Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag tycker det är märkligt i alla fall.

Fast det kan ju också bero på att om man redan missat den planerade resan man hade, för att passet inte kom i tid, så har man kanske inte lust att spendera en dag på att köa för att hämta ut passet, som man för stunden inte ens längre behöver. Jag hade ju väntat tills det i så fall har lugnat ned sig med att knalla och hämta ut mitt pass (så länge jag inte skulle behöva det det vill säga).

Att polisen inte förstod att detta skulle ske, när passflödet på kort tid har mångdubblats och det blev uppenbart att folk kommer missa sina resor på grund av passförseningarna, är väl ytterligare ett bevis på att ansvarig myndighet inte tänker längre än vad näsan räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det kan ju också bero på att om man redan missat den planerade resan man hade, för att passet inte kom i tid, så har man kanske inte lust att spendera en dag på att köa för att hämta ut passet, som man för stunden inte ens längre behöver. Jag hade ju väntat tills det i så fall har lugnat ned sig med att knalla och hämta ut mitt pass (så länge jag inte skulle behöva det det vill säga).

Att polisen inte förstod att detta skulle ske, när passflödet på kort tid har mångdubblats och det blev uppenbart att folk kommer missa sina resor på grund av passförseningarna, är väl ytterligare ett bevis på att ansvarig myndighet inte tänker längre än vad näsan räcker.

Ja, det är ju ett rimligt resonemang, om man förutsätter att folk rusade till polisen för att skaffa pass och id som de egentligen inte behöver. Vilket är rätt märkligt, det kostar ju ändå en del pengar.

Permalänk
Medlem

Jag har det motsatta problemet. Kan inte avboka min passtid för att jag har tappat bort min bokningskod. Vill boka ny tid, men men kan bara ha en bokning i taget.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Ja, det är ju ett rimligt resonemang, om man förutsätter att folk rusade till polisen för att skaffa pass och id som de egentligen inte behöver. Vilket är rätt märkligt, det kostar ju ändå en del pengar.

Fast sannolikt så behövde de passen när de bokade tiden. Men om det sedan var 6-10 veckors leveranstid på passen så hann de kanske inte komma innan den planerade resan, så resan fick avbokas (det eller att folk ordnade provisoriska pass då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast sannolikt så behövde de passen när de bokade tiden. Men om det sedan var 6-10 veckors leveranstid på passen så hann de kanske inte komma innan den planerade resan, så resan fick avbokas (det eller att folk ordnade provisoriska pass då).

Precis. Jag känner också många som valt att skaffa pass för säkerhets skull utan att ha någon plan på att resa detta år och det kan jag förstå även om det stressar mig som faktiskt verkligen behöver pass.

Hursomhelst stormar nog inte de personerna för att hämta sina pass om de är bortresta inom Sverige. Och som polisen själva säger är det dessutom enorma köer för att hämta ut och då avskräcks väl många av det.

Permalänk
Medlem

Var bortrest i veckan, på annan resa då passet inte hann fram till ursprungligen bokad resa. Ansökte 27/5 och fick SMS I tisdags 12/7, så var väl ca 1v innan preliminära listan. Fick sedan ett andra SMS på torsdagen, men vet inte om det är en påminnelse eller om man får ett SMS per pass (vi gjorde två anökningar på samma bokning).

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Om ni har pass att hämta ut, så verkar det vara en bra idé att göra det så snabbt som möjligt. Verkar vara en stor samling pass som bara väntar på att bli upphämtade runt om i landet. För att göra det lättare att hämta upp har dock polisstationer utökat öppettiderna runt om i landet och levererar bra tips som att försöka ta sig till passkontoret så tidigt som möjligt dagen du ska hämta pass för att slippa långa kötider.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-pass-som-inte-hamtats-...

Permalänk
Medlem

Hämtade våra i måndags, Kungsholmen/Stockholm. Var förvånad över att det inte var någon kö, var ett nummer före så hade passen i handen på mindre än 10min.

Permalänk
Medlem

Gjorde pass i värnamo 31/5,fick sms idag att dom var klara.

Permalänk
Medlem

Sambon tog pass vid Globen 2/6, idag 25/7 fick hon SMS att det var klart att hämta.

Permalänk
Medlem

Fixade pass till barnen den 1/6. Fick sms idag! Woho!

Permalänk
Medlem

8-10 veckor sade de på passexpeditionen idag. Får hoppas det var en pessimistisk uppskattning, jag har bokat en resa som avgår 1 oktober…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

8-10 veckor sade de på passexpeditionen idag. Får hoppas det var en pessimistisk uppskattning, jag har bokat en resa som avgår 1 oktober…

Intressant att de sa 8-10 veckor, för tittar man på uppskattningen de har på sin hemsida beräknar de 13-14 veckor för dem som sökte 22-26/7. https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

En del verkar få före den angivna veckan men många verkar också få den veckan som anges så då låter 8-10 veckor väldigt "kort".

