit reellt på begagnadmarknaden. Typ 12-13k för ett o-minat kort och ännu lägre för ett som minats med. Det säger ju en del.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3