Permalänk
Medlem

Usb-portar slutar att fungera

Hej!
Alla mina usb-portar slutar att fungera helt plötsligt. Det enda som fungerar är att bota upp datorn från windows på en USB-sticka. Då fungerar tangentbord och mus igen. Efter att jag har formaterar om datorn, så fungerar USB-portarna igen. Detta har hänt mig 2 gånger på 2 veckor. Någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel.

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mock:

Hej!
Alla mina usb-portar slutar att fungera helt plötsligt. Det enda som fungerar är att bota upp datorn från windows på en USB-sticka. Då fungerar tangentbord och mus igen. Efter att jag har formaterar om datorn, så fungerar USB-portarna igen. Detta har hänt mig 2 gånger på 2 veckor. Någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel.

Vad har du anslutet, något som kan dra mycket ström så att de stänger av för att inte skadas ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det datorn i inläggsfoten, i7-950? 10-13 år gammal?
Det kan vara många orsaker till att USB-portarna börjar strula, förmodligen är det drivrutinerna som blir korrupta av någon orsak eller kanske blir inkompatibla pga av Windows Update, om det är Windows 10 eller 11.
Ja, Windows Update är inte felfritt, jag har själv råkat ut för att Windows Update installerat fel drivrutiner för ett ljudkort...
Du kanske har installerat någon mjukvara vid dessa två tillfällen utan att reflektera över detta som orsakar konflikter med USB-drivrutinerna/enheterna.

Även om mycket talar för att det är mjukvaru-relaterat så ska man inte utesluta eventuella hårdvaruproblem.
Hårdvaran kanske börjar sjunga på sista versen, typ moderkort/nätaggregat, eller som @mrqaffe pekar på, problem med någon USB-enhet. Detta är en mycket god tes, men det som talar emot är att det borde då inte heller fungera att peta in ett USB-minne med Windows-installationen och installera om Windows, såvida du inte kopplar ur någon USB-enhet för att ansluta USB-minnet...

Om du använder Windows 10 så kan det vara värt att prova deaktivera automatiska drivrutinsuppdateringar. Har tyvärr ingen aning om hur permanent detta är.
En sida med 3 guider:
https://www.minitool.com/news/disable-automatic-driver-update...

Här är en annan sida där de tar upp ett intressant program från microsoft som kan användas för att unvika att vissa oönskade uppdateringar körs in, samt att de tar upp hur lägger till regler för att specificerad hårdvara inte ska få uppdateringar:
http://woshub.com/how-to-turn-off-automatic-driver-updates-in...