Vill köpa nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/orebro/asus_tuf_geforce_rtx_306...

Någon i örebro som kan köpa det åt mig haha?

Edit: undrar om det var en bedragare, jag menar RTX 3060 ti för 2k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du kollat temp i t.ex HWinfo? Kanske dags att applicera ny kylpasta och blåsa rent från dam och annat?

idle ligger tempen på 43grader och när jag spelar så brukar den ligga runt 65grader så känns normalt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flamman00:

144hz på skärmen, cpu har jag en i7 9700k, nätagg 600w, moderkort msi z170a pc mate

En liten undran: Hur fick du 9700 att fungera på ett sådant moderkort? Tänk på att om du köper ett nytt grafikkort så kan ditt nätagg börja vara lite i det minsta laget kraftmässigt.

Själv köper jag det märke som ger mest "bang for the buck", när det gäller AMD-märkesfrågan, allt annat känns inte så genomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En liten undran: Hur fick du 9700 att fungera på ett sådant moderkort? Tänk på att om du köper ett nytt grafikkort så kan ditt nätagg börja vara lite i det minsta laget kraftmässigt.

Själv köper jag det märke som ger mest "bang for the buck", när det gäller AMD-märkesfrågan, allt annat känns inte så genomtänkt.

oj råka skriva i7 har en i5 7500 har kollat förmycket på cpus så råka skriva den ist xD.

Permalänk
Medlem

gjorde ett kap idag köpte en 3060 ti som bara har varit använd i 3 veckor ungefär så den är helt ny fick den under 4k så är väldigt nöjd. Någon som vet om jag behöver köpa en större/mer watt psu? vet inte hur jag ska kolla om 3060 ti behöver mer ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamman00:

gjorde ett kap idag köpte en 3060 ti som bara har varit använd i 3 veckor ungefär så den är helt ny fick den under 4k så är väldigt nöjd. Någon som vet om jag behöver köpa en större/mer watt psu? vet inte hur jag ska kolla om 3060 ti behöver mer ström.

600w bör räcka, men det beror också på om det är ett bra 600w agg du har och hur många andra komponenter du har inkopplat i datorn i övrigt.

Jag körde mitt 3080ti med ett 650w agg tidigare, vilket funkade utan problem. Men det var ett kvalitétsagg med 80plus titanium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

600w bör räcka, men det beror också på om det är ett bra 600w agg du har och hur många andra komponenter du har inkopplat i datorn i övrigt.

Jag körde mitt 3080ti med ett 650w agg tidigare, vilket funkade utan problem. Men det var ett kvalitétsagg med 80plus titanium.

jag har evga 600w 80 plus 100-W1-0600 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamman00:

jag har evga 600w 80 plus 100-W1-0600 iaf

80 plus white, alltså lägsta 80 plus certifieringen. Men det behöver ju inte betyda att det är dåligt.

Som sagt så beror det också på hur mycket annat man har inkopplat.

Testa. Om datorn stänger av sig plötsligt kan det betyda att nätagget är för klent.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite eftersom jag är också ute efter något nyare. Har ett 1060 6GB som tuggar på och det funkar väl hyfsat med High/Med inställningar. I spel som Cyberpunk 2077 blir det däremot lite trist...
Hade tänkt mig ett 3060 ti. Det finns ju nya MINI för 5500 kr men har läst att fläktarna väsnas, någon som har koll? Annars ligger ju många runt 7000 kr och uppåt, det blir för dyrt.
Begagnat på tradera kanske vore något men det känns lite lurigt om det skulle bli något problem? Helst vill man ju ha någon garanti kvar med. Vad är rimligt att betala?
Ett annat alternativ är ju att vänta men det känns som man inte gjort annat, senaste åren ^^

Skrivet av Flamman00:

Hade en liknande fråga när jag pratade med Webhallen i en chatt och fick denna länk som svar
https://outervision.com/power-supply-calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av pösk:

Lånar tråden lite eftersom jag är också ute efter något nyare. Har ett 1060 6GB som tuggar på och det funkar väl hyfsat med High/Med inställningar. I spel som Cyberpunk 2077 blir det däremot lite trist...
Hade tänkt mig ett 3060 ti. Det finns ju nya MINI för 5500 kr men har läst att fläktarna väsnas, någon som har koll? Annars ligger ju många runt 7000 kr och uppåt, det blir för dyrt.
Begagnat på tradera kanske vore något men det känns lite lurigt om det skulle bli något problem? Helst vill man ju ha någon garanti kvar med. Vad är rimligt att betala?
Ett annat alternativ är ju att vänta men det känns som man inte gjort annat, senaste åren ^^

Hade en liknande fråga när jag pratade med Webhallen i en chatt och fick denna länk som svar
https://outervision.com/power-supply-calculator

det var ett sådant mini jag köpte men tror det kan bero på att man har dåligt luft flöde i datan. När jag får kortet så kan jag uppdatera om mitt låter eller inte.

Permalänk
Medlem

update!!

Har grafikkortet nu och det fungerar super bra, inga ljud eller högljudda fläktar förmodligen är det fel på deras fläktar eller hårdvara.