Domstol får avgöra om Elon Musk kan backa från Twitter-köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

Jäklar vad ni surar över Musk visst han är kontroversiell men samtidigt har han lyckats som ingen annan har klarat av som att skicka astronauter i rymden inte konstigt att han är världens rikaste person.

Han jobbar ihjäl sig när ni bara gnäller framför er dator skärm precis som att ni vet bättre lol 😂🤣

Vill minnas att Sovjetunionen var först 12 april 1961. Visserligen var Jurij Gagarin en kosmonaut. Först i rymden för jänken (astronaut) blev Alan Shepard den 5 maj 1961.

NASA idag, är inte NASA som på 1960-talet och under exempelvis Apollo-programmet. Då tillgången till resurser blev nära till oändliga, liksom fanns det en tydlig gemensam stark vilja bakom dessa program att lyckas innan 1970-talet ringdes in att landa en farkost med människor, på månen. Sedan dog rymdkapplöpningen mer eller mindre ut, då Sovjetunionen la skorna på hyllan mot mitten av 70-talet. I hemlighet hade dock Sovjetunionen försökt mäta sig med USA:s bragd, men N1-raketen tog sig aldrig till ens en omloppsbana. Vilket är synd.

I dagsläget har NASA ett rymdprogram (Artemis) som försenats och saknat eldfast vilja från alla håll. Äh, det är en en bytta där utvecklingen skrattretandes puttrar framåt kan jag tycka. SpaceX har som privat aktör i alla fall lyckats smita in i rätt tid och bevisa hur haltande NASA är i dagsläget. Dock ska inte en privat aktör leda visionen om att landa och bosätta människa på exempelvis Mars eller vår måne. Detta bör vara internationella och gränsöverskridande program, för resurser lär behövas från alla håll i världen för att lyckas med dessa projekt.

Till saken runt Elon Musk. Han är långt ifrån att vara Bertil Enstöring i serien Skrotnisse. Det är otaligt många människor inom SpaceX fasader som gjort ett fantastiskt jobb, så deras raketprogram gått vägen. Vad jag vet så varken svetsar, svarvar eller monterar Elon Musk några delar på Falcon 9, Falcon Heavy eller Starship. Dessa raketmaskiner utvecklas knappast till stor del av Musk själv.

Jag uppskattar dock att Elon Musk tar tiden att informera och visa mycket av detaljer runt all utveckling och produktion inom SpaceX, t ex de visningarna gjorda tillsammans med Everyday Astronaut (YT: https://www.youtube.com/c/EverydayAstronaut/videos). Musk baksida är dock all rappakalja i bland annat sociala medier. All konstant rappakalja kan jag känna fungerar lite som en analog blodtrycksmätare som pumpas friskt, för att stoppa en eller flera blödningar över det område denna blodtrycksmätare täcker.

Blödningar som knappig support för Teslas och Starlinks olika kunder, och hur hårt det körs med de anställda inom de olika företagen. Dvs rappakaljan flyttar fokusen undan från kritik och skit som påvisar hur ofullständig hans företag/ledarskap är i sina åtaganden. I nuläget kanske det går bra att fortet saknar en välisolerad grund att stå på. Då ingen eller få kan matcha produktutbudet eller hypen som han stått bakom eller hjälpt till att få fram.

Den här historian runt Twitter-köpet var i alla fall ett onödigt övermod från hans sida redan från början, kan jag tycka. Twitter känns mest som ett näste för "de stora" företagen och personligheterna att posta intriger. Jaha okej..? (edit: ser inte något större värde i detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Men då visar du det han missat i kontraktet och så är diskussionen avslutad.

https://www.theguardian.com/technology/2022/jul/10/elon-musk-...

Citat:

Quinn said Musk’s information requests on spam accounts were not “reasonable” and would not be accepted by the court. “He can’t use unreasonable information requests to create a pretext to claim a violation,” he said.

Citat:

Columbia University’s Coffee said: “Musk is on very weak legal grounds. Twitter appears to have given him access to just about everything to satisfy his desire to know the percentage of bots among its users.”

Citat:

Carl Tobias, Williams chair in law at the University of Richmond, said: “Musk’s filing does not appear to give him strong legal grounds to walk away from the deal. His counsel has only made allegations and arguments for Musk’s position and judges would have to decide whether the evidence that Musk would present is persuasive enough to support ending the deal.”