Permalänk
Medlem

Ansökte 27/5, fick sms 15/7 att passet fanns att hämta (då hade vi redan åkt iväg med provisoriskt pass). Intressant att nya passet är utfärdat 1/7.. tar det 14 dagar att skicka till polisstationen?

Permalänk
Medlem

Har följt den här tråden ganska länge (tog mitt pass 13 juni). Är det någon som nyligen fått ut sitt pass? Hade gärna velat veta ungefär vilket datum man är på i tillverkningen.

Permalänk
Medlem

Är det på väg åt att bli åt det bättre hållet eller går det bara mer och mer tid emellan att man gör passet tills man får det? Har bokat tid i oktober men kan ej vänta 15 veckor då

Permalänk
Medlem
Skrivet av GloWeX:

Har följt den här tråden ganska länge (tog mitt pass 13 juni). Är det någon som nyligen fått ut sitt pass? Hade gärna velat veta ungefär vilket datum man är på i tillverkningen.

Är med i lite olika ”vi som ska fixa provisoriskt pass på Xxxx” - grupper på Facebook och där har folk idag uppgett att de fått pass som de ansökt om mellan 10-14/6. Samtidigt en del som uppger att de inte fått som ansökt 3-9/6. En del verkar konsekvent få passen 1-2 veckor tidigare medan andra får dem den veckan som polisen anger, det är noll logik.

Skrivet av Linlind:

Är det på väg åt att bli åt det bättre hållet eller går det bara mer och mer tid emellan att man gör passet tills man får det? Har bokat tid i oktober men kan ej vänta 15 veckor då

Polisen själva anger hela tiden längre tid men läste en intervju i DN där de uppgav att de tar i överdrivet mycket för att ha marginal så förhoppningvis går det fortare. Just nu verkar den maximala väntetiden (på leverans efter ansökan) vara mellan 8-9 veckor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Linlind:

Är det på väg åt att bli åt det bättre hållet eller går det bara mer och mer tid emellan att man gör passet tills man får det? Har bokat tid i oktober men kan ej vänta 15 veckor då

De sa på nått radioprogram att polisen skulle börja destruera pass för de hämtas inte ut och de har inte plats för dem, de som scalpat tider har fått hjälp av de som ändå inte behövt passen att göra det svårare för de som varit seriösa.

Färdiga pass hämtas inte ut
Väntetiderna för ansökan om pass minskar. Men många dyker inte upp på sina bokade tider, och färdiga pass hämtas inte ut.
– Våra handläggare har jobbat hårt. Den 1 augusti passerade vi två miljoner ansökningar och när året är slut kommer vi att ha levererat tre miljoner ansökningstider till våra medborgare. Detta är en miljon fler än vi normalt gör per år, säger Per Engström, nationell kommenderingschef för nationella särskilda händelsen Pass.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/augusti/fardiga-pass...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De sa på nått radioprogram att polisen skulle börja destruera pass för de hämtas inte ut och de har inte plats för dem, de som scalpat tider har fått hjälp av de som ändå inte behövt passen att göra det svårare för de som varit seriösa.

Färdiga pass hämtas inte ut
Väntetiderna för ansökan om pass minskar. Men många dyker inte upp på sina bokade tider, och färdiga pass hämtas inte ut.
– Våra handläggare har jobbat hårt. Den 1 augusti passerade vi två miljoner ansökningar och när året är slut kommer vi att ha levererat tre miljoner ansökningstider till våra medborgare. Detta är en miljon fler än vi normalt gör per år, säger Per Engström, nationell kommenderingschef för nationella särskilda händelsen Pass.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/augusti/fardiga-pass...

Det har diskuterats i tråden tidigare. Passen får ligga 3 månader och det är många som åkt på semester med provisoriska pass eller inom Sverige/Norden och som hämtar sitt pass när de är tillbaka (eftersom passen blivit så kraftigt försenade). Det är också många som försökt hämta sina pass men det har varit köer på uppemot 4 timmar på vissa stationer. Klart att en del kan ha varit oseriösa men jag tror majoriteten vill ha sin pass men kanske inte kan hämta omedelbart. Läser man mellan raderna av vad polisen säger handlar det om passen som levererats nu under sommaren och de har inte legat i närheten av 3 månader. Det kan säkert vara så att vissa polisstationer kan ha viss förvaringsproblem men det känns som ännu ett problem de hade kunnat förutse om de bara var LITE organiserade kring passen.