Permalänk
Medlem

> i ms-dos

I promptern för ms-dos visas C:\> och jag kommer inte förbi/vidare. Höll på att installera win98 när det låste sig. Säkert fubbat till det...

Permalänk
Medlem

Ge windows installeraren gott om tid.
På vissa datorer kan det ta typ 30 minuter utan att det ser ut som att den gör nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ge windows installeraren gott om tid.
På vissa datorer kan det ta typ 30 minuter utan att det ser ut som att den gör nånting.

Låter den gå nån halvtimme timma, så hoppas jag på att den går igång.

Permalänk
Medlem

Inget

Den har inte hoppat igång ännu.
Vad kan vara felet med att C:\> låser det?
Har läst mig till på nätet att äldre ms-dos inte klarar tecen som > < och * bland annat. Kan det vara just tecknet > som låser det hela och går det att komma förbi det i så fall?

Permalänk
Medlem

Starta om, spamma F8, välj felsäkert läge. Kommer du inte in där heller är det dags att installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Starta om, spamma F8, välj felsäkert läge. Kommer du inte in där heller är det dags att installera om.

Har testat det men det funkar inte det heller.
Har även testat alla dom andra alternativen.
Har försökt ominstallera men C:\> kommer upp och låser allt. Hade rensat gjort partition formatetat och sedan startat om enligt gällande regler sedan låste det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Har testat det men det funkar inte det heller.
Har även testat alla dom andra alternativen.
Har försökt ominstallera men C:\> kommer upp och låser allt. Hade rensat gjort partition formatetat och sedan startat om enligt gällande regler sedan låste det sig.

Testat F11, F2, F5, F8 och F4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Testat F11, F2, F5, F8 och F4

Enligt texten är det hårddisken som bootar.
Bootar i ordningen cd/dvd, floppy och hårddisken som får OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Den har inte hoppat igång ännu.
Vad kan vara felet med att C:\> låser det?
Har läst mig till på nätet att äldre ms-dos inte klarar tecen som > < och * bland annat. Kan det vara just tecknet > som låser det hela och går det att komma förbi det i så fall?

Kommandoprompten i DOS ser ut så "C:\>". Det är inte så att installationsprogrammet till windows krashar/avslutats i förtid och har får en trasig installation som enbart klarar att starta igång DOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Kommandoprompten i DOS ser ut så "C:\>". Det är inte så att installationsprogrammet till windows krashar/avslutats i förtid och har får en trasig installation som enbart klarar att starta igång DOS?

Så kan det ju vara.
Finns det någon lösning på det i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Så kan det ju vara.
Finns det någon lösning på det i så fall.

Kommer ju inte förbi C:\>
Har testat olika kommandon för att testa att ta mig förbi.

Permalänk
Skrivet av KRONNS:

I promptern för ms-dos visas C:\> och jag kommer inte förbi/vidare. Höll på att installera win98 när det låste sig. Säkert fubbat till det...

Det är inte något du ”kommer förbi”. Detta är en dos-prompt och tyder på att installationen misslyckats (eller möjligen att du valt fel installationstyp). Börja om, bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Kommer ju inte förbi C:\>
Har testat olika kommandon för att testa att ta mig förbi.

Möjligtvis kan det gå om du kan starta igång installationsprogrammet för windows igen och få det att fortsätta på något vis. Det enklaste är förmodligen att försöka se över din hårdvara och försöka lista ut vad är det är som ställt till det så att installationsprogrammet för windows krashar och åtgårda det. Alternativt installera Windows på en annan dator och sedan flytta hårddisken till den dator du nu håller på med och hoppas att det fungerar.

Permalänk
Medlem

Vad för hårdvara försöker du installera Win98 på? Vet att jag hade liknande problem med ett grafikkort (har för mig att det var ett ATI) som sabbade installationen av Win98 (trots tidsenlig hårdvara).

Permalänk
Medlem

Var i installationen blir du utkastad?

Hur installerar du? Alltså från vilket media.

Jag brukar föredra att kopiera alla filer från skivan till en katalog på disken, så läser installation från disk istället för CD-ROM.

EDIT: "C:\>" är det som är själva dos-prompten, det visar var i katalogstrukturen du är och väntar på ditt kommando.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

I dos prompten.... Skriv win och tryck enter?
Eller dir *.exe och kolla om det finns någon installationsfil att starta? (Eller en .bat fil)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vad för hårdvara försöker du installera Win98 på?

Är inte jätteluttrad på vad allt heter. Grejar lite på kul. En ordinär burk från tiden då det begav sig. Hårddisken 32gb. Va ubuntu på den innan jag satte igång. Allt gick som smort fram till när jag startade om datorn sista gången då allt skulle gå igång.

Valde partition för utökat utrymme win98SE

????

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

I dos prompten.... Skriv win och tryck enter?
Eller dir *.exe och kolla om det finns någon installationsfil att starta? (Eller en .bat fil)

Testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Inget.
"Felaktigt kommando eller filnamn"

Permalänk
Medlem

Har du rensat disken från alla gamla partitioner och ev bootmanagers osv från att det låg Linux på datorn?

Bra början är att skapa en primär partition först på disken och den gör man bootbar.

Står det inget annat när datorn startar upp innan du kommer till kommandotolken?

Hur ser config.sys och autoexec.bat ut?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Inget.
"Felaktigt kommando eller filnamn"

Du behöver stå i rätt katalog för att kunna starta Windows om inte det är specificerat i path.

Gör en dir och se hur disken ser ut och gå in i windowskatalogen med cd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Var i installationen blir du utkastad?

Hur installerar du? Alltså från vilket media.

Jag brukar föredra att kopiera alla filer från skivan till en katalog på disken, så läser installation från disk istället för CD-ROM.

EDIT: "C:\>" är det som är själva dos-prompten, det visar var i katalogstrukturen du är och väntar på ditt kommando.

https://imgur.com/a/XVcCE3v

När den startar upp

Permalänk
Medlem

Skriv CD Windows, sen testa win eller win98 eller Windows som kommando.

Eller skriv bara DIR och visa bild

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du behöver stå i rätt katalog för att kunna starta Windows om inte det är specificerat i path.

Gör en dir och se hur disken ser ut och gå in i windowskatalogen med cd.

Kommer ju inte åt något, den låser sig ditekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Om du skriver dir så ser du om det finns några kataloger och i så fall vilka på disken.

Windows 98 ska normalt starta direkt till det grafiska gränssnittet. Att skriva win för att få igång Windows var främst om man hade Win 3.11 och äldre, samt inte konfigurerat så att det startade direkt utan att man hamnade i DOS först (eller hade avslutat till DOS-prompten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Kommer ju inte åt något, den låser sig ditekt.

Vad är det som låst sig?

Kan du inte skriva kommandon?

Att du angett ett kommando eller fil som inte finns i aktuell katalog betyder inte att datorn låst sig.

Rekommenderar att du fräschar upp din DOS-kunskap innan du fortsätter.

Den kommer du ha nytta av senare när då håller på med dos-baserade Windows versioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skriv CD Windows, sen testa win eller win98 eller Windows som kommando.

Eller skriv bara DIR och visa bild

Nu hände något utan att jag gjorde något, annorlunda än tidigare.

Startar med cd-rom stöd.

A:\> nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Nu hände något utan att jag gjorde något, annorlunda än tidigare.

Startar med cd-rom stöd.

A:\> nu.

https://imgur.com/a/3KBX6bS
Nu.

Permalänk
Medlem

Men om du kunde skriva win och få svaret "felaktigt kommando" så har det inte låst sig, du fick ju ett svar

Skriv nu DIR och tryck enter istället. Då listas alla filer o kataloger i roten.

Edit: enligt senaste bilden så kan du skriva E: o enter, sen leta efter exe och bar filer för att hitta en setup eller install

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har tydligen startat från en diskett.

Du måste ha tryckt in disketten och bootat om.

Visa signatur