Fredagspanelen 259: Prisdipp på grafikkort, mobiltelefoner och Musk

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 259: Prisdipp på grafikkort, mobiltelefoner och Musk

Manbun-entusiasterna André och Calle snackar kostnad och prestanda på grafikkort, nya intressanta mobiltelefoner som sticker ut och lite Twitter-drama.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vikariejobb på sommaren brukar ju oftast överträffa de gamla rävarna -- ni gör det bra!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KroesusSork:

Vikariejobb på sommaren brukar ju oftast överträffa de gamla rävarna -- ni gör det bra!

Haha, vikarie @Enviro

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Jacob:

Haha, vikarie @Enviro

🥲

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Haha, vikarie @Enviro

Skrivet av Enviro:

Sommarvikarie på timanställning.

/ironi

Permalänk
Medlem

Bra komprimering:
’Längd 00:44:54, filstorlek 0,00 MB’

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Bra komprimering:
’Längd 00:44:54, filstorlek 0,00 MB’

De använder Fraunhofers senaste codec Manbun Layer 3.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja påstå att 8K är långt borta. Framförallt inte med AI-uppskalning. Har du 8K så är det antagligen på TVn där man med fördel spelar med handkontroll och är inte låsta 30fps så illa i vissa spel. Lirade hela Dragon Quest XI med 30fps-lås i renderat i 1440p med ett GTX 960 2GB på en 720p-plasma och det såg svinbra ut och flöt på bra. Hade jag haft en 8K TV hade jag nog lekt runt en hel del med upplösningar över 4K.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har alla slutat på sweclockers?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av ramlösa:

Har alla slutat på sweclockers?

Nej

Permalänk
Medlem

Nytt radar par! En riktigt bra fredagspanel. GJ

Permalänk
Geeks
Grundare

@Enviro när gör Lisen premiär i fredagspanelen? Helt klart dags för det!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Edin:

@Enviro när gör Lisen premiär i fredagspanelen? Helt klart dags för det!

Haha vi kör nästa vecka. Problemet är att hon mumlar mer än vad jag gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Haha vi kör nästa vecka. Problemet är att hon mumlar mer än vad jag gör

Hmm, nu börjar man nästan misstänka att du bemästrar konsten att buktala 😋

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

@Enviro när gör Lisen premiär i fredagspanelen? Helt klart dags för det!

Doggen från läskClockers för de som undrar

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag skulle inte vilja påstå att 8K är långt borta. Framförallt inte med AI-uppskalning. Har du 8K så är det antagligen på TVn där man med fördel spelar med handkontroll och är inte låsta 30fps så illa i vissa spel. Lirade hela Dragon Quest XI med 30fps-lås i renderat i 1440p med ett GTX 960 2GB på en 720p-plasma och det såg svinbra ut och flöt på bra. Hade jag haft en 8K TV hade jag nog lekt runt en hel del med upplösningar över 4K.

Jag förstår din poäng och tror absolut det är görbart för flera inom en relativt snar framtid. Jag var nog inte helt tydlig i att det jag menar är att jag tror att det är en bit bort innan 8k är en så pass etablerad standard som 4k är idag.
Alltså att det finns dugliga gamingskärmar i den upplösningen för ett rimligt pris osv. Dock så är det sant som du säger. Uppskalning gör att det förmodligen ligger relativt nära i tid innan fler har tillgång till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag förstår din poäng och tror absolut det är görbart för flera inom en relativt snar framtid. Jag var nog inte helt tydlig i att det jag menar är att jag tror att det är en bit bort innan 8k är en så pass etablerad standard som 4k är idag.
Alltså att det finns dugliga gamingskärmar i den upplösningen för ett rimligt pris osv. Dock så är det sant som du säger. Uppskalning gör att det förmodligen ligger relativt nära i tid innan fler har tillgång till det.

Ja det lär dröja en evighet vad gäller datorskärmar. Framförallt om man ser till priser och vilken typ av TV du istället kan få för samma peng. Det är ju TV-tillverkningen som pushar utvecklingen framåt känns det som. Själv har jag gjort så att klassiskt PC-spelande har fått stanna på 1080p och hög uppdateringsfrekvens eftersom det enda som kan motivera mig att sitta upprätt på en stol längre stunder är E-sport. Ögongodis överlåter jag till projektorn i vardagsrummet eller 4K-TVn. Nu har jag inte testat det, men det borde väl gå att ställa in 8K med DSR/VSR på en 4K-skärm och sen testa diverse uppskalningstekniker för att se vilken typ av prestanda man får? Då lär ju heller ingen kantuthämning behövas.
Har ett RTX 3070 liggandes ouppackat. Kanske blir till att testa om 8K 30fps är möjligt när jag förmår mig att packa upp det. Har haft lite beslutsångest för om jag ska behålla det eller inte med tanke på att nästa generation står runt hörnet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jonas och Kenneth har skaffat långt hår Muskigt.
Nä men skämt åsido, bra och tydligt klipp men höj gärna rösten på micken lite, vinjettmusiken i slutet höjde volymen flera decibel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jonas och Kenneth har skaffat långt hår Muskigt.
Nä men skämt åsido, bra och tydligt klipp men höj gärna rösten på micken lite, vinjettmusiken i slutet höjde volymen flera decibel.

Noterat, vi får tänka på det till nästa inspelning!
Men då är frågan, vem av oss lajvar som Jonas?

Permalänk
Medlem

Ang priser på grafikkort och komponenter, det finns något som heter "greedflation", alla företag sänker inte priserna trots att de kan och borde utan utnyttjar situationen. (Risken finns iaf och utnyttjas nog en del här och där)

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/driver-giriga-foretag-pa-i...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Enviro:

Problemet är att hon mumlar mer än vad jag gör

Får man ge en liten känga i all välmening? Både du och @CrispVanDahl börjar liksom nästan mumla och tala tystare och tystare när det blir långa meningar eller utlägg, för att sedan nästan sträcka på er och ta "nytt tag" och prata högt och tydligt igen.

Är det bara jag som upplever det så kan ni skita i det, men det blir liksom en grej som man tänker på mer än själva innehållet. Jag lyssnar i podformat under cykelturen, så jag ser er inte när ni pratar.

Kanonbra kemi mellan er, men jag tycker det blir lite tyst emellanåt när ni pratar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Printscreen:

Får man ge en liten känga i all välmening? Både du och @CrispVanDahl börjar liksom nästan mumla och tala tystare och tystare när det blir långa meningar eller utlägg, för att sedan nästan sträcka på er och ta "nytt tag" och prata högt och tydligt igen.

Är det bara jag som upplever det så kan ni skita i det, men det blir liksom en grej som man tänker på mer än själva innehållet. Jag lyssnar i podformat under cykelturen, så jag ser er inte när ni pratar.

Kanonbra kemi mellan er, men jag tycker det blir lite tyst emellanåt när ni pratar

Feedback uppskattas! Jag får ta det med mig till nästa inspelning och försöka undvika att prata på det viset. Tror för min del att det handlar om lite ovana med mikrofon vilket kanske resulterar i att man glömmer bort teknikens begränsningar och egenskaper allt eftersom inspelningen fortgår. Som sagt uppskattar feedback så man kan göra det bättre!