Nu får det avgöras i rätten för att se vem, Twitter eller Musk, som får rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu vet ju inte jag vad avtalet säger, vilken information som tillhandahållits, osv, men just "som är känd för att ha extremt mycket bottar" talar väl snarast emot Elons möjligheter att backa ur köpet?
Elons väg ur detta måste väl baseras på något i linje med att hans erbjudande byggde på att det inte alls skulle finnas så mycket bottar och att han blivit vilseledd? För om han inte blivit vilseledd så är det ju irrelevant om priset som han erbjöd att betala är rimligt eller ej...

Twitter kan inte gärna använda det argumentet utan att medge att de vilselett aktieägarna, och det är ett rätt allvarligt brott. Sen är ju hela grejen med botar väldigt mycket hörsägen. Oavsett hur sant det är och vad "alla vet" så är avtalet baserat på finansiella rapporter.
Mollusken kan alltså haft en rätt god idé om antalet botar baserat på hörsägen men avtalet grundar sig på vad Twitter rapporterat. Blir rätt svårt att argumentera för att att Mollusken visste bättre när rapporterna säger en annan sak.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av evil penguin:

Nu vet ju inte jag vad avtalet säger, vilken information som tillhandahållits, osv, men just "som är känd för att ha extremt mycket bottar" talar väl snarast emot Elons möjligheter att backa ur köpet?
Elons väg ur detta måste väl baseras på något i linje med att hans erbjudande byggde på att det inte alls skulle finnas så mycket bottar och att han blivit vilseledd? För om han inte blivit vilseledd så är det ju irrelevant om priset som han erbjöd att betala är rimligt eller ej...

Okej säg att du vill köpa Sweclockers och dess tillgångar, sen visar det sig att dom där 100k tittare om dagen egentligen är 50k bottar som tittar. Dvs värdet är egentligen inflaterat deluxe och något du egentligen bara kan kolla om du har tillgång till API:et och loggar. Vill du fortfarande genomföra köpet för fullpris?

Och framförallt om nu Sweclockers hade varit ett aktiebolag och dom rapportade om att ja men vi har 100k tittare wohoo men dom vet om att de är 50% bottar så gör dom sig skyldiga till brott.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Okej säg att du vill köpa Sweclockers och dess tillgångar, sen visar det sig att dom där 100k tittare om dagen egentligen är 50k bottar som tittar. Dvs värdet är egentligen inflaterat deluxe och något du egentligen bara kan kolla om du har tillgång till API:et och loggar. Vill du fortfarande genomföra köpet för fullpris?

Och framförallt om nu Sweclockers hade varit ett aktiebolag och dom rapportade om att ja men vi har 100k tittare wohoo men dom vet om att de är 50% bottar så gör dom sig skyldiga till brott.

Det gäller att göra den analysen i förväg, inte efteråt när du har bortförhandlat din rätt att göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Twitter kan inte gärna använda det argumentet utan att medge att de vilselett aktieägarna, och det är ett rätt allvarligt brott. Sen är ju hela grejen med botar väldigt mycket hörsägen. Oavsett hur sant det är och vad "alla vet" så är avtalet baserat på finansiella rapporter.
Mollusken kan alltså haft en rätt god idé om antalet botar baserat på hörsägen men avtalet grundar sig på vad Twitter rapporterat. Blir rätt svårt att argumentera för att att Mollusken visste bättre när rapporterna säger en annan sak.

Det beror ju på vad "det argumentet" är exakt. Jag kan t.ex. tänka mig något i stil med att Twitter håller fast vid sina estimat och argumenterar att Elons invändningar bara baseras på hörsägen.

Hursomhelst uppfattar jag iaf detta som två huvudfrågor:
* om Twitter anses ha lämnat ut korrekt information eller ej
* om Elon gick in i detta kontrakt med eller utan avsikt att faktiskt genomföra köpet

Det finns ju kombinationer av de möjliga utfallen som kan slå åt båda hållen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men skulle det inte innebär att aktierna rasar om Elon musk nu skulle dra sig ur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Okej säg att du vill köpa Sweclockers och dess tillgångar, sen visar det sig att dom där 100k tittare om dagen egentligen är 50k bottar som tittar. Dvs värdet är egentligen inflaterat deluxe och något du egentligen bara kan kolla om du har tillgång till API:et och loggar. Vill du fortfarande genomföra köpet för fullpris?

Och framförallt om nu Sweclockers hade varit ett aktiebolag och dom rapportade om att ja men vi har 100k tittare wohoo men dom vet om att de är 50% bottar så gör dom sig skyldiga till brott.

Jag vet inte varför vi ska prata om hypotetiskt scenario gällande Sweclockers istället, det känns som att det enbart rör till frågeställningen? (Och Sweclockers drivs av ett aktiebolag, men du menar kanske ett börsnoterat dito?)

En viktig skillnad här är väl att såvitt jag förstår så har ingenting faktiskt visat sig (ännu iaf)?
Men det jag sa var ju just att OM Twitter lämnat ut vilseledande information så är det ju Elons mest uppenbara väg ur detta, om de inte gjort det så känns det som rejäl uppförsbacke för Elon.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ja, han är sååå dum att han lyckades skrapa ihop många miljarder.
Hur många miljarder har du?

Är du smartare än systrarna Kardashians? Hur många miljarder har du? Är du ett barn eller?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Herregud. Hur folk tänker egentligen

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

För att han ljuger, sen tycker jag i ärlighetens namn att han verkar rätt korkad.

Man hamnar inte i hans position genom att vara korkad. Sure, han ligger på autism-spektrat vilket kan uppfattas som konstigt - men det gör många genier genom historien.

Skapade Tesla, få i uppdrag av NASA att hjälpa till med transporter till ISS, jobbar på att få oss till Mars, har ett (någorlunda) fungerande internet över satellit med Starlink så att det är tillgängligt där det inte skulle finnas internet på många många år. Neuralink jobbar sig framåt med bra resultat vad jag vet (dock inte hängt med 100% där), som kan hjälpa folk som är paralyserade eller blinda, eller har vissa andra problem till en början - för att sedan jobba sig vidare mot underhållning möjligtvis.

Som sagt, det känns inte som att det är en "korkad" person som lyckats med allt det där. Isf skulle jag gärna vara korkad.

Det känns som att han är motsatsen till korkad imo. Enbart att han ville köpa Twitter (till en stor del för egna pengar, trots Twitters dåliga siffror) för att BabylonBee blev bannade efter att ha skrivit en mening med fakta, och att han vill ha en fair diskussion där regler är lika för alla känns nobelt. Det är ju allmänt känt med alla Project Veritas avslöjanden att Twitter spelat långt ifrån fair senaste åren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Bitter/Twitter har sig själva att skylla angående bottar.

M vill köpa T
T vill inte gå ut med info om vilken mängd bottar
M vill inte köpa T
T surar

Hade det varit en auktion hade det varit en annan femma.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det är mycket som inte stämmer i den här tråden.

Musk frångav sig kravet på "due dilligence" när han skrev på kontraktet för att köpa twitter. Due dilligence är processen där det företager man köper delar med sig hemliga uppgifter till köparen för att de ska kunna utvärdera företaget ordentligt. Det är här som Musk kan begära information om bottar etc som inte finns tillgängligt i offentlig informaiton. Det är ovanligt att man frånsäger sig due dilligence men det händer när man vill att en affär ska gå snabbt. Det var inte Twitter som krävde det av Musk, Musk erbjöd det för att få affären igenom snabbt. (Det är givetivis även positivt för Twitter eftersom det gör det väldigt svårt för Musk att hävda att det finns något hos Twitter han inte kände till som stoppar affären, precis det som händer nu)

Genom att frånsäga sig due dilligence sa Musk att han kommer att köpa Twitter oavsett vad för information som inte är offentligt känt. Han har efter kontraktet bett Twitter om information som inte är offentligt känt, Twitter har absolut ingen kontraktuell skyldighet att ge den informationen till Musk eftersom han ifrånsa sig due dilligence. De har ändå skickat han information, det är dock oklart om han har fått absolut allt han har bett om, han har tydligen bett om mail konversationer mellan olika chefer. Det är ovanligt att be om sån slags information även i en due dilligence process. Men än en gång, de behöver inte skicka han någon information och oavsett vad den informationen de skickar säger så har han skrivit på kontraktet att köpa Twitter utan due dilligence

Twitter ville mycket riktigt inte sälja till Musk i början, jag kan inte säga varför de ändrade sig men troligen är det eftersom Musk erbjöd ganska mycket mer än vad Twitter skulle kunna få ifrån andra köpare. Att han erbjöd ett överpris för Twitter är irrelevant i det här sammanhanget, det är den summan de kom överrens om. I och med att affären är offentlig så har Twitter redan påverkats, både aktiepris (de har tappat 15-20 miljader dollar i aktievärde t.ex. förlorat anställda etc).

Angående den där 1 miljarden dollar i "böter" för brytet kontrakt, det är inte en "out" för att Musk inte längre vill. Det är endast ifall 3e parter skulle göra att affären inte kan genomföras. T.ex. ifall Musk inte får finansering etc.

Twitter stämmer Musk för att tvinga han att genomföra affären, inte för att få 1 miljard dollar.

Allt tyder på att Musk borde förlora i en domstol och i teorin borde tvingas att gå igenom med affären, allt på grund av att han ifrånsa sig due dilligence. Men i praktiken så kommer han troligen undan betydligt billigare.

Igen, hur många bottar som finns på Twitter spelar ingen roll då Musk har genom att frånsäga sig due dilligence i praktien sagt att han inte behöver detaljerad information om det för att köpa Twitter.

Permalänk
Medlem

Kastar twitterstyrelsen sten i glashus nu?
De hade inga problem med att säga nej från början trots att de aktieägarna som ska få säga sitt.

Permalänk

stopp stopp stopp

Alltså Elon Musk är kanske inte Världen bästa människa men å andra sidan ingen är perfekt. Ljuger ja gör inte alla det som har stora företag, politik vill jag inte ens gå in på men där är väl all lögnare i stor utsträckning.

Han klarade det och blev miljardär. Han växte inte heller upp med en silversked i arslet utan tog sig till toppen själv. Genie i mina ögon och en kämpe. Inte min idol men ngn jag ändå ser upp till.

Att han backar ur twitter affären måste ändå vara del av sanningen det han säger.

Han har dom pengarna och domstolen ja förlorar han så går han inte I konken.

Då är väl också Twitter lögnare som inte presenterar allt på bordet utan väljer tysta det kanske man också ska tänka. Sen vet jag självklart inte om det är 100% sanning i Twitter men ngt är det som gör att Elon backar

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

För att han är rik.

Nej med hans uttalanden under Corona och många andra grejer han sagt genom tiden har varit gränsfall till doctor evil. Frågan är snarare, varför älskar så många Elon?

Permalänk
Medlem

Kanske inte det smartaste att skriva på innan man har all info.
Det är ju inte en gammal risig 740 han ska köpa.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Skapade Tesla

Nej. Martin Eberhard och Marc Tarpenning var de som grundade Tesla. Musk har fått rätten att kalla sig grundare tack vare en stämning.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Det är dags för många att lugna ner sig lite. Det är alldeles för hetsk stämning och alldeles för många högafflar och polariserande här.

Ja, det är okej att tycka olika.
Nej, bara för att man gillar twitter eller Musk betyder inte att man gillar exakt alla beslut dessa tagit genom hela deras livslängd.

Dags att gå upp från sandlådan nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tyckte bara det kändes konstigt att ogilla någon p.g.a. det.

Det är konstigt att ogilla en mytoman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Vi läser uppembarligen inte samma content för just den ekokammaren har jag, lyckligtvis, missat. Och det är såklart helt ok.

Jag tänker bara på att man kan fundera lite på hur man uttrycker sig utan att spä på polariseringen mer än nödvändigt.

Narrativen som går på diverse forum och bloggar nu är bedrövligt svartvit. Ena sidan gnider händerna åt, vad de anser vara, det kapitala misslyckandet som kommer att kosta mkt pengar medans andra sidan menar att det är 4D-schack och elon har hela tiden varit i absolit kontroll.

Ingen reflektion. Inget tvivel från något håll. Man blir bara lite matt på... alla.

*edit* de två posterna ovan är två perfelta exempel, skitsamma att de råkade vara musk-positiva.

Väl skrivet. De ämnen som är viktigast att granskas och debatteras objektivt reduceras snabbast till dessa ställningstaganden där känslor dikterar argumentationen mer än förnuft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ropPop:

Väl skrivet. De ämnen som är viktigast att granskas och debatteras objektivt reduceras snabbast till dessa ställningstaganden där känslor dikterar argumentationen mer än förnuft.

Hela Twatter är känslostyrt, där får fakta stå i skuggan över vad folk "känner".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hela Twatter är känslostyrt, där får fakta stå i skuggan över vad folk "känner".

Har du någon fakta på det påståendet?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du någon fakta på det påståendet?

Nej, bara en känsla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

För att han är rik.

Så enkel formala va?

Inte så enkelt direkt..

Elon ‘We Will Coup Whoever We Want’ Musk hyllar kinesiska arbetare – som inte får lämna Tesla och sover på fabriksgolvet

Världens rikaste man Elon Musk hyllar arbetsmoralen i Kina. Samtidigt tvingas de anställda jobba tolvtimmarskift och får inte lämna Teslas gigafabrik i Shanghai.
https://arbetet.se/2022/05/24/elon-musk-hyllar-kinesiska-arbe...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Elon Musk misslyckas totalt på allt.

Nyss exploderade Starship.

starship var det ju inte, utan en booster raketen som small under ett test.
Inte själva raketen i sig.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Frågan är snarare, varför älskar så många Elon?

Nej, det är jättelätt. Han flyger i rymden och bygger snabba bilar. Det är rätt coolt om man är nio år, eller inte har utvecklats sen man var nio.

Mer seriöst: han är en ”disrupter” i ordets rätta bemärkelse. Elbilar var dyra leksaker för miljövänner, tills Tesla gjorde en sportbil som var en dyr leksak för bilnördar. Då kommer bilnördarna att gilla honom. Det är idag väsentligt mycket billigare att skicka up satelliter i låg omloppsbana, vilket är bra för oss alla som använder oss av den typen av funktioner. Han får massor av nya fans av Starlink. Han är (milt sagt) frispråkig, det gör att de som gillar sånt gillar honom - och det finns många som gillar frispråkighet, se bara på fans av komiker. Argumentet varför man ogillar honom är lite svårare, men det faktum att han tycker sig stå över lagen är det som jag fastnat för.

Sen finns det många i världen som är värre än Elon, skall inte säga något annat, men jag är rätt trött på karln vid det här laget.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Så enkel formala va?

Inte så enkelt direkt..

Elon ‘We Will Coup Whoever We Want’ Musk hyllar kinesiska arbetare – som inte får lämna Tesla och sover på fabriksgolvet

Världens rikaste man Elon Musk hyllar arbetsmoralen i Kina. Samtidigt tvingas de anställda jobba tolvtimmarskift och får inte lämna Teslas gigafabrik i Shanghai.
https://arbetet.se/2022/05/24/elon-musk-hyllar-kinesiska-arbe...

Kan dock vara relevant att påpeka att 12h dagar 6 dagar i veckan inte är så ovanligt i Kina. Samt att lokala myndigheter har godkänt upplägget. Samt att anledningen till varför de inte "får" lämna fabriken är för att Kina har noll-tolerans av Corona och detta är deras sätt att minimera risk för smitta bland personal/samhälle. Det är också okänt huruvida arbetare har blivit beordrade eller erbjudna att arbeta (och därmed bo) på fabriken under dessa omständigheter.

Med sagt så säger jag inte att det är varken rätt eller bra, men mer att ditt uttalande var rätt så ensidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ellumination:

Kan dock vara relevant att påpeka att 12h dagar 6 dagar i veckan inte är så ovanligt i Kina. Samt att lokala myndigheter har godkänt upplägget. Samt att anledningen till varför de inte "får" lämna fabriken är för att Kina har noll-tolerans av Corona och detta är deras sätt att minimera risk för smitta bland personal/samhälle. Det är också okänt huruvida arbetare har blivit beordrade eller erbjudna att arbeta (och därmed bo) på fabriken under dessa omständigheter.

Med sagt så säger jag inte att det är varken rätt eller bra, men mer att ditt uttalande var rätt så ensidigt.

Ja, kapitalisterna gillar Kina som kontrollerar arbeterana, inte alls konstigt att Musk motarbetar facken

Hur är det ensidigt att påpeka att han inte direkt har arbetarnas välmående högt upp på listan?

Han ville öppna fabrik själv långt innan det värsta av covid var borta, som redan har påpekats.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kastar twitterstyrelsen sten i glashus nu?
De hade inga problem med att säga nej från början trots att de aktieägarna som ska få säga sitt.

Ägarna utser styrelsen. Styrelsen fattar sedan beslut som ska gynna ägarna. Om ägarna är missnöjda med styrelsen får de byta ut den.

Styrelsen ville i första hand skydda sig/befintliga ägare mot ett fientligt övertagande när Musk började köpa upp andelar i smyg. När ägarna signalerade att de var intresserade av ett köp till grovt överpris som Musk erbjöd så började styrelsen då förhandla med Musk, vilket resulterade i avtalet som Musk nu vill bryta.

Jag tycker personligen att det hade varit riktigt dåligt att ha en till stor medieplattform ägd av en miljardär med politisk agenda, och jag är glad att Musk drar sig ur, men Twitters styrelse har fortfarande ett ansvar mot ägarna att försöka få ut så mycket pengar som möjligt och då måste de försöka få Musk att fullfölja affären